تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846769151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه یعنی آرامش، امنیت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خانه یعنی آرامش، امنیت
حوالی اتوبان
«حوالی اتوبان» نخستین فیلم بلند سینمایی سیاوش اسعدی بازخوانی یک مثلث عشقی در روایتی غیر کلاسیک است. روایت زنی که با حذف دو ضلع دیگر مثلث محوریت پیدا می‌کند. فیلمنامه نوشته سعید نعمت‌الله است که مجموعه‌های پرمخاطبی چون «رستگاران»، «زیر هشت»، «جراحت» و فیلم سینمایی به نمایش درنیامده «طاووس‌های بی‌پر» را در کارنامه دارد. از ویژگی‌های مهم این نویسنده تمرکز بر وجوه اجتماعی شخصیت‌ها و دیالوگ‌های نغزگون است که البته بر سر رویکرد او به این وجه اختلاف نظر وجود دارد. کنار هم قرار گرفتن اسعدی که فیلمسازی جوان و خوش‌قریحه در سینماست و نعمت‌الله که صاحب‌تجربه در تلویزیون و تازه‌وارد در سینماست، شرایطی فراهم کرده تا ویژگی‌های بالقوه هر یک به فعلیت مناسبی برسد و «حوالی اتوبان» فیلمی خوش‌ساخت با حال و هوا و رویکردی نسبتاً تازه بنماید.
حوالی اتوبان
فیلم داستان زوجی به ظاهر خوشبخت به نام سیما و پاشا است که با ورود یکی از دوستان قدیمی سیما، رابطه‌شان دچار چالش می‌شود. زنی به نام پردیس که گذشته پنهان سیما را به یادش می‌آورد و بدون آنکه بخواهد او را تهدید کند ناخواسته مسبب شروع یک بازی خطرناک می‌شود. در واقع تم گذشته پنهان که به گونه‌ای در شخصیت‌پردازی هر سه کاراکتر وارد شده با شدت و ضعف زندگی زمان حال پاشا و پردیس و بیش از همه سیما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این می‌توان دوری از خانواده به عنوان کانون آرامش و امنیت را آسیب‌پذیری مشترک این سه کاراکتر در نظر گرفت که هر یک به نوعی دچارش هستند و باز هم سیما از این وجه محوریت پیدا می‌کند. فیلم داستان زوجی به ظاهر خوشبخت به نام سیما و پاشا است که با ورود یکی از دوستان قدیمی سیما، رابطه‌شان دچار چالش می‌شود. زنی به نام پردیس که گذشته پنهان سیما را به یادش می‌آورد و بدون آنکه بخواهد او را تهدید کند ناخواسته مسبب شروع یک بازی خطرناک می‌شود. از همین روست که با توجه به اینکه قصه به گونه‌ای کلاسیک با دور هم جمع شدن اضلاع این مثلث کلیشه‌ای آغاز می‌شود، اما در ادامه به تدریج دو شخصیت دیگر یعنی پاشا و پردیس را حذف می‌کند، بدون آنکه تا پایان به آنها رجعتی داشته باشد. البته تأثیر حضور هر یک در زندگی و شرایط جدیدی که سیما دچارش شده، به گونه‌ای نامحسوس حس می‌شود.
حوالی اتوبان
به این ترتیب طراحی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا سیما به عنوان شخصیت محوری و کاراکتری که مولفه‌های مشترک دو کاراکتر دیگر را به شکلی پررنگتر داراست، وارد آزمون بزرگ زندگی خود شود. او که یک روز برای فرار از فقر و نکبت از خانه، پدر معتاد، مادر بیمار و خواهرش فرار کرده تا بتواند خود را بالا بکشد و زندگی جدیدی را تجربه کند، هرچند به شکلی رویایی توانسته از جایگاه یک دختر فراری و زن خیابانی به همسری جوانی از طبقه مرفه برسد، اما در مواجهه با گذشته‌اش از سوی همین شوهر و طبقه پس زده می‌شود تا بفهمد تنها جایگاهش در کانون خانواده و در کنار همان مادر بیمار و خواهر پیژامه‌پوش است. از این وجه می‌توان فیلم را واجد یک حرف محوری دانست که با بردن به زیرلایه‌های درام عمق پیدا کرده، اما همچنان انسان بحران‌زده امروز را به بازگشت به اصل و ریشه‌های خود فرا می‌خواند.
حوالی اتوبان
از وجه شخصیت‌پردازی هرچند کاراکتر سیما محوریت دارد و اوج و فرود رفتار و کنش و واکنش‌هایش تابع منحنی خاص است، شخصیت پردیس هم به گونه‌ای پرداخت شده که به خوبی می‌تواند از قالب کلیشه‌ای زن خیابانی فاصله گرفته و نقاط تأثیرگذاری در ذهن مخاطب باقی بگذارد. زنی که از نگاه شدن به جنسیتش خسته شده و می‌خواهد جنس جدیدی از رابطه با مردان را تجربه کند. زنی که حرف‌هایی برای گفتن دارد که هیچکس شنونده آن نبوده، زنی که آرامش را در کانون یک خانواده جستجو می‌کند درحالیکه خودش خانواده و دخترش را ترک کرده و فقط گاهگاهی وجه مادرانه خود را از کیسه مارگیری‌اش بیرون می‌آورد تا یادش بیاید از چه چیز محروم است. این تاوانی است که پردیس بابت ترک خانه و خانواده داده که بخشی از آن می‌تواند اجتناب‌ناپذیر باشد.سینما و تلویزیون تبیانسحر عصرآزاد/ خبرآنلاین  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن