تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815515966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روساي جمهور لبنان از زمان استقلال تاكنون


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روساي جمهور لبنان از زمان استقلال تاكنون
خبرگزاري فارس: نظام سياسي لبنان از زمان استقلال اين كشور در سال 1953 بر اساس تقسيم قدرت سياسي ميان طوائف مختلف آن پايه‌ريزي شده به طوري كه رئيس جمهور بر اساس عرف معمول از ميان مسيحيان ماروني، نخست وزير از ميان اهل تسنن و رئيس پارلمان از ميان شيعيان برگزيده مي‌شوند. اين سنت در لبنان مرسوم بوده و در قانون اساسي اين كشور نيز بدان اشاره‌اي نشده است.


به گزارش فارس، گروههاي سياسي لبنان بعد از رايزني‌هاي گسترده و فراوان سرانجام در نشست دوحه قطر با انتخاب"ميشل سليمان" فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئيس جمهوري اين كشور موافقت كردند و قرار است طي 24آتي به طور رسمي به اين سمت برگزيده شود.
از زمان پايان رياست جمهوري اميل لحود در سوم آذرماه ماه سال جاري ، سمت رياست جمهوري لبنان كه در دست مسيحيان ماروني است خالي مانده است.

در اين گزارش تلاش شد بطور گذرا به بيوگرافي روساي جمهوري لبنان از زمان استقلال اين كشور اشاره شود.

*بشاره الخوري: اولين رئيس جمهور لبنان بعد از كسب استقلال اين كشور بود. وي از خانواده‌اي سرشناس بود كه در شهرك "رشيما" از شهرستان عاليه به دنيا آمد. وي وكيلي معروف و سياستمداري كار كشته بود كه حدود نيم قرن نقش فعالي در عرصه سياسي لبنان ايفا كرد.
وي در زماني كه لبنان تحت قيموميت فرانسه بود، دو بار تصدي پست نخست وزيري را در اين كشور بر عهده گرفت.
خوري به دليل درخواست براي استقلال اين كشور به همراه "رياض الصلح" نخست وزير و تني چند از كابينه دولت توسط نيروهاي فرانسوي در قلعه"راشيا" بازداشت شدند. ولي سرانجام فرانسوي‌ها تحت فشارهاي داخلي و خارجي مجبور شدند آنها را آزاد كنند و استقلال لبنان را در تاريخ 22 نوامبر سال 1943 به رسميت شناختند و بدين ترتيب وي توانست در مقابل جريان طرفدار ادامه قيموميت فرانسه بر لبنان به پيروزي برسد.
خوري بعد از آن به عنوان رئيس جمهور لبنان برگزيده شد و بدين ترتيب نام وي به عنوان اولين رئيس جمهور بعد از استقلال در تاريخ اين كشور به ثبت رسيد.
وي در سال 1952 بعد از برپايي تظاهرات گسترده به دليل اتهام به فساد، مجبور به استعفا شد ولي به دليل وخامت اوضاع در لبنان، "فواد شهاب" فرمانده ارتش را فراخواند و استعفاي خود را تسليم وي كرد و شهاب را مامور تشكيل دولت نظامي براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري كرد.

*كميل شمعون: دومين رئيس جمهور لبنان پس از كسب استقلال اين كشور بود.
وي از 23 سپتامبر 1952تا 22 سپتامبر 1958به عنوان رئيس جمهور لبنان انتخاب شد. وي همچوب سلف خود بشاره الخوري از اهالي جبل لبنان در شهرك "دير القمر" و عضو فراكسيون "ائتلاف قانون اساسي" و يكي از برجسته‌ترين شخصيت‌هاي سياسي بود كه عليه بشاره الخوري قيام كرده و جبهه مخالف اصلي در مقابل او شكل داد. وي وكيل و سياستمدار داراي گرايش‌هاي غربي بود ولي شعارهايي با هويت عربي سر مي داد.
دوره رياست جمهوري وي با شورش‌هاي همراه بود كه به حوادث سال 1958 معروف شد. وي خواستار تمديد دوره رياست جمهوري خود بود ولي برخي از جريان‌هاي سياسي لبنان كه با سياست‌هاي وي مخالف بودند با تمديد دوره رياست جمهوري وي مخالفت كردند.

*فواد شهاب: وي فرمانده سابق ارتش لبنان بود كه از 23 سپتامبر 1958تا 22سپتامبر سال 1964 رياست جمهوري اين كشور را عهده دار شد. وي از خانواده اشرافي و فئودال مسلمان و سني بود كه شاخه‌اي از آن از جمله شاخه فواد شهاب به مسيحيان ماروني تبديل شد.
وي بعد از انقلاب 1958 رياست جمهوري را در اين كشور بدست گرفت و در ساخت لبنان موفق عمل كرد و دست به يك سري اصلاحات گسترده در نهادها و ادارات دولتي زد و بعد از آن خود را به عنوان رئيس جمهور توافقي تحت شعار "نه غالب و نه مغلوب" مطرح كرد. وي بعد از حوادث سال 1958 و در پي جنگ داخلي در لبنان به جانشيني "كميل شمعون" برگزيده شد. وي روابط خود را با ديگر كشورهاي عربي بهبود بخشيد. حكومت وي در تاريخ 1961/1/1 هدف كودتاي نافرجام قرار گرفت.

*شارل حلو: از 22 سپتامبر سال 1964 تا سپتامبر سال 1970رئيس جمهور لبنان بود. وي روزنامه نگار، نويسنده و وكيل ماروني روشنفكري بود كه اصالتش به شهرك بعبدا مركز جبل لبنان باز مي‌گردد. وي زماني كه به عنوان رئيس جمهور لبنان انتخاب شد "شيوه شهابي" (طرفداران فواد شهاب رئيس جمهور لبنان) را دنبال كرد.
وي روز 23سپتامبر1964 با كسب 92راي در مقابل پنج راي و دو راي سفيد در مقابل رقيب خود يعني پير جميل به پيروزي رسيد. دوره رياست جمهوري وي با حوادث مهم و عديده‌اي همراه بود. جنگ 67، آغاز برخورد بين ارتش لبنان و پناهندگان فلسطين در اردوگاههاي اين كشور بود كه به امضاي توافقنامه "قاهره" انجاميد.

*سليمان فرنجيه: در 23 سپتامبر سال 1970 تا 22 سپتامبر سال 1976 تنها با اختلاف يك راي (50 در مقابل 49راي) در مقابل رقيب خود "الياس سركش" به پيروزي رسيد و به عنوان رئيس جمهور لبنان برگزيده شد. وي يكي از اعضاي اصلي نيروهاي ملي لبنان به رهبري "سمير جعجع" بود تا اين كه در سال 1978به علت اين كه رابطه‌اش با ساير اعضاي اين جبهه خراب شد از آن جدا گرديد. اين اختلاف تا آنجا پيش رفت كه عناصري از نيروهاي لبناني به رهبري سمير جعجع به محل اقامت وي در منطقه"أهدن" حمله ور شدند و طي آن پسر وي "طوني" فرمانده شبه نظاميان جريان "المرده" كشته شد. وي رابطه بسيار عالي با حافظ اسد رئيس جمهور فقيد سوريه داشت.

* الياس سركش: از 23 سپتامبر سال 1967تا 22 سپتامبر 1982 تصدي پست رياست جمهوري لبنان را بر عهده گرفت. وي رئيس بانك مركزي لبنان بود و در بحبوحه جنگ داخلي اين كشور انتخاب شد. وي متولد شهرك الشبانيه (المتن جنوبي) بود. سركش در جلوگيري از شكاف و اختلاف داخلي در لبنان ناكام ماند و پيش از اين كه دوره رياست جمهوري وي به پايان برسد در سال 1982 رژيم صهيونيستي به لبنان حمله كرد.

*بشير الجميل: وي پس از گذشت 10 روز از تصدي پست رياست جمهوري و قبل از مراسم اداي سوگند، ترور شد. بشير پسر كوچك پيرجميل رئيس حزب "كتائب" لبنان و يكي از رهبران شبه نظامي اين حزب بود. وي رهبري متحد كردن شبه نظاميان مسيحي تحت لواي "نيروهاي لبناني" را بر عهده گرفت و در زمان اشغال لبنان توسط رژيم صهيونيستي به رئيس جمهوري لبنان برگزيده شد ولي در 14سپتامبر سال 1982 يعني قبل از گذشت سه هفته از تصدي پست رياست جمهوريش ترور شد.

* امين جميل: از 23 سپتامبر 1982 تا 22 سپتامبر سال 1988 رياست جمهوري لبنان را عهده دارد بود. امين جميل پسر كوچك پيرجميل بعد از ترور برادرش بشير با كسب قاطع 77 راي به عنوان رئيس جمهور لبنان انتخاب شد.
در زمان رياست جمهوري وي جنوب لبنان تحت اشغال بود و اين درحالي بود كه دولت لبنان فاقد قدرت و حاكميت لازم بود. زماني كه دوره رياست جمهوري وي به پايان رسيد بدون اين كه نمايندگان پارلمان بر سر جانشين وي به توافق برسند و با وجود اين كه چندين اسامي براي تصدي اين پست مطرح بود، قدرت رياست جمهوري را به فرمانده ارتش آن زمان "ميشل عون" واگذار كرد.
در پي اين اقدام وزراي نظامي كه نمايندگان طوائف سه گانه اسلامي يعني شيعيان، سني‌ها و دروزي‌ها بودند از سمت خود استعفا دادند و بدين ترتيب دو دولت رقيب بر كشور حاكم شد يك دولت صددرصد مسيحي به رهبري عون و دولتي ديگر به رهبري سليم الحص و در نهايت اين امر بعد از امضاي توافقنامه طائف با انتخاب سليم الحص به عنوان رئيس دولت وحدت ملي خاتمه پيدا كرد.

*رينيه معوض: 5نوامبر 1989 تا 22 نوامبر 1989 به عنوان رئيس جمهور لبنان بعد از امضاي توافقنامه طائف برگزيده شد ولي پس از سپري شدن مدت كوتاهي از رياست جمهوري وي در انفجاري كه كاروان حامل وي را هدف قرار داد، ترور شد. وي وكيل،نماينده و پست وزارت در اين كشور را بر عهده داشت.

*الياس هراوي: 24نوامبر 1989تا 24 نوامبر 1998تصدي پست رياست جمهوري لبنان را عهده دار بود. وي فرزند خانواده ماروني و سياستمداري سرشناس از حومه شهر زحله بود. وي بعد از ترور رينيه معوض به اين سمت رسيد. دوره رياست جمهوري وي همزمان بود با پايان جنگ داخلي لبنان. بعد از تعديل قانون اساسي لبنان در اكتبر سال 1995 با اكثريت 110 راي موافق و 11راي مخالف، دوره رياست جمهوري وي به مدت سه سال ديگر تمديد شد.
وي در سال 2006 در سن هشتاد سالگي درگذشت.

* اميل لحود: 24نوامبر 1998 تا 23 نوامبر سال 2007 رياست جمهوري لبنان را بر عهده داشت. لحود در 12 ژانويه 1936 در شهرك "بعبدات" متولد شد. او فرزند ژنرال جميل لحود است كه در ايجاد ارتش لبنان و تلاشهاي اين كشور در راستاي كسب استقلال نقش بسزايي داشت.
در سال 1968 او فرماندهي اولين ناوگان را برعهده گرفت، و از سال 1970 تا 1983 كه در مقام رياست دفتر نظامي وزارت دفاع قرار داشت در سمتهاي گوناگوني در ارتش فعاليت مي‌كرد.
در مقام رئيس كل قوا از سال 1989 تا 1998 وي ارتش كشور را كه در اثر جنگ داخلي تضعيف شده بود بازسازي كرد و آن را به صورت نيرويي سازماندهي شده و غير وابسته به فرقه‌ها و گروههاي سياسي در آورد.
انتخاب لحود به عنوان رئيس جمهور در نوامبر 1998 مورد استقبال عموم كشور قرار گرفت زيرا او به عنوان فردي ميهن دوست و مبارز با فساد شهرت داشت. دوره رياست جمهوري لحود در دسامبر 2004 مي‌بايست پايان مي يافت،اما پارلمان لبنان پس از تصويب لايحه‌اي در سپتامبر 2004 دوره رياست جمهوري او را براي مدت سه سال ديگر تا سال 2007 تمديد كرد. دوره كنوني رياست‌جمهوري اميل لحود 24نوامبر امسال (سوم آذرماه) به پايان رسيد و وي پيش از ترك كاخ رياست جمهوري طي پيامي با اعلام حالت فوق‌العاده در لبنان، كنترل امنيتي كشور را به ارتش واگذار كرد.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن