تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804346961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صنعت سينما؛افول يا اوج


واضح آرشیو وب فارسی:موج: صنعت سينما؛افول يا اوج
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ .


مريم السادات حسيني
سينما در ديدگاه عموم مردم بيشتر هنر است تا صنعت اما واقعيت اين است كه سينما تلفيقي از هنر و صنعت است وشايد بهتر باشد آن را هنر صنعت سينما بناميم.
هنر سينما در شاخه فرهنگ نيازمند رونق و رشد است و در آن بخش ديده مي شود اما اينكه صنعت سينما طي سالهاي گذشته رشدداشته است و يا نه؟ و اينكه در حال حاضر چه وضعيتي را سپري مي كند سوالي است كه وجود دارد؟
براساس برنامه چهارم توسعه، براي صنعت كشور 2/11 درصد رشد تخمين زده شده است.و صنعت سينما نيز به عنوان شاخه مهمي از صنعت كشور نيازمند رسيدن به همين ميزان رشد است .
صنعت سينما با برنامه بسوي پيشرفت در حركت است
محمد رضا جعفري جلوه معتقد است براي رونق اين صنعت، بايد سه برنامه فيلم‌ خوب، سالن خوب و اكران خوب را در كنار هم به اجرا گذاشت، تا صنعت سينماي كشور جاني تازه گيرد، همچنين براي جذب مخاطب به سينما، سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي در خصوص پروژه‌هاي بزرگ تاريخي بايد انجام گيرد.
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: هدف ما رونق اقتصادي سينما و اعتلاي فرهنگي آن است، و در اين زمينه سه برنامه فيلم خوب، سالن خوب و اكران خوب را در دستور كار خود داريم، اقتصاد سينما وابستگي عميقي به مضامين و مفاهيمي كه بر پرده سينما جاري مي شود دارد، و يا به تعبيري وابسته است به جذابيت‌هاي مفهومي و بصري به صورت همزمان، يعني صداي خوب، ريتم خوب، تصوير خوب و وجوه هنري و فني خوب در يك فيلم و مضمون، مفهوم ، موضوع متناسب و اصيل و شريف كه مي‌تواند در يك عرصه سينمايي به بهترين وجه باشد.
وي تاكيد كرد:در واقع فيلم بايد جاذبه بصري و مفهومي داشته باشد، تا مخاطب از آن لذت بصري و مفهومي لازم را برده و اغنا شود، اين امر قطعاً به افزايش مخاطب و رونق اقتصادي منجر خواهد شد.
وي افزود:طبيعتاً برنامه فيلم خوب را در اين زمينه در دستور كار خود داريم، مكمل اين برنامه مسئله سالن خوب و يك فضاي ايمن، مناسب و جذاب است، سالني كه از لحاظ صندلي، صوت و تصوير و فضاهاي مكمل و خدمات جانبي پاسخ‌گو تر و متناسب تر است، قطعاً در اين زمينه در جذب گسترده تر مخاطب تاثير گذار خواهد بود و به افزايش مخاطب و رونق اقتصادي سينما منجر خواهد شد.
وي در خصوص تعريف مطرح از برنامه خوب اظهار داشت:برنامه اكران خوب يعني يك مديريت جامع در عرصه اكران كه به شكل هوشمندانه‌اي ارائه و محقق شود و موجب افزايش تعداد سالن‌هاي اكران كننده يك اثر سينمايي در حال اكران باشد و يا به تعبيري اكران همزمان و گسترده تر در سطح كشور انجام شود.
جعفري جلوه گفت:تعداد بيشتري از شهرها و استان‌ها را همزمان با تهران به چرخه اكران وارد كند و همين‌طور تعداد بيشتر سالن‌هاي سينما را در اين عرصه وارد كند.
وي اعلام كرد:اين برنامه مي‌تواند، تبليغات متناسب‌تري را براي فيلم‌ها موجب شود و از آن حمايت كند، به سينما داران توجه كرده و يا به تعبيري ديگر، طرح جامع حمايتي را در عرصه‌هاي مختلف در مرحله عمل به اجرا گذارد، اين برنامه نيز مي‌تواند در جذب مخاطب و افزايش آن و رونق اقتصادي سينما تاثير گذار باشد.
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اين باور است كه بحث تحولات و تجهيزات فناوري توليد و پخش سينماي ايران است تاثير گذار باشد.
وي اعلام كرد: تجهيزات جديد توليد و تجهيزات متناسب‌تر توليد و به كفايت در اختيار تهيه كنندگان و سينماداران قرار گيرد و به شكل موثرتر و نافذتري بتواند منظور و مقصود هنرمند را به پرده كشاند، در عرصه‌ها مختلفي از جمله مرحله توليد، مرحله پس از توليد، در لابرآتور، در استاديوها و... اين تجهيزات و فناوري مي تواند تعريف شود.
جعفري جلوه ياد آور شد:در اين زمينه و به خصوص در رابطه با تجهيزات پخش، طرح تحولات گسترده در دستور كار قرار گرفته، تدوين و به هيئت دولت ارائه شده است، اين طرح يك طرح سه ساله است تا فن‌آوري موجود سينماي كشور، ارتقاع پيدا كند، كه البته در رونق صنعت سينماي كشور تاثير گذار خواهد بود.
وي از سرمايه گذاري نيز به عنوان مقوله اي مهم در صنعت سينماي كشور ياد كرد و افزود:سرمايه‌گذاري گسترده در توليد آثار بزرگ است، آثاري كه سينما را با تمامي جذابيت‌ها و عظمت‌ها و خيال‌انگيزي خود بروز مي‌دهد، امروز سينماي جهان، چنين آثاري را توليد و عرضه مي‌كنند و مخاطبين ميلياردي دارند.اين درحالي است كه سرمايه گذاري در توليد چنين آثاري كه گاه سرمايه ‌هاي بزرگي را مي‌ طلبد به طور جدي مطرح است، معاونت سينمايي براي اين موضوع نيز، طرحي را آماده و تدوين كرده است.
وي ادامه داد: اين طرح، يك طرح سه ساله است، كه منابع مالي بزرگي را مي‌طلبد و طي سه سال آينده بايد تخصيص پيدا كند، در اين سطح ما از فيلمي مانند فيلم ملك سليمان كه يك اثر بزرگ در خصوص حضرت سليمان نبي در تاريخ انبياء، يا پروژه روز رستاخيز كه يك پروژه بزرگ و عظيم در تاريخ سينما و در خصوص واقعه عاشورا است، همين‌طور آثار متعدد ديگر مانند راه آبي ابريشم، كه اثري است مربوط به اوج شكوفايي تمدن ايراني و اسلامي در قرن چهارم و مربوط به قصه زندگي يك دريانورد جسور و موفق ايراني است كه براي نخستين بار راه آبي ابريشم را پيدا كرده و آن را معرفي مي كند.
معاون سينماي ارشاد از محيا شدن يك طرح جامع در اين زمينه خبر داد و گفت : اين طرح شامل آثار بزرگ تاريخ تمدن و معاصر و آثار بزرگ دفاع مقدس و انقلاب و مسائل روز، و در برگيرنده شرايط امروز جهان طيف گسترده‌اي از موضوعات، كه يكي از برنامه‌هاي ديگري است كه مي تواند موجب تحولات فرهنگي و فني در سينما باشد و هم رونق اقتصادي و جهش اقتصادي در سينما را نتيجه دهد.
تحولات براي كل صنعت مساعد نبوده است
كارشناس مسائل اقتصادي معتقد است كه تحولات براي كل صنعت مساعد نبوده است.
دكتر بهروز هادي زنوز استاد دانشگاه علامه طباطبايي اعلام كرد:بخش صنعت كشور در دوره برنامه سوم توسعه روند خوبي را پشت سر گذاشته بود اما در دوره برنامه چهارم با توجه به تحولاتي كه در اقتصاد ايران رخ داده و چندان هم اين تحولات براي صنعت مساعد نبوده، رشد خوبي را كسب نكرده است و با يك رونق نفتي مواجه شديم.
صنعت سينما نيازمند جذب سرمايه است
سيروس تسليمي كارگردان سينما نيز معتقد است: صنعت سينماي ما نيازمند افزايش كيفيت است و كيفيت از سرمايه ‌گذاري بوجود مي‌آيد، اگر بخواهيم بهترين لوكيشن و يا بهترين صنعت‌گران را در عرصه سينما داشته باشيد، نياز به سرمايه دارد، اين سرمايه ‌ها به خاطر اينكه بازگشت سرمايه در يك فضاي مه آلود و گنگي وجود دارد، كمتر جذب صنعت سينما مي شود.
وي تصريح كرد: فيلم‌ هايي هم كه دولت سرمايه گذاري مي‌كند به خاطر اينكه بيشتر يك خطوط ايدئولوژيكي دارد مردم خيلي استقبال نمي‌كنند، بخش خصوصي نيز توان يك سرمايه‌ گذاري عظيم را براي چنين سينمايي با محدوديت‌هاي شناخته شده‌اي ان ندارد و همين امر صنعت سينماي ما را دچار مشكل مي كند.
وي تاكيد كرد:ما مشكل فيلم ‌برداري به روز سينمايي و يا مشكل صدا گذاري مناسب را داريم، اين مشكلات وقتي وجود دارد نمي‌توانيم يك فيلم مدرن در سطح سينماي اروپا و يا امريكا داشته باشيم و صنعت سينما را رشد دهيم.
وي تصريح كرد:حضور دولت هم از رشد صنعت سينما جلئوگيري كرده است ،دولت يك تاجر خوب نيست، چرا كه سطح دستمزد را بالا مي ‌برد و فضا را براي بخش خصوصي تنگ مي‌ كند، و اين بخش نمي ‌تواند سرمايه‌گذاري كند، به نظر من دولت اگر هم فكر و ايده‌اي دارد بايد ان را در اختيار بخش توانمند خصوصي قرار دهد و با تهيه كننده‌هايي كه اين همه سال كار كرده‌اند همكاري كنند، اما متاسفانه ما شاهد آن هستيم كه معمولاً بودجه در اختيار بخش ناشناخته‌ از عواملي قرار مي ‌گيرد كه سينما اين افراد را نمي‌شناسد، و اين ناشناخته‌ گي، باعث مي‌شود كه سينما گران شود.
وي ياد آور شد: اگر جمع اين سرمايه در اختيار معاونت سينمايي و يا در اختيار جايي از دولت قرار گيرد و آنها اين بودجه را با كارشناسي در اختيار فعالين سينما بگذارند احتمالاً نتيجه بهتري گرفته مي‌شود، اما بيشتر اين بودجه‌ ها در اختيار فيلم ‌هاي مهجور قرار مي ‌گيرد، مانند تله فيلم‌ها كه به صورت انبوه توليد مي‌شود و هيچ تاثيري هم در جامعه ندارد و تنها آنتن را پر مي ‌كند.
صنعت نيمه دولتي سينما
علي معلم سخنگوي خانه سينما معتقد است :اقتصاد سينماي ايران را بايد از دو جهت مختلف، توليد و نمايش بررسي كرد، در بخش توليد، ايران جز 15 كشور دنيا است بنابراين صاحب صنعت توليد فيلم است، اما در بخش نمايش، به دلايلي متفاوت مانند نبود زمينه لازم براي نمايش مناسب فيلم، عدم امنيت سرمايه‌گذاري بخش هاي خصوصي و مهجور قرار گرفتن سينما از سوي مديران فرهنگي باعث شده است تا در بخش نمايش، سينماي ايران صنعتي ضعيف و غير قابل توجه داشته باشيم، كه در اين ميان وجود مافياي نمايش نيز بي تاثير نيست.
وي گفت : صنعت فيلم در ايران يك صنعت نيمه دولتي است و تا زماني كه امنيتي از جهت بازگشست سرمايه ايجاد نشود، اين صنعت بايد نيمه دولتي باقي بماند.
وي يادآوري كرد»سينماي ايران، دو سويه دارد، يك سويه در صنعت توليد فيلم و ديگري در بخش نمايش است، ايران، در بخش توليد فيلم، جزو كشورهاي صاحب صنعت سينما محسوب مي‌شود، در كشور ما متوسط و معدل توليد فيلم در آن از 70 فيلم بالاتر است، بنابراين جزو 15 كشور دنيا است كه صاحب صنعت توليد فيلم است.
وي اظهار داشت:اگر بخواهيم سينماي ايران را از جايگاه نمايش و صنعت آن و ميزان ترنور مالي بخش نمايش بخواهيم مقايسه كنيم، بسيار بسيار ضعيف تر از ديگر كشورهاي منطقه است، به عنوان مثال كشوري مانند عمارات را در نظر گيريم، تعداد پرده‌هاي سينما و ميزان ترنور مالي در صنعت نمايش شايد چند برابر ايران است، اين كمبود در ايران به دليل نبود سالن‌هاي سينما و عدم سرمايه‌گذاري در بخش نمايش در ايران است، بنابراين صنعت فيلم در ايران تقريباً يك صنعت نيمه دولتي است كه بخشي از آن با يارانه‌هاي دولتي تامين مي‌شود و بخشي از آن از امكانات نمايشي موجود استفاده مي‌كند، البته اين به آن معنا نيست كه سينماي ايران فاقد تهيه كنندگان خصوصي يا بخش خصوصي است، اما در واقع به دليل آنكه ميزان كافي براي توليد نمايش وجود ندارد، تنها راه براي زنده نگه داشتن اين صنعت در حال حاضر دولتي نگه داشتن آن است.
وي اعلام كرد:متاسفانه سينماي ايران وضعيت مناسبي از نظر اقتصادي ندارد و شايد بدترين وضعيت را نسبت به موقعيت توليدي خود داشته باشد و اين موضوع يكي از دلايلي است كه سينماي ايران دچار بحران است.
معلم گفت :در بخش فيلم يك انحصار وجود دارد، اما به شكل ديگري مردم فيلم مي ‌بينند به همين ترنور مالي آن ضعيف است و بخش نمايش جوابگوي توليدات را نمي‌ دهد، به همين دليل به طور طبيعي وابسته است و زماني كه وابسته است، بسته به ميزان سرمايه‌گذاري دولتي شكوفايي و عدم شكوفايي دارد.
وي درپايان گفت: سينماي ايران يك سينماي جهاني نيست، من تنها سينماي جهاني كه سراغ داريم، سينماي امريكا است، به هر حال صنعت سينماي ايران يك صنعت شناخته شده است و در دنيا مشخص است كه ايران توليد فيلم دارد، فيلم ايراني در دنيا معنا و جايگاه خود را دارد.
چرخ صنعت سينماي ايران با وجود تاكيد بسيار اهالي هنر به پيشرفت كيفي وجذب سرمايه در صنعت سينما به كندي در حركت است و اين چرخ كند بيش از پيش نيازمند جذب سرمايه د عملي شدن برنامه هاي مدون است.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن