تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828772841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قفس و اسیران ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قفس و اسیران ایرانیگزارش نشست نقدوبررسی رمان "قفس" اثر محمد حنیف داستان مدرن این دغدغه را ندارد که یک فرد را بررسی کند، اما غالب داستان‌های سیاسی ـ اجتماعی برای روایت درونیات فرد، راوی دانای کل را انتخاب می‌کنند.
قفس و اسیران ایرانی
نشست نقد و بررسی رمان "قفس" نوشته محمد حنیف برگزیده جشنواره ادبی شهید غنی‌پور عصر یکشنبه یکم خرداد با حضور محمدرضا گودرزی، حامد ملک‌یاری و نویسنده اثر در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.رمان "قفس" به زندگی اسیران ایرانی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخته و سال 88 توسط نشر عروج به چاپ رسیده است. این کتاب به دلیل اشارات ظریف و دقیق از استقامت آزادگان در دهمین جشنواره کتاب شهید غنی پور برگزیده شد.گودرزی در این نشست گفت: دو روایت موازی در این کتاب وجود دارد که در داستان، بسیار کاربرد دارند. تحولاتی هم که در شخصیت‌ها رخ می‌دهد، خوب است و باعث می‌شود، کاراکترها یکدست نباشند و تغییر پیدا کنند. معتقدم "قفس" رمان نیست، بلکه داستان بلندی است که از 3 فصل تشکیل شده است. برای یک نقد صحیح باید ابتدا گونه داستان مشخص شود. داستان "قفس" واقع‌گرای اجتماعی ـ سیاسی است.نکته‌ای که به نظرم کمک زیادی به اثر کرده است، روانشناختی بودن آن است. در این کتاب روی وجه روانشناختی افراد تاکید شده و این موضوع گویای آن است که انسان در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های مختلفی از خود بروز می‌دهد. راوی اثر دانای کل است. امروز بیشتر با راوی‌های اول شخص روبرو هستیم و راوی 80 درصد داستان‌های مدرن اول شخص است.داستان مدرن این دغدغه را ندارد که یک فرد را بررسی کند، اما غالب داستان‌های سیاسی اجتماعی برای روایت درونیات فرد، راوی دانای کل را انتخاب می‌کنند. یکی از اشکالات این داستان، اطناب آن است. اگر بعضی بخش‌ها کوتاه‌تر می‌شدند‌، با متن بهتری روبرو بودیم. نویسنده سعی کرده است همه موارد را برای مخاطب توضیح دهد و نسبت توصیف و روایت گاهی به نفع توصیف تمام شده است. نکته‌ای که به نظرم کمک زیادی به اثر کرده است، روانشناختی بودن آن است. در این کتاب روی وجه روانشناختی افراد تاکید شده و این موضوع گویای آن است که انسان در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های مختلفی از خود بروز می‌دهد.به نظرم درونگرایی متن بسیار زیاد شده است. اگر خونسردانه‌تر و کم‌تر درون شخصیت انوش کاویده می‌شد، برای داستان بهتر بود. زمانی که داستان با آن روایت می‌شود، گذشته است، اما در یک چرخش در صفحه 37 کتاب، راوی دوم شخص می‌شود و زمان روایت تبدیل به حال می‌شود. با این تدبیر گذشته در حال زنده می‌شود و گویی وقایع در حال حاضر رخ می‌دهند.هر وقت مسیر روایت به درون انوش می‌رود، حرکت روایت کند می‌شود و هر وقت داستان بیرون از شخصیت انوش پیش می‌رود، سرعت و شتاب بیشتری دارد. به نظرم زیباترین بخش داستان توازی ذهنی انوش است. در این بخش تعلیق به کمک تکنیک تاخیر انجام می‌شود. نکته دیگر این که نویسنده از قهرمان‌پروری بی‌رویه و ایدئولوژیک خودداری کرده است تا باورپذیری شخصیت انوش بیشتر شود.ملک‌یاری هم در این نشست گفت: نویسنده در داستانش رازنگه‌دار خوبی است و موضوعات مرموز را به خوبی در داستانش گنجانده است. با توجه به تسلطی که نویسنده بر ادبیات کلاسیک دارد، به نظرم نثر کتاب می‌توانست پاکیزه‌تر از چیزی که هست، باشد. داستان در برخی مقاطع به بحر طویل نزدیک می‌شود و خواننده ناچار است برای فهمیدن آن مقطع، چند بار خطوط کتاب را دوباره‌خوانی کند.فرآوری: مهسا رضاییبخش ادبیات تبیانمنابع: خبرگزاری مهر، خبرگزاری کتاب ایران





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن