تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815394331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كانديدا نمي‌شوم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كانديدا نمي‌شوم


اقتصاد‌ملي- علي حق - محمد هيراد حاتمي:
عيسي كلانتري، دبيركل اين روزهاي خانه كشاورز صريح‌اللهجه‌تر از آن است كه براي انتقاد از سياست‌هاي دولت در بخش كشاورزي حتي از گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني بخش فارسي صداي آمريكا امتناع كند.

همين گفت‌وگوي جنجالي كافي‌است تا وزير اسبق كشاورزي جمهوري اسلامي بار ديگر به چهره‌اي خبر ساز بدل شود.

در گفت‌وگوي حاضر او ضمن دفاع از جايگاه صنفي و سياسي خانه كشاورز، سياست‌هاي وزير فعلي را به نقد كشيده و نگراني‌هاي خود را كه معتقد است بر پايه بررسي‌هاي كارشناسي و علمي شكل گرفته است، مطرح مي‌كند. با اين حال او خود را اپوزيسيون دولت نمي‌داند.

* با توجه به اتفاقي كه اخيرا در دولت نهم افتاد و آقاي دانش جعفري با طرح انتقاد تند عليه دولت از وزارت اقتصاد استعفا دادند، چه پيش مي‌آيد وقتي مديري كه از دولت بيرون مي‌آيد به اپوزيسيون دولت تبديل مي‌شود؟ براي آقاي كلانتري هم چه اتفاقي افتاد كه از دولت خارج شد و خانه كشاورز تاسيس كرد، مصاحبه كرد و سياست‌هاي دولت را نقد كرد؟

اتفاق خاصي كه نمي‌افتد و به اعتقاد من افراد هرچند از دولت هم خارج مي‌شوند اما نظريه‌هاي آنها تغييري پيدا نمي‌كند.

* يعني آن هنگام كه در دولت هستند امكان اجراي نظريات خود را ندارند؟

احتمالا يا نمي‌پذيرند يا نمي‌شود و يا اينكه اتفاقات خاصي مي‌افتد.

* پس اتفاق خاصي مي‌افتد!

اجازه بدهيد مثالي بزنم. به‌طور مثال شما به آقاي دانش جعفري اشاره كرديد من ايشان را چيزي در حدود 20 سال است كه مي‌شناسم و احتمال مي‌دهم علت خروج ايشان از دولت اين بوده است كه نقطه نظريات ايشان با نظريات رئيس‌جمهوري هماهنگ نبوده است.

* يعني شما هم در هنگامي كه وزير كشاورزي بوديد همين مشكل را داشتيد؟

من، نه. اين مشكل را نداشتم و اعتقاد دارم كه ما اپوزيسيون هم نداريم. در رابطه با تاسيس خانه كشاورز بايد به اين نكته اشاره كنم كه از سال 68 به‌دنبال اين بوديم كه خانه كشاورز را تاسيس كنيم و مي‌خواستيم كه مجوز آن را بگيريم. كه بالاخره توانستيم مجوز تاسيس خانه كشاورز را در سال 79 بگيريم. يعني تاسيس خانه كشاورز چيزي در حدود 11 سال طول كشيد.

* يعني همان موقع كه شما در دولت حضور داشتيد؟

بله، تاسيس خانه كشاورز همان موقع بود. اما اگر شما برگرديد به مجوز تاسيس خانه كشاورز مشاهده مي‌كنيد كه با كمك خود ما از سال 68 هيات مؤسس جمع شدند و تاسيس خانه كشاورز تا سال 79 طول كشيد.

* البته با وجود خانه كارگر فلسفه وجود خانه كشاورز زير سؤال بود.

بله. در آن هنگام كميسيون ماده 10 احزاب 5‌نفر بودند كه 2 نماينده مجلس و 1 نماينده از قوه قضائيه معمولامخالف تاسيس خانه كشاورز بودند و اعتقاد داشتند كه يك خانه كارگر وجود دارد كه مي‌تواند براي 7 پشتمان كافي باشد و به همين دليل مي‌گفتند ديگر مجوزي براي تاسيس خانه كشاورز نخواهيم داد. تا اينكه مجلس عوض شد و مجلس ششم سر كار آمد.

* اما ساخت خانه كشاورز و هم ساخت خانه كارگر يك ساخت شبه دولتي است و اتفاقا به‌نظر مي‌رسد بايد از وجود اين نهادي كه مي‌تواند يك سري كنترل‌هايي را بر نارضايتي‌هاي كارگران و كشاورزان اعمال كند، حمايت شود.

البته خانه كارگر شايد اين طور باشد اما خانه كشاورز اينگونه نيست.

* به هر حال شما خودتان يك مدير دولتي بوديد. در خانه كارگر هم به‌طور مثال آقاي كمالي همزمان وزير دولت و عضو شوراي مركزي خانه كارگر بود؟

ما ارتباطي با دولت نداريم و هر كسي مي‌تواند مسئول خانه كشاورز باشد. نه كمكي از دولت مي‌گيريم و نه بودجه‌اي از دولت مي‌گيريم و به‌طور كلي ارتباطي با دولت نداريم.

* رابطه خانه كارگر با دولت هم اينگونه است؟

خانه كارگر با دولت ارتباط مالي دارد اما ما در خانه كشاورز تاكنون يك ريال از دولت پول نگرفتيم. حتي آقاي خاتمي در سال‌هاي 79 يا80 ابراز علاقه كردند كه كمك مالي به خانه كشاورز بكنند اما ما نخواستيم كه اينگونه باشد. چرا كه اعتقاد داشتيم اگر بودجه دولتي بخواهد به خانه كشاورز بيايد بايد در نهايت تسليم دولت شويم.

ما هيچ وقت اپوزيسيون نبوديم و هيچ وقت هم حرف غيرعلمي در بخش كشاورزي نزديم. خيلي جالب است كه كشاورزان ما اينگونه فكر مي‌كنند كه ما دولتي هستيم و دولتي‌ها در مقابل چنين تفكري فكر مي‌كنند كه ما اپوزيسيون هستيم. ما يك سري باورهايي داريم و به‌دنبال آن باورها هستيم.

باور اصلي ما منافع ملي ما است و بعد منافع كشاورزان. و در اساسنامه خانه كشاورز نيز به آن اشاره شده است. يعني اگر منافع كشاورز در راستاي منافع ملي ما نباشد ما به‌دنبال آن نيستيم.

* يعني در شرايط فعلي كه درآمد نفتي بالا است و دولت متكي به واردات است و اعتقاد دارد كه كمبودها را بايد با واردات جبران كند به خاطر تعريف دولت نهم از منافع ملي و مسائلي كه مردم مبتلا به آن هستند، شما مي‌پذيريد كه كشاورزان ضرر كنند؟

ببينيد يكي ضرر كردن كشاورزان است و يكي هم عدم‌النفع كشاورزان است. به‌طور قطع آن چيزي كه به‌صورت واقعي كم است، بايد وارد شود نمي‌توان گفت كه چون در داخل ما توليد نداريم، مردم نبايد بخورند.

يكي اين بحث است اما در جايي دولت مي‌رود و بي‌رويه واردات را انجام مي‌دهد مثلا سالانه بايد 700 هزار تن شكر وارد شود اما در يك سال مي‌رود 3 و نيم ميليون تن شكر وارد مي‌كند.

ما در اين حالت در مقابل دولت مي‌ايستيم. ولي به كشاورز هم مي‌گوييم در مقابل كه حق نداري بگويي چون 700 هزار تن كم داريم چرا اين مقدار شكر وارد شده است.

* چرا از دولت نمي‌خواهيد تا با كمك به اصلاح ساختار توليد كشاورزي به مرور بحران مواد غذايي را از بين ببرد؟

اين حرف‌ها سر جاي خودش است. ما يك تشكل نرم افزاري هستيم و اينها را به دولتي‌ها مي‌گوييم و دعواي ما با دولت سر همين مسائل است.

* مطمئن هستيد كه در شرايط فعلي چنين بحث‌هايي را با دولت مطرح مي‌كنيد؟ چرا كه معمولا خانه كشاورز تمام حياتش وابسته به مصاحبه‌هاي شما است يعني اگر شما مصاحبه كنيد اين تشكل زنده است و اگر مصاحبه نكنيد، خبري نيست؟

ما 5 سال است كه داريم با حكومت مكاتبه مي‌كنيم و به آنها طرح مي‌دهيم. لازم نيست كه همه اينها را بياييم و بگوييم. كشاورزي نياز به سرمايه‌گذاري دارد.

* اين موضوعات را به كشاورزان اطلاع مي‌دهيد؟

كشاورزان كم و بيش در جريان هستند و آنها مصوبات شوراي مركزي را دنبال مي‌كنند.

* در حال حاضر چند كشاورز عضو خانه كشاورز هستند؟

دو گروه عضو در خانه كشاورز حضور دارند. يكسري از آنها حق عضويت پرداخت مي‌كنند و يكسري ديگر هم حق عضويت پرداخت نمي‌كنند. آنهايي كه حق عضويت پرداخت مي‌كنند چيزي بالغ بر 200 هزار نفر هستند و آنهايي كه حق عضويت نمي‌دهند بالاي 500 هزار نفر هستند.

* ميزان حق عضويت هر كشاورز چقدر است؟

حق عضويت براي هر كشاورزي 1000 تومان است كه هر كس در استان خود آن را پرداخت مي‌كنند. ما اجباري نكرديم كه هر كسي كه عضو شود بايد حق عضويت پرداخت كند.

* خانه كشاورز از دريافت حق عضويت‌ها چيزي بالغ بر 200 ميليون تومان درآمد كسب مي‌كند اما فكر مي‌كنم اجاره همين ساختمان خانه كشاورز سالي 200 ميليون تومان شود؟

نه اين طور نيست.

* يعني از رانت وزارت تان براي اجاره ارزان ساختمان خانه كشاورز استفاده كرديد؟

نه اين طور نيست. همان اجاره روز را پرداخت مي‌كنيم. يعني سالانه حدود يك دهم ميزان حق عضويت را اجاره مي‌دهيم.

* اما اجاره روز دو واحد آپارتمان با مساحت حدود 120 متر در محله يوسف آباد بيش از يك ميليون تومان است.

نه نيست. اگر باشد مالك حتما از ما مطالبه مي‌كند. ولي در مجموع ما نه در اختيار دولت هستيم و نه در مقابل دولت هستيم؛ آن چيزي كه به نفع دولت است.

* چه خدماتي به كشاورز در مقابل حق عضويتي كه پرداخت مي‌كند، ارائه مي‌كنيد؟

ما اصلا از كشاورزان حق عضويت نمي‌گيريم بلكه خودشان در شهرستان‌ها هزينه هايشان را پرداخت مي‌كنند. ما مشكلات آنها را جمع آوري مي‌كنيم و به‌دنبال حل مشكلات آنها هستيم و با مراجع ذيربط مذاكراتي را انجام مي‌دهيم.

اين مراجع ذيربط اگر دولتي باشند، مشكلات كشاورزان را به دولت منتقل مي‌كنيم اگر به مجلس مربوط شود با مجلس مذاكره مي‌كنيم و اگر دعوايي بين اتحاديه باشد نشستي برگزار مي‌كنيم و آن را حل مي‌كنيم. بيشتر به‌دنبال حقوق كشاورزان هستيم كه خودشان نمي‌دانند چه حق و حقوقي دارند.

* يعني اين امكان وجود دارد كه براي آنها دوره‌هاي آموزشي هم برگزار كنيد؟

در مواردي اين كار را انجام مي‌دهيم. بايد توجه كرد كه كشاورزان دو دسته هستند يك دسته كشاورزان بزرگ مالك و خيلي پولدار هستند.

اين دسته از كشاورزان بسيار محافظه كار هستند و اكثر آنها حاضر نيستند حتي اگر ظلمي به آنها وارد شود، اعتراض كنند چرا كه مي‌ترسند در مقابل دولت قرار بگيرند و دولتي‌ها با آنها در بيفتند و مشكل پيدا كنند.

يك سري هم خرده پاها هستند كه آنها نمي‌دانند چه ظلم‌هايي به آنها وارد مي‌شود و چه حقوقي از آنها ناديده گرفته مي‌شود.

* در حال حاضر در كشور چند كشاورز وجود دارد؟

مركز آمار ايران اعلام كرده است كه حدود 4 و نيم ميليون بهره بردار وجود دارد.

* از اين تعداد فقط 200 هزار كشاورز عضو خانه كشاورز هستند؟

200 هزار نفر از كشاورزان حق عضويت مي‌دهند و حدود 500 هزار نفر عضو هستند و كارت عضويت گرفتند اما حق عضويت نمي‌دهند.

* فكر مي‌كنيد اين تعداد عضو براي مشروعيت و مقبوليت يك تشكل كافيست؟

ما هم خيلي ديگر به‌دنبال توسعه كمي نيستيم چرا كه اگر توسعه كمي يك مقداري زياد شود باعث نگراني‌هاي گروه‌هايي مي‌شود كه مخالفت‌هايش با خانه كشاورز شدت پيدا مي‌كند و به همين دليل سعي كرديم با همين حدود به فعاليت خانه كشاورز ادامه دهيم منتها ما از همه توليد‌كنندگان دفاع مي‌كنيم نه تنها از اعضاي خانه كشاورز.

فرقي كه ما با بقيه تشكل‌ها داريم آنها تشكل‌هاي صنفي هستند كه به‌دنبال منافع خودشان هستند و اكثر اينها با رانت‌هاي دولتي سر و كار دارند. ولي ما دنبال اين هستيم كه همه را تجميع كنيم و همه اينها عضو شوراي مركزي خانه كشاورز هستند. شوراي مركزي خانه كشاورز چيزي در حدود 80 نفر است و 55 نفر از آنها منتخب استان‌ها هستند.

* با اين تعداد عضو شوراي مركزي، جلسات خانه كشاورز به حد نصاب مي‌رسد؟

جلسات ما معمولا با حدود 55 تا 60 نفر تشكيل مي‌شود.

* هر چند وقت يكبار اين جلسات را تشكيل مي‌دهيد؟

ماه به ماه تشكيل جلسه مي‌دهيم در اولين شنبه هر ماه شوراي مركزي جلسه دارد.

* شما خودتان از خانه كشاورز حقوق مي‌گيريد؟ كار كشاورزي انجام مي‌دهيد؟

من از خانه كشاورز حقوق نمي‌گيرم و كار كشاورزي انجام نمي‌دهم. اينجا كسي حقوق نمي‌گيرد به جز مواردي خاص مانند بخش خدمات و ماشين نويس و از اين دست. سعي كرديم خيلي ماديات را به خانه كشاورز تحميل نكنيم.

* در حال حاضر شغل شما چيست؟

من در حال حاضر در مرخصي بدون حقوق دولت هستم و در عين حال تدريس مي‌كنم و در يك شركت مشاوره هم فعاليت مي‌كنم.

* تا چه زماني مي‌توانيد از اين مرخصي خودتان استفاده كنيد؟

دو سال مي‌شود كه مرخصي هستم. يك سال و نيم مرخصي استحقاقي از دولت طلب داشتم. قبلا هم با مجوز آقاي خاتمي در اينجا فعاليت مي‌كردم.

* يعني اينكه در حال حاضر شما به‌عنوان دبيركل خانه كشاورز فعاليت مي‌كنيد در واقع به صرف تجربه مديريت دولتي و روابطي كه داريد بوده است و گرنه خودتان كه كشاورز نيستيد؟

از 80 نفري كه عضو شوراي مركزي خانه كشاورز هستند 55 نفر كشاورزان هستند كه از استان‌هاي كشور حضور دارند. هر استان با توجه به تعداد كشاورزان خود بين 1 تا 3 نفر را انتخاب مي‌كند. 25 نفر ديگر هم عضو شوراي مركزي خانه كشاورز هستند كه 15 نفر از اين 25 نفر مديران عامل يا روساي هيأت‌مديره اتحاديه‌هاي بزرگ توليدي كشاورزي هستند.

10 نفر كارشناس هم حضور دارند كه ما به 55 نفر معرفي مي‌كنيم. حضور اين 10 نفر در شوراي مركزي خانه كشاورز به اين دليل است كه آن انحرافي كه در خانه كارگر به وجود آمد از بعد كارشناسي رخ ندهد. معمولا اين 10 نفر از بين زبده‌ترين كارشناسان حقوقي كشاورزي هستند.

* آنها در شورا هم حق راي دارند ؟

بله. آنها هم مانند 55 نفر كشاورز هستند و هر 80 نفر حق راي دارند.

* اگر يك روز به شما به‌عنوان دبير كل راي ندهند دوباره در خانه كشاورز ادامه كار مي‌دهيد ؟

من عضو شوراي مركزي هستم.

* يعني صرفا به‌عنوان يك عضو به فعاليت خود ادامه مي‌دهيد؟

چرا نبايد به فعاليت خود ادامه ندهم. من الان خيلي وقت است كه به‌دنبال يك دبير كل ديگر هستم ولي هنوز كسي قبول نمي‌كند.

* آقاي كلانتري به‌دنبال برنامه استفاده سياسي از خانه كشاورز هستيد؟ يعني اگر يك روز 4 ميليون 600 هزار كشاورز عضو خانه كشاورز شدند شما كانديداي رياست‌جمهوري مي‌شويد؟

ما يك تشكل صنفي سياسي هستيم.

* مجوزتان هم همين است؟

بله مجوز خانه كشاورز هم همين است.

* پس چرا در انتخابات‌ها موضع گيري سياسي نمي‌كنيد؟

موضع گيري در انتخابات را بر عهده خود استان‌ها مي‌گذاريم. ما وارد تشكيلات سياسي كه نمي‌توانيم بشويم. ما خودمان فرا‌تر از تشكيلات سياسي هستيم. درون ما همه تفكرات وجود دارد از چپ چپ تا راست راست.

اما در مواقعي اين كار را انجام داديم. به‌طور مثال در رياست‌جمهوري دور قبل شوراي مركزي خانه كشاورز 60 نفر بود و از اين تعداد 58 نفر به آقاي هاشمي رفسنجاني راي دادند.

چيزي در حدود 20 ساعت بررسي شد و نقاط ضعف و قوت كانديدا‌ها بررسي شد و بعدا راي‌گيري مخفي و مكتوب به عمل آورديم كه از 60 نفر 58 نفر به آقاي هاشمي راي داد. يك نفر به آقاي معين راي داد و يك نفر هم به همين آقاي احمدي‌نژاد راي داد.

* علت اينكه از دولت مرخصي گرفتيد اين قضيه بود؟ يعني مجبور شديد كه از دولت بياييد بيرون چون از آقاي هاشمي حمايت كرده بوديد؟

نه هنگامي كه آقاي احمدي‌نژاد به رياست‌جمهوري رسيد به ما گفتند برگرديد به رياست‌جمهوري. ما هم در خواست مرخصي كرديم.

* به فعاليت در دولت نهم دعوت شده بوديد؟

من مشاور رئيس‌جمهوري بودم و گفتم من مشاور رئيس‌جمهوري قبلي بودم و مشاور آقاي احمدي‌نژاد نيستم. لذا مرخصي گرفتم. مرخصي‌هاي استحقاقي من هم كه تمام شد مرخصي بدون حقوق گرفتم.

* با توجه به اتمام مرخصي، اگر دور بعد آقاي احمدي‌نژاد به رياست‌جمهوري برسند شما مي‌خواهيد چه كار كنيد؟

ما بالاخره يك كاري مي‌كنيم ديگر.

* به بازنشستگي شما چقدر مانده است؟

در حال حاضر مي‌توانم بازنشسته شوم. الان 27 سال سابقه خدمت دارم.

* يعني تا ميانه دوره رئيس‌جمهوري بعدي مي‌توانيد در دولت حضور داشته باشيد؟

اين‌ها زياد مهم نيست و برايم مطرح نيست.مگر چه مقدار حقوق مي‌دهند؟

* چقدر حقوق مي‌دهند؟

به هر مشاور رئيس‌جمهوري حدود يك ميليون تومان. چيزي كه مهم است اين است كه ما داريم يك پايه ريزي مي‌كنيم كه اين تشكيلات دائمي را بدون توجه به تفكر افراد پايه ريزي كنيم.

در پاسخ به سؤال قبل كه پرسيديد چرا وارد مسائل سياسي نمي‌شويد من مي‌خواهم اينجا بگويم ما وارد مسائل سياسي مي‌شويم منتها با يك تفكر خاص وارد نمي‌شويم براي اينكه اعضاي ما همه كشاورزاني هستند كه افكار مختلفي دارند.

* تصميم سياسي كه خانه كشاورز اتخاذ مي‌كند براساس منافع اقتصادي كشاورزان اتخاذ مي‌شود يا صرفا براساس گرايش سياسي كه اعضا دارند؟

اين موضوع از دو جهت قابل بررسي است. به‌طور مثال يك وقتي در انتخابات رياست‌جمهوري قرار است از كانديداي خاصي حمايت كنيم كه در اين حالت80 نفر جمع مي‌شوند بحث مي‌كنند و در نهايت اكثريت از هر فردي دفاع كردند خانه كشاورز هم از همان كانديد حمايت مي‌كند.

اما گاهي شركت در انتخابات محلي است. مانند شورا‌ها كه اينها را خود استان‌ها بررسي مي‌كنند. در شهرستان از چه نماينده‌اي چه كسي حمايت كند خود شهرستان تصميم مي‌گيرد.

* يعني اين اختيار را شوراي مركزي واگذار كرده است؟

بله.

* تا كنون شده است با تصميماتي كه در شهرستان‌ها گرفته مي‌شود، مخالفت كنيد؟

نه. بر‌اي اينكه ما تصميم‌گيري آنها را مي‌گذاريم بر مبناي تشكيلاتي كه استان‌ها دارند. آن 55 نفر عضو شوراي مركزي را كه استان‌ها انتخاب مي‌كنند اول در دهستان بستگي به تعداد اعضا دارد كه بين 3 تا 5 نفر انتخاب مي‌كنند.

اين 3 تا 5 نفر جمع مي‌شوند در شهرستان نماينده مسئول اجرايي شهرستان را انتخاب مي‌كنند و همه اين اعضا جمع مي‌شوند در يك جلسه‌اي و اعضاي شوراي مركزي استان را انتخاب مي‌كنند.

* اين امكان وجود دارد كه از خود اعضاي خانه كشاورز كسي كانديدا شوند؟

بودند افرادي كه كانديدا شوند و يكي دو نفر از آنها هم راي آوردند.

* يعني در مجلس هشتم شما فراكسيون داريد؟

فراكسيون در مجلس هشتم نداريم ولي 3 نفر از اعضاي خانه كشاورز بودند كه انتخاب شدند. اين سه نفر رسما عضو خانه كشاورز هستند.

* اين امكان وجود دارد كه از طريق اين 3‌نماينده پيشنهاد طرح كشاورزي بدهيد؟

در حال حاضر بيش از 50 نفر از نمايندگاني كه انتخاب شدند كساني بودند كه مستقيما خانه كشاورز از آنها حمايت كرد تا كانديدا شوند و خيلي از آنها قصد كانديدا شدن نداشتند.

* خودتان چرا وارد انتخابات نشديد؟

من فعلا قصد نداشتم.

* مي خواهيد در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كنيد؟

نه. اينطور نيست.

* چرا؟ رئيس‌جمهوري براي كشاورزها كه مي‌تواند خوب باشد؟

بله. ولي هر كسي مي‌تواند بدون آنكه عضو تشكلي باشد كانديداي رياست‌جمهوري شود.

* به هر حال وقتي پشتوانه تشكيلاتي باشد، احتمال موفقيت بالاتر است، نيست؟

پشتوانه هست ولي به هر صورت اين اتفاق بستگي به‌خود افراد هم دارد. كسي را نمي‌توان به زور كانديدا كرد.

* بحث ما بيشتر روي تمايل شماست.

من تمايل ندارم و اگر تمايل داشتم مطمئنا كانديدا مي‌شدم.

* يعني يكبار ديگر قصد نداريد به فعاليت‌هاي دولتي كه در پيش داشتيد، برگرديد؟

نه اينجا در خانه كشاورز جايمان بد نيست.

* آقاي كلانتري شما مي‌گوييد كه اپوزيسيون نشدم اما چه طور است كه با VOA گفت‌وگو مي‌كنيد. اين موضوع را چگونه توجيه مي‌كنيد؟

ما مدام به مسئولان ذيربط، مجلس، نامه نوشتيم كه خشكسالي است، هيچ توجهي نشد. مصاحبه داخلي كرديم هيچ گونه توجهي نشد. شبكه‌هاي آن طرفي تماس گرفتند و ما با هر كسي راجع به مسائل فني صحبت مي‌كنيم. جالب اينكه بعد از مصاحبه ما با VOA دولت بلافاصله شروع كرد كميته خشكسالي تشكيل داد.

* يعني منظور شما اين است كه دولت بيشتر رسانه‌هاي آن طرفي را گوش مي‌كند و رسانه‌هاي داخلي را گوش نمي‌دهد؟

فكر مي‌كنم همينگونه باشد. عكس العمل مصاحبه با آنها براي تصميم‌گيري‌هاي دولتي مهم‌تر از رسانه‌هاي داخلي است چرا كه اگر رسانه‌هاي داخلي را گوش مي‌دادند شايد از آذر گذشته ما تذكر داديم كه پاييز امسال خشكسالي است. كسي توجه نمي‌كرد بعد اينكه ما مي‌توانيم در مورد مسائل فني با هر كسي صحبت كنيم.

اما در مسائل سياسي تحت هيچ شرايطي با غريبه‌ها مصاحبه نمي‌كنم. امروز شما هيچ‌چيز را در رابطه با مسائل اجرايي نمي‌توانيد پنهان كنيد. در مورد مسائل سياسي اگر بخواهم صحبت كنم فقط با رسانه‌هاي داخلي صحبت مي‌كنم.

* در حال حاضر اساس انتقاد خانه كشاورز به سياست‌هاي بخش كشاورزي دولت چيست؟

اساس انتقاد ما به بخش كشاورزي دولت به عدم‌سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي است و همچنين سرمايه‌گذاري غلط در بخش كشاورزي.

* دولت كه مدعي است براي حمايت، نرخ سود تسهيلات بانكي را در اين بخش به حد اقل ممكن رسانده است؟

اين كار جواب نمي‌دهد. ما بايد اينگونه بحث كنيم كه هزينه استهلاك سرمايه‌گذاري ما سالانه 7 هزار ميليارد تومان در بخش كشاورزي است. كل آورده زيربنايي به بخش كشاورزي چه دولتي و چه تعاوني سالانه جمعا 2 هزار ميليارد تومان نمي شود.

اين بخش دارد از بين مي‌رود و تمام دعواي ما همين است. اواخر دولت آقاي خاتمي كه بحث خود كفايي گندم مطرح شد صحيح نبود. تمام دعواي ما بر سر ورود سرمايه است.

* يعني خود كفايي گندم واقعي نيست؟

چرا خود كفايي شده اما قيمت آنقدر زياد بوده است كه توليد به اين قيمت نمي‌ارزيده است. به‌طور مثال اگر يك استكان قيمتش 200 تومان باشد شما بگوييد من اين را توليد مي‌كنم با 2 هزار تومان كه اين درست نيست.

خود كفايي گندم ما اينگونه بود. شما حساب كنيد در شرايط بارندگي‌هاي عادي حدود 2 ميليون تن كم مي‌آوريم. 2 ميليون تن كم شدن آنقدر ارزش ندارد كه تمام اقتصاد كشاورزي مان را بر هم بزنيم كه اين دو ميليون تن را توليد كنيم.

* شايد اين اصراربه خاطر نگراني از تحريم و اينگونه مسائل سياسي است؟

اگر نگراني از تحريم و اين مسائل باشد، غربي‌ها تحريم نفت را خيلي جلو‌تر از تحريم گندم اجرا مي‌كنند.

تحريم به آن شدت اين جور كارها برايش پاسخگو نيست و اگر اين تحريم اتفاق بيفتد مي‌گويند صيفي نمي‌كاريم و به جاي آن گندم مي‌كاريم و از اين دست موارد را مي‌توان انجام داد.

اين خود كفايي كه الان داريم خود كشي كردن به خاطر ترس از مرگ است. خودكفايي بدون برنامه اينگونه است براي اينكه ما هيچ سرمايه‌گذاري نكرديم.

* به همين خاطر بود كه امسال هم در خودكفايي دچار ناكامي شديم؟

از ابتدا هم مشخص بود كه اينگونه مي‌شود. 4‌سال بود كه بارندگي خوب داشتيم، 5 سال بود كه سطح زيركشت را اضافه كرده بوديم. 2 سال زمان آقاي خاتمي و 3 سال هم در دولت آقاي احمدي‌نژاد.

سطح زيركشت آبي و ديم نسبت به سال گذشته كم نشده است و آقاي وزير جهاد كشاورزي هم مي‌آيد مي‌گويد بارندگي 5 درصد در عملكرد ما تاثير‌گذار است. همين الان 6 ميليون تن گندم كم آمده است.

حالا از كجا مي‌خواهند بخرند و با چه قيمتي من نمي‌دانم. كسي با خودكفايي مخالف نيست اما بايد خود كفايي از طريق علمي باشد يا از طريق سرمايه‌گذاري باشد و در راستاي سياست‌هاي توسعه پايدار باشد كه من اعتقاد دارم مي‌تواند اينگونه باشد و امكان پذير است.

نه در گندم بلكه در بسياري از موارد ديگر كه مي‌تواند بالانس تجاري را به‌صورت دائم مثبت كند و بالانس مثبت صادرات مواد غذايي را خواهيم داشت. ولي در شرايط فعلي اتفاق خاصي نيفتاده و سرمايه‌گذاري خاصي نشده است و جلوي استهلاك در اين 5 يا 6 سال گرفته نشده كه خودكفايي پايدار رخ دهد.

خودكفايي صرفا از طريق افزايش سطح زيركشت و به هم زدن تمام اقتصاد كشاورزي، توليد غيراقتصادي و بارندگي است. 4 سال بود باران‌هاي خوبي داشتيم و امسال باران بد شد، ديديد كه وضعيت توليد بد شد. اين وضعيت را ما از 4 يا 5 سال قبل هم پيش‌بيني مي‌كرديم.

آقاي وزير گفته بودند امسال برنج خودكفا شود، در جو هم بايد خودكفا شويم. الان در توليد ذرت هم بايد خودكفا مي‌شديم، سال آينده هم بايد در دانه‌هاي روغني خود كفا شويم.

كسي هم نيست بگويد اين حرف‌ها بر پايه درستش قرار ندارد و افرادي هم كه اين حرف‌ها را باور مي‌كنند نادان‌تر از گوينده هستند. چرا كه ما سرمايه‌گذاري نكرديم كه خودكفا شويم.

* اين نبود سرمايه فكر مي‌كنيد به نگاه دولت به تدوين بودجه وابسته است يا خير؟

نه، اصلا نياز به تدوين بودجه نيست. ما اعتقاد داريم كشاورزي نبايد خيلي به بودجه دولتي وابسته باشد. عدم‌ورود سرمايه به بخش كشاورزي ناشي از سياست‌هاي كلان كشور است.

بخش كشاورزي عمدتا دست بخش خصوصي كشور است به‌طوري كه چيزي در حدود 98 درصد توليدات كشاورزي در دست بخش خصوصي است؛ يعني از طريق مالكيت، كشاورزي مشكلي با دولتي بودن ندارد.

اما تمام توليدات كشاورزي توسط دولت 2 درصد است كه به اعتقاد من آن 2 درصد بايد در اختيار دولت باقي بماند اما 98 درصد اراضي كه در دست بخش خصوصي است نياز به سرمايه‌گذاري دارد.

6 سال است كه پيشنهاد داديم كه بايد اين اراضي و منابع توليد نوسازي شوند؛ منتها اين كار بايد با كمترين هزينه بر‌اي دولت انجام شود. ما پيشنهاد كرديم همين هزينه‌اي كه دولت دارد در بخش كشاورزي انجام مي‌دهد بايد مسير هزينه‌اش را تغيير دهد.

دولت سالانه در حدود هزار و و 200 ميليارد تومان در بخش كشاورزي هزينه مي‌كند اما كشاورزان براي افزايش توليد هيچ كمكي نمي‌گيرند. از اين پول چيزي در حدود 100 ميليارد تومان به يارانه‌ها تعلق مي‌گيرد كه به افزايش توليد كمكي نمي‌كند و حتي به اعتقاد من هزينه توليد را هم كم نمي‌كند و بيهوده هم هزينه مي‌شود.

چيزي بالغ بر 700 ميليارد تومان بودجه جاري دولت است و 600 ميليارد تومان هم براي بودجه عمراني است. بودجه عمراني هم هيچ كمكي به توسعه كشاورزي نمي‌كند.

* بودجه عمراني در رابطه با آبياري و جاده‌سازي‌ و سد‌سازي‌ و از اين دست موارد، نمي‌تواند براي كشاورزان مفيد واقع شود؟

نه اينها جواب نمي‌دهد. ما پيشنهاد كرديم بيايند و اين بودجه را كارا كنند. 2 هزار و 200 ميليارد تومان را براي حدود 15 سال يارانه بانكي بدهند و در ظرف 10 سال بخش كشاورزي كل كشور را نوسازي كنند.

وقتي در اين 10‌سال نو‌سازي‌ انجام شد به‌دنبال آن يك و نيم ميليون شغل جديد به وجود مي‌آيد. از طرف ديگر كشاورزي كه بعد از نوسازي، آموزش و ارائه خدمات نتوانست كارايي توليد كند بايد از گردونه توليد خارج شود و جاي خود را به افراد ديگري بدهد كه بتوانند كار آيي توليد كنند.

ما اعتقاد نداريم كه به هر قيمتي بايد از توليد داخلي حمايت كرد. ما امروز حد اقل 30 درصد سوء‌تغذيه داريم كه بخشي از آن به‌دليل گراني بيش از حد مواد غذايي است. امروز در ايران حدود كمتر از نصف توليد ناخالص متوسط سرانه جهان و چيزي كمتر از1/0 توليد نا خالص كشور‌هاي پيشرفته غربي مواد غذايي گران‌تر از آنها تمام مي‌شود.

بخشي از اين موضوع به اين بر مي‌گردد كه سرمايه‌گذاري در توليد انجام نشده و قيمت تمام شده داخلي گران است. البته بايد به اين نكته هم توجه كرد كه نمي‌توانيم توليد داخلي را هم رها كنيم و بگوييم نفت گران شده است و همه چيز را وارد مي‌كنيم؛ چرا كه قيمت‌هاي جهاني3‌برا بر اين مي‌شود. با 3 درصد افزايش تقاضا قيمت جهاني 30 درصد افزايش پيدا مي‌كند.

* تا كنون برنامه‌اي از سوي دولت در بخش كشاورزي اعلام شده است كه مورد حمايت شما قرار گيرد ؟ با آن بخشش ديركرد وام كشاورزان موافق هستيد يا خير؟

آقاي احمدي‌نژاد و دولت نهم هيچ برنامه‌اي در بخش كشاورزي اعلام نكرده و هيچ برنامه‌اي نيز نداشته‌اند. در رابطه با بخشش ديركرد وام‌ها هم بايد بگويم كه اين طرح مي‌تواند خوب باشد؛ به شرط اينكه دولت منابع بانك را تخريب نكند. بعضي از كشاورزان توان پرداخت را ندارند مانند كشاورزاني كه در جنوب شرقي كشور فعاليت مي‌كنند.

آنها در 11 سال گذشته فقط يك سال متوسط سالانه بارندگي را داشتند و 10 سال خشكسالي داشتند. اين كشاورزان مستاصل هستند و حتي دولت بايد پولي هم به آنها بدهد چون تنها منبع در آمدي آنها همين كشاورزي است.

نبايد همه را به يك چشم نگاه كرد و بايد ميان جايي كه مدام خشكسالي است و جايي كه امسال فقط خشكسالي شده است تفاوت قائل شد. به‌طور مثال امسال در فارس خشكسالي آمده است كه به‌مراتب خسارت‌هايي كه به آن وارد شده است كمتر از كردستان است.

درست است كه توليد فارس بيشتر از كردستان كاهش پيدا كرده است اما فارس 95 درصد توليداتش به زراعت‌هاي آبي بستگي دارد و آنها كم و بيش سر جايشان هستند و 20 درصد خسارت خورده است اما 70‌درصد كردستان ديمات است و همه آنها از بين رفته است.

آذربايجان شرقي هم به همين شكل است و تقريبا 100درصد ديمات آن از بين رفته است. بنا براين نبايد تمام موارد را به يك چشم نگاه كرد و بايد با توجه به شرايط هر منطقه تصميم‌گيري كرد. نبايد يك تصميم كلي گرفت. دولت وظيفه دارد كه كمك كند و اين كمك بايد درست و منطقي باشد.

* تعامل شما با دولت نهم به چه شكلي است؟ با آقاي اسكندري وزير كنوني جهاد كشاورزي ديدار داشته‌ايد يا خير؟

ما هيچ ارتباطي با همديگر نداريم. آقاي اسكندري را از قبل مي‌شناسم اما اعتقاد دارم او در قامت وزارت جهاد كشاورزي نيست.

* نامه نگاري هم با دولت نداشتيد؟

با دولت نامه نگاري كرده‌ايم. بيشتر نامه نگاري‌ها هم با آقاي داوودي، معاون اول رئيس‌جمهوري بوده است. از طرفي با وزارت نيرو نيز نامه نگاري‌هاي زيادي داشته‌ايم. اما با وزارت جهاد كشاورزي هيچ ارتباطي نداريم چرا كه فكر مي‌كنيم در وزارت جهاد كشاورزي هيچ گونه حرف كارشناسي مطرح نمي‌شود.

وقتي وزيري بيايد بگويد 5 محصول را ظرف 4 سال خودكفا مي‌كند مفهوم پتانسيل، امكانات، مسائل اقتصادي و فني را درك نمي‌كند. اين جمله كه در ظرف 4 سال 5 محصول را خودكفا مي‌كنم هيچبار كارشناسي ندارد. گرچه ممكن است شخصي ليسانس كشاورزي داشته باشد و به اعتقاد من آقاي اسكندري با اطلاعات غلطي كه داده، بحران ايجاد كرده است.

* در رابطه با وزير كشاورزي از طريق مجلس رايزني نكرديد؟

نه ما كاري به ايشان نداريم. زمان استيضاح وزير كشاورزي من مخالف اين موضوع بودم چرا كه آقاي احمدي‌نژاد را از دوران فرمانداري و استانداري ايشان مي‌شناسم. مي‌دانستم كه ايشان آدم لجبازي هستند و اگر استيضاح وزير كشاورزي راي نياورد آقاي اسكندري را در مقام وزارت حفظ مي‌كند.

بنا بر اين همان موقع گفتم كه بگذاريد روال عادي پيش برود تا خودشان تصميم به تعويض وزير كشاورزي بگيرد. احمدي‌نژاد در كنار مسائل زيادي كه در آنها ناموفق بوده، در يك مورد موفق عمل كرده است و آن، اينكه از اختيارات رياست‌جمهوري خود استفاده مي‌كند.

كاري كه آقاي خاتمي در دوران رياست‌جمهوري خود انجام نداد اما آقاي احمدي‌نژاد حالا به غلط يا درست از اختيارات خود استفاده مي‌كند. بنا بر اين همان موقع به استيضاح‌كنندگان كه به اينجا مي‌آمدند، گفتم كه امضاي خود را پس بگيرند و مخالف استيضاح بودم. حالا هم اعتقاد دارم كه ماندن آقاي اسكندري در وزارت كشاورزي به ضرر بخش كشاورزي شد.

* شما گزارش‌هاي كارشناسي هم منتشر مي‌كنيد؟

ما هميشه گزارش‌هاي كارشناسي را منتشر مي‌كنيم و براي نهاد‌هاي تصميم ساز آنها را مي‌فرستيم. سعي مي‌كنيم آنها را روزنامه‌اي نكنيم.

* اين گزارش‌ها را براي دفتر مقام معظم رهبري هم مي‌فرستيد؟

براي رهبري هم در موارد خاص مي‌فرستيم. كمبود سرمايه‌گذاري را چندين بار به دفتر رهبري فرستاديم. آقاي آقا محمدي پيش از عيد براي پيگيري بحث آمدند كه ادامه كار به بعد عيد موكول شد. حالا هم منتظر حضور دوباره ايشان هستم تا موضوع را با مساعدت دفتر رهبري به فرجام خوبي برسانيم.

تاريخ درج: 4 خرداد 1387 ساعت 13:03 تاريخ تاييد: 4 خرداد 1387 ساعت 20:26 تاريخ به روز رساني: 4 خرداد 1387 ساعت 18:58
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن