تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820373362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدون اتفاق نظر به كشور برنگرديد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بدون اتفاق نظر به كشور برنگرديد


ايران- عبدالله آل بوغبيش:
زماني كه نمايندگان تمامي طرف هاي سياسي لبنان وارد فرودگاه بيروت شدند تا عازم دوحه پايتخت قطرشوند

جمعي از شهروندان را در مقابل خود ديدند كه پارچه نوشته هايي حاوي اين شعار را در دست داشتند: « بدون اتفاق نظر به كشور برنگرديد.»

اين پارچه نوشته ساده و در عين حال معصومانه حامل معاني متعددي بود، از جمله اينكه ملت لبنان طرف هاي لبناني را مسئول درگيري هاي و آشفتگي اوضاع خود مي دانند و اينكه اختلافاتي كه به درگيري هاي اخير و نيز درگيري هاي سابق انجاميد، آن چنان اهميت ندارند كه سرنوشت كشور را در معرض تهديد قرار دهند و اينكه فرصت خروج از بحران فرا رسيده و چه بسا كه براي چندين وقت فراهم نشود و بازگشت طرف هاي سياسي به كشور بدون دستيابي به اتفاق نظر نوعي هشدار درباره بازگشت اوضاع امنيتي به حالت انفجار هولناك خواهد بود.

تمامي اينها درست است. رهبران لبناني مسئول درگيري هاي مسلحانه در بيروت هستند. همين ها در آتش اختلافات مذهبي و گروهي دميدند و آن را چنان به سرعت برافروختند كه طي چند روز بيروت خاطرات روزهاي تلخ جنگ داخلي را در ذهن آشفته خويش مرور كرد.

متاسفانه مال و سلاح امروز در لبنان به ساز و برگي براي برخي از رهبران لبناني بدل شده است.
بحران در لبنان به اوج خود رسيد و تمامي تلاش ها براي آشتي ميان طرف هاي متخاصم به شكست انجاميد. براي همگان آشكار شد كه برخي از رهبران لبناني خود نمي تواند تصميات خود را اتخاذ كنند و اختيار خود را به طرف هاي خارجي سپردند.

اكنون ديگر بر كسي پوشيده نيست كه در اين ميان، آمريكا و در كنار آن دشمن هميشگي ملت عرب يعني اسراييل نقشي كليدي در اين بازي ايفا مي كنند و بخشي از محور رويارويي را در مقابل مقاومت لبنان شكل مي دهند.

اما آنچه اين بحران را بيش از پيش دامن مي زند اين است كه برخي از كشورهاي عربي تحت سيطره آمريكا شد ه اند. تحولات و رويدادها نشان داده است كه هيچ فرقي حتي در جزييات ميان آنچه سياست آمريكا و سياست اسراييل در لبنان و جهان عرب ناميده مي شود، وجود ندارد و اسراييل مترصد در مرزهاي جنوب لبنان، مترصد و آماده هرگونه رويداد ناميمون در اين كشور است و منتظر است تا انتقام شكست جنگ خود در تابستان 2006 در مقابله با مقاومت لبنان را بگيرد. اين رژيم هرچند به نظر مي رسد كه مي كوشد تا وارد جنگ جديدي پس از آن تجربه تلخ با لبنان نشود اما غرق شدن لبنان و مقاومت اين كشور در فتنه اي داخلي را نوعي انتقام گيري و تحقق اهداف و خواسته هاي خود مي داند.

در اين بين چه بسا اسراييل مرتعي براي مكايد و دسيسه هاي خود در لبنان يافته باشد خاصه اينكه بخش قابل توجهي از مردم و افكار عمومي لبنان هرچند بدون دلايل و مدارك قانع كننده سوريه را سرزنش كرده و انگشت اتهام را به سوي اين كشور دراز مي كنند.مسئله اي كه باعث شد اسراييل از هرگونه اتهامي درباره جنايات خود در لبنان مبرا به نظر رسد. اين مسئله باعث اين تلقي حاكم شد كه اتخاذ تصميمات نه در دست رهبران لبنان بلكه در دست قدرت هاي خارجي است.

برگزاري نشست گفت وگوي ملي لبنان در دوحه پايتخت قطر سياستمداران و رهبران لبنان را در برابر آزموني سخت قرار داده است. اگر زمام امور را خود در اختيار دارند، مي تواند به اتفاق نظري به منظور دستيابي به راه حلي براي خروج از بحران دست يابند خاصه اينكه بحران به همان اندازه كه ساده مي نمايد، از لحاظ ابعاد و زوايايش ترسناك و هولناك نيز هست. سادگي آن از آن روست كه اختلافات حول دو محور اساسي است : چگونگي تقسيم كرسي هاي اولين دولتي كه در دوره جديد پس از انتخاب رئيس جمهور توافقي شكل مي گيرد و ديگري حوزه هاي انتخابيه و به طور كلي قانون انتخابات.

درهر صورت، طرف هاي سياسي لبنان هيچ عذر و بهانه اي از آنان درباره عدم دستيابي به اتفاق نظر طي مدتي كوتاه از نشست ها و رايزني ها پذيرفته نيست و عدم اتفاق نظر هيچ تفسيرو تعبيري جز از دست رفتن زمام امور از دست آنان ندارد. از اين رو يك بار ديگر فرياد زد : بدون اتفاق نظر به كشور برنگرديد.

همشهري امارات به نقل از روزنامه الخليج

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 13:40 تاريخ تاييد: 1 خرداد 1387 ساعت 20:45 تاريخ به روز رساني: 1 خرداد 1387 ساعت 20:43
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن