تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820906447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين جشنواره ابتكارات كاربردي برگزيدگان خود را شناخت


واضح آرشیو وب فارسی:موج: اولين جشنواره ابتكارات كاربردي برگزيدگان خود را شناخت
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني جشنواره ابتكارات كاربردي در زمينه انرژي با اهتمام شركت بهينه سازي مصرف سوخت و همكاري سازمان بهره وري انرژي ايران برگزار شد.
به گزارش موج عصر امروز (چهارشنبه) برگزيدگان اين جشنواره انتخاب و به آنان جوايزي داده شد.
بر اساس اين گزارش يكي از اهداف مهم و مورد توجه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تقويت روح بررسي، ابتكار در تمام زمينه هاي علمي، فني، فرهنگي و اسلامي از طريق تاسيس مراكز تحقيقاتي و تشويق محققان و پژوهشگران است.
از سوي ديگر از آنجايي كه از اهداف شركت بهينه سازي مصرف سوخت كمك به رشد تكنولوژي و بهبود كيفيت محصولات از لحاظ مصرف انرژي در صنايع سازنده تجهيزات مصرف سوخت و توسعه فرهنگ مصرف بهينه انرژي در سطوح مختلف جامعه از طريق نشر كتب، مجلات و مقالات، تدوين برنامه هاي لازم در رسانه هاي گروهي، آگاه سازي وآموزش عمومي و همچنين ايجاد سيستم هاي تشويقي در جهت تعميق فرهنگ بهينه سازي مصرف انرژي مي باشد.
كشف استعدادهاي جوان و پويا در زمينه طرح هاي بهينه سازي انرژي، معرفي طرح هاي منتخب جشنواره و صنايع مرتبط با انرژي، توجه به مراكز آموزشي و كاربردي در زمينه بهينه سازي مصرف انرژي با برگزاري جشنواره در مراكز دانشگاهي فعال در امور انرژي هدفمند نمودن پروژه هاي پژوهشي و تحقيقي در زمينه انرژي در كشور در مقاطع تحصيلات تكميلي و كارشناسي ارشد و دكتري، جلب مشاركت صنايع كشور در زمينه طرح هاي بهينه سازي انرژي، ايجاد فضاي تخصصي و رقابتي و كاربردي در زمينه طرح هاي بهينه سازي انرژي و فضاي مشاركتي بين ارگان هاي دولتي در زمينه انرژي از جمله وزارت خانه هاي نفت و نيرو از اهداف اصلي اين جشنواره بوده است.
هيات رييسه اين جشنواره شامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت و وزارت نيرو بوده است.
همچنين به دنبال فراخوان عمومي اين جشنواره جمعي از مخترعان، پژوهشگران و نوآوران با ارسال مدارك به طور مستقل در جشنواره شركت نموده اند كه در پايان مهلت مقرر 542 طرح به دبيرخانه ارسال شد.
زمينه هاي تخصصي اين جشنواره شامل :
1- تجهيزات و لوازم خانگي 89 طرح
2- تجهيزات و فرآيندهاي صنعتي 171 طرح
3- معماري و ساختمان 57 طرح
4- نرم افزارهاي انرژي 38 طرح
5- حمل ونقل 63 طرح
6- انرژي هاي تجديد پذير 61 طرح
7- ايده هاي نوين 63 طرح
89 طرح
تقسيم بندي طرح هاي ارسالي بوده است .
معيارهاي ارزيابي طرح ها شامل:
ابتكاري بودن، كاربردي بودن، كاهش مصرف سوخت، قابليت اجرا، اقتصادي بودن طرح.
آمارها نشان مي دهند كه در سال 85 كل مصرف حامل هاي انرژي در كشور بالغ بر 69/ 1292 ميليون بشكه معادل نفت خام و به ارزش تقريبي 5/47 ميليارد دلار بوده است كه در مقايسه با سال 85 به لحاظ مقدار 45 درصد رشد را نشان مي دهند.
بخشي از اين فرآيند كه به دليل رشد جمعيت و توسعه اقتصادي كشور و رفاه عمومي بوده اجتناب ناپذير است اما بخش قابل ملاحظه اي از اين رشد به دليل عدم رعايت الگوها و استانداردهاي مصرفي و حتي بي توجهي به هدر رفته است و تلفات مصرف حامل هاي انرژي مي باشند بنابراين مصرف منطقي انرژي و همكاري و مشاركت در كاهش گرم شدن كره زمين دو هدف مهمي است كه در سياست هاي بهينه سازي مصرف انرژي بايستي مورد توجه قرار بگيرد.
با توجه به توفيق برنامه هاي بهينه سازي در كاهش روند مصرف سوخت انتظار است بااعمال شيوه هاي مدرن مديريتي تا سال 1403 در بخش ساختمان 15 درصد در بخش صنعت 25 درصد و در بخش حمل و نقل به 20 درصد افزايش در بازدهي انرژي دست پيدا كنيم.
عرصه بزرگ فعاليت هاي بهينه سازي مصرف انرژي محدود به يك يا دو وزارتخانه نمي شود بلكه همدلي و همراهي خاص عمومي با نظام متولي كارآمد ظرف تحقق چنين برنامه هاي بزرگ ملي است.
پس از برگزاري 5 دوره همايش بهينه سازي مصرف سوخت در بخش ساختمان يك دوره در بخش حمل ونقل و يك دوره در بخش صنعت اولين جشنواره ملي ابتكارات كاربردي در زمينه انرژي برگزار شد.
دبيرخانه علمي اين جشنواره بيش از 500 مقاله و طرح پژوهشي را مورد ارزيابي قرارداد، تا براي ارتقا هرچه بيشتر فعاليت هاي عرصه انرژي آن را به اين بخش معرفي كند.
در همين راستا برگزيدگان اين جشنواره در گروههاي هفت گانه شامل:
رتبه دوم بخش لوازم و تجهيزات خانگي:پوشش درچه كولر آسايش ارائه شد.
اهداف اين طرح شامل صرفه جويي در مصرف سوخت (انرژي)،پيشگيري از بحران كمبود عرضه گاز طبيعي در زمان هاي اوج مصرف ،ارتقاء كيفيت بهداشت محيط زيست ساختمان (جلوگيري از ورود گرد و غبار و حشرات از مجاري كولز به ساختمان)
رتبه سوم اين بخش نيز به طرحي تحت عنوان بازيافت 80 درصدي انرژي در سامانه هاي HVAC رسيد.
كه هدف ز اين طرح نيز بهينه سازي مصرف انرژي در صنعت تهويه مطبوع –ارتقاي سطح مهندسي و علمي در صنعت تهويه مطبوع كشور-ارائه راهكارهاي عملي جهت مرتفع سازي مشكلات انرژي اين صنعت پر كاربرد – ارتقاي جايگاه آموزشي و پژوهشي صنعت تهويه مطبوع در دانشگاه ها تغيير رويكرد و جلب توجه بيش از پيش سازمان هاي دست اندر كار انرژي نسبت به اين صنعت –به تصوري كشيدن ميزان فوق العاده اتلاف انرژي از طريق اين صنعت در كشور
رتبه سوم تجهيزات و فرايندهاي صنعتي (مشترك) به سيستم پايش ،كنترل و ذخيره هوشمند انرژي رسيد كه محمد عظيمي آن را ارائه كرده بود.
كنترل و تنظيم هوشمند دما و نور چند ناحيه به صورت هم زمان و ذخيره سازي هوشمند انرژي در ساعات مورد نياز از شبانه روز با توجه به ساعات كاري و ميزان سرما و گرماي هوا و در نتيجه شيفت بار الكتريكي از ساعات پيك به ساعات كم از جمله اهداف اين طرح عنوان شده است.
رتبه سوم تجهيزات و فرايند هاي صنعتي به طرح بهينه سازي منبع انبساط باز در سيستم حرارت مركزي رسيد .
صرفه جويي در مصرف انرژي ،كاهش هزينه تعويض منبع انبساط پايين و كاهش دوره بازگشت هزينه سرمايه گذاري نيز از اهداف اين طرح عنوان شده است.
رتبه دوم معماري و ساختما به طرحي با عنوان ساندويچ پانل از بتن سبك وني(جديد)و گچ سبك وني براي استفاده در سقف و ديوار اصلي ساختمان و جدا سازي فضاي داخل ساختمان و پاتيشن بندي رسيد .
اهداف اين طرح نيز شامل سبك كردن سازه،مقاوم سازي و ضد زلزله شدن سازه ،ضد حرق شدن سازه تا دماي 750 تا 1200 درجه بوده است.
رتبه سوم معماري و ساختمان نيز به طرح بلوك فوم ساختماني رسيد. كه اهداف اين طرح نيز شامل سبك سازي ساختمان ،جلوگيري از اتلاف انرژي و صداگير بودن عنوان شده است.
در بخش نرم افزارهاي انرژي هيچ طرح برگزيده اي وجود نداشت.
در بخش حمل و نقل رتبه اول به طرح سوخت گيري با فشار پايين خودروهاي سوخت طبيعي رسيد .
رتبه دوم به طرح ساخت دستگاه بهساز جهت حركت كاهش آلايندگي و مصرف سوخت در موتورهاي احتراقي رسيد .
همچنين رتبه سوم حمل و نقل نيز به طرح بهينه سازي سيستم سوخت رساني موتورهاي احتراق داخلي به روش بخار سازي بنزين با استفاده از كنترل الكترونيكي سوخت به هوا داده شد.
رتبه اول انرژي هاي تجديد پذير به طرحي با عنوان معرفي روش جديد تامين انرژي گرمايشي ،بخش ساختمان و مسكن در شهرهاي سردسير دامنه سبلان داده شد كه طراح اين طرح تورج مهدي زاده ملا باشي بود.
رتبه دوم انرژي هاي تجديد پذير به طرحي با عنوان طراحي و ساخت سيستم پيل سوختي با ظرفيت 2/1 كيلو وات و تجهيزات جانبي مربوط به آن داده شد.
رتبه سوم انرژي هاي تجديد ناپذير به طرحي با عنوان ساخت كلكتور دو منظوره تركيبي خورشيدي جهت استفاده بهينه از انرژي خورشيدي داده شد.
رتبه اول ايده ها به طرح ملي دانش آموزي بهينه سازان انرژي داده شد.همچنين رتبه دوم بخش ايده ها به طرح پارك علمي آموزشي تفريحي انرژي داده شد.
كه با طرح استفاده از دوچرخه با تجهيزات ايمني و حفاظتي فردي براي كاركنان و افراد و سازمان هاي دولتي جهت ماموريت هاي داخل شهر به ويژه در شهر هاي كوچك كاربرد دارد ،داده شد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن