واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اذان و ثواب اذان گويان
خلاصه اى از شرايط اذان و اقامهاول : نيت است و ادامه آن تا آخر اذان و اقامه .دوم : عقل و ايمان است (اما در مورد بلوغ ، اقوى اين است که بلوغ معتبر نيست مخصوصا در اذان و بويژه در اذان اعلامى که مى توان اکتفا به اذان و اقامه کودک مميز نمود اگر شنيد با حکايت کرد که براى جماعت مى گويد، کفايت اين اذان براى خودش جاى اشکال نيست ) اما در مورد جنسيت ، مرد بودن تنها در اذان اعلامى شرط است .سوم : ترتيب است که اول اذان و بعد اقامه را بگويد، همينطور رعايت ترتيب در فصول اذان و اقامه شرط است .چهارم : موالات و پشت سر هم گفتن فصل هاى هر يک از اذان و اقامه . همينطور حفظ موالات بين خود اذان و اقامه و بين اين دو و نماز. پس اگر بين هر کدام فاصله غير معمول (در عرف متشرعه ) پيش آيد، باطل مى شود.پنجم : اذان و اقامه را صحيح بگويد و ترجمه آن کافى نيست و تبديل حرفى به حرف ديگر نيز کفايت نمى کند (مثلا صلوة را با سين بگويد).ششم : داخل شدن وقت .هفتم : وضو داشتن (در اقامه شرط است نه در اذان ).اميرمومنان علي عليه السلام: «ليوذن لکم افصحکم، و ليومکم افقهکم؛ فصيح ترين شما بايد اذان بگويد و فقيه ترين تان بايد بر شما امامت کند.مستحبات اذان و اقامه مستحب است مؤ ذن 1- رو به قبله باشد 2- ايستاده بگويد 3- در اذان وضو داشته باشد (اما در اقامه لازم است نه مستحب ) 4- بين اذان و اقامه صحبت نکند (بلکه پس از گفتن قد قامت الصلوة حرف زدن مکروه است ) 5- در حال استقرار بگويد (در حال اقامه بدن آرام باشد) 6- آخر فصول را جزم بدهد (با تأنى در اذان و سرعت در اقامه ) 7- الف وهاى اسم جلاله الله را در هر فصلى که اين اسم هست فصيح بگويد 8- هنگام اذان انگشت در دو گوش بگذارد 9- در اذان صدا را بکشد و بلند بگويد (بلکه در اقامه هم بلند بگويد اما کوتاهتر از اذان ) 10- بين اذان و اقامه فاصله بياندازد (يا با دو رکعت نماز خواندن يا چند قدم راه رفتن يا شستن و يا سجده کردن (فاصله با دو ركعت نماز را اغلب فقها در مورد غير نماز مغرب مستحب مى دانند.) يا ذکر گفتن يا دعا کردن يا سکوت نمودن ). اذان و ثواب اذان گويانرواياتپيامبر اکرم صلي الله عليه واله وسلمانّ اهل السّماء لا يشمعون من اهل الارض شيئا الا الا دان؛ ساکنان آسمان تنها اذان مردم روي زمين را مي شنوند.(المجروحين ج 2 ،ص 64)«... و امّا الادان فيحشر مودن امّتي مع النبيين و الصّديقين و الشّهداء؛ ... و اما اذان، پس اذان گويان امّتم با پيامبران و صديقان و شهيدان محشور مي شوند.» (الاختصاص ص 33)اميرمومنان علي عليه السلام«ليوذن لکم افصحکم، و ليومکم افقهکم؛ فصيح ترين شما بايد اذان بگويد و فقيه ترين تان بايد بر شما امامت کند. » (دعائم الاسلام ج 1 ص 147)
امام باقر عليه السلامکان رسول الله صلي الله عليه واله وسلم اذا سمع الموذن يوذن قال مثل ما يقوله في کل شيء؛ رسول خدا صلي الله عليه واله و سلم هنگامي که اذان موذّن را مي شنيد، آنچه را موذّن مي گفت تکرار مي کرد.(جامع احاديث شيعه ج 4ص664)امام صادق عليه السلامان سمعت الاذان و انت الخلاء فقل مثل ما يقول الموذن و لا تذع ذکر الله عزّ و جلّ في تلک الحال لان ذکرالله حسن علي کل حال؛ اگر در حال قضاي حاجت اذان را شنيدي، آنچه را موذن مي گويد تو نيز بگوي و ياد خداوند را در آن حال وامگذار، زيرا ياد خدا در هر حالي نيکوست.(علل الشرايع ص 284) اطول النّاس اعناقاً يوم القيامة الموذنون؛ بلندترين مردم در روز قيامت اذان گويانند.(ثواب الاعمال ص 52)ثواب نمازي که با اذان و اقامت استرواياتپيامبر اکرم صلي الله عليه واله و سلمالدّعاء بين الاذان و الاقامة لا يزد؛ دعاي ميان اذان و اقامه رد نمي شود.(الاثناعشريه ص8)اميرمؤمنان علي عليه السلاممن صلي باذان و اقامة صلّي خلفه صف من الملائکة لا يري طرفاه، و من صلّي باقامة صلّي خلفه ملک؛ هر کس با اذان و اقامه نماز بخواند يک صف از فرشتگان که دو طرفش ديده نمي شود پشت سرش نماز خواهند خواند، و هر کس با اقامه نماز بخواند يک فرشته پشت سرش نماز مي خواند.(ثواب العمال ص 54)امام صادق عليه السلاماذا اذنت و اقمت صلّي خلفک صفّان من الملائکة، و اذا اقمت صلّي خلفک صفّ من الملائکة؛ هر گاه اذان و اقامه بگويي دو صف از فرشتگان پشت سرت نماز مي خوانند، و هر گاه اقامه بگويي يک صف از فرشتگان پشت سرت نماز خواهند خواند.(جامع احاديث شيعه ج 4 ص 624) منابع : کتاب حکمت هاي درخشان،عليرضا صابري يزدي،کتاب : اذان و اقامه در اسلام ،مؤ لف : موسى خسروىفرآوري : بصيرت گروه دين تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]