تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813218938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منتخبان ليگ هفتم از نگاه «جام‌ جم» بهترين‌ها براي ثبت در تاريخ‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: منتخبان ليگ هفتم از نگاه «جام‌ جم» بهترين‌ها براي ثبت در تاريخ‌
جام جم آنلاين: سرانجام پس از 275 روز و انجام 306 مسابقه و به‌ثمر رسيدن 719 گل، پرونده ليگ هفتم بسته شد و پيروزي با كسب عنوان قهرماني، اولين تيمي شد كه 2 بار ليگ برتر را فتح كرده است.


در پايان اين رقابت‌ها كه با سقوط 2 تيم تازه ليگ برتري شده صنعت نفت و شيرين فراز به دسته اول همراه شد ، قصد داريم مطابق رسم ديرينه بهترين‌هاي اين ليگ را در قالب تيم منتخب ليگ معرفي كنيم و در اين معرفي سعي داريم با تلفيق آمار و كيفيت فني بازيكنان، شايسته‌ترين‌ها را انتخاب كنيم ، بديهي است كه با توجه به سليقه‌اي بودن امور فني ممكن است اين انتخاب‌ها با انتقادهايي هم روبه‌رو شود كه پيشاپيش به‌نظر همه منتقدان احترام مي‌گذاريم.

ذكر اين نكته هم ضروري به‌نظر مي‌رسد كه اين انتخاب براساس سيستم 2 - 4 - 4 ‌و لزوما دفاع خطي صورت گرفته است، چون بيشتر تيم‌ها با اين شيوه بازي كرده‌اند و كاملا طبيعي است كه عناصر دفاعي تيم‌هايي چون مقاومت سپاسي و برق شيراز كه با سيستم قديمي دفاع مثلثي، ليگ هفتم را سپري كردند، خيلي به‌چشم نيايند.

هدي واعظي (پيروزي)‌: به‌جرات مي‌توان گفت اگر افشين قطبي به سنگربان بلند بالا و مشهدي خود بيشتر اعتماد مي‌كرد و به‌خاطر حسن رودباريان ملي‌پوش، او را در بعضي بازي‌ها به نيمكت تبعيد نمي‌كرد آمار دفاعي پيروزي مي‌توانست به مراتب بهتر باشد. واعظي طي 22 مسابقه‌اي كه براي تيمش دروازه‌بان بود تنها 14 گل دريافت كرد، ضمن اين‌كه در 2 مقطع 4 هفته‌اي (12 تا 15 و همچنين 28 تا 31)‌ موفق شد دروازه تيمش را بسته نگه دارد تا در مجموع با ميانگين 63/0 گل خورده در هر مسابقه سرآمد همه دروازه‌بان‌هاي ليگ برتر باشد.

خسرو حيدري (پاس همدان)‌: بازيكني كه همواره او را به عنوان يك هافبك تكنيكي و رو به جلو مي‌شناختيم با تدبير مناسب وينگو بگوويچ از ابتداي فصل به عنوان يك مدافع راست به‌كار گرفته شد و هرچه از زمان ليگ گذشت بر حسن انتخاب مربي كروات پاس صحه گذاشت. حيدري در 31 مسابقه به‌طور ثابت براي پاس به ميدان رفت و طي اين مدت ضمن مشاركت كامل در امور تدافعي، يك پاسور درجه اول هم براي مهاجمان تيمش محسوب شد، به‌طوري كه 5 پاس گل داد و اگر ضعف تمام كنندگي مهاجمان اين تيم گريبانش را نمي‌گرفت آمارش مي‌توانست 2 برابر هم باشد.

سيد جلال حسيني (سايپا): هر چند جايگاه سايپا در جدول‌ رده‌بندي اصلا قابل توجيه نيست، ولي سيد‌جلال حسيني در اين تيم يك استثناء‌ بود. مدافع ملي‌پوش سايپا بجز بازي آخر مقابل پيكان در تمام بازي‌هاي تيمش عنصراصلي و فرمانده خط دفاع سايپا بود و به‌رغم تغييرات مكرر نفرات كناري‌اش، در حد توان يا حتي بيشتر از آن هم براي موفقيت سايپا و حفظ سازمان دفاعي تيمش تلاش كرد. اگر سيد‌جلال هم مثل بقيه ستاره‌هاي سايپا فصل نقل و انتقالات از اين تيم مي‌رفت، تضميني وجود نداشت كه تيم دايي حتي در ليگ برتر بماند.

هادي عقيلي (سپاهان)‌: بي‌ترديد يكي از مهم‌ترين علل موفقيت نسبي سپاهان در اين فصل، همين هادي عقيلي بود. عقيلي كه 2 بار براي سپاهان گلزني هم كرد، آنقدر موثر بود كه طي 6 مسابقه عدم حضورش در ميدان به علت مصدوميت يا محروميت سپاهان 3 بار شكست خورد. گرچه زردپوشان اصفهاني با شيوه دفاع خطي بازي مي‌كردند، ولي هادي جدا از وظايف زدن توپ‌هاي اول به منطقه خود، يك سوئيپر ايده‌آل براي سپاهان محسوب مي‌شد كه به دفعات اشتباهات مدافعان ديگر تيمش را با فداكاري و فكر مناسب خود پوشش داد و اجازه نداد گل‌‌هاي خورده سپاهان از عدد 38 فراتر برود.

جلال اميديان (مس)‌: گرچه بيش از نيمي از بازي‌هاي فصل را در نقش پيستون چپ به ميدان رفت، ولي همان 12 بازي به عنوان مدافع چپ با توجه به فقر نفرات تخصصي اين پست در ليگ برتر، باعث شد جلال اميديان در قالب دفاع چپ تيم منتخب جاي گيرد. اين چپ پاي اصفهاني ضمن انجام كامل وظايف دفاعي، مشاركت مناسبي درحملات مس داشت و در كنار 2 گل تماشايي از روي ضربات ايستگاهي، 5 پاس گل هم داد تا در انتخاب او ترديدي نداشته باشيم. عجيب اين كه او هم مثل خسرو حيدري اصلا جايي در فهرست 33‌‌نفره تيم ملي ندارد و عجيب‌تر اين كه در فهرست تيم ملي اصلا دفاع چپ تخصصي ديده نمي‌شود.

كريم باقري (پيروزي)‌: اين كه مي‌گويند بعضي‌ها سن و سال نمي‌شناسند، مصداق عيني كاپيتان پيروزي است. گويا كريم باقري مي‌خواهد تمام معيارها در مورد پير شدن يك فوتباليست را عوض كند. كاپيتان تبريزي قرمزپوشان در ليگ هفتم يك رهبر تمام عيار براي خط مياني تيمش بود كه هر چه به پايان فصل نزديك‌تر مي‌شديم، او آماده‌تر و سرحال‌تر از قبل بازي مي‌كرد. كريم با توجه به خصوصيات ويژه خود هم در دفاع و هم درحمله يك مهره غيرقابل چشم‌پوشي براي قطبي بود كه با 3 گل و 5‌‌پاس گل بخصوص 2 پاس گل ويژه‌اش مقابل سپاهان در هفته آخر عصاي دست كادر فني شد.

داوود حقي (استقلال اهواز)‌: اگر در پي مصداق عيني واژه كج سليقگي در انتخابات تيم ملي هستيد، راه دوري نرويد. همين داوود حقي كه معلوم نيست ديگر چه كار بايد بكند تا چشم مربيان تيم ملي به او بيفتد؟ هافبك طراحي كه رهبر تمام عيار اركستر تهاجمي استقلال اهواز بود كه از 59 گل‌زده اين تيم 9 گل را شخصا به ثمر رساند، 10 پاس گل ‌داد و اغراق نيست اگر بگوييم در 20 گل ديگر هم نقش ويژه و غيرقابل انكاري داشت. حقي در عين حال يك كاشته زن قهار است كه 5 گل خود را هم با ضربات ايستگاهي به ثمر رساند. به نظر شما آيا جاي اين بازيكن در تيم ملي خالي نيست؟

عادل كلاه‌كج (صبا باتري)‌: بهترين خريد صباباتري در فصل نقل و انتقالات بود كه با توجه به سقوط فولاد به عنوان سهميه دسته اول به جمع باتري‌سازان تهراني پيوست. كلاه‌كج كه به رغم جواني از تجربه خوبي بابت بازي در ليگ و همچنين تيم‌‌هاي ملي اميد و جوانان برخوردار است، به علت مصدوميت‌هاي طولاني مدت محمد نوري و ابوالفضل حاجي‌زاده در طول فصل به فرمانده اصلي ميانه ميدان صبا تبديل شد و در حد توان به حفظ انسجام تيم كمك كرد. عادل با 3 گل و 10 پاس گل و نقش ويژه‌اش در مركز در انجام وظايفه محوله و حتي بيشتر از آن هم موفق بود.

مهدي شيري (برق شيراز)‌: برقي‌ها در اين فصل خط هافبك خوبي داشتند، ‌ولي تصور اين كه بدون مهدي شيري مي‌‌توانستند به موفقيت‌‌هاي نسبي خود دست پيدا كند، كار دشواري است. مهدي كه در يك مقطع كوتاه به علت مذاكره با يك تيم عربي مورد غضب محمود ياوري هم قرار گرفت با رفع شدن سوءتفاهمات دوباره به ژنرال خط مياني برق تبديل شد. شيري در ليگ هفتم براي تيمش 5 گل زد، 10‌پاس گل داد و 2 پنالتي هم گرفت تا هيچ حرف و حديثي در مورد انتخابش در تيم برگزيده فصل بر جاي نماند. حيف كه مهدي چند سال از فوتبال خود را به علت انتخاب اشتباه تيم از دست داد وگرنه... .

ابراهيم توره (پيكان)‌: وقتي از هفته نهم به جمع خوروسازان تهراني پيوست تحول عظيمي در ماشين تهاجمي اين تيم ايجاد كرد و با شروع گلزني از همان بازي اول نشان داد كه چه مهره ارزشمندي است. اين مهاجم فرصت‌طلب و سيه‌چرده در طول بازي‌هايش براي پيكان 13 گل زد و 4 پاس گل داد تا ويژه‌ترين مهره تيمش باشد و استقلالي‌ها حسرت بخورند كه چرا اين مهاجم فرصت‌طلب و تمام‌عيار را از تمرين‌هاي خود اخراج كردند. تنها مشكل توره كه در بازي با سر و پا تبحر ويژه‌اي دارد، گرفتن كارت‌هاي بيش از حد است. 2 كارت قرمز و 5‌كارت زرد براي يك مهاجم طي 21 بازي اصلا آمار جالبي نيست كه باعث شد 3 بازي را به علت محروميت از دست بدهد.

محسن خليلي (پيروزي)‌: يكي از راحت‌ترين انتخاب‌هاي ممكن كه جاي هيچ ترديدي باقي نمي‌گذارد. قبل از شروع فصل برخي معتقد بودند خليلي به دليل تفاوت وضعيت بازي‌هاي سايپا و پيروزي دچار مشكل شده و نخواهد توانست موفقيت‌هاي خود را در سايپا تكرار كند، ولي شماره 9 سرخ‌ها نه‌تنها فراتر از ليگ گذشته، بلكه فراتر از انتظارات هم ظاهر شد. به ثمر رساندن 18 گل آن هم بدون پنالتي و يك پاس گل دليل محكمي براي برترين بودن اوست. خليلي جدا از گل زيبايش به‌‌سپاهان با گل زدن به استقلال در هر 2 بازي رفت و برگشت بيش از پيش محبوب هواداران پرشمار پيروزي شد.

تركيب تيم منتخب ليگ هفتم‌

در اين انتخاب نفراتي چون احسان حاج صفي، محسن بنگر و حسين كاظمي (سپاهان)‌، هاشم بيك‌‌زاده (مقاومت)‌، مجتبي جباري (استقلال)‌، عليرضا واحدي نيكبخت و عباس آقايي (پيروزي)‌، عليرضا محمد و هادي اصغري (راه‌آهن)‌، رضا ناصحي و سيدمحمد حسيني (ابومسلم)‌، سيدمهدي رحمتي (مس)‌، محمدرضا طهماسبي (پيكان)‌، حنيف عمران‌زاده و يدالله اكبري (پاس)‌، روح‌الله بيگدلي (استقلال اهواز)‌، محمدرضا خلعتبري (ذوب‌آهن)‌ و... هم مي‌توانستند جاي داشته باشند.

سعي كرديم با تلفيق آمار و مسائل فني بهترين انتخاب را داشته باشيم، ولي در صورتي كه اين انتخاب در برخي موارد مورد پسندتان نيست، شرمنده! گزينه‌هاي دلخواه خودتان را جايگزين آنهايي كه نمي‌پسنديد، كنيد.

آرش رستم نمدي‌
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن