تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819066372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازاريابي در عرصه صنايع دستي ضرورتي اجتناب ناپذير است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "بازاريابي" در عرصه صنايع دستي ضرورتي اجتناب ناپذير است
داخلي. فرهنگي. صنايع دستي
صنايع دستي حاصل روح ملت‌ها، آيين و فرهنگ كشورها است و به سادگي با رجوع به آمار و نوع صنايع دستي هر يك از كشورها مي‌توان به روحيه مردم آن كشور پي برد.

بنابراين صنايع دستي تنها يك كالا براي مبادله نيست بلكه خصوصيات فرهنگي و ويژگي‌هاي اقوام از طريق اين كالا مبادله و منجر به برقراري نوعي ارتباط مي شود.

اين حوزه اهميت بسيار مهمي در اشتغال زايي و جذب توريست در كشور دارد و در معرفي فرهنگ و تمدن ايراني نيز بسيار مهم و تاثير گذار است.

اين در حالي است كه به عقيده كارشناسان، دست بدست شدن سازمان صنايع دستي و تلاطم در عرصه مديريتي نه تنها باعث رفع مشكلات اين سازمان نشد بلكه مشكلات و كاستي‌هاي آن را صد چندان نمود.

عدم حمايت از صنعتگران و هنرمندان فعال در اين عرصه، بالا بودن قيمت تمام شده صنايع كه بدليل بالا بودن هزنيه توليد مي‌باشد، عدم استقبال مردم از خريد صنايع دستي، نبود رغبت در جوانان براي فعاليت در اين حوزه به رغم اشتغالزايي مطلوب در آن، همه از جمله مشكلاتي است كه دامنگير اين حوزه است.

كارشناسان همچنين معتقدند صنايع دستي در ابعاد گسترده تر موجب ايجاد اشتغال، جلوگيري از مهاجرت بي‌رويه و خلق آثار و ابتكارات و نيز عدم وابستگي به خارج كشور و ارتقاي صادرات غير نفتي مي‌شود.

آنان معتقدند كه مهمترين مشكلات حوزه صنايع دستي در كشور ما عدم حمايت از هنرمندان از جنبه‌هاي گوناگون معيشتي و درآمدي، عدم بيمه هنرمندان اين حوزه، كار سخت و مشقت بار آنان و عدم استقبال جوانان از اين فعاليت‌ها و نيز ضعف فراوان در بازاريابي براي توليدات مي‌باشد.

صاحبنظران بازاريابي را يكي از مهمترين آيتم‌ها در رشد و يا ركود يك صنعت مي‌دانند و معتقدند بازاريابي نقش مهمي در كاهش هزينه توليد، كاهش قيمت نهايي كالا و افزايش تقاضا در جامعه دارد.

اين در حالي است كه به عقيده آنان از جمله دلايل وجود مشكلات متعدد در حوزه صنايع دستي در كشور ما ضعف در حوزه بازاريابي و عدم فعاليت صحيح و برنامه‌ريزي شده در اين خصوص است.

در اين رابطه حضور بخش خصوصي به تنهايي نمي‌تواند موثر باشد اما با توجه به گسترده بودن حوزه فعاليتي دولت در عرصه بين‌الملل و داخلي، ورود دولت در اين زمينه آثار ارزشمندي را بهمراه دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري كشور در اين زمينه معتقد است: امسال با شناسايي مسائل و مشكلات هنرمندان و صنعتگران اين حوزه، برنامه وسيع و گسترده‌اي براي ايجاد تحول، در دستور كار قرار دارد.

اسفنديار رحيم مشايي با بيان اينكه قرار نيست در اين حوزه معجزه كنيم، گفت: حوزه صنايع دستي بسيار مورد توجه دولت است و در اين راستا برنامه هاي ميان مدت و دراز مدتي طراحي شده است.

او گفت: يكي از اين موارد حمايت از ظرفيت‌هاي توليد در داخل و ايجاد زمينه‌هاي لازم براي حضور صنايع و هنرمندان در بازارها، نمايشگاهها و عرصه‌هاي خارجي و ايجاد فرصت‌هاي فروش ثابت صنايع دستي است.

وي اظهار داشت: متاسفانه بخش خصوصي ما ظرفيت و توانمندي لازم را براي فعاليت در اين رابطه دارا نيست.

مشايي افزود:اين امر بدان علت است كه در صنايع دستي شاهد خردگي و پراكندگي واحدها هستيم و همين امر توان اقتصادي صنعتگران را محدود و آنان را ضعيف مي‌كند.

او گفت: دولت بجاي ورود در اين عرصه بايد نقش پشتيبان را بازي كند و در اين رابطه با سازمان بازرگاني در حال مذاكره براي حمايت از توليد و فروش صنايع دستي هستيم.

وي با بيان اينكه بيمه هنرمندان صنايع دستي سالهاست در كش و قوس قوانين و موافقتنامه‌ها است، گفت: مدتها روي اين قضيه كار كرديم اما منابع مالي براي بيمه اين هنرمندان و خانواده هايشان رقمي چند هزار ميليارد توماني برآورد شد.

مشايي افزود: با توجه به اينكه در بودجه امسال بيمه همگاني در دستور كار دولت قرار گرفته، هنرمندان اين عرصه از جمله اولويت‌ها در اين رابطه خواهند بود.

وي در خصوص اقدامات انجام شده سازمان براي بازاريابي اين حوزه گفت: در اين رابطه تاسيس شركت‌هاي هولدينگ لازم است تا از اين طريق از نخستين مراحل توليد ارزان‌سازي اتفاق بيافتد.

او با اشاره به اينكه اين شركت‌ها كمك خواهند كرد تا خريد هنرمندان صنايع دستي ارزان تمام شود، گفت: توليد ارزان تر برد اقتصادي كالا را افزايش مي‌دهد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: اين شركت ها با حمايت دولت در ايجاد بازارها و شهرك‌هاي صنايع دستي فرصت‌هاي لازم را فراهم مي‌كنند.

او گفت: اميداوريم مجموع حمايت‌هاي سازمان، هنرمندان صنايع دستي را تشويق به ادامه فعاليت نمايد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي هم با اشاره به درآمدزا و مولد بودن اين حوزه اظهار داشت: تغيير نگاه به صنايع دستي از تزييني به كاربردي موجب ايجاد ارتباط كارشناسي با كارگاه‌هاي توليدي و رشد و شكوفايي اين هنر صنعتي مي‌شود.

ابوالفضل مكرمي‌فر با بيان اين كه صنايع دستي بعنوان ميراث فرهنگي كشور فعاليتي ارزشمند است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز جايگاه و ارزش واقعي اين صنايع در كشور ما شناخته نشده و اين امر نيازمند كار كارشناسي و بازنگري در اين حوزه است.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز با اشاره به اينكه يكي از مهمترين مشكلات حوزه صنايع دستي عدم ثبات ازنظر ساختاري و دست بدست شدن اين حوزه بين سازمان‌هاي مختلف است، گفت: حمايت از صنايع دستي و صنعتگران اين عرصه و توليدات هنري آنها از جمله مهمترين نيازها دراين بخش است.

مهندس حسن خواجه بيدختي با اشاره به اينكه صنايع دستي كالايي لوكس محسوب و جزو نيازهاي اساسي خانوار تلقي نمي‌شود، گفت: مخاطب اصلي صنايع دستي گردشگران خارجي هستند كه بدليل عدم توفيق در توسعه صنعت گردشگري حوزه صنايع دستي نيز از ركود و مشكلات متعددي برخوردار است.

وي افزود: بنابراين بازاريابي براي توليدات صنايع دستي از اهميت بالايي برخوردار است و نقش مهمي در آشنايي افراد و افزايش تقاضا دارد.

او افزود: اين صنعت همواره تحت تاثير نوسان در حجم ورودي توريست به كشور است.

وي بااشاره به اينكه ‪ ۱۲‬درصد از جمعيت كشور در حوزه صنايع دستي فعاليت مي‌كنند، اظهار داشت: فعاليت اين بخش از جامعه تنها منجر به تخصيص سه درصد از توليد ناخالص ملي به حوزه صنايع دستي و نشان از بهره‌وري بسيار پايين فعاليت اين حجم از جامعه است.

بيدختي تاكيد كرد:كليه شرايط فوق منجر به بي‌رغبتي در نسل جوان به اين حوزه اشتغال زا مي‌شود.

در هر شكل بازاريابي صنايع دستي از سوي دولت و پشتيباني از محصولات توليد شده در اين حوزه يكي از راهكارهاي پيشنهادي كارشناسان براي رفع مشكلات و معضلات فعلي موجود در اين عرصه است.ك/‪۴‬
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 591]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن