واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها - جهان نوشت: روح الله احمدزاده کرمانی، از مدافعان کنونی مکتب ایرانی اسفندیار رحیم مشایی است که از روز گذشته به کرسی معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی رسیده است. او چند سال پیش از مخالفان سرسخت مشایی و ایده های او بوده است. پیش از این مشایی و بقایی روسای سازمان میراث فرهنگی بوده اند که اکنون از مهره های تعیین کننده دولت به حساب می آیند. وی در شهریور ماه سال 87 در یادداشتی به عنوان "در آنچه علم نداری مجادله نکن" مواضع مشایی را بشدت زیر سوال برده و حتی به تمسخر گرفته بود. به گزارش رجا، وی در آن یادداشت نوشته بود: افاضات آقای رحیم مشایی درست چند روز پس از طرح مباحث جنجالی راجع به مردم غاصب و نژاد پرست و ضد بشریت نظام منحوس اسرائیل، نگارنده را به یاد توهمات و دیدگاه های پوشالین یک روشنفکر مرعوب در دهه ۷۰ انداخت، آنگاه که او با طرح آرایی چون قبض و بسط شریعت، بسط تجربه نبوی و نهایتاً صراط های مستقیم، سعی در توسعه نوعی نگاه اومانیستی، پلورالیستی و سکولاریستی نسبت به ساحت دین داشت. انبوهی از سخنان ترجمه شده دست دوم که به رنگ و لعاب آیات قرآنی و احادیث و شواهد تاریخی مزیّن و ملبس شده بود، مدت ها ذهن و انرژی جامعه متخصصان و روشنفکران متعهد و انقلابی را برای پاسخ گویی به خود مشغول ساخت. جناب مشایی، بنیاد تاریخ از منظر فلسفه تاریخ در اسلام بر جدال حق و باطل و نهایتاً سیطره و پیروزی حق استوار است. سوره های مبارکه نساء/۷۶، رعد/۱۷ و انبیاء/۱۸ دلالت بر آن دارند که تاریخ بشر بر اساس جدال حق و باطل است و در طول تاریخ همیشه حق و باطل با یکدیگر در حال جنگ بوده اند ولی قرآن تصریح دارد که پیروزی با حق است. مرحوم مطهری در کتاب فلسفه تاریخ به استناد آیه مبارکه «کذالک یضرب الله الحق و الباطل، فأما الزّبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض.../ آیه ۱۷ سوره رعد» می گوید، از این آیه سه نکته مستفاد است: نخست، باطل همواره همراه و به تبع حق پیدا می شود و با نیروی حق حرکت می کند که در ادامه می فرماید نتیجه عملی چنین مقوله ای آن است که آنگاه باطل به جدال حق می آید و با شمشیر حق به حق حمله می کند، آنچنانکه پسر عمر سعد وقتی می خواست مردم را به صحنه نبرد عاشورا با حضرت سیدالشهدا (ع) تحریک نماید، می گفت: «یا خیل الله ارکبی و بالجّنة أبشری». دوم آنکه باطل زوال پذیر و نابود شدنی و حق ماندنی و باقی است و سوم آنکه باطل در عالم نمود و تجلی روشنی دارد و کاملاً قابل مرزبندی و تمایز و تفکیک است. تشخّص باطل اگر چه جوهری نیست و عرضی است، اما تعیّن آن قابل ادراک مشاهده و نهایتاً قابل شناسایی و تمایز است. جناب مشایی، در باب فلسفه تاریخ سخن گفته شد، در باب انسان شناسی از منظر اسلام نیز بد نیست سخنی گفته شود. انسان در اسلام خاصه تشیع، انسانی است آزاد و مختار و در عین حال مسئول و مکلف. به عبارتی چون مختار است، پس مسئول است آنچنانکه در قرآن تصریح شده که «انّا هدیناه السبیل اما شاکراً و امّا کفوراً» یا «لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من الغی...»، دلالت بر آزادی و اختیار آدمی دارد که در مسیر روشن شده توسط وحی، خود بر بنیاد عقل، صراط مستقیم را از میان صراطهای نامستقیم برگزیند و از شاهراه فطرت انسانی به مقام ربوبیت دست یازد. روشن است در شرایطی که ادمی مختار است به طریقت غریزه و انطباعات نفسانی حرکت نماید یابر صراط مستقیم فطرت. ۱۲۴ هزار پیامبر و پس از آن ائمه اطهار علیهم السلام، منادی ایمان حقیقت و عدالت بوده اند و نسبت به موانع، انحرافات و آفات زندگی بشر، انذار و تحذیر داده اند. پس اگر فردی یا قومی بر کفر و عصیان و تفرعن و ظلم و غضب، تعصب ورزد و به تعبیر قرآنی به خود خیانت کند، دیگر مجال جدال و بحث نیست. آنچنانکه خداوند می فرماید: «لا تجادل عن الذین یختانون انفسهم/ سوره نساء آیه۷۰. به خاطر کسانی که به خود خیانت می ورزند، مجادله نکن». همچنین باید به یاد داشت که این انسان های غاصب نژاد پرست که در بیت المقدس، بی شرمانه و مذبوحانه، نظاره گر آوارگی هزاران انسان مسلمان بی گناه هستند و غاصبانه بر اراضی و املاک آنان سکنی گزیده اند و فلسطینیان را آواره اردوگاه ها کرده اند و هزاران کودک یتیم و والدین داغدار نتیجه این غصب نامشروع بوده است، قطعاً خائنین به آرمانهای انسانی و بشری هستند و خداوند به صراحت نسبت به حمایت از خائن تحذیر داده است، آنجا که می فرماید: «و لا تکن للخائنین خصیماً/ سوره نساء آیه ۱۰۵» و به نفع خائنان به مخاصمه برنخیز.» جناب مشایی، به تعبیر قرآن «کسانی که بدون هیچ حجتی که در دست داشته باشند، در آیات خدا جدال می کنند، کار آنان نزد خدا و مؤمنان سخت ناپسند است، غافر/۳۵». توصیه مشفقانه آن است که اگر سهو کلام یا خبط ادراک و فهم یا خلط معنایی صورت پذیرفته، بر این قول ناصواب اصرار نورزید و تئوریزه کردن آن را رها نمایید و «عذر قصور» در پیشگاه خدا و امت اسلامی آورید که حمل بر «قصد تقصیر» نشود. جناب مشایی، احمدی نژاد امروزه نبض تپنده جهان اسلام و امت اسلامی است، سرسلسله مبارزه با امپریالیسم و استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل. قطعاً نکات شما هیچ خدشه ای بر نگاه ناب و اصیل دولت نهم وارد نساخته و نخواهد ساخت و اگر منافقان و مخالفان دولت اسلامی را انگیزه سوء استفاده و تضعیف و تخریب دولت نهم در سر است، حاشا که مردم، بدنه روحانیت، مراجع مکرم و مقام عظمای ولایت، اجازه دهند که تفرقه و نفاق در میان این صحنه، آشیان سازد. اما باید به یاد داشت صداهای فروخفته بسیاری از فطرت های پاک در اقصی نقاط عالم، در انتظار گشایشی عالمگیر است. با ظهور منجی انسان های در بند طواغیت، حضرت صاحب العصر و الزمان، این سیل عظیم مظلومان و مستضعفان عالم، کاخ استکبار و سلطه جباران و فراعنه تاریخ را فرو خواهند ریخت. امروز ایران اسلامی منادی و تسهیل گر آن گشایش فرجامین تاریخ است و کل امید عالم در این گره کور ظلمات پایان تاریخ به انقلاب اسلامی، گفتمان عدالت و دولت اسلامی است. نباید به گونه ای سخن گفت که امید انقلابیون، آزادیخواهان و مستضعفان جهان را تضعیف کرد و در داخل برای اصولگراترین، مردمی ترین، انقلابی ترین و ولایی ترین دولت پس از انقلاب، هزینه های بی جهت آفرید و روان جامعه را درگیر و انرژی دولت را به هدر داد. /27219
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]