تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815071285




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صدراشناسان به تبيين انديشه‌هاي ملاصدرا فيلسوف بزرگ ايراني پرداختند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: صدراشناسان به تبيين انديشه‌هاي ملاصدرا فيلسوف بزرگ ايراني پرداختند
داخلي. فرهنگي. ملاصدرا.

پژوهشگران حوزه حكمت و فلسفه،استادان دانشگاه و حوزه و صدراشناسان روز جمعه‌درنشست علمي همايش مكتب فلسفي شيراز باارائه مقاله‌وسخنراني در مجموعه فرهنگي هنري حافظ شيراز به تبيين انديشه‌هاي صدرالمتالهين ملاصدراي شيرازي پرداختند.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در نشست‌هاي علمي روز جمعه صدرا شناسان جايگاه مكتب فلسفي شيراز را جايگاهي رفيع و متعالي توصيف كردند و بسياري از قله‌هاي رفيع حكمت و فلسفه را ريشه دار در فلسفه و مكتب فلسفي شيراز دانستند.

يكي از اعضاي هيات رييسه همايش مكتب حكمي و فلسفي شيراز در دومين روزاز اين همايش گفت:درمكتب ميردامادصدرالمتالهين به رشد رسيدتاآنجاكه ميرداماد رامدح و ستايش كرده است.

آيت‌الله دكتر احمد بهشتي با بيان اين مطلب كه صدرالمتالهين يك شخصيت جامع است افزود:صدرالمتالهين گامهايي در حكمت متعاليه طي نمود و آن را به اوج رساند.

وي گفت:ملاصدرا،گذشته از آثار متعدد، بزرگترين اثر خود را با روشي فراتر از روش حكمت متعاليه به نام اسفار و سپس خلاصه آن به نام الشواهد الربوبيه را به وجود آورد و در اين دو اثر به ويژه اثر دوم، حكمت تعالي يافته او به مراتب فراتر و برتر از حكمت تعالي يافته ابن سينا وسهروردي، بلكه سيد و سند و استاد و استنادش ميرداماد بود.

اين استاد دانشگاه تهران افزود: حكمت تعالي يافته او از حكمت متعاليه پيشنهادي ابن سينا و حكمت سازمان يافته سهروردي و ميرداماد فراتر رفته است،چرا كه هم از وحي الهي و ميراث نبوت مستنير است و از الهامات رباني مستفيض است و هم از براهين عقلي مستفيد.

رييس فرهنگستان علوم ايران گفت : وقتي مغول به‌ايران حمله كردعلم وفرهنگ راازبين برد و باعث شد سيل علم راازخراسان به سمت غرب ببرد كه‌فرهنگ نابود شد وعلم از بين رفت وشيرازهمان موقع بودكه جوانه زد وبه‌يك شهرفرهنگي بزرگ تبديل شد.

دكتر رضا داوري اردكاني افزود: فارس درقرن هفتم مركزفرهنگ ايران وكانون شعروادب وفرهنگ وفلسفه ايران شد و تازماني كه حوزه اصفهان رونق پيدا كرد درآن جايگاه قرارگرفته بودواين ثمره شيراز بود كه دراصفهان به‌نتيجه رسيد.

وي گفت:حوزه فرهنگي شيرازبه فلسفه ملاصدراچنان پرداخته كه فلسفه‌هاي قبل را تحت الشعاع قرارداده و كم رنگ كرده است.

يكي از استادان دانشگاه تهران در اين همايش گفت: يكي از عناصر فلسفه ملاصدرا زيباشناسي است زيرا ازديدگاه وي همه موجودات در همه‌مراتب داراي نوعي شعور و آگاهي هستند ودليل او براي اين حرفش اين است كه همه موجودات به نحوي متوجه جمال ومعشوق هستند و حتي معاد هم تجلي گاه زيبايي است.

دكتر حسين كلباسي اشتري افزود: در حكمت متعاليه، صدرالدين شيرازي هم‌به استناد اصل جسمانيه الحدوث و روحانيه البقاء و هم بر مبناي اصل حركت جوهري، تصوير عالم عبارت از تبدل و تصرف دايم و در نتيجه حيات و پويايي مستمر است.

يكي‌ديگرازاستادان دانشگاه دراين همايش مطالبي با عنوان "فلسفه ملا صدرا درغرب" ارايه كرد و اظهار داشت: فلسفه‌هاي اسلامي از ديرباز به دلايل عديده از قرون وسطي در غرب مورد توجه بوده‌واز قرن ‪ ۱۲‬به بعد در دارالترجمه‌هاي مشهوري همچون طليطله اسپانيا و صفيليه (سيسيل) ايتاليا و بعد در قرن ‪۱۳‬ در دانشگاههاي معتبري نظير آكسفورد و پاريس، متون زيادي ترجمه شده و مورد استفاده استادان بوده است.

دكتركريم مجتهدي افزود:عملا در اواخر قرون وسطي باشناخت ابن رشد، غربيان او را آخرين متفكر معتبراسلام قلمداد كردند وبا اينكه گاهي به او و افكارش دربرخي از حوزه‌ها توجه زيادي مي‌شد،به متفكران متاخر بعدي همچون سهروردي و ميرداماد و ملاصدرا وبسياري ديگر كه درايران فعاليت داشته‌اند توجهي نشده است.

وي بيان داشت: با اين وجود،در قرن نوزدهم برخي از مستشرقان مانندگوبينو فرانسوي و هورتن آلماني به مرور به اهميت افكاري كه در دوره‌هاي اخير در ايران رايج بود علاقه نشان دادند بدون اينكه البته در اين زمينه از محدوده گزارش‌هاي ساده تاريخي تجاوز كنند ودر عصر معاصر نيز هانري كربن با عمق و درايت بيشتربه‌آنها پرداخته و آثار با ارزش زيادي به زبان فرانسه به رشته تحرير درآورده است كه اكثر آنها به زبانهاي زنده دنياترجمه شده است.

يكي ديگر از استادان دانشگاه نيز اظهار داشت: نزد ملاصدرا بر خلاف جريان عمده فلسفي و كلامي غرب و برخي از متكلمان و عارفان مسلمان، بين ايمان و عقل تفاوت و تقابل نيست، به نظراو ايمان معرفت است و به عنوان حكمت انسان را به شناخت بيشتر خداوند و رستگاري رهنمون مي‌سازد.

دكتر محمد ايلخاني كه مطالب خود را تحت عنوان "ايمان و عقل نزد ملاصدرا" ارايه مي‌كرد افزود: ملاصدرا، كفر را به عنوان جهل درمقابل ايمان به عنوان معرفت حقيقي قرار مي‌دهد ودرواقع نزداو ايمانگرايي در عقلگرايي و عقلگرايي در ايمان گرايي مشاهده مي‌شود.

وي ادامه داد: ولي اين عقلگرايي به معناي عقلگرايي در فلسفه ارسطويي كه معرفت را برگرفته از عالم محسوس با انتزاع عقلي مي‌داند و عقلگرايي جديد نيست، بلكه براي ملاصدرا حكمت منشا الهي دارد و حقايق را بر انسان مكشوف مي كند.

ايلخاني گفت: اين ديدگاه در فلسفه اسلامي، اين فلسفه را از فلسفه و كلام غالب درغرب كه معرفت فلسفي را معرفتي كاملا متمايز ازايمان مي‌داند و بر دنيوي بودن فلسفه تاكيد دارد، متمايز مي‌كند.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: ملاصدرا با خوشبيني به روند كمال يافتن عقل درانسان و درتاريخ به نوعي نويد حاكميت عقل و حكيمان را در آخرالزمان مي دهد و اين سير فردي و تاريخي، مقدمه‌اي براي رستگاري اخروي است.

اين همايش تا چهارم خرداد ماه ادامه دارد

---> ايرنا.ملاصدرا.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن