تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821015888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سیتی سنتر تهران، بازار بلورفروشان یا اوراقچیان+عکس


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:   آخرین نیوز: عجیب آنکه بازار بلور فروشان با آن همه تمیزی و با کلاسی در مقابل بازار روغن سیاه اوراقچی ها قرار دارد!   باشگاه جوانی برنا / نمی دانم چرا در این دنیای شلوغ اسم های عجیب و غریب زیاد شده است. وارد میدان شوش می شوم و پاساژ نیمه کاره‌ای را می بینم که نام آن را «تهران ، سیتی سنتر» گذاشته اند و قرار است تا مرکزی برای بازار بلور فروشان تهران باشد. آن طرف تر از میدان شوش هم بازار برگ زیبای بلور فروشان قرار دارد و اجناس زیبای پشت ویترین شان را به رخ عابران پیاده می کشند اما گزارش مربوط به آن طرف خیابان معروف به بازار اوراقچی ها است. عجیب آنکه بازار بلور فروشان با آن همه تمیزی و با کلاسی در مقابل بازار روغن سیاه اوراقچی ها قرار دارد.! وارد گاراژی می شوم که ورودی آن روغن سیاه ماشین و کثیف است و شلوغی داخلش آنچنان ناآشناست که اگر برای اولین مرتبه آمده باشی کمی ترس بر تو غلبه می کند.

زمین خاکی و روغنی آن نشان از این می دهد که ده ها سال است رنگ خاک آن را کسی ندیده است! شروع به عکس گرفتن می کنم که چند نفر با سرعت به طرفم می آیند. از چهره هایشان معلوم است برای خوشامدگویی و تشکر کردن نیامده اند. یکی از پیرمردها جلو می آید و می گوید «بفرمایید با چه کسی کار داری؟ وقتی می گویم آمده ام تا گزارش خبری تهیه کنم می گوید: تا به حال چندین خبرنگار به اینجا آمده اند و هر کدام حرف های خودشان را زدند و هیچ کس از بدبختی و نان حلال ما نگفته است! به همین دلیل این اوراقچی ها نه اجازه می دهند کسی از آنها عکس بگیرد و نه با کسی صحبت می کنند. اگر می خواهی داخل برو و امتحان کن! داخل پاساژ می شوم، چند مکانیک در حال باز کردن یک موتور ماشین هستند. جلوتر که می روم یک اوراقچی می گوید: پراید؛ یعنی اگر ماشین اسقاطی فروشی داری، می خریم. وسایل و بدنه های ماشین بدون هیچ نظم و منطقی بر روی هم قرار گرفته اند و تا ارتفاع چهار متری بالا آمده اند و هیچ جای خالی برای حرکت کردن وجود ندارد. پیدا کردن یک پیچ و مهره درست در میان این همه وسیله غیرممکن نیست؛ اما محال است. فقط نخبگانی چون اوراقچی ها می توانند از این وسایل سر در بیاورند. از هر مدل ماشینی ایرانی، اروپایی، قدیمی، جدید و کمیاب تکه ای بر زمین ریخته و هر اوراقچی تابلویی بر لابلای وسایل بر روی هم ریخته گذاشته که نام ماشین های قدیمی آهو، پاترول، بیوک و ... بر روی آن نوشته شده است.

با اصرار با یکی از اوراقچی های خوش اخلاق جوان هم صحبت می شوم؛ وحید جوان اوراقچی 21 ساله ای که با دیپلم وارد این کار شده و در کنار برادرش که لیسانس نقشه کشی دارد در بازار اوراقچی ها مشغول کار است. وحید می گوید اوراقچی به کسی می گویند که اتومبیل های خراب و تصادفی را بخرد و اجزای قابل استفاده آن را جداگانه می فروشد.از ماشین های اسقاطی بیشتر موتور آنها را می خریم و می فروشیم. معمولا در تصادف ها موتور آن ها سالم می مانند. موتورهای این ماشین ها کمتر از نصف قیمت آن به فروش می رسد و مشتری زیادی هم دارد.

درباره سیلندرها هم می گوید: بر روی بدنه هر سیلندر شماره هایی نوشته شده و سیلندرهای اروپایی 7 رقمی و ایرانی 10 رقمی هستند و وحید به علت علاقه ای که به کارهای فنی دارد در کنار پدر و برادرهایش در بازار اوراقچی ها کار می کند. نگاهی به لباس ها و دستان روغنی و موتورهای سنگین ماشین ها می اندزام و می پرسم: کار سختی است و او جواب می دهد: سختی زیادی دارد. کمر درد یکی از مریضی هایی است که ما به آن دچار می شویم. وزن این موتورها بیش از 200 کیلو است و برخی را باید با پنج نفر جابجا کنیم. وحید نگاهی به آن طرف خیابان می کند و می گوید: نان آن طرف خیابان است. اینجا خبری نیست. بلور فروشی هم درآمد دارد و هم کار تمیزی است. قیمت مغازه های این طرف با آن طرف خیابان هم از زمین تا آسمان است. درباره مفید بودن وسایل اسقاطی هم می گوید: وسایلی که دیگر قابل استفاده نباشد را یا آموزشگاه ها برای آموزش دادن می خرند و یا به زباله دان می سپاریم.

روبروی بازار اوراقچیان دوم، خرده فروشان لوازم اسقاطی ماشین ها، وسایلشان را بر روی پیاده رو پهن کرده اند و هر کدام چشمانشان به عابران پیاده ای است که قیمت وسایل را از آنها می پرسند . صالحی جوان فروشنده، آچارها و لوازم یدکی دست دوم را می فروشد و می گوید:" اینها را از مزایده شرکت ها می خرم." درباره کارش هم نظر می دهد؛ بالاخره از بیکاری بهتر است. شاید هر ماه فقط صد و پنجاه هزار تومان درآمد داشته باشم اما باز هم خوب است. در یکی از مغازه‌های بازار، جوانی مشغول باز کردن بلبرینگ‌های یک ماشین است. تمایل زیادی به صحبت کردن ندارد و درباره کارش می گوید: این کار نان هم نداشته باشد مجبوریم کار کنیم. بالاخره هر کاری سختی دارد و کار ما هم سخت است.از مغازه های اوراقچیان یک به یک رد می شوم. جوانی در حال تمیز کردن یک قطعه موتور است و کارش را به دقت انجام می دهد.

 محمد هاشمی جوان 16 ساله اراکی است که تحصیلاتش را برای پیدا کردن کار در تهران رها کرده و تا پنجم ابتدایی به مدرسه رفته و امروز برای کسب لقمه حلال برای خود و خانواده اش در بازار اوراقچی های میدان شوش کار می کند و دلیل رها کردن درس را هم نبودن شرایط لازم برای ادامه تحصیل می داند و درباره سختی کار هم می گوید اگر به کار دل بدهی، سخت نیست. بیرون از بازار از بالای پلی به دو طرف خیابان و بازار بلورفروشان و ارواقچی ها نگاه می کنم.

نمای پشت بام های بازار اوراقچی ها هم پر است از بدنه های اسقاطی و تبلیغی برای اوراقچی ها و خبر از محدوده این بازار در میدان شوش می دهد و نمای جالبی درست کرده است. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4640]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن