تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812787420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در روماني: راه‌اندازي سانتريفوژهاي جديد منافاتي با اساسنامه آژانس ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سفير ايران در روماني: راه‌اندازي سانتريفوژهاي جديد منافاتي با اساسنامه آژانس ندارد
خبرگزاري فارس: سفير ايران در روماني با بيان اينكه راه‌اندازي سانتريفوژهاي جديد هيچ منافاتي با اساسنامه آژانس ندارد، تصريح كرد: اين موضوع تاثيري بر روند سازنده همكاري‌هاي ايران با آژانس نخواهد داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس، «ارشدي» سفير جمهوري اسلامي ايران در روماني طي مصاحبه‌اي با شبكه خبري POLITICA TV در خصوص روابط دوجانبه ايران و روماني به ويژه سياسي و اقتصادي گفت: دو كشور ايران و روماني بيش از يك قرن روابط سياسي و ديپلماتيك دارند، در طول اين دوران روابط دو كشور عاري از هرگونه تنش و بر پايه احترام متقابل بوده و بدون شك موقعيت استراتژيك ايران و روماني، ظرفيت‌هاي بالقوه اقتصادي و پتانسيل‌هاي موجود در عرصه‌ فرهنگي، تاثير مطلوبي بر تقويت همكاري‌هاي فيمابين گذاشته است.
وي افزود: اگر چه سطح مناسبات دو كشور در مسيري صحيح رو به گسترش است با اين وجود بر اين عقيده‌ايم كه ظرفيت روابط موجود بين دو طرف فراتر از اين مي‌باشد و جمهوري اسلامي ايران علاقمند است از حداكثر ظرفيت خود جهت تعميق همه جانبه روابط بهره‌برداري كند.
سفير ايران در روماني با اشاره به اينكه حجم مبادلات تجاري ايران و روماني طي سال گذشته بالغ بر 450 ميليون دلار بوده است، گفت: انتظار داريم اين ميزان در سال جاري رشد بيشتري داشته باشد.
وي يادآور شد: مناسبات پارلماني و سياسي تهران - بخارست طي دهه اخير رو به رشد بوده است و مقامات دو كشور سفرهاي متقابلي را داشته‌اند كه اميدواريم بتوانيم در اين راستا گام‌هاي جدي‌تري را برداريم.
ارشدي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص عضويت ايران در ان.پي.تي و آينده همكاري جمهوري اسلامي ايران با آژانس اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران عضو ان.پي.تي و آژانس مي‌باشد، تكاليف پادماني را انجام داده و به همان نسبت كه به تكاليف خود عمل كرده‌ايم، بر حقوق خود هم اصرار داريم، اين يك خواست منطقي ملت ماست.
وي تاكيد كرد: ايران در جهت شفاف‌سازي حركت كرده است چون به منطق خود اعتقاد و به رفتار خويش اطمينان دارد، لذا ما از حركت شفاف هيچ واهمه‌اي نداريم و به همين خاطر ما هميشه دو حركت را دنبال كرده‌ايم.
به گفته سفير ايران در روماني سير رفتار هسته‌اي ايران نشان مي‌دهد كه علاوه بر انجام كليه تكاليف پادماني، بسياري از اقدامات اعتمادساز را هم انجام داده است.
ارشدي تصريح كرد: برخي كشورها با انگيزه سياسي، تمام تلاش خود را بر اين قرار دادند تا روند رسيدگي به موضوع را از مسير قانوني خود خارج ساخته و از طريق شوراي امنيت با تحميل اراده سياسي خود بر آژانس، جمهوري اسلامي ايران را از حقوق قانوني و مشروع خود در بهره‌برداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي محروم سازند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در ارزيابي خود از گزارشات البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز گفت: اكنون با گزارش آژانس كاملاً ثابت شده است كه ادامه كار شوراي امنيت درباره موضوع هسته‌اي ايران به جهت حقوقي، خلاف مقررات جهاني است. ملت ايران نمي‌پذيرد كه با ايران به عنوان يك استثنا برخورد شود زيرا تمام ادعاهايي كه در خصوص انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي به ايران زده مي‌شد، به استناد گزارشات آژانس بي‌اساس بوده است.
وي خاطرنشان كرد: آژانس اعلام كرده كه چنين ادعاهايي صحت ندارد و اين بدان معنا است كه ايران مشغول انجام وظيفه خود در جهت دسترسي به انرژي صلح‌‌آميز هسته‌اي در چارچوب مقررات شناخته شده بين‌المللي بوده است.
ارشدي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اين كه اگر كشورهايي نظير آمريكا، فرانسه و انگليس مجدداً خواستار پاسخگويي ايران به سوالات جديد در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي شوند، جمهوري اسلامي ايران چه واكنشي از خود نشان مي‌دهد؟ گفت: آژانس در مرحله اول 12 سوال و در مرحله بعد 50 سوال فرعي مطرح كرد و طبق مداليته، اخذ سوال تمام شد سپس وارد مرحله پاسخ‌گويي و ارائه مستندات شديم و با توجه به گزارشات آقاي البرادعي در حال حاضر اين مرحله نيز زودتر از زمان پيش‌بيني شده خاتمه يافته و از نظر آژانس هم تمام شده تلقي شده است و اثبات شد كه جمهوري اسلامي ايران نه در گذشته و نه در حال و نه در هيچ زماني انحرافي در فعاليت‌هاي هسته‌اي خود نداشته و ندارد.
وي با بيان اينكه طرح سوالات جديد بي‌پايه و واهي، بي‌اعتمادي ايجاد خواهد كرد، اظهار داشت: زيرا آژانس سوال‌هاي خود را به عنوان سوال‌هاي مرجع مطرح كرده و پاسخ همه آنها را دريافت كرده است، بنابراين طرح مجدد سوالات جديد كاملاً غير حقوقي است و جامعه جهاني از آن استقبال نخواهد كرد.
سفير ايران در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه آيا راه‌اندازي سانتريفيوژهاي نسل جديد تاثيري بر روند همكاري ايران با آژانس خواهد داشت؟ ‌گفت: طبق مفاد اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همه كشورها حق دارند به تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي دست يابند و حتي دارندگان اين تكنولوژي هم موظفند به ديگر كشورها در اين مسير كمك كنند، بي‌ترديد راه‌اندازي سانتريفوژهاي جديد و تلاش جهت افزايش دانسته‌هاي بشري هيچ منافاتي با اساسنامه آژانس ندارد و تاثيري بر روند سازنده همكاري‌هاي ايران با آژانس نخواهد داشت.
به گفته وي بازرسان آژانس بر كليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از جمله سانتريفوژها را نظارت مي‌كنند و فعاليت‌ اين سانتريفوژها جزو ابهامات و سئوالات آژانس نيست.
وي گفت: ما به رفتار و منطق خودمان اعتماد داريم، بحث سانتريفوژهاي جديد محدوديتي براي كشورها ايجاد نمي‌كند، بر اساس ان.پي.تي،‌ غني‌سازي حق تمام كشورهاست كه مي‌تواند تحت نظارت و چارچوب آژانس انجام شود.
سفير ايران در روماني افزود: با اين توضيحات فكر مي‌كنم مشخص شده است كه از نظر حقوقي و تخصصي هيچ ابهامي در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران وجود ندارد، لذا در پايان اين بحث مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه گزارشات آقاي البرادعي، پاسخ روشني بود به ابهاماتي كه تعداد معدودي از كشورها مطرح كردند و بر مبناي آن رفتار غلطي پايه‌ريزي شد.
ارشدي اظهار داشت: با توجه به حل اين مسائل برخي قدرت‌ها در معرض آزمون جامعه جهاني مي‌باشند تا مشخص شود به دنبال شفاف‌سازي بودند يا محروم كردن مردم با فرهنگ ايران از يك تكنولوژي برتر، بديهي است آمريكا بدون توجه به گزارش آژانس (قبل و بعد از آن) همچنان به برخورد سياسي با مسئله هسته‌اي ايران ادامه دهد و مي‌توان اينگونه نتيجه گرفت كه موضوع هسته‌اي براي آن يك بهانه است.
وي تاكيد كرد: آمريكا از همكاري مثبت ايران با آژانس راضي نيست و به بهانه واهي همچنان پيگير صدور قطعنامه‌هاي جديد عليه ايران در شوراي امنيت است. جمهوري اسلامي ايران خواهان حقوقي فراتر از حق مسلم خود تحت معاهده عدم اشاعه نمي‌باشد و به كمتر از حقوق مشروع خود نيز رضايت نخواهد كرد.
ارشدي با بيان اينكه ايران مواضع و اصول روشني براي استيفاي حقوق قانوني و مشروع خود دارد، اظهار داشت: ما اعتمادسازي را اقدامي دو سويه دانسته و معتقديم در ازاي برداشتن گام‌هاي بلند جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه، گام‌هاي متقابل را در پذيرش عملي ‌حق خويش مشاهده نكرده‌ايم و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران با انجام مذاكرات سازنده و شفاف با آژانس، يك بار ديگر حسن نيت و رويكرد سازنده خود را نسبت به حل و فصل منطقي و مسالمت‌آميز اين موضوع به اثبات رسانده است.
سفير ايران در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار شبكه خبري POLITICA TV در رابطه با اظهارات اخير بوش رئيس جمهور آمريكا درباره دخالت ايران در امور عراق نيز گفت: جمهوري اسلامي ايران همسايه عراق است، رژيم سابق اين كشور 8 سال جنگ را به ما تحميل كرد و همه مي‌دانند رژيم صدام با حمايت آشكار آمريكا اين جنگ را عليه ايران آغاز كرد. وي اضافه كرد: متاسفانه در آن زمان عليرغم به كارگيري سلاح‌هاي غيرمتعارف و شيميايي عليه ايران هيچ يك از قدرت‌هاي جهاني واكنشي در قبال آتش‌افروزي‌هاي صدام نشان ندادند حتي بسياري از شركت‌هاي آنها به خصوص شركت‌هاي اروپايي و غربي به تسليح بيشتر صدام كمك شاياني كردند.
ارشدي گفت:‌ اين در حالي بود كه در آن دوران،‌جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه فراتر از مقررات شناخته شده بين‌المللي عمل نكرد و صرفا در چارچوب جنگ متعارف به دفاع از خود پرداخت، بي ترديد پيوندهاي عميقي بين ايران و عراق وجود دارد.
سفير ايران در روماني اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از جمله اولين كشورهايي بود كه دولت مركزي عراق را پس از سقوط صدام به رسميت شناخت و هيچ دخالتي در امور داخلي آن كشور نكرده و نخواهد كرد. به اعتقاد ما ريشه همه ناآرامي‌ها در عراق بدليل حضور نيروهاي اشغالگر مي‌باشد.
وي گفت: ما معتقديم آمريكايي‌ها به جاي اينكه براي ترجيح مشكلات خود و عدم موفقيت‌شان ديگر كشورها را مقصر بدانند بيايند و به نصيحت مردم ايران گوش دهند و اجازه دهند مردم منطقه (عراق، افغانستان، لبنان، فلسطين و ...) خود براي سرنوشت خود تصميم بگيرند.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن