واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نوازندگان دهل و كرنا با انگشتان خود كه به گفته امين كمالوندي هفت روز پياپي مي نواختند و ديگر در آخرين روز رمقي نداشتند رهگذاران را براي ورود به سالن تئاتر شهر دعوت مي كردند. رهگذراني كه از اطراف چهارراه ولي عصر عبور مي كردند احتمالا پيش از اين صداي ساز دهل و كرنا را تنها از دستگاه هاي صوتي و تصويري شنيده بودند اما اين روز به طور زنده ، شاهد قدرت اين ساز سنتي ايراني شده بودند كه چگونه نوجوانان بزرگ شده در ميان سبك هاي مختلف موسيقي غربي و شرقي را به سوي خود مي كشاند. مردم كم كم وارد سالني مي شدند كه قرار بود بيش از گذشته ، فرهنگ و هنر كهگيلويه و بويراحمد را به آنان معرفي كند تا اينكه دو طبقه سالن پر شد و خوانندگان سنتي استان و گروههاي مختلف موسيقي محلي به نمايش ظرافت ها و هيمنه اين موسيقي بپردازند. پس از اين برنامه ها برخي از مردم معمولي كه تمايل چنداني به شنيدن سخنراني هاي طولاني نداشتند مي خواستند سالن را ترك كنند كه ورود گروه عروس برون با مردان و دختران جوان كهگيلويه و بويراحمدي كه امروزه كمتر نشاني از زيبايي هاي اين آيين در شلوغي شهرها ديده مي شود همه را به ماندن و ديدن آن تشويق كرد. مراسم عروس برون براي برخي از ما نيز تازگي داشت، مردان جوان با لباسهايي كه امروز ديگر هيچ كهگيلويه و بويراحمدي آن را نمي پوشد وارد سالن مي شدند و زنان جوان نيز با لباس ويژه مردم اين استان كه كمتر از لباس محلي مردان دستخوش انقراض شده است نيز آنان را همراهي مي كردند. زيبايي رنگ و فرم لباس، همراه با حركات ظريف دست و پا كه با صداي ساز نوازندگان موسيقي محلي استان همراه شده بود زيبايي فرهنگ و هنري گمنام را به همه حاضران نشان مي داد و هركسي كه دوربيني داشت به ثبت اين لحظه ها اقدام مي كرد و بقيه كه نداشتند با گوشي تلفن همراه خود اين لحظه هاي ناب را ضبط مي كردند تا احتمالا به آنان كه اين مراسم را نديده بودند نشان دهند. سالن گرم بود و دستگاه هاي خنك كننده گويا آن قدر قدرتمند نبودند كه بتوانند گرماي آن را كم كنند اما همه ميخكوب بر روي صندلي هاي خود نشسته بودند. سخنران هم هريك مي خواستند به گونه اي مردم را با دغدغه هاي ذهني خود و راجع به داشته هاي كهگيلويه و بويراحمد آشنا كنند تا جايي كه سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم از ضرورت آشناكردن مردم ايران با نقطه هاي بكر ايران سخن گفت و از اينكه مقصدهاي فعلي گردشگران،بويژه گردشگري خارجي به بيراهه مي رود. حسيني مي گفت كه مكان هاي زيباي بسياري در ايران وجود دارد كه مي تواند جايگزين جزيره ها و مكان هاي توريستي مورد علاقه گردشگري ايرانيان شوند اما به دليل تبليغات نادرست ناشناخته مانده اند. امين كمالوندي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هم از انگشتان خسته نوازندگان كهگيلويه و بويراحمدي گفت و از تلاش 200 دست اندركار پشت صحنه اين نمايشگاه هفت روزه. او از داشته ها و مفاخر استاني از آريو برزن گرفته تا حسين پناهي سخن گفت و از وجود يك ميليارد درخت بلوط و 25 درصد منابع نفتي ايران سخن راند. بالاخره تلاش همه آن بود كه به حاضران بگويند كه كهگيلويه و بويراحمد كه به گفته امين كمالوندي ، بسياري از مردم آن را با چهارمحال و بختياري به اشتباه مي گيرند بيش از آن چه تاكنون شناخته بودند ارزش شناخته شدن دارد. در اين يك هفته، مدرن ترين شهر ايران ميزبان بازمانده هاي فرهنگ و هنري بودند كه از گذشته هاي پيش از اسلام سخن داشتند تا سبك هاي هنري انتزاعي عصر مدرن. در حاشيه اين مراسم تابلوهايي مي ديدي از سبك كوبيسم تا مينياتور و عكس هاي زيباي عكاسان استان. از آش كارده و گليم بافي تا سفالگري مي توانستي در اين نمايشگاه مشاهده كني و كساني كه از اطراف چهارراه ولي عصر رد مي شدند با تابلوي گچساران بام نفتي ايران متوجه مي شدند كه اين استان كه كمتر مردم ايران در مورد آن مي دانند هرساله 25 درصد از نفت صادراتي ايران را تامين مي كند. مردم با ديدن عكس ساختمان امام زاده ها با شگفتي به اين مساله برخورد مي كردند كه چگون آرامگاه اين امام زادگان در دل كوههاي سربفلك كشيده زاگرس آرام گرفته است. آرامگاه بي بي حكيمه خواهر امام رضا (ع) و دختر بلافصل امام هفتم شيعيان يكي از اين مكان هاي مقدس بود كه سخنرانان كهگيلويه و بويراحمدي به وجود اين امام زاده در دل خاك اين استان به خود مي باليدند. شهداي كهگيلويه و بويراحمد كه كاروان آن از گذشته هاي دور تا دو روز پيش از اين ادامه داشته است نيز از آن سخن گفته مي شد. همه گرد هم آمده بودند تا بگويند ماجراي هنر و زيباشناسي در در اين مرز و بوم اسلامي، غير از ماجراي هنر در غرب است. هنر اين سرزمين با دين، زندگي و انسان ديندار و شاداب پيوند خورده است ولي هنري كه غرب در چند قرن اخير بنيان نهاده و به آن مي بالد بر شالوده هايي ديگري كه مردم اين مرز و بوم در طول چند هزار سال كمترين تمايلي به آن نشان نداند. نتيجه منطقي ارزشهايي كه هنر مدرن بر آن بنا گذارده شد، اين است كه اثر هنري آنگاه جنبه زيبايي شناختي خواهد داشت كه فارغ از علاقه هاي جنبي از جمله اخلاقي باشد. گرايش به اين انديشه باعث شد تا هنر غرب ، خود را از هرگونه غرض و هدف مندي اخلاقي و ديني رها سازد و در نتيجه هنر در خدمت هنر قرار بگيرد. اما هنر اين مرز و بوم برخلاف نظريه هنر براي هنر و برخلاف تفكر متفكران عصر مدرنيته كه زيبايي را از طرفي بر زيبايي حسي محدود مي كند و از طرف ديگر مي خواهد زيبايي را از قيد و بند هرگونه غرض و علاقه رها سازد، مي كوشد تا هنر را در خدمت اهداف و اغراض انساني، اخلاقي و اجتماعي در آورد و هنرمندان كهگيلويه و بويراحمد ، اين مساله را يك هفته در مدرن ترين شهر ايران فرياد زدند. 627/566
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 393]