تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816347486




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار شكار‌هاي غيرمجاز بيش از6 برابر پروانه‌هاي قانوني اعلام شد شكار غيرقانوني ،تهديدي براي محيط‌ زيست‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: آمار شكار‌هاي غيرمجاز بيش از6 برابر پروانه‌هاي قانوني اعلام شد شكار غيرقانوني ،تهديدي براي محيط‌ زيست‌
جام جم آنلاين: در حالي كه مسوولان سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام مي‌كنند كه آمار صدور پروانه‌هاي شكار در سال گذشته كمتر از هزار پروانه شكار بوده، آمار‌هاي غيررسمي از شكارهاي غيرمجاز و متخلفان حاكي از حدود 6 برابر اين رقم است. اين در حالي است كه امروزه شاهد فعاليت برخي آژانس‌هاي توريستي و اكوتورسيتي هستيم كه به عنوان منبعي شكارآور به مناطق زيست محيطي فعاليت مي‌كنند و شكار را ترويج مي‌دهند و محدوديت امكان نظارت بر آنها مي‌تواند فرصت سوءاستفاده‌هاي زيادي را به وجود آورد.


تبار بيشتر گونه‌هاي روي زمين به انفجار حيات در دوره كامبرين يعني 500 ميليون سال قبل برمي‌گردد، اما اين ميراث بسرعت در حال نابودي است.

گزارش‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي نشان مي‌دهد كه ادامه روند كنوني احتمالا به بزرگترين انقراض گروهي در 60 ميليون سال گذشته و يكي از 6 نابودي بزرگ از 5/3 ميليارد سال پيش يعني آغاز پيدايش حيات در اقيانوس‌ها منجر مي‌شود.

دانشمندان تخمين مي‌زنند كه سرعت انقراض از يك تا 10 هزار برابر سرعت تاريخي آن است و بيشتر گونه‌هاي روبه اضمحلال كنوني در ميان موجودات زنده بسيار كمياب هستند و بعضي از آنها منحصر به يك درخت در جنگل‌هاي باراني است.

براساس گزارش برنامه محيط ‌زيست سازمان ملل، گونه‌هاي بومي در مناطق جغرافيايي نسبتا جدا افتاده در جزاير و قلل كوه‌ها يا رشد يافته در يك موقعيت محدود وجود دارند. اين خصوصيات گونه‌هاي بومي را نسبت به تغييرات محيط‌زيست حساس كرده كه دخالت‌هاي انساني بر آسيب‌پذيري آنها افزوده است.

به اين ترتيب، حتي اگر تمامي متغيرهايي كه باعث كاهش تنوع زيستي شده‌اند، متوقف شوند؛ سرعت انقراض براي حداقل يك قرن آينده با نرخ بالا ادامه خواهد داشت.

نابودي و فروپاشي زيست‌بوم‌ها بشدت از جمعيت گونه‌ها كاسته است، به طوري‌كه بعيد به نظر مي‌رسد بسياري از آنها تا چند نسل ديگر دوام آورند.

بر اساس گزارش برنامه عمران ملل متحد، به عنوان مثال در منطقه راودگليدس، جمعيت پلنگ فلوريدا به كمتر از 100 راس كاهش يافته است، علل اين كاهش گسترش شهر، آلودگي و شكار است.پلنگ‌ها مجبورند بقاي نسل خود را حفظ كنند؛ اما با گسترش بيماري و شكار فرزندان آنها ، باقي نخواهند ماند و بعيد به نظر مي‌رسد بدون تلاش‌هاي شديد حفاظتي اين گونه‌ها يك قرن ديگر زنده بمانند.

به اين ترتيب، حتي اگر شرايط و تهديدات طبيعي اجازه دهند، دخالت‌هاي انساني مانند شكار بويژه شكارهاي بي‌رويه و غيرقانوني به روند انقراض و نابودي گونه‌هاي حيات‌وحش كمك مي‌كند و اجازه احيا و تكثير اين گونه‌ها را به صورت طبيعي نمي‌دهد.

رئيس اداره اجرايي اداره كل گارد هماهنگي استان‌ها و مناطق در اين زمينه گفت: سال گذشته حدود هزار پروانه شكار در كشور صادر شده كه از اين تعداد 100 پروانه براي شكارچيان خارجي و 700 پروانه در 2 بخش آزاد و ويژه براي شكارچيان داخلي صادر شده است.

افشين كرمي افزود: ‌پروانه‌هايي كه براي بخش آزاد صادر مي‌شوند، از نظر هزينه كمتر و در مناطق خارج از حفاظت شده هستند و پروانه‌هايي كه براي مناطق ويژه صادر مي‌شوند، هزينه بيشتري دارند و در داخل مناطق حفاظت شده هستند. وي با اشاره به اين‌كه بيشتر پروانه‌هاي شكار براي خارجيان براي گونه گراز بوده است، ادامه داد: اين گونه از جمعيت رشد مناسبي دارند و از آنجا كه مي‌تواند خساراتي به بار آورد و دشمن طبيعي كمي دارد، براي شكار مناسب است.

وي با اشاره به اين‌كه از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم‌اكنون برخورد جدي با متخلفان و شكارچيان غيرمجاز صورت مي‌گيرد، گفت: شكارچيان فقط اجازه شكار حيواناتي را دارند كه از دوران بهره‌وري و زادوولد خارج شده‌اند. بر اساس آمارهاي موجود، متوسط تعداد گونه‌هاي شاخص حيات‌وحش ايران، از قبيل گورخر، يوزپلنگ، جبير و قوچ و ميش در 30 سال گذشته كاهش چشمگيري داشته كه يكي از عوامل اصلي اين كاهش تاسفبار، شكار غيرمجاز بوده است.

نحوه صدور پروانه شكار

براي صدور پروانه شكار ويژه، دستورالعمل خاصي وجود دارد. طبق اين آيين‌نامه‌ها، ‌پروانه ويژه شكار بر اساس سهميه شكار تعيين شده براي هر يك از مناطق و با توجه به شرايط و امكانات هر شكارگاه صادر مي‌شود.

سهميه شكار هر يك از مناطق پيش از شروع فصل شكار به اداره كل محيط‌زيست استان ابلاغ خواهد شد و اداره كل محيط‌زيست استان پس از اطلاع‌رساني به‌نحو مقتضي مهلت معيني را براي اخذ درخواست متقاضيان پروانه ويژه شكار تعيين مي‌كند.

دارنده پروانه شكار مجاز است حداكثر 2 نفر همراه غيرمسلح در شكارگاه داشته باشد و تمديد پروانه ويژه شكار در شرايط نامساعد جوي و شرايط خاص صرفا در فصل شكار و قبل از ورود شكارچي به شكارگاه بلامانع است.در صورت حضور شكارچي در شكارگاه و موفق نشدن در شكار تمديد پروانه ممنوع است و مشخصات پروانه صادر شده بايد در دفترچه شناسايي ويژه حمل سلاح گلوله‌زني ثبت شود و رعايت نكردن اين ماده تخلف اداري محسوب مي‌شود.

از كل سهميه تعيين شده 50 درصد براي شكارچيان بومي و 50 درصد براي شكارچيان غيربومي در نظر گرفته شود.همچنين در مقررات و ضوابط شكار آمده است كه مقررات شكار و شرايط مندرج در دستورالعمل آن بايد قبلا به شكارچي اعلام شود.

شكارچيان مكلفند پيش از ورود به شكارگاه به اداره كل محيط ‌زيست استان مراجعه و همراه محيط‌بان راهنما به شكارگاه عزيمت كند و حداكثر توقف شكارچيان در شكارگاه براي شكار 43 شبانه‌روز و تيراندازي و شكار بدون حضور محيط‌بان راهنما ممنوع است.

اداره كل محيط ‌زيست استان نيز بايد از متقاضياني كه به نام آنها پروانه شكار صادر شده است، تعهد كتبي مبني بر شكار حيوان با سن حداقل 9 سال براي پروانه‌هاي ويژه بگيرد و در صورت شكار حيوان با سن كمتر برابر ضوابط و مقررات به عنوان متخلف با آنها برخورد مي‌شود.

شروع فصل شكار از تاريخ صدور تا 25 آبان و مجددا از 15 آذر تا آخر اسفند است و تيراندازي و شكار از داخل جاده اعم از عمومي و اختصاصي تا حريم 50 متري و تيراندازي و شكار از يك‌ساعت پس از غروب آفتاب تا يك‌ساعت پيش از طلوع آفتاب ممنوع است.

اداره كل حفاظت محيط‌ زيست استان ذي‌ربط موظف است در پايان فصل شكار گزارشي مشروح از برنامه شكار، اعم از تعداد پروانه‌هاي ويژه صادره و تعداد حيوانات شكار شده را به اداره كل هماهنگي گارد امور استان‌ها و مناطق و دفتر امور حيات‌وحش و آبزيان ارسال كند.

شكار بي‌رويه‌

كارشناسان معتقدند ‌امروزه از يك سو تخريب زيستگاه حيات‌وحش كشور را تهديد مي‌كند و از سوي ديگر، شكار بي‌رويه و غيرقانوني همين شمار اندك باقيمانده را در معرض انقراض قرار داده است. وقتي برخي شكارچيان به پلنگ كه حداكثر 200 قلاده آن در سراسر كشور وجود دارد رحم نمي‌كنند، ديگر چگونه مي‌توان انتظار داشت كه گونه‌هايي از اين دست براي نسل‌هاي آتي حفظ شود.

محمدجعفر جوادي، سرپرست اداره كل هماهنگي گارد امور استان‌ها و مناطق سازمان حفاظت محيط‌ زيست در اين باره مي‌گويد:‌ در سال 86 بودجه پيشنهادي به منظور تجهيز پاسگاه‌ها و محيط‌بانان در مناطق 8 ميليارد و 700 ميليون تومان بود كه 6 ميليارد و 370 ميليون تومان آن يعني معادل 73 درصد بودجه پيشنهادي تصويب شد.

وي با اشاره به بخش خريد تجهيزات و تكميل امكانات پاسگاه‌ها‌ افزود: ‌در اين بخش در سال 85، 456 ميليون تومان بودجه به استان‌ها فرستاده و در سال 86 ، 726 ميليون تومان بودجه به استان‌ها ارسال شد.

وي ادامه داد: ‌اين تجهيزات شامل تعدادي تلسكوپ، 120 دوربين چشمي، 4 چادر جمعي، 80 دست اوركت است كه به اين بخش حدود 167 ميليون و 166 هزار تومان اختصاص داده شده است.

تروفه، گونه‌اي ممتاز

علاقه‌مندان به حيات‌وحش همواره اين سوال را مطرح مي‌كنند كه شكار تروفه به چه معناست و تروفه چگونه مي‌تواند به افزايش جمعيت يك گونه كمك كند؟ آيا شكار تروفه به حيواني اطلاق مي‌شود كه سال‌هايي از زندگي خود را سپري كرده و فرصت كافي براي ابراز وجود در ميان جمعيت و نسل خود داشته است يا اين‌كه از نظر ميزان رشد شاخ، جمجمه يا دندان، به حد مطلوب و يا فراتر از معمول رسيده يا از نظر سني رو به كهولت باشد و آيا شكارچي مي‌داند كه با شكار و حذف اين حيوان مسن يا پير، عرصه را براي جوان‌ترها و ابراز وجودشان باز مي‌كند و به عبارتي جمعيت آن نسل را هرس مي‌كند يا شايد اثرات منفي بر جمعيت آن گونه داشته باشد؟

برخي كارشناسان معتقدند، تروفه به يك گونه ممتاز اطلاق مي‌شود و هدف اين است كه شكارچيان تا آنجا كه بتوانند، به دنبال شكار ممتاز، مسن و نر باشند و به اين ترتيب به حيوانات جوان يا ماده لطمه‌اي وارد نشود. برابر تعريف انجمن‌هاي بين‌المللي حيات‌وحش، شكار به معني بهره‌برداري پايدار از حيات‌وحش است كه اين تعريف مورد پذيرش مجامع زيست‌محيطي نيز هست و در واقع شكار تروفه به شكار پيري اطلاق مي‌شود كه براساس اندازه شاخ يا پوست يا دندان ارزيابي مي‌شود و حتي به نظر برخي نيز عمل شكار تروفه مترادف با هرس جمعيت براي پويايي بهتر و جوان شدن جمعيت حيات‌وحش است، ليكن اين پرسش مطرح مي‌شود كه با وضع فعلي، جمعيت حيات‌وحش كشور به حدي رسيده است كه بتوان تعدادي را هرس كرد؟

تاكسيدرمي‌

تاكسيدرمي بايد پايه‌اي براي تحقيقات علمي باشد، خصوصا كه مبحث تاكسيدرمي در سال‌هاي گذشته پيشرفت روبه رشدي در ايران داشته است. مي‌توان گفت در برخي موارد، تاكسيدرمي از اهداف علمي فاصله گرفته و به نوعي تفريح و سرگرمي و انگيزه‌اي براي شكار حيوانات تبديل و استفاده ابزاري و اغلب تجاري از حيوانات شده است.

برخي دوستداران محيط‌زيست معتقدند در دنياي امروز كه علوم مختلف از رياضي گرفته تا زيست‌شناسي با دنياي فناوري و نرم‌افزارهايي ويژه گره خورده است؛ توسل به تاكسيدرمي حيوانات به منظور بررسي آناتومي آنها ناعادلانه به نظر مي‌رسد.

در دنيايي كه با بهره‌گيري از مدل‌سازي رايانه‌اي يا مدل‌هاي مصنوعي مي‌توان خدماتي مشابه را به علاقه‌مندان مطالعه گونه‌هاي جانوري در خطر انقراض و نادر يا غيرقابل دسترس ارائه كرد، آيا براستي هنوز هم نياز مبرمي به بهره‌گيري از اين روش احساس مي‌شود؟

امروزه با راه‌اندازي بانك ژن با استفاده از يك مو يا يك تكه كوچك از پوست جانور مي‌توان ذخيره ژنتيكي آن‌گونه را حفاظت و براي احياي آن در نسل‌هاي آينده برنامه‌ريزي كرد.

اخلاق‌شكار

يك شكارچي پس از آن‌‌كه اصول شكار را فرا مي‌گيرد و مي‌آموزد چگونه مراحل مختلف شكار را طي و به‌طور ايمن و صحيح از سلاح استفاده كند، تازه بايد اصول اخلاقي شكار را بياموزد و مسووليت‌هاي ويژه اين كنش يا ورزش را در خود تعالي بخشد.

هر كشوري براي خود اخلاقيات و آيين‌هاي ويژه‌اي دارد؛ ولي بسياري از اصول اخلاقي شكار فراگير است و در واقع همين اصول اخلاقي شكارچي را از حيوان‌كش و شكارچي خوب را از شكارچي بد متمايز مي‌كند. همه شكارچيان بايد اصولي را بپذيرند، عواملي را سبب شوند و شخصيتي را كسب كنند كه آنان را به «شكارچي خوب» بدل كند.

بايد براي كسب عنوان شكارچي از تمامي اصول ايمني پيروي و از قوانين شكار و محيط‌زيست تبعيت شود و شكارچيان ديگر را به‌اين مهم ترغيب كرد. در منشور اخلاق شكارچيان آمده است كه به‌تلاش‌هاي عالمانه و درستي كه در راستاي حفاظت از محيط‌زيست و حيات‌وحش انجام مي‌شود و به نسل‌هاي آتي و امكاناتي كه بايد در اختيار داشته باشند، فكر كنيد.

يادتان باشد شكارچي‌ها مسووليت بيشتري در حفظ محيط ‌زيست در همه ابعاد آن دارند. آنها كه شكارچي مسوول بوده‌اند، كارهاي زيادي براي حفاظت محيط‌ زيست و حيات‌وحش انجام داده‌اند.

در بسياري از كشورهايي كه يكي از اصولي‌ترين سيستم‌هاي حفاظت محيط‌زيست را دارند، مانند كشورهايي چون كانادا و امريكا حفاظت از محيط ‌زيست و حيات‌وحش از سوي بخش دولتي و خصوصي توامان انجام مي‌گيرد. به اين ترتيب فرهنگ شكار با حفاظت توام مي‌شود و محيط‌بانان حفاظت قلب اين سيستم‌اند و اگر اين قلب عاشقانه بتپد، بي‌شك ثمراتي شيرين به‌بار مي‌آورد.

حميده سادات هاشمي‌
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن