تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831335753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به جامعه‌شناسي معرفت‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهي به جامعه‌شناسي معرفت‌
جام جم آنلاين: شماري از متفكران همزمان با پيدايش علم جامعه‌شناسي و حتي پيش از آن متوجه پرسش‌هايي درباره ارتباط معرفت‌هاي بشري با زمينه‌ها و شرايط اجتماعي شدند.
بر سر اين كه چه نوع رابطه‌اي ميان شرايط اجتماعي و عوامل معنوي وجود دارد، بحث و گفتگو درگرفته و ديدگاه‌هاي گوناگون در اثبات و بيان آن، خود مجموعه‌اي از آثار و مطالعات جامعه‌شناسي را به بار آورده كه به عنوان ادبيات و آثار رشته شناخته مي‌شود و موضوع مقاله حاضر را تشكيل مي‌دهد.

تعريف جامعه‌شناسي معرفت‌

تعريف جامعه‌شناسي معرفت را با ارائه تعاريفي كه از سوي نويسندگان اين رشته مطرح شده، آغاز مي‌كنيم.
اصطلاح جامعه‌شناسي معرفت نخستين بار توسط ماكس شلر مطرح شد. او علم را دانشي دانست كه موضوع آن، بررسي روابط و پيوندهاي ميان انواع زندگي اجتماعي و اقسام گوناگون معرفت‌هاست.

در جامعه‌شناسي معرفت نيز جامعه‌شناسان به دنبال كشف ارتباط ميان پديدارهاي اجتماعي بوده‌اند. در يك سوي اين رابطه، معرفت (انواع مختلف نظام‌هاي فكري، انديشه و فرهنگ، فرآورده‌هاي ذهني، معرفت علمي، معرفت ديني، معرفت فلسفي، معرفت سياسي، معرفت حقوقي، هنر و...) و در جانب ديگر شرايط اجتماعي و وجودي (عوامل نهادي، ساختي، شخصيتي، فرهنگي، سياسي و...) قرار دارد. جامعه‌شناس معرفت مي‌خواهد چگونگي اين ارتباط را دريابد و فرآيندي را كه از طريق آن انواع معرفت شكل مي‌گيرد و ثبات و تحول مي‌يابد بررسي كند.

جامعه‌شناسي معرفت از نظر كارل مانهايم به لحاظ نظري به تحليل رابطه ميان معرفت و هستي اجتماعي مي‌پردازد و به لحاظ عملي، پژوهشي تاريخي و جامعه‌شناسي است كه مي‌كوشد صورت‌هايي را كه اين رابطه متقابل (معرفت هستي اجتماعي)‌ در جريان تحول فكري و معنوي بشري به خود گرفته مورد بررسي قرار دهد.

جامعه‌شناسي معرفت بر آن است كه روابط متقابل ميان متغيرهاي موجود كه در بحران انديشه نوين پيدا شده بود و نيز پيوندهاي اجتماعي ميان نظريه‌ها و وجوه انديشه را نشان دهد. به همين نحو درصدد آن است كه معيارهاي عملي و اقعي را براي تعيين مناسبات متقابل ميان انديشه و عمل كشف كند.

اين مطالعه بايد به شيوه‌اي ژرف و بدون پيشداوري، نظريه‌اي درباره اهميت عوامل غيرنظري كه معرفت آدمي را مشروط مي‌كند ارائه كند كه با موقعيت كنوني متناسب باشد. همچنين جامعه‌شناسي معرفت از يك سو و مطالعه نظام‌هاي مختلف معرفت از سوي ديگر، چارچوب‌هاي اجتماعي مانند جامعه جهاني، طبقات اجتماعي، گروه‌بندي‌هاي جزيي و تجليات (مظاهر)‌ گوناگون تعلق اجتماعي را در بر مي‌گيرد.

در ميان چارچوب‌هاي اجتماعي، ساخت‌هاي اجتماعي جزيي بويژه ساخت‌هاي اجتماعي جهاني ساخت‌هايي كه در تمام جامعه جهاني وجود دارد‌ هسته مركزي مطالعات جامعه‌شناسي معرفت است. ورنر اشتارك كار اصلي جامعه‌شناسي معرفت را آن مي‌داند كه تاثير مشاركت آدمي در حيات اجتماعي را بر معرفت، انديشه و فرهنگ بررسي كند و پس از احراز وجود اين تاثير به تعيين چگونگي آن همت گمارد.

اشتارك بر آن است كه چون جامعه‌شناسي معرفت مي‌تواند بر منشا و غالبا بر محتواي ساختارهاي مادي انديشه پرتو افكند، احتمالا تاريخ‌نگاران يا انسان‌شناسان را قادر خواهد كرد تا به فهم عميق‌تر واقعيت‌هاي تاريخي دست يابند.

ليدا كاكيا
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن