واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سيروس مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا در مورد نقدهاي صورت گرفته در مورد اين مجموعه تلويزيوني گفت: در ايام پخش پايتخت، توسط همشهريان تهراني و ديگر هموطنان مورد نقد قرار گرفته ايم كه به چه علت يك خانواده شهرستاني را تا اين اندازه خوب، صميمي، شجاع، مثبت و بي عيب و ايراد نشان دادهايد و مگر ميشود اين همه خوبي و نيكي در يك خانواده جمع شود و ديگر افراد مملو از عيب و ايراد باشند!؟ وي با تاكيد بر پرهيز از هرگونه سست نشان دادن باورهاي اعتقادي مردم مازندران در پايتخت افزود: پايان اين مجموعه تلويزيوني نمايانگر آن است كه خانواده نقي پس از تحمل سختي هاي بسيار، با دل سپردن به خواسته پدر و رفتن به مشهد مقدس، به آرامش ميرسند. مقدم با بيان اينكه شبكه اول سيما، ملي و سراسري است، افزود: يكي از اهداف مهم اين شبكه، ايجاد وحدت ميان اقوام و آشنا ساختن مردم با اقوام و فرهنگها، زبانها، و آيينهاي ديگر است و در پايتخت مردم ايران به خوبي با موسيقي، آواهاي محلي و اشعار مذهبي خطه مازنداران آشنا شدند. اين كارگردان مجموعه هاي مناسبتي، به خانواده اي كه نويسندگان و وي در مقام كارگردان براي تصوير در رسانه ملي انتخاب شده بود اشاره كرد و افزود: اين خانواده صميمي، ساده و متدين بودند و هر قدر كه شرايط زندگي و اجتماعي براي آنها سختتر ميشد، اتحاد، اعتماد و ايمان آنها نيز قويتر مي شد. آنها احترام به يكديگر و بويژه به پدر خود كه فراموشي داشت را در هر شرايطي رعايت مي كردند، برخلاف بسياري از خانوادههاي پايتخت نشين كه در چنين زماني، افراد سالخورده را به خانه سالمندان ميفرستند. ** پايتخت داستاني ساده و فارغ از كشمكش هاي دلهره آور داشت مقدم درباره كارگرداني ساده و روان خود و استفاده محدود از نماهاي بسته در مجموعه تلويزيوني پايتخت، گفت: قصه پايتخت ساده، روان و فارغ از كشمكشهاي دلهرهآور بود زيرا زندگي خانوادهاي ساده و صميمي كه درگير موضوعاتي واقعي و برگرفته از مسايل پيرامون خود شده اند را تصوير مي كرد. بنابراين به ساختاري پيچيده و پرتعليق نياز نداشت به همين علت تكنيك در خدمت محتوا قرار گرفت. وي با تاكيد بر همكاري خوب ميان خود و محسن تنابنده، افزود: معتقدم پايتخت پختهترين و تكنيكيترين فيلمنامه اي محسن تنابنده است، هر چند در دو سريال پيامك از ديار باقي و چهارديواري نيز همكاري مشتركي با يكديگر داشته ايم. ** تنابنده قاعده طنازي و حد و اندازه شوخي را ميشناسد اين كارگردان افزود: دو سريال پيامك از ديار باقي و چهارديواري آغازكننده روندي جديد در ساخت سريالهاي كمدي محسوب مي شود و اين نگاه ويژه در پايتخت به پختگي بيشتري رسيد. البته معتقدم تنابنده نگاه متفاوت و ويژهاي به كمدي و طنز دارد. وي قاعده طنازي و حد و اندازه شوخي را ميشناسد و هرگز به ورطه لودگي و تكرار نيفتاده است. ** طرح پايتخت را از تورج اصلاني خريداري كرديم مقدم به چگونگي شكل گيري طرح و ايده اوليه فيلمنامه پايتخت اشاره كرد و گفت: به اتفاق خانم الهام غفوري مشغول آماده كردن فيلمنامه اي ديگري كه قصه اي اجتماعي داشت، بوديم كه تورج اصلاني، طرح پايتخت را با عنوان يه مورد استثنايي معرفي كرد. ما نيز طرح او را خريداري و آن را توسط محسن تنابنده در قالب يك سريال، به سازمان صدا وسيما ارايه داديم. به گفته كارگردان مجموعه پايتخت، طرح ياد شده، ظرفيت و جذابيت هاي بسياري داشت به همين علت قصه قبلي را كنار گذاشته و مشغول ساخت پايتخت شديم. ** درايت و هوشمندي مديريت شبكه اول سبب ساخت پايتخت شد كارگردان مجموعه زيرهشت با تاكيد بر درايت و هوشمندي مديريت شبكه اول سيما، گفت: آقاي مهدي فرجي ما را به سمت نوروزي كردن اين سريال سوق داد در حاليكه مجموعه ديگري نيز براي نوروز تدارك ديده شده بود و ساخت پايتخت ضروري به نظر نميرسيد، اما دورانديشي و حمايت مديريت شبكه اول سيما و ساير امور اداري اين شبكه، با همراهي عوامل سازنده مجموعه، توليد پايتخت را رقم زد. اين كارگردان به چگونگي انتخاب بازيگران اشاره كرد و گفت: مهمترين معيار براي انتخاب بازيگران پايتخت، قدرت بازيگري و مناسب بودن آنها براي ايفاي نقش ها بود. مقدم افزود: بازيگران پايتخت از ميان هنرمندان خوب و باسابقه تئاتر انتخاب شدند و حتي تمامي آنها در جشنواره هاي مختلف، سيمرغ و ديپلم افتخار گرفته و يا نامزد شده بودند. فراهنگ ** م.ا /1983 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]