تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821035875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمدي نژاد مي تواند اوباما را به شكست بكشاند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احمدي نژاد مي تواند اوباما را به شكست بكشاند
خبرگزاري انتخاب : ● شهير شهيد ثالث: مابين آنچه كه بوش در ٨ سال گذشته انجام داد و دست لابي اسرائيل را در داخل بنحوي سخاوتمندانه براي ديكته كردن سياست خارجي و دست دولت اسرائيل را بطور كامل در برخورد با مسئله فلسطين و نيز لبنان باز گذاشت با آنچه كه اوباما پيش خواهد گرفت تفاوتي فاحش وجود خواهد داشت.


خبر كوتاه بود و در ميان انبوهي از خبرهاي ديگر پنهان گشته بود اما يكمرتبه مرا تكان داد، "اوباما از تعهد گفتكو با ايران فاصله مي گيرد".

مشاجرات لفظي بين اوباما و بوش از يكطرف و اوباما و مك كين از سوي ديگر در روزهاي اخير باعث گرديده كه جمهوريخواهان كه گوئي به رگه طلا دست يافته اند اوباما را بر سر موضوع مذاكره بدون قيد و شرط با احمدي نژاد بدام اندازند. اوباما كه تنها به ۶۵ نماينده ديگر (از حد نصاب ٢٠٢۵ نماينده) نياز دارد تا موفقيت خود را به عنوان كانديداي حزب دموكرات تثبيت كند با پيش كشيدن نام احمدي نژاد بعنوان شخص طرف مذاكره خود حربه برّنده اي را براي انتخابات نوامبر بدست جناح جمهوريخواهان داده است.

كمپين اوباما با درك اين واقعيت از روز سه شنبه ٢٠ مي تقريبا از به ميان آوردن نام احمدي نژاد خودداري كرده است زيرا كه بخوبي مي داند آثار تخريبي اين امر تا كجا بر سرنوشت انتخابات امتداد خواهد يافت. خانم سوزان رايس (Susan Rice) مشاور اوباما در امور سياست خارجي روز شنبه به سي ان ان گفت كه منظور اوباما از مذاكره با رهبران ايران الزاما ملاقات با احمدي نژاد نيست. او گفت: "در حقيقت، چه بسا كه تا ميانه سال آينده مدتها از كنار رفتن احمدي نژاد گذشته باشد."

سخنان غيرضروري آقاي احمدي نژاد شايد بتواند گروهي را به انگيزه حمايت از عقايد راديكال در پشت سر وي بسيج كند اما قرائن نشان مي دهد كه منش «نگاه از بالا» ايشان و نيز زياده روي در استفاده از شعارهاي تند نه تنها در داخل موجي از عكس العمل هاي منفي حتي در ميان گروههاي متدين و پايبند به نظام را پديد آورده (از جمله انتقادات تند آيت الله مهدوي كني) بلكه در خارج نيز موقعيتي طلائي را براي رسانه هاي طيف اولترا راست خلق كرده تا با بزرگنمائي سخنان ايشان دوباره افكار عمومي را به سمت عقابهاي آمريكائي و اين بار مك كين جلب كنند.

ادامه اين روند موقعيت سياسي و اقتصادي ايران را بي ثبات مي كند چرا كه اين سخنان غيرعادي كه به افراد كابينه نيز سرايت كرده است خبر از يك جريان فكري غيرعادي مي دهد كه اداره امور را در ايران در اختيار دارد. چنين مديريتي هم در داخل و هم در خارج نوعي نگراني و تشويش را دامن مي زند كه به امر سرمايه گذاري و رونق اقتصادي نيز آسيب مي رساند.

مهم تر از همه اينكه تكرار اين سخنان يك فرصت تاريخي را، هم از مردم آمريكا و هم از مردم ايران و شايد بتوان گفت جهان خواهد ربود. محال است آقاي احمدي نژاد هم چنان به دعوت مردم براي "حركت آخر" ادامه دهد و مسلسل وار شعار نابودي و مرگ اسرائيل را بر زبان آورد و يكي از اين دو حالت اتفاق نيفتد. يا اوباما رفته رفته تغيير روش داده و نفوذ لابي اسرائيل را مي پذيرد و يا بر سر موضع مذاكره بدون قيد و شرط با ايران مي ايستد و بدين ترتيب شانس پيروزي خود و راي ميليونها جوان آمريكائي را كه به اميد ايجاد يك "تغيير" بزرگ پا به صحنه انتخابات گذاشته اند يكجا به باد مي دهد.

هم چنانكه بارها به اين نكته اشاره كرده ام نبايد از اوباما انتظار يك قديس و يا گاندي را داشت. حداقل قضيه اينست كه وي تا درجه سناتوري در درون گروه اليت حاكم بر آمريكا خود را بالا كشيده و با آنكه جان مك كين انتخاب طبيعي سوپر ثروتمندان وال ستريت است ولي بسياري از ١٠ فرد اول مديران هج فاندها* (Hedge Funds) كه رفته رفته كنترل اقتصاد جهان را در دست مي گيرند و هم چنين ثروتمندترين مرد جهان وارن بافت (Warren Buffet) از اوباما حمايت كرده اند.

اما تفاوت بزرگ اوباما با دو كانديداي ديگر در اينست كه الف: اوباما وابسته به لابي اسرائيل نيست و حمايت بدون قيد و شرط از اسرائيل در دكترين اين جناح جائي ندارد. ب: معتقد نيست كه همه چيز از راه جنگ حل مي شود و به حل مسالمت آميز اختلافات و همزيستي مسالمت آميز حتي با كشورهاي دشمن آمريكا معتقد است. (مثال سازش و مذاكره كندي با خروشچف بر سر قضيه بحران موشكي كوبا كه وي مكررا به آن اشاره مي كند دقيقا اشاره به همين دكترين است). براي اطلاعات بيشتر حتما مقاله اگر اوباما رئيس جمهور شود را بخوانيد.

آيا منظور اينست كه حمايت از اسرائيل از دستور كار حكومت آمريكا در صورت به قدرت رسيدن اوباما برداشته خواهد شد؟ البته كه نه. اما مابين آنچه كه بوش در ٨ سال گذشته انجام داد و دست لابي اسرائيل را در داخل بنحوي سخاوتمندانه براي ديكته كردن سياست خارجي و دست دولت اسرائيل را بطور كامل در برخورد با مسئله فلسطين و نيز لبنان باز گذاشت با آنچه كه اوباما پيش خواهد گرفت تفاوتي فاحش وجود خواهد داشت.

سخن آخر اينكه كمپين جان مك كين از سخنان و حركات آقاي احمدي نژاد حداكثر بهره برداري را در به تنگنا كشاندن اوباما بعمل مي آورد. آقاي احمدي نژاد خواسته يا ناخواسته، خوب يا بد، درست يا غلط به دليل طرح شعار "مذاكره بدون قيد و شرط با ايران" از سوي اوباما، بار يك مسئوليت بزرگ را بدوش مي كشد و لذا جا دارد براي لحظه اي هم كه شده با درك اين مسئوليت، عقلانيت سياسي را بر بينش ايدئولوژيك خاص خود مقدم بدارد. هر جمله و هر حركت حساب نشده اي مي تواند مسير انتخابات را در آمريكا به زيان ملت ايران و نهايتا شعله ور كردن آتش يك جنگ مهيب تغيير دهد.

* هج فاند (Hedge Funds) ها عبارتند از شركت هاي سرمايه گذاري خصوصي كه دربشان تنها بر روي مشتري هاي خاصي باز است. اين شركت ها كه تابع قوانين و مقررات شركتهاي بازار بورس نيستند و مورد بازرسي هم قرار نمي گيرند در سالهاي اخير وضعيت بازارهاي بورس را از تعادل خارج كرده و روز بروز بر گستره اقتدارشان بر اقتصاد جهان افزوده مي شود.

*** شهير شهيد ثالث
[email protected]
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن