تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806733823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقام ولایت فاطمه سلام الله علیها


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقام ولایت فاطمه سلام الله علیهادر قرآن ولایت به معنای صاحب اختیاربودن ابتدا برای خدا وَ اللَّهُ‏ وَلِیُ‏ الْمُؤْمِنینَ (1) و بعد از خدا برای رسول خدا و حضرت علی علیه السلام إِنَّما وَلِیُّكُمُ‏ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (2) ثابت شده است. و با توجه به تفاسیر آیات ولایت و روایات برای بقیه معصومین نیز این مقام وجود دارد.
حضرت فاطمه زهرا (ع)
ابن نباته گفت: خدمت حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام نشسته بودم ابن كوّاء وارد شده گفت: یا امیر المؤمنین معنى این آیه چیست‏:لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها.(آیه 189 سوره بقره) امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: ما آن خانه‏هایى هستیم كه خداوند دستور داده از در آنها وارد شوند. ما باب اللَّه و بیوت او هستیم كه باید از در این‏ها بجانب خدا رفت؛ هر كه با ما بیعت كند و اقرار به ولایت ما نماید وارد خانه شده از درب آن و هر كه با ما مخالفت ورزد و دیگرى را بر ما مقدم دارد از پشت وارد خانه شده‏ است.(3)فاطمه سلام الله علیها کسی است که با رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی و حسنین علیهم السلام هم شأن شده است. بگونه ای که در وقایع متعدد هم ردیف نام ایشان قرار گرفته است. به تعبیر علامه امینی رحمة الله این نشان از دارا بودن مقامات ویژه معصومین از جمله ولایت داشتن حضرت زهرا می باشد.علامه بعد از بیان روایات وارده درباره آیه تطهیر إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (4) می فرماید: و اگر جز آیه تطهیر منقبت دیگری در شأن زهرای اطهر علیهاالسلام نبود همین یک آیه برهانی است کافی و نشانگر این که حضرت صدیقه سلام الله علیها معصومه است و عصمت از جمله شئون و مناصب ولایت است و ما غیر ولی که معصوم باشد سراغ نداریم؛ از ابتدای خلقت از آدم تا آخر هر کسی که معصوم است ولیّ است و معصوم یا پیامبر است یا امام است و یا صدیق می باشد که صدیقه سلام الله علیها نیز یکی از آنان است. (5)ایشان ذیل آیه شریفه فتلقی آدم من ربه کلماتٍ ... (6) بیانی دارند: «درباره این آیه احادیثی نقل شده که بسیار فوق العاده است و با توجه به آیه مذکور و این روایات انسان می تواند بخوبی درک نماید که حضرت صدیقه سلام الله علیها یکی از علل خلقت است و یکی از اسباب آفرینش جهان می باشد؛ یعنی همانطور که رسول اکرم و امیرالمؤمنین و حسنین علیهم السلام سبب خلقتند؛ حضرت صدیقه سلام الله علیها نیز یکی از علل آفرینش است و معقول نیست کسی علت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد.» (7)از سلمان فارسی روایت شده که رسول خدا فرمودند: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد با من در بهشت است و کسی که در دل کینه او را داشته باشد در آتش جهنم است... هر کس دخترم فاطمه از او راضی باشد من از او راضیم و هر کس من از او راضی باشم خدا از او راضی خواهد بودعلامه امینی(ره) می نویسد: آن بشری که محبتش محبت خدا، اطاعتش اطاعت خدا، رضایتش رضایت خدا، مخالفتش مخالفت خدا، سخطش سخط خدا، غضبش غضب خداست؛ لازمه اش این است که باید صاحب مقام شامخ ولایت مطلقه باشد، و در نتیجه هر کس به صاحب ولایت ایمان نیاورد و محبتش را در دل نداشته باشد کافر است. (8)ایشان بعد از اینکه روایات بسیاری در موضوع همانندی ولایت پیامبر و زهرا و ائمه می آورد، می نویسد: این فرمایشات پیامبر اکرم در منقبت حضرت زهرا سلام الله علیها عینا با همین مضامین در کتب معتبر شیعه و سنّی نقل شده است که نشان می دهد آن حضرت در جمیع احکام و شئون ولایت با رسول خدا و امیرالمؤمنین شریک است. (9)با توجه به کلام علامه امینی رحمة الله علیه روایات مربوطه برای اثبات این مدعی آورده می شود:محبت فاطمه محبت خداقال له رسول الله صلی الله علیه وآله من أحب شطراتی هذه فقد أحبنی و من أحبنی فقد أحب الله فقیل له و ما شطراتك قال علی و الحسن و الحسین و فاطمة ... (10)؛ پیامبر گرامی اسلام فرمودند: هر کس اطرافیان مرا دوست بدارد مرا دوست داشته و هر کس که مرا دوست داشته باشد خدا را دوست داشته است. از حضرت سؤال شد: اطرافیان شما چه کسانی هستند؟ فرمودند: علی و حسن و حسین و فاطمه.
حضرت فاطمه زهرا (ع)
رضایت فاطمه رضایت خدا و غضبش غضب خداست:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعِی وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِی النَّارِ ... فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَیْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَیْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَیْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ .از سلمان فارسی روایت شده که رسول خدا فرمودند: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد با من در بهشت است و کسی که در دل کینه او را داشته باشد در آتش جهنم است... هر کس دخترم فاطمه از او راضی باشد من از او راضیم و هر کس من از او راضی باشم خدا از او راضی خواهد بود. (11)عن ابن عباس عن النبی ص أنه قال إن فاطمة شجنة منی یؤذینی ما آذاها و یسرنی ما یسرها و إن الله تبارك و تعالى لیغضب لغضب فاطمة و یرضى لرضاها (12)؛ در روایت دیگر از حضرت رسول صلی الله علیه وآله نقل شده است: إنّ الله یغضبُ لغضبک و یرضی لرضاک. (13) خداوند به غضب فاطمه غضبناک می شود و به رضایتش راضی می شود یعنی ملاک رضایت خداوند رضایت فاطمه زهراست. بالاترین مرتبه کمال انسانیت مقام عصمت است که رضا و غضب، دائر مدار رضا و غضب خدا باشد. اگر عصمت کبری به آن است که انسان کامل به جایی برسد که به رضای خدا راضی شود، فاطمه زهرا کسی است که خداوند متعال به رضای او راضی می شود و این مقامی است که منشأ حیرة الکُمل است. (14) پی نوشت ها: 1. سوره بقره آیه 257 و آل عمران آیه 68 2. 55 سوره مائده 3. بخش امامت-ترجمه جلد هفتم بحار الانوار، ج‏1، ص 241    4. احزاب/ آیه 32 5. فاطمه زهرا علیهاالسلام، علامه امینی، ص 63 تا 65، انتشارات استقلال تهران 6. سوره بقره، آیه 37 7. فاطمه زهرا علیهاالسلام، علامه امینی، ص 73 و 74 8. همان، ص  300 9. فاطمه زهرا علیهاالسلام، علامه امینی، ص 311 10. الاحتجاج، ج 1، ص 139   11. بحارالأنوار، ج 27، 116، باب 4- ثواب حبهم و نصرهم و ولایتهم 12. معانی‏الأخبار، ص 302 13. زندگانى حضرت زهرا علیهاالسلام(روحانى)، ص 314 14. در آستانه مصیبت عظمی، آیت الله وحید خراسانی، ص11، انتشارات مدرسه باقرالعلوم قمسیدروح الله علویبخش عترت و سیره تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 488]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن