تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805595385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز/بازخواني حماسه بزرگ حزب الله/ راهبردهاي پيروزي مقاومت اسلامي لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز/بازخواني حماسه بزرگ حزب الله/ راهبردهاي پيروزي مقاومت اسلامي لبنان
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : بيست و پنجم مي(فردا) سالروز آزادي جنوب لبنان از چنگال صهيونيستهاي اشغالگر است؛هشت سال پيش جنوب لبنان از سوي جنبش مقاومت حزب الله آزاد شد؛ اگر چه از اين حماسه سالهاست كi مي گذرد، اما همچنان درباره اين مسئله اظهارات گوناگوني در سطوح مختلف كارشناسي و رسمي مطرح مي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر ، مقاومت اسلامي لبنان به عنوان يك تشكيلات نظامي سري براي رويارويي با اشغالگران صهيونيست كه در سال 1982 ميلادي جنوب اين كشور را مورد تاخت و تاز قرار داده و بيروت را اشغال كرده بوند، شكل گرفت و رشد و نمو كرد.

مقاومت دو سال بعد يعني در اوايل سال 1984 ميلادي عمليات مستقل خود را اعلام نمود، اما پيش از آن فعاليتهاي خود را در چارچوب جبهه مقاومت لنبان انجام مي داد . اين جبهه پس از عقب نشيني ارتش صهيونيستي از اغلب مناطق اشغالي در سال 1986 ميلادي به مقاومت اسلامي تبديل شد و با عملياتهاي خود عليه نظاميان اشغالگر و مزدورانش در جنوب لبنان و بقاع غربي، بدترين و كوبنده ترين ضربات را به دشمن صهيونيستي وارد كرد.

"طلال عتريسي" تحليلگر لبناني، در تحليلي،عوامل پيروزي حزب الله(كه در نشريه "نداء المقاومه" به چاپ رسيده است) را به اين شرح بيان مي كند :

عوامل موفقيت مقاومت

1. استقلال عمل و پنهانكاري

برخلاف ساير مقاومتهاي پيشين، مقاومت اسلامي لبنان از زمان پيدايش تا به امروز با هيچ يك از طرفها در عمليات عليه اشغالگران مشاركت نكرد كه البته اين امر نه به دليل مسائل ايدئولوژيك و عقيدتي، بلكه به سبب نگراني از رخنه دشمن با توجه به تعدد گرايشها و جهت گيريهاي سياسي و عقيدتي بود، زيرا اين تعدد، كنترل و مراقبت را بسيار دشوار مي گرداند؛ امري كه در تجربه مقاومتهاي قبلي به ويژه در فلسطين كه به همين سبب ضربات زيادي را متحمل شده و بسياري از شخصيتهاي آن ترور شدند، به اثبات رسيد.

2. گستره قاعده مقاومت

مقاومت اسلامي به سبب اجراي عمليات بدون هماهنگي يا همكاري با ساير گروهها،به سوء استفاده از مقاومت به عنوان ابزاري جهت اهداف سياسي خود و همچنين بي توجهي به ساير گروههاي مقاومت متهم شد، اما با اين حال توانست اين اتهامات را پشت سر گذاشته و بدون عدول از چارچوبهاي خاص تشكيلاتي،امنيتي و نظامي خود باب همكاري با ساير نيروهاي غيراسلامي كه مايل به جنگ در برابر اشغالگران بودند، بگشايد. از اين رو سيد حسن نصرالله دبيركل جنبش حزب الله لبنان در سوم نوامبر سال 1997 ميلادي از تشكيل گروههاي لبناني براي مقاومت در برابر اشغالگران اسرائيلي به عنوان تشكيلاتي جامع و فراگير براي تمام افراد خبر داد كه مايل به شركت در مقاومت مسلحانه عليه نيروهاي اشغالگر در جنوب لبنان هستند.

نصرالله در اين باره گفت : اين تشكيلات از چارت مقاومت اسلامي كه آماده حمايت همه جانبه در تمام زمينه هاي مورد نياز گروهانها براي اجراي اقدامات نظامي و امنيتي در مناطق اشغالي لبنان است، جدا باقي خواهد ماند.

اين امر نشان داد مقاومت اسلامي نه تنها قصد انحصاري كردن مبارزه با اشغالگران را ندارد، بلكه اهميت گسترش دامنه مشاركت در نبرد با دشمن در جامعه لبنان را كه در آن انواع گروهها و طوايف سياسي و مذهبي در كنار يكديگر زندگي مي كنند، دريافته است.

اين درك، مهمترين انگيزه تشكيل گروههاي لبناني بود كه در طول اشغال، دهها عمليات را عليه اشغالگران صهيونيست و مزدورانشان به مرحله اجرا گذاشتند چرا كه اسلامي بودن مقاومت، خود يكي از مهمترين موانع پيوستن لبناني هاي غير مسلمان و احزاب محتلف سياسي به مقاومت اسلامي براي نبرد با اشغالگران به شمار مي رفت.

مقاومت اسلامي در روند مبارزه چهار محور را ترسيم كرده بود:

الف) نبرد با دشمن و آزاد سازي وطن

ب ) مبارزه با عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي

ج ) خنثي كردن تلاشهاي دشمن براي تثبيت پايه هاي اشغال و رژيم غاصب اسرائيل به عنوان يك واقعيت شرعي و قانوني در قلب منطقه.

د ) ايجاد يك محور براي اجماع عظيم ملي، ميهني و اسلامي شامل نيروها، رهبران احزاب و مذاهب مختلف و همچنين اعتقادات و جهت گيري هاي سياسي، فرهنگي و فكري.

3) به كار گيري شيوه هاي پيشرفته رزمي

مقاومت اسلامي از شيوه هاي رايج جنگهاي چريكي يعني گروههاي كوچك براي شبيخون به گشتي ها و استحكامات دشمن و كار گذاشتن بمب ، مين و نصب كمين بر سر راه خطوط مواصلاتي و محل هاي رفت و آمد اين نيروها استفاده كرد، اما علت واقعي موفقيت اين شيوه در اصل ارائه تجربه اي متمايز از ساير تجارب امنيتي ، تبليغاتي و سياسي در لبنان است كه مي توان آن را اينگونه بيان كرد:

الف ) تعدد و تنوع تاكتيكها و عملياتها

مقاومت اسلامي در جريان نبردها و عملياتهاي خود، تنها از شيوه هايي چون كمين در جاده ها و مناطق كوهپايه اي با گلوله باران پايگاههاي دشمن صهيونيستي استفاده نكرد، بلكه به عملياتهاي گسترده عليه يك يا چند پايگاه در آن واحد دست زد و حتي موفق شد در بسياري موارد، اين پايگاهها را تا ساعتها به تصرف درآورده يا افراد آن را به اسارت بگيرد.

ب) افزايش توان اطلاعاتي و جاسوسي

يكي از موفقيتهاي مقاومت اسلامي، افزايش توان اطلاعاتي و جاسوسي در زمينه كنترل تحركات و نقل و انتقال نظاميان اشغالگر و مزدورانشان و وارد كردن تلفات و خسارات عظيم به آنها از طريق نصب كمين يا انفجار بمب و مين در داخل و خارج نوار اشغالي و مرزهاي مشترك با رژيم صهيونيستي است كه به ايجاد شك و ترديد و انواع پرسشها در محافل نظامي و امنيتي رژيم صهيونيستي و تشكيل كميته هاي تحقيق درباره ميزان رخنه حزب الله در ميان نيروهاي اسرائيلي و مزدورانشان شد.

اين امر به ويژه پس از شكست مفتضحانه كماندوهاي ارتش اشغالگر قدس در روستاي انصاريه تشديد شد.

در روز 4/9/1997 نيروهاي مقاومت با نصب كمين بر سر راه يك گروه 15 نفره از كماندوهاي ويژه ارتش اشغالگر در روستاي انصاريه آنها را تار و مار كردند. مقاومت پس از مدتي در تاريخ 25/6/1998 اجساد تكه تكه شده اين نظاميان را با پيكرهاي 40 شهيد لبناني كه 30 نفر از آنها شهداي مقاومت اسلامي بودند، مبادله كرد. اين اولين بار در طول تاريخ رژيم صهيونيستي بود كه چنين شكستي به تل آويو وارد مي شد.

ج- جنگ رواني و اطلاع رساني جنگي

مقاومت براي تاثيرگذاري بر افكارعمومي و نظامي و غيرنظامي دشمن از تمام شيوه هاي رواني و معنوي بهره برد و توانست در چارچوب اطلاع رساني جنگي، تعدادي از نيروهاي خود را براي تصويربرداري عملياتها عليه نيروهاي اشغالگر و مزدورانشان آموزش دهد.

در اين تصاوير، صحنه هاي زنده يورش به پايگاهها و برافراشتن پرچم بر فراز استحكامات و سنگرها ثبت و ضبط مي شد. به عنوان مثال پس از عمليات ورود به پايگاه بئركلاب در روز 27/2/1998 " ايريز گورشتاين" فرمانده واحد ارتباطات ارتش اشغالگر ادعا كرد كه نيروهاي مقاومت وارد پايگاه نشده اند، اما مقاومت اسلامي با پخش فيلم ورود رزمندگان به پايگاه و برافراشتن پرچم حزب الله بر فراز آن كذب اين سخنان را ثابت كرد.

اين امر در جريان عملياتهاي تصرف پايگاه الدبشه به تاريخ 12/5/1998 و پايگاه حدسه در روز 2/7/1998 ميلادي نيز به منصه ظهور رسيد.

از سوي ديگر مقاومت براي پخش اخبار عملياتها و پيامهاي خود به مردم جهان، اينترنت، شبكه تلويزيوني المنار، و راديو نور را مورد استفاده قرار داد. اين اولين بار در تاريخ مقاومت ضد اشغال در لبنان بود كه از تكنيكهاي نوين تصويربرداري و اطلاع رساني استفاده مي شد.

4- رويارويي با دشمن و آرام سازي فضاي داخلي

مقاومت از زمان پيدايش در سال 1983 تاكنون(حتي المقدور تا پايان اشغال بخشهاي عمده اي از خاك لبنان) از هرگونه درگيري با سازمانها، گروهها و احزاب سياسي و نظامي و همچنين با دولت لبنان خودداري ورزيده و تمام تلاش خود را مصروف نبرد عليه دشمن و آرام سازي جبهه داخلي داشته است. بدين سبب و بنابراين استراتژي، حزب الله پس از به شهادت رسيدن تني چند از تظاهركنندگان خود بر اثر تيراندازي نيروهاي ارتش كه در جريان راهپيمايي آرام حزب در مخالفت با پيمان اسلو صورت گرفت، نه تنها از درگيري با ارتش خودداري كرد، بلكه طي سالهاي اخير روابط و همكاري خود با اين نيرو را به طرز بي سابقه اي گسترش داد تا جايي كه اين همكاري به كشف شبكه هاي جاسوسي دشمن و دستگيري و محاكمه عوامل آن در لبنان منجر شد.

كشف و متلاشي شدن اين شبكه ها جار و جنجال و انتقادهاي زيادي را در محافل مختلف رژيم صهيونيستي به وجود آورد كه از آن جمله مي توان به سخنان "گدعون عيزرا" از اعضاي كنيست و از مسئولان سابق سازمان امنيت داخلي رژيم صهيونيستي (شاباك) اشاره نمود كه در گفتگو با راديو ارتش اشغالگر تاكيد كرد: "باور كردن كشف يك شبكه اسرائيلي در اين حجم بسيار دشوار است؛ اين امر نشانگر شكست برنامه هاي ماست."

اين درحالي است كه سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله نيز در جريان مبادله پيكرهاي شهداي لبناني با اجساد نظاميان صهيونيست، خاطرنشان كرد: "افسران و سربازان ارتش لبنان پيكرهاي رزمندگان را تشييع مي كنند، برايشان سرود شهادت مي خوانند و با اسلحه به آنها سلام مي كنند، امروز مردم لبنان، دشمن و تمام جهان بايد بفهمند خون شهداي ارتش لبنان با خون شهداي مقاومت امتزاج يافته و اين همان چيزي است كه اسرائيل و آمريكا را خشمگين مي سازد و دلشان را به درد مي آورد."

در اين مراسم نصرالله با نماينده اميل لحود فرمانده وقت ارتش كه در رأس يك هيئت نظامي، بازگشت اسرا و پيكرهاي شهدا را تبريك و تهنيت گفت، ديدار كرد.

البته در برخي مواقع، درگيري هايي جزئي حادث شد، اما اين امر هرگز خللي در اراده و مسير مقاومت براي ادامه نبرد با دشمن صهيونيستي و مزدورانش وارد نكرد. با بررسي دقيق هرج و مرج و ناآرامي در لبنان و درگيري ميان سازمانها و احزاب لبناني و فلسطيني قبل و بعد از حمله رژيم تل آويو به لبنان مي توان به عمق تلاش حزب الله براي حفظ و ادامه مقاومت و جمع كردن مردم حول يك محور ملي پي برد.

5- پاكسازي مزدوران

مقاومت در ساليان اشغال تلاش گسترده اي را به منظور درهم كوبيدن نهادها، تشكيلات و روحيه مزدوران لحد به عمل آورد و از سال 1998 ميلادي عملياتهاي بسيار موفقي را عليه فرماندهان نظامي و مسئولان امنيتي شبه نظاميان جيره خوار تل آويو به مرحله اجرا گذاشت.

اين امر علاوه بر بروز اختلافات شديد ميان نهادهاي امنيتي و نظامي مزدوران و اقدام آنها در متهم كردن يكديگر در زمينه اهمال و عدم احساس مسئوليت، منجر به موفقيت عملياتهاي مقاومت اسلامي و شكست شب نظاميان موسوم به ارتش جنوب لبنان شد.

از سوي ديگر مقاومت علاوه بر وارد كردن ضربات نظامي، با استفاده از ابزارهاي تبليغاتي، مزدوران را به فرار تشويق كرد و از آنها خواست توبه كرده و خود را به دولت يا مقاومت اسلامي لبنان تسليم نمايند.

تمام اين تلاشها، سبب شد مزدوران لحد در سال 1999 ميلادي از منطقه جزين و در سال 2000 از تمام مناطق اشغالي جنوب لبنان خارج شوند.

6- استفاده از ابزارهاي بسيج عمومي

به گزارش مهر ، مقاومت اسلامي در دوران اشغال دو شيوه بسيج عمومي و براي عملياتهاي نظامي به شيوه چريكي را در پيش گرفت، اما پس از عقب نشيني جزئي دشمن از نوار مرزي در سال 1986 ميلادي، مقاومت، عملياتهاي خود را به عملياتهاي نظامي و بدون بسيج عمومي محدود كرد و به سرعت از طريق تلويزيون المنار، راديو نور و روزنامه العهد موج تبليغاتي بسيارعظيمي را در ميان افكارعمومي لبنان آغاز كرد و به پخش اخبار عملياتها، سخنراني هاي مسئولان، تاريخ اشغالگري، جنايتهاي دشمن و هدايت ديني، فرهنگي و سياسي مردم پرداخت.

بسيج مردمي در خلال سالهاي 1982 تا 1986 ميلادي عمدتاً مناطق اشغالي جنوب لبنان را شامل مي شد و رنگ و بويي ديني و محيطي داشت . از اين رو مقاومت بنا بر وظيفه خود از فضاي بسيج ديني مخالف اشغال كه حتي پس از تولد مقاومت اسلامي و اعلام موجوديت آن توسط علما و روحانيون در مساجد و روستاهاي مختلف اشاعه داده مي شد، نهايت استفاده را برد.

اولين جرقه قيام مردمي عليه اشغالگران در ماه مارس سال 1983 ميلادي در پي دستگيري شيخ "راغب حرب" در يكي از روستاهاي منطقه اشغالي "جبشيت" زده شد و پس از مدتي به ساير روستاهاي مجاور گسترش يافت كه در نهايت اشغالگران را وادار كرد تا شيخ را آزاد كنند. گرچه پس از مدتي با ترور ايشان، تظاهرات و ناآرامي اكثر مناطق لبنان را فراگرفت و روحانيون از مردم خواستند با برپايي تظاهرات، آتش زدن لاستيك ماشين و قرار دادن سنگ ورودي روستاها را به روي دشمن ببندند، علما همچنين تحريم كالاهاي اسرائيلي از سوي مردم و عدم همكاري و مشاركت آنان در پروژه هاي صهيونيستي را خواستار شدند كه اين امر در 17 ماه مه 1984 ميلادي يعني عقد قرارداد ميان لبنان و رژيم صهيونيستي يك يار ديگر تكرار شد.

در چنين فضاي سرشار از ياد و خاطره شهداي اسلام، امام حسين (ع) و روح ايستادگي در برابر ظلم و جور، مردم با سنگ، چوب و هر آنچه در دست داشتند به نيروهاي دشمن صهيونيستي حمله كردند و مساجد و حسينيه ها به محل تجمع آنان تبديل شد تا خاطره مقاومت اهالي جبل عامل در برابر استعمار فرانسه بار ديگر در اذهان زنده شود.

نتيجه گيري:

سرانجام پس از گذشت سالها مزدوران رژيم صهيونيستي در سال 2000 اراضي اشغالي در جنوب لبنان را تخليه كرده و اين پيروزي در افكارعمومي جهان و منطقه، جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داد.

اين تفوق و هژموني يك جنبش مقاومت در برابر ارتش مجهز اسرائيل نشان داد كه منطقه در آينده شاهد بازيگران بالقوه رسمي ديگر نيز خواهد بود كه مي تواند توسعه طلبي منطقه اي و همچنين زياده خواهي برخي قدرتها را در منطقه با چالش روبرو كند.

جنبش حزب الله پس از پيروزي در عرصه نظامي با رويكردي جديد خود را به حوزه تصميم گيري نزديك كرد و بدون اينكه آرمانهاي بنيادين جنبش را در معرض تعاملات سياسي قرار دهد؛ با مشاركتي معقولانه در عرصه سياسي لبنان توانست توطئه پس از خروج رژيم صهيونيستي را خنثي كند.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن