تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803485291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با امير سرتيپ عبدالحسين مفيد، فرمانده اطلاعات قرارگاه كربلا وقتي‌‌ قرار ‌شد خدا خرمشهر را ‌آزاد كند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با امير سرتيپ عبدالحسين مفيد، فرمانده اطلاعات قرارگاه كربلا وقتي‌‌ قرار ‌شد خدا خرمشهر را ‌آزاد كند
جام جم آنلاين: دفاع در برابر يورش دشمن، مهم‌ترين عامل براي حفظ‌استقلال يك كشور است؛ بنابراين فتح خرمشهر در روز سوم خرداد سال 1361 به معناي توانايي انقلاب اسلامي براي ظهور قدرت‌هاي بديع از درون ملت با هدف حفظ تماميت ارضي كشور در مقابل تهاجم همه‌جانبه دشمن بوده است.


مسلم است كه اين پيروزي اعجاب‌انگيز و افتخارآفرين، فقط در سايه روحيه بزرگ و قلوب سرشار از ايمان و اخلاص و روح شهادت‌طلبي رزمندگان عزيز اسلام كه در مكتب امام خميني ره‌ به طور مرتب، خود را از وابستگي‌هاي دنيايي رهايي مي‌بخشيدند، اتفاق افتاد و رمز حماسه بزرگ و جاودان فتح خرمشهر را فقط بايد در آن مقوله جستجو كرد؛ البته نبايد از كنار برنامه‌ريزي دقيق و انتخاب تاكتيك هوشمندانه اين عمليات كه عبور عمده قوا از رودخانه كارون به عنوان تلاش اصلي عمليات طرح‌ريزي شده بود، گذشت.

مطالعه گسترده درباره چگونگي آرايش دشمن در فضاي 5400 كيلومتري منطقه عملياتي و نيز پي بردن به روش و تاكتيك دفاعي دشمن و نيز برنامه‌ريزي براي استفاده از نقاط ضعف دشمن و حمله به عقبه‌هاي تداركاتي و خطوط مواصلاتي لشكرهاي زرهي و مكانيزه دشمن را بايد از عوامل اصلي موفقيت نبرد فتح خرمشهر دانست.

يكي از افرادي كه در روزگار طراحي عمليات بيت‌المقدس، مسووليت مهمي را به دوش داشت، امير سرتيپ عبدالحسين مفيد است.

امير سرتيپ عبدالحسين مفيد در آن روزگار مسوول اطلاعات ارتش در قرارگاه مشترك كربلا بود.

وقتي با او به گفتگو نشستيم از لابه‌لاي كلماتش به 2 نكته رسيديم . اول، امير سرتيپ عبدالحسين مفيد رزمنده ساده و خاكي همان روزهاست. دوم، حافظه و دقت او در روايت آن لحظه‌هاي ناب مثال‌ زدني است.

ابتدا درباره طراحي اطلا‌عاتي براي عمليات بيت‌المقدس بگوييد؟

در منطقه عملياتي جنوب، قبل از عمليات بيت‌المقدس حدود 425 كيلومتر خط تماس پيوسته و ناپيوسته با دشمن، از منطقه مهران تا فاو داشتيم. من به عنوان مسوول اطلاعات قرارگاه عمليات مشترك كربلا با همكارانم و در يك مدار پيوسته با مسوولان اطلاعات عمليات سپاه مي‌بايست در تمام اين منطقه و در تمام شب و روزها چشم و گوش خودمان را باز مي‌كرديم و از دشمن، اخبار و اطلاعات به دست مي‌آورديم، بويژه اين كه نمي‌بايست به هيچ وجه غافلگير مي‌شديم.

آگاهي داريد كه بعد از انقلاب، اولين عناصر كه مورد تصفيه قرار گرفتند، عناصر اطلاعاتي بودند كه همان عناصر ضداطلاعات ارتش را شامل مي‌شدند؛ ولي پرسنل اركان دوم يگان‌ها به هيچ وجه كار امنيتي و ضداطلاعاتي نمي‌كردند. وظيفه آنها فقط جمع‌آوري اخبار در مورد جو، زمين و دشمن بود كه با اين تصفيه به عبارتي مورد بي‌مهري قرار گرفتند. سازمان اركان دوم لشكرها و عناصر اطلاعاتي با اين وضعيت وارد جنگ شدند.

يكي از مشكلات مسووليت من اين بود كه بايستي افراد آموزش‌ديده را كه از كار و مسووليت خود كنار گذاشته شده بودند، از سراسر يگان‌هاي نزاجا جمع‌آوري و مجدد سازماندهي مناسب مي‌كردم تا بتوانم جوابگوي مسووليت خود در جنگ باشم.

همگان بخوبي اطلاع دارند كه دشمن با پنهان كردن اطلاعات خود، سعي در فريب سازمان اطلاعاتي حريف هم دارد. پس من بايد به صورت هدايت شده به دنبال اخبار و اطلاعات صحيح و دقيق مي‌رفتم و با جمع‌آوري جزء به جزء اخبار و جمع‌بندي و تحليل آنها، به يك نتيجه قابل استفاده مي‌رسيدم. اين كار نه زمان شروع داشت و نه زمان پايان، بلكه مستمر بايد تلاش مي‌كردم.

ديگر اين كه، هر گونه تصميم و طرح و برنامه‌اي در زمينه هر نبردي، نياز به اطلاعاتي از جو و زمين دشمن و اثرات آنها تواما بر نيروهاي دشمن و خودي دارد. به عبارت ديگر، بايد سازمان اطلاعات يگان‌هاي رزمنده تلاش‌هاي خود را در راستاي ماموريت، مسووليت، هدايت و اجراي نبرد، ماه‌ها پيش از هر عمليات انجام دهند تا در هر گونه طرح‌ريزي و تصميم فرماندهان و مسوولان اعمال شود.

بنابراين مسووليت من در مورد جمع‌آوري اطلاعات از منطقه و زمين دشمن در عمليات بيت‌المقدس، خيلي جلوتر از دهم ارديبهشت سال 1361 كه شروع عمليات بيت‌المقدس بود، شروع شده بود.

وقتي شهيد سپهبد علي صياد شيرازي اواخر شهريور ماه 1360 به فرماندهي نيروي زميني منصوب شد، من به اتفاق تعدادي از افسران منتخب، همكاري با او را شروع كرديم.

از چگونگي تعاملي كه ميان نيروهاي ارتش و عمليات و اطلاعات سپاه به وجود آمده بود، بگوييد؟

در نهايت صميمت و هماهنگي، با همديگر تعامل و همكاري داشتيم. اگر غير از اين بود و دانه‌‌هاي زنجير همكاري‌هاي اطلاعاتي به طريقي پاره مي‌شد. ديگر نمي‌‌توانستيم ادعا كنيم كه مسووليت خود را انجام مي‌‌دهيم.

اگر امروز پس از 25 سال كه از آن عمليات مي‌گذرد، به مدارك اغتنامي از ارتش عراق كه ترجمه شده است،‌ مراجعه كنيد يا به گفته‌هاي رزمندگان اسلام گوش بدهيد، همه از تلاش و دقت توان اطلاعاتي نيروهاي اطلاعاتي از نيروهاي اطلاعات عمليات سپاه و پرسنل اركان دوم و گروه‌هاي پشتيبان اطلاعات رزمي (گپار)‌ صحبت مي‌كنند.

شما در عمليات بيت‌المقدس از طرح‌هاي دفاعي ارتش عراق هم اطلاع داشتيد؟

عجب سوالي!؟ اگر اطلاع نداشتيم كه اين عمليات با اين عظمت موفق نمي‌شد.

قبلا گفتم كه دشمن طرح و اطلاعات خود را كه به ما نمي‌دهد. پس بايد اخبار را جزء به جزء جمع‌آوري كرد و با داشتن دانش و آگاهي، از نحوه جنگيدن، شكل و‌ آرايش دشمن در روي زمين و همچنين از روي ساختار و استعداد واحدهاي دشمن، به نيت و طرح عملياتي او پي برد.

اين زمان عملي بود كه عناصر اطلاعاتي، آموزش و تجهيزات فني لازم را در اختيار داشته و سازمان‌ها و نيز افسران و مسوولان اطلاعات، داراي دانش و آگاهي از سازمان، اصول و قواعد جنگيدن دشمن باشند.

به عنوان مثال در همين نبرد بيت‌المقدس، ما در برآوردهايمان پيش‌بيني كرده بوديم در مرحله دوم عمليات بيت‌‌المقدس كه از خط سرپل به طرف مرز پيشروي مي‌كرديم پشت سر 2 لشكر 5 و 6 مكانيزه و زرهي سپاه 3 عراق كه در امتداد كرخه‌كور و در غرب اهواز آرايش گرفته بودند، قرار بگيريم. بناچار دشمن يا بايد تن به اسارت و انهدام مي‌داد يا به سرعت عقب‌نشيني مي‌كرد؛ البته اين 2 لشكر دشمن عقب‌نشيني كردند.

اولين جرقه اين عمليات كي زده شد و چه كسي مبتكر اين طرح بود؟

اولين جرقه‌ بدون هيچ شكي، موقعي زده شد كه ارتش عراق وارد خاك ما و بخصوص استان خوزستان شد.

اين طرح در راستاي راهبرد‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران تدوين و اجرا شد و اين راهبرد توسط شخص خاصي نوشته نشد؛ بلكه در فكر و در ذهن تمام آحاد اين ملت بود. از همان ابتدا در فكر و ذهن و عمل شهدايي همچون سرگرد كاوه‌‌ها، جهان آراءها، فهميده‌ها، شهيد سرلشكر فلاحي‌ها، سرگرد قاسمي‌ها، خرازي‌ها، همت‌ها، ظهير‌نژاد‌ها، صياد شيرازي‌ها، شهداي نيروهاي ژاندارمري و كميته‌ها، فدائيان اسلام‌ها، بسيجي‌ها، شهيد چمران‌ها، بقايي‌ها، سرلشكر بابايي‌ها، باكري‌ها، سرلشكر آبشناسانها، كلاهدوزها، سرتيپ نامجوها، شيرودي‌ها، كشوري‌ها، وطن‌پورها، علم‌الهدي‌ها، علي‌هاشمي‌ها، زين‌العابدين‌‌ها، باقري‌ها و ... تا دلتان بخواهد از اين اسوه‌ها داريم و از ديگر اين طراحان، فرماندهان بوده‌اند كه هم‌اكنون يا شاغل هستند يا بازنشسته شده‌‌اند يا در سنگرهاي ديگري خدمت مي‌كنند يا به رحمت ايزدي پيوسته‌اند؛ بنابراين مي‌بينيد كه دامنه پاسخ اين پرسش شما چقدر گسترده است و توصيه مي‌‌كنم كه دنبال شخص يا اشخاص خاصي نگرديد.

استعداد ارتش عراق و نيروهاي اين كشور در منطقه عملياتي چه مقدار بود؟

اگر ما تعداد تانك و نفربر ياد شده را در قالب گردان‌هاي شناخته شده ارتش عراق در اين منطقه سازمان بدهيم و بگنجانيم،‌حدود 4 لشكر زرهي و مكانيزه (كه دقيقا همان لشكرهاي 3 و 6 و 9‌زرهي و 5 مكانيزه مي‌شود)‌‌ قبل از شروع نبرد در منطقه مستقر بود، مي‌شود.

وضع زمين، آب‌گرفتگي‌ها، رودخانه‌هاي كرخه‌كور، كارون، اروند رود، شكل و موقعيت خاكريز‌هاي احداث شده در امتداد كرخه‌كور، در امتداد جاده اهواز خرمشهر ، 2 منطقه سرپل انتخابي ما (منظور غرب كارون در سه منطقه عباعمود، خرائب و مشارع)‌ و همچنين شكل و امتداد خاكريز‌هاي محدوده خرمشهر و مجاور كارون يا نصب دستك‌ها، تيرآهن‌ها، حتي عمودي گذاشتن خودروهاي منهدم شده و ... در شمال خرمشهر براي ممانعت از پياده كردن چترباز توسط ما و همچنين شيوه استقرار نيروهاي دشمن در اين مناطق و بخصوص محل واحدهاي تقويتي كه عمدتا زرهي و مكانيزه بودند، همه چگونگي نحوه دفاع سپاه 3 عراق را به ما ديكته مي‌كرد.

همچنين از افسران عراقي كه در نبردهاي ثامن‌الائمه، طريق‌القدس، فتح‌المبين اسير شده و در دست ما بودند، براي پي‌بردن به طرح دفاعي و توان دفاعي عراق بسيار بهره‌برديم.

در خاتمه عمليات بيت‌المقدس براساس بازجويي‌هايي كه از اسرا به‌‌ عمل آورديم. استعدادي معادل 5 لشكر پياده را هم بايد با 4 لشكر زرهي و مكانيزه اضافه كنيم.

در مرحله سوم عمليات بيت‌‌المقدس، حدود 100 گردان پياده زرهي و مكانيزه دشمن در يك خط تماس (شامل نيروهاي درگير و تقويت)‌ 90 كيلومتري در مقابل ما قرار داشت.

موضع و استعداد نيروهاي اسلام در چه شرايطي بود؟

از نظر عوامل فيزيكي در چارچوب توان رزمي، برابر آنچه مدارك نشان مي‌دهد در اين نبرد حدود 195 گردان به‌ كار برديم كه 61 گردان آن متعلق به نيروي زميني ارتش و 134 گردان ديگر از نيروهاي سپاه و بسيج بودند.

از نيروي زميني علاوه بر لشكرها، گردان‌هاي توپخانه لشكرها و از گردان‌هاي توپخانه، گروه‌هاي 22 و 23 توپخانه، جمعا حدود 29 گردان توپخانه شركت كردند.

از گردان‌هاي 411 و 414 مهندسي پل و پل‌هاي سازمان PMP دو لشكر زرهي 16 و 92 هم استفاده شد.

همچنين از گروه‌هاي پشتيباني هوانيروز، پايگاه‌هاي هوانيروز اصفهان، تهران، كرمانشاه در سطح وسيعي سازماندهي استفاده شد.

در كل حدود 26 فروند بالگرد كبري و 22 فروند 214 و 22‌فروند 206 و 16 فروند شنوك و 3 فروند هواپيماي بالدار به كار گرفته شدند.

نيروي هوايي نيز به همين ترتيب، چه به عنوان يگان‌هاي پدافند زمين به هوا مانند سايت‌هاي موشكي تبوك، خيبر و بدر كه در شمال آبادان، جاده سوسنگرد و شمال خرمشهر، مستقر شده بودند و چه در سطح پوشش هوايي با هواپيماهاي اف 14‌ ، هواپيماهاي اطلاعات الكترونيكي (معروف به خفاش)‌ يا پشتيباني‌‌هاي نزديك هوايي كه با هواپيماهاي اف 4 و اف 5 انجام مي‌شد ، رزمندگان اسلام را ياري رسانيدند.

منطقه مسووليت نيروي هوايي، گسترده‌تر از منطقه نيروهاي زميني و فعاليت آنها پيش از شروع عمليات بيت‌المقدس بود.

نيروي هوايي در فعاليت عكسبرداري‌هاي هوايي بسيار به ما كمك كردند. اگر منطقه مسئوليت ما 5400 كيلومتر و تا حدود اروندرود بود، منطقه مسووليت آنها خيلي گسترده‌تر و تا حدود پايگاه‌هاي هوايي شعيبه، ناصريه و عماره‌ها بود.

مسلما اين پيروزي نيروهاي ايران بازتاب‌ها و عكس‌العمل‌هايي در سطح ارتش عراق و جهان داشته است. در اين مورد كمي توضيح بدهيد؟

چطور شد كه از بازتاب‌ اين پيروزي بزرگ در سطح كشور و در سطح نيروهاي مسلح ما سوال نكرديد. به هر حال پاسخ پرسش شما را مي‌دهم.

اولين عكس‌العمل ارتش عراق بعد از اين نبرد، تنبيه و اعدام تعدادي از فرماندهان عراقي بود كه از نظر صدام كوتاهي كرده بودند. دومين عكس‌العمل ارتش عراق، عقب‌نشيني از مناطق تصرفي در داخل خاك ما در جنوب و غرب بود؛ البته هنوز 2500‌كيلومترمربع از مناطق حساس را در دست خودش نگه داشت. بازتاب آن در سطح جهاني، اول برمي‌گردد به اسرائيل كه زنگ خطر در گوشش صدا كرد و حمله او به جنوب لبنان و تصرف آن ناشي از همين احساس او بود.

جهان غرب هم بعد از اين نبرد و مشاهده تلاش‌هاي بعدي ما در ورود به خاك عراق متوجه اين شد كه جنگ نبايد طرف پيروز داشته باشد و مي‌بينيم كه از همه طريق ارتش عراق و دولت بعث عراق را پشتيباني كردند.

9‌ ‌ماه ‌‌برنامه ريزي براي عمليات بيت‌المقدس‌

در بعضي از صحبت‌ها يا نوشته‌ها مي‌شنويد يا مي‌‌خوانيد كه بعضي از مردم ناآگاه فكر مي‌كنند نبردهايي كه توسط فرماندهان طرح‌ريزي و به وسيله رزمندگان اسلام اجرا مي‌شد،‌ يكشبه درباره آنها تصميم گرفته مي‌شد يا به جاي تفكر، تحليل و برآورد و تصميم‌گيري مشترك و هماهنگ ميان مسوولان،‌ جريان به استخاره يا دعاي توسل برگزار مي‌شده است.

به طور قطع اين چنين نبوده است قبلا گفتم براي اجراي همين عمليات بيت‌‌المقدس، از اوايل آبان‌ماه 1360 كه هنوز زمان، استعداد و چگونگي اين نبرد مشخص نشده بود، مسوولان اطلاعات در هر دو سازمان ارتش و سپاه، به فكر جمع‌آوري اطلاعات، تحليل‌ها و طرح‌ريزي‌ها بودند. ولي به صورت خيلي جدي، دقيقا از روز ‌9/1/61 كه نبرد فتح‌المبين در غرب كرخه پايان يافت، تمام حواس، تفكر و تلاش‌ها متوجه منطقه غرب اهواز و خرمشهر و... شد.

اولين جلسه پس از عمليات فتح‌المبين در 16/1/1361 در ستاد نزاجا برگزار شد. شهيد صياد شيرازي با اشاره به جلسه شوراي عالي دفاع گفت: امام فرمودند: «كه به خاك عراق تجاوز نشود و كشت و كشتار بيخودي راه نيفتد.»

شوراي عالي دفاع باتوجه به فرمايش‌هاي امام (ره)‌ به اين نتيجه رسيدند كه براي تامين خرمشهر و جزيره آبادان بايد آتش دوربرد دشمن دور شود. اين عمل هم با تامين بصره (نه تصرف)‌ انجام مي‌شد.

ماموريت بعدي را ساحل شرقي اروندرود تعيين كردند؛ زيرا ضرورت عمليات نظامي درحمله ايجاب مي‌كند كه هدف بايد در دسترس و بعد از تصرف هم قابل دفاع و نگهداري باشد. منطقه ساحل شرقي و شمالي اروندرود داراي اين ويژگي بود. جلسه ديگري هم در روز 17/1/61 داشتيم؛ ولي اولين جلسه مشترك با برادرانمان از سپاه در ساعت 11 شب روز 18 فروردين با حضور مسوولان برگزار شد.

بحث‌ها ادامه پيدا كرد و هر يك از مسوولان 2 ارگان ياد شده، اطلاعات و نقطه نظرات و به عبارتي برآوردهاي اوليه خود را ارائه كردند. جلسه بعدي در ساعت 9‌صبح روز 23/1/61 برگزار شد.

بعدازظهر همان روز ساعت 30/16 جلسه ديگري با حضور برادران سپاه به صورت مشترك داشتيم و مجدد آمادگي‌ها، برنامه‌ها، برآوردها چه به صورت شفاهي و ذهني و چه كتبي ارائه و مبادله شد.

در آن جلسه تصميم گرفته شد كه اين نبرد با 3 قرارگاه تابعه به نام قرارگاه‌هاي قدس، فتح و نصر اجرا شود.

جلسه بعدي روز 28/1/61 در ساعت 30/21 در اتاق جنگ لشكر 92 به صورت مشترك با مسوولان سپاه و ارتش برگزار شد. در اين جلسه 2 نظريه مختلف در مورد رسيدن به هدف وجود داشت. يكي اين كه به سمت خاك عراق (بصره و نشوه)‌ پيشروي كنيم و به ساحل اروندرود برسيم.

نظريه دوم اين بود اول منطقه‌اي كه تمركز زيادي از يگان‌‌هاي زرهي و مكانيزه دشمن در مقابل‌مان بود را منهدم كنيم و سپس به طرف خاك عراق و ساحل اروندرود برويم. مسلما در هر دو نظريه در صورت موفقيت خرمشهر خود به خود آزاد مي‌شد.

جلسه تا ساعت 11 شب ادامه داشت و نظريه اول مورد تصويب هر دو ارگان قرار گرفت. از آن به بعد مسئولان براي تهيه طرح‌ها، دستورها و آمادگي نيروهايشان به دنبال كارهاي خود رفتند. جلسات بعدي مسوولان قرارگاه كربلا، براي نظارت بر پيشرفت كار و ميزان آمادگي و رفع نواقص، در روز 6/2/61 در قرارگاه تابعه قدس و 7/2/61 در قرارگاه تابعه فتح برگزار شد.

آخرين جلسه قرارگاه كربلا در ساعت 3 بعدازظهر روز 9/2/1361 يعني همان شب عمليات برگزار شد. علت هم اين بود كه برابر آخرين اطلاعات مستند به عكس هوايي، دشمن يك لشكر زرهي در حدود گرمدشت (20 كيلومتري شمالغرب خرمشهر)‌ بين جاده اهواز - خرمشهر و خط مرزي مستقر كرده بود كه مسلما عكس‌‌العمل‌ اين لشكر روي عمليات و راهكار ما اثر قاطع داشت. در اين جلسه مي‌بايست تدبيري براي خنثي‌كردن عمل اين لشكر به كار مي‌برديم.

زهرا ابوعلي‌
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 830]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن