تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804935134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نفت: نفت‌خام وارد بورس نفت مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: وزير نفت: نفت‌خام وارد بورس نفت مي شود
نوذري به بررسي وضعيت بازار جهاني نفت پرداخت و از موضوعاتي نظير دبير كلي ايران بر اوپك، ذخيره سازي سوخت زمستاني، توسعه فازهاي پارس جنوبي، تمايل شركتهاي خارجي براي حضور در ايران و بورس نفت سخن گفت.
غلامحسين نوذري به بررسي وضعيت بازار جهاني نفت پرداخت و از موضوعاتي نظير دبير كلي ايران بر اوپك، ذخيره سازي سوخت زمستاني، توسعه فازهاي پارس جنوبي، تمايل شركتهاي خارجي براي حضور در ايران و بورس نفت سخن گفت. هفت ماه از مسئوليت غلامحسين نوذري مي‌گذرد، پس از چهار گزينه در آبان ماه سال گذشته ، توانست راي بالايي از مجلس كسب كند.
او در مدت 7 ماه وزارتش در نفت فراز و نشيب زيادي را طي كرده و وقتي درباره مسايل حاشيه‌اي پيرامون مديريت در وزارت نفت سوال مي‌كنيم، با متانت از آن عبور مي‌كند.
نوذري را از دوره پنجم كه به عنوان نماينده در مجلس حضور داشت، مي‌شناسيم. او همچنان يك كازروني خونگرم است كه تعاملات خوبي با مجموعه رسانه‌ها دارد و بر اين اساس پيش از كسب راي اعتماد از وي براي بازديد از خبرگزاري دعوت كرديم كه هفته قبل محقق گرديد.
نوذري درباره مطبوعات مي‌گويد: اگر ما منصف باشيم بهترين آينه براي ما مي‌تواند مطبوعات باشد، يعني خود را ارزيابي كنيم و اين در زماني است كه مطبوعات نقش آينه را نشان دارند.
وي مي‌گويد از هيچ نقدي ناراحت نشده و نخواهد شد و معتقد است، اگر نقد به جا باشد به آن هديه داده و اگر بيجا هم باشد به آن احترام مي‌گذارد.
وزير نفت همچنين معتقد است نفت، جاي كار بسيار دارد و جامعه هنوز شناخت لازم از نفت را ندارد.
نوذري مي‌گويد: افزايش توليد 200 هزار بشكه در سه سال اخير در اين دولت در شرايط سخت، ملموس نيست، جامعه به آن نگاه ندارد. اما اگر تاخيري در پمپ بنزين باشد، آن را مي‌بيند و آن را مطرح مي‌كند.
وي در ادامه مي گويد: 28 درصد GDP (توليد ناخالص داخلي) كشور، نفت است و موتور محركه اقتصاد كشور از نفت است و نفت در صد سال گذشته در تمام تار و پود كشور گره خورده است. يك جا نفت اعتصاب كرد و آن حركت‌ها شكل گرفت و جايي ديگر براي ملي شدن هزينه‌هاي زيادي داده و براي حفظ استقلال و تماميت ارضي هم تلاش فراوان دارد.
نوذري تاكيد مي‌كند: امروز هزينه‌اي كه ما بابت انرژي هسته‌اي مي‌دهيم فردا ملت‌هاي منطقه سود آن را خواهند برد، درست مانند هزينه‌هايي كه درباره ملي شدن صنعت نفت پرداختيم. مبارزاتي صورت گرفت و تمام كشورها پس از ملي شدن نفت به سمت بيداري حركت كردند.
وي همچنان اعتقاد دارد، نقش نفت اساسي و كليدي بوده است شايد يكي از انتظارات من از مسئولان نفتي اين است كه نفت را همواره به جامعه بشناسانيم و تلاش به غير سياسي شدن آن كنيم.
در ادامه گفت‌وگوي تفصيلي خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با نوذري وزير نفت به شرح زير مي آيد:

نيازي به اجلاس فوق‌العاده اوپك نيست
نوذري در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به روند افزايش قيمت جهاني نفت، اوپك مي تواند اجلاس فوق العاده تشكيل دهد، گفت: به نظر من نيازي به جلسه اوپك نيست وقتي قيمت نفت بالا مي‌رود براي چه اين نشست برگزار شود.
وي افزود: در جريان افزايش جهاني قيمت نفت ما آمريكا و اروپا سود مي‌برند، كشورهاي در حال توسعه مانند هند و چين دچار زيان خواهند شد و در حال حاضر عربستان هر چه دارد، توليد مي‌كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ظرفيت افزايش توليد جهاني نفت خام اوپك وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر اعضاي اوپك از تمام ظرفيت خود استفاده كرد و نفت خود را عرضه مي‌كنند.
نوذري گفت: عاقلانه نيست با نفت 126 دلار كسي نفت داشته باشد و آن را عرضه نكند.
وي درباره زمان توقف روند افزايش جهاني قيمت نفت گفت: تا زماني كه وضعيت كاهش ارزش دلار ادامه دارد، افزايش قيمت نفت هم ادامه خواهد داشت. به نظر من نفت گران نمي‌شود دلار ارزان مي‌شود.
وزير نفت در اين باره كه آيا ساير اعضاي اوپك هم نفت خود را به غير دلار معامله مي‌كنند، گفت: برخي از كشورها معاملات نفت خام را به ارزي غير از دلار انجام مي‌دهند و البته بلافاصله هم به دلار تبديل مي‌كنند و غير از عربستان كه هم به دلار نفت خود را مي‌فروشد و هم به دلار نگهداري مي‌كند.

جايگزين سوخت‌هاي نباتي به زيان طبيعت است
نوذري درباره جايگزيني محصولات كشاورزي به جاي سوخت‌هاي فسيلي و ارتباط آن با افزايش جهاني تورم و قيمت مواد غذايي گفت: هم‌اكنون حدود 600 هزار بشكه از سوخت نباتي توليد مي‌شود كه آينده اين خطرناك است. سطح زير كشتي كه تبديل به سوخت مي‌شود به سمت كشت‌هايي كه به اتانول تبديل مي‌شود رفته و به بنزين اضافه مي‌كنند.
وي افزود: نفت 80 دلار توجيه اقتصادي دارد و آمريكايي‌ها براي اين كار در برنامه ده ساله خود دارند كه توليد اين نوع سوخت را 220 ميليون و 200 هزار بشكه برسانند كه اثر افزايش قيمت در مواد غذايي در جهان خواهد داشت.

راه اندازي فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي در پائيز
نوذري درباره راه اندازي فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي گفت: اين فازها به طور قطع در پائيز امسال به بهره‌برداري خواهند رسيد.
وي افزود: اگر پنج فاز 10، 9، 8، 7 و 6 پارس جنوبي به توليد برسد با برداشت سال گذشته قطر برابر مي‌شويم.
نوذري تاكيد كرد: بايد اين فضا را نگه داريم تا از مخزن مشترك به طور مساوي برداشت كنيم ما ده سال ديرتر شروع كرديم اما به نسبت دو سوم و يك سوم سهم از ميدان در حال حاضر كمتر از قطر برداشت نمي‌كنيم و قطر هم براي برداشت بيش از 28 تي سي اف حركت نخواهد كرد.

تغيير فاز توتال و شل
وزير نفت همچنين درباره تغيير فازهاي توتال و شل در پارس جنوبي گفت: فاز 13 جايگزين 16 و 15 براي ساخت سكوها آماده شده است و ساخت اين سكوها مطابق وضعيت زمين فاز 13 (زير دريا) در نظر گرفته شده و بر اين اساس دستور تغيير كار داده شده و فاز 13 جايگزين فازهاي 16 و 15 شده است.
نوذري درباره توسعه ميدان رام در شمال انگليس توسط شركت ملي نفت ايران گفت: در حال حاضر دو ميدان آنجا وجود دارد كه يك ميدان در توليد قرار دارد و با BP شريك هستيم و هم اكنون قرارداد حفاري در مرحله نهايي شدن است و موضوع تامين اعتبار آن هنوز نهايي نشده زيرا مي‌خواهيم از بانك‌هاي انگليس وام بگيريم و در حال پيگيري است.
وي درباره بركناري هدايت‌زاده از شركت «نيكو» گفت: ايشان در خواست بازنشستگي دارد و علاقمند است «صندوق توسعه صنعت نفت» را راه‌اندازي كند.
وزير نفت همچنين در خصوص فعاليت بورس نفت گفت: راه‌اندازي بورس فرآورده‌هاي نفتي با هماهنگي وزارت اقتصاد صورت گرفت و تلاش مي‌كنيم نفت خام را هم وارد بورس كنيم البته چون پيچيدگي‌هاي نفت خام بيشتر است، نياز به بررسي بيشتر دارد.
وي با ارزيابي مثبت فعاليت بورس نفت گفت: شروع فعاليت بورس نفت را خوب ارزيابي مي‌كنيم، حداقل قيمت قير كه در بورس قرار گرفت از بازار آشفته قير جلوگيري شد و 2700 كاميون قير جابجا مي‌كردند كه بعد از واقعي شدن قيمت به 900 كاميون رسيد.
نوذري در پاسخ به اينكه عرضه كننده و تقاضا كننده در بورس خود دولت است، گفت: محصول به محصول فرق مي‌كند، در قير يك بخش دولتي و يك بخش غير دولتي است.در محصولات پتروشيمي كه دولت نيست.
وي درباره قيمت پايه نفت در بورس گفت: قيمت پايه نفت بايد استدلال داشته باشد و در حال حاضر قيمت‌هاي پايه بازار را عرضه و تقاضا تعيين نمي‌كنند. بخشي از آن بورس بازي، كاهش ارزش دلار، وضعيت اقتصادي آمريكا و بخشي ديگر به ناآرامي‌هاي نيجريه مربوط مي‌شود كه هر چند وقت يكبار اتفاق مي‌افتد و بخش ديگري وضعيت موجود برخي از كشورهايي است كه آمريكا از طريق تهديد يا اشتغال به وجود آورده است.
وزير نفت تاكيد كرد: با تغيير جهت هر يك از اين مواد كه اثرگذار در قيمت نفت هستند، قيمت پايه نفت در بورس مي‌تواند كاهش يا افزايش داشته باشد.

تشكيل مجمع بين‌المللي گاز
نوذري در اين گفت و گو درباره تشكيل مجمع بين المللي گازي و نشست آن در تهران گفت: عنوان مجمع كشورهاي صادركننده گاز مطرح است تا مراحلي پيش رفته است و «جلسه‌اي چند هفته پيش» برگزار شد، 12 كشور حضور يافتند و تلاش مي‌كنند مجموعه‌اي كه بتواند مانند چارچوب اوپك فعاليت كند، شكل بگيرد.
نوذري گفت: با شركت روسي گاز پروم در پارس جنوبي و آزادگان شمالي در حال مذاكره هستيم و روند مذاكرات هم مثبت است.
وي همچنين درباره تاسيس شركت مشترك با روسيه گفت: اين موضوع دنبال ميشود و آنها بسيار جدي هستند.
وزير نفت درخصوص حضور چيني‌ها در توسعه ميدان يادآوران گفت: هم اكنون مين‌روبي اين ميدان آغاز شده و با وجود اينكه به طور مداوم براي شركت در توسعه اين ميدان ابراز علاقه مي‌كنند، استنباط ما اين است كه تا پايان المپيك شركت «سينوك» براي يادآوران احتياط مي‌كند.

تحريم به ما قوت داده
وي درباره تاثير تحريم بر فعاليت‌هاي نفتي گفت: تحريم قوت ما را در توليد روزمره بيشتر كرده است و دليل آن همين افزايش توليد 200 هزار بشكه‌اي در سه سال اخير است.
نوذري همچنين درباره تامين و صادرات گاز گفت: تلاش مي‌كنيم امسال گاز بيشتري به تركيه منتقل كنيم و گاز تركيه قطع نشود.
وي افزود: اگر مصرف بهينه شود و مردم رعايت كنند توليد 500 ميليون مترمكعب گاز بايد پاسخگوي هر شرايطي باشد.
نوذري تصريح كرد: با تركمنستان براي واردات گاز در سال 2008 مشكل را حل كرده‌ايم و براي تامين گاز مورد نياز سال 2009 نيز در حال مذاكره هستيم.
وي تاكيد كرد: بخشي از تامين گاز مورد نياز دست ما است و بخشي ديگر دست طبيعت است و البته بايد مصرف گاز بهينه شود.در سفر همدان ديدم يك نفر در روستا 3700 مترمكعب گاز مصرف كرده بود.
وي تاكيد كرد: اين ميزان انرژي مصرف كردن در هيچ جاي دنيا نيست و بايد مديريت شود.

افق سرمايه‌گذاري در نفت
نوذري درباره تامين مالي پروژه‌هاي نفتي گفت: با مصوبه مجلس با اختصاص 3 درصد از درآمد نفتي به پروژه‌هاي نفت و گاز در پارس جنوبي، ما امسال با نفت بيش از 100 دلار نگران تامين سرمايه براي بخش بالادستي نيستيم. اما طبق اصل 44 قانون اساسي مجاز به سرمايه‌گذاري نيستيم و حداقل حدود 6 ميليارد دلار سرمايه گذاري خواهيم كرد و اگر حدود 5 ميليارد دلار هم جذب كنيم با گشايش «ال سي» براي خريد كالا اين ميزان پاسخگوي نياز سرمايه‌گذاري خواهد بود.
وزير نفت در پاسخ به اين سوال كه چرا ايران در اوپك دبيركل نداشته گفت: نبايد ترديد داشت كه برخي از كشورها حتي در منطقه اصلا حاضر نيستند رشد و يا حضور ايران در اين عرصه را جدي بگيرد و طبق اساسنامه اوپك بايد براي كسب مقام دبير كلي اتفاق نظر وجود داشته باشد و اگر يك كشور هم مخالفت كند امكان دبيركل شدن وجود ندارد.
نوذري درباره اين موضوع كه درآمدهاي ناشي از واگذاري شركت‌ها طبق اصل 44 قانون اساسي بايد به خزانه واريز شود و از سوي ديگر براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي كه بر مبناي اين درآمد تنظيم شده گفت: اين موضوع در دولت در حال بررسي است زيرا قانون برنامه توسعه مي‌گويد؛ كه 70 درصد درآمد بايد از محل واگذاري براي توسعه اختصاص يابد.ما هنوز چيزي نفروخته‌ايم.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 473]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن