تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804365308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظرات فقهي درباره حجاب، كراوات و رنگ لباس بانوان


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نظرات فقهي درباره حجاب، كراوات و رنگ لباس بانوان اگر اين گفته که کراوات نماد مسيحيت و صليب است صحت داشته باشد استفاده از آن اشکال دارد. پوشيدن عمامه و يا انداختن تحت الحنک براي مردان در حال نماز ثواب دارد نه مطلقا. آيت‌الله العظمي سيدعزالدين حسيني زنجاني به مجموعه استفتائاتي درباره‌ حجاب و عفاف از جمله ميزان پوشش، زنگ لباس براي بانوان و استفاده از كراوات براي آقايان و ... پاسخ داد.به گزارش ايسنا، متن كامل اين استفتائات و پاسخ‌هاي اين مرجع تقليد به اين شرح است:1- کمترين حدّ حجاب براي يک زن از نظر شرع چيست؟ حدّ أعلاي آن کدام است؟پاسخ: حد حجاب شرعي عبارت است از پوشش بدن به غير از وجه و کفين و حد اعلي و ادني ندارد، همين مقدار را انجام دهد به حد شرعي عمل کرده است.اما نگاه مردان به صورت و کفين بانوان، دو گونه نگاه داريم: نگاه معمولي يعني بدون شهوت ، که اين نوع نگاه اشکال ندارد ولو مکرر باشد و نگاه شهوي، که حرام است.2- چرا اين زن است که هنگام نگاه مرد بايد صورت خود را بپوشاند؟به عبارت ديگر در جامعة کنوني برخورد ها و تعاملات اجتماعي بدون نگاه و رؤيت نيست، در اين وضعيت تکليف يک زن مسلمان چيست؟ آيا بايد کاملاً وجه و کفّين خود را بپوشاند؟ توجيه اين مسئله چيست؟پاسخ: در صورتي که مرد نگاه کند، زن نسبت به پوشش وجه و کفين تکليفي ندارد و اين مرد است که نبايد نگاه شهوي داشته باشد.3- نظر اسلام دربارة رنگ لباس عموماً و علي‌الخصوص لباس بانوان چيست؟ در بحث تنوع رنگ جهت لباس بانوان، چه رنگ‌هايي تجويز شده و چه رنگ‌هايي را مي‌توان پيشنهاد داد؟ به چه دليل يا دلايلي؟ ملاک در رنگ و انتخاب آن چيست؟ آيا رنگ هاي خاصّي قبول يا طرد شده است؟پاسخ: در مورد رنگ لباس دستور خاصي نداريم، شايسته است چه مرد و چه زن از رنگ هاي سنگين و در عين حال زيبا استفاده کنند.4- حدّ و اندازة يک لباس از ديدگاه اسلام چيست؟ (منظور قد، سايز، گشادي و تنگي لباس است.)پاسخ: در پاره اي از روايات تعبير« ملحفه» آمده است که از آن به روسري معمولي ، روسري نيم تنه و چادر تعبير شده است،از اين روايات مي توان استفاده کرد که نبايد ازلباسهاي تنگ که نمايانگر حجم بدن است استفاده کرد.5- آيا عناصر و مشخصه هايي وجود دارد که آنها نبايد در لباس و در پوشش وجود داشته باشد (مثلاً کِراوات و …) يا بايد در لباس و در پوشش وجود داشته باشد؟ (مانند عمامه و تحت الحنک براي مردها و …)پاسخ: اگر اين گفته که کراوات نماد مسيحيت و صليب است صحت داشته باشد استفاده از آن اشکال دارد. پوشيدن عمامه و يا انداختن تحت الحنک براي مردان در حال نماز ثواب دارد نه مطلقا.6- چرا در صدر إسلام حجاب براي کنيز واجب نبوده است؟ اساساً وضعيت حجاب در حکومت پيامبر و أميرالمؤمنين علي «عليهما و آلهما أفضل صلوات المصلّين» نسبت به زنان غير مسلمان چگونه بوده است؟پاسخ: حجاب به معنايي که گفته شد بر زن مسلمان واجب است چه آزاد و چه کنيز ولي زنان باديه نشين و صحراگردها از نظر تربيت ديني از شهرنشين ها ضعيف ترند لذا به مراعات حجاب تاکيد کنيد بازهم مراعات نمي‌کنند در اين صورت نگاه به غير وجه و کفين بدون شهوت مانعي ندارد. اما زنان غير مسلمان، از روايات استفاده مي شود که حجاب يک نوع حرمت براي زن مسلمان است و اين حرمت در زن غير مسلمان نيست لذا به مقداري که نوعا تستر نمي کنند بدون شهوت نگاه کردن اشکال ندارد7- وظيفه حکومت إسلامي دربارة حجاب غير مسلمانان (ذمّي و غيرذمّي و مهمان به کشور) چيست؟پاسخ: يکي از شرايط اهل ذمه عدم تجاهر به منکرات است و روشن است که بي حجابي منکر است لذا بايد حفظ ظاهر کنند و اين حکم در غير ذمي و کفار معاهد هم جاري است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن