تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851451731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دواي درد عصبانيت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دوای درد عصبانیتآیا كلوخ ‌انداز را پاداش سنگ است؟
در اوج عصبانیت با مشت حمله كنید منتها به كیسه بوكس ( قسمت اول)
آنچه در ضرب المثل عامیانه است كه جواب فحش، فحش است، یا «كلوخ ‌انداز را پاداش سنگ است» به هیچ وجه صحیح نیست. پاسخ درندگى، درندگى نیست، اگر تو هم فحش دادى، مثل او مى شوى، پس فرق آدم و حیوان چیست؟ او به مقتضاى حیوانیتش فحش داد، تو هم به مقتضاى انسانیت خوددارى كن تا اینكه او را ادب نمایى. در كتاب معراج السعاده مرحوم «نراقى» گوید: اگر كسى به دیگرى فحش ‍ داد، حق ندارد در مقام پاسخ، او نیز فحش دهد وگرنه مصداق این كلام خواهد شد كه: «المتسابّان فى النار»؛ دو نفرى كه یكدیگر را سب كردند و دشنام دادند، هر دو در آتشاند.هر دو فحش دهنده، جهنمى هستند هر چند «البادى منهما أظلم» (1)؛ كسى كه شروع كرده، ستمگرتر است؛ ولى آن طرف هم كه پاسخش را مى دهد، ستمگر مى باشد. فحش ناشى از جهت خشم و حیوانیت است؛ از هر طرف كه باشد.آنگاه مى فرماید: «یا در برابر فحش سكوت باشد یا اگر مى خواهد پاسخ دهد، باید خیلى مواظب باشد دروغ و تهمت و قذف نباشد. و اگر بخواهى كلمه اى بگویى كه از این آفات محفوظ باشد، بگو «اى جاهل!» چون عین واقع است، هم پاسخ دادهاى و هم دروغ نگفته اى و درندگى هم نكرده اى، كیست كه جاهل نباشد؟!»اگر انسان بنا بگذارد در برابر ناملایمات، خشم حیوانى را به كار نبرد بلكه جهت انسانیش را به كار برد سعادتمند است از امام صادق علیه السلام [روایت شده] كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «سِبَابُ الْمُؤْمِنِ كَالْمُشْرِفِ عَلَى الْهَلَكَةِ» (2) دشنام گوى به مؤمن چون پرت شده در هلاك است (چون كار كسى است كه در پرتگاه هلاك است) (3) از امام باقر علیه السلام [روایت شده] كه فرمود: «مَا مِنْ إِنْسَانٍ یَطْعُنُ فِی عَیْنِ مُؤْمِنٍ إِلَّا مَاتَ بِشَرِّ مِیتَةٍ وَ كَانَ قَمِناً أَنْ لَا یَرْجِعَ إِلَى خَیْر» (4)؛ هیچ بشرى چشم در چشم مؤمن به او طعن نزند جز اینكه به بدترین مرگ بمیرد و سزاوار باشد كه به خیر برنگردد. (5) امام محمد باقر علیه السلام: جدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ وَ قِتَالُهُ كُفْرٌ وَ أَكْلُ لَحْمِهِ مَعْصِیَةٌ وَ حُرْمَةُ مَالِهِ كَحُرْمَةِ دَمِه‏» (6)؛ ناسزا گوئى به مؤمن مایه [فسق و] پلیدى جان است. جنگ و ستیز با مؤمن به منزله كفر به اللَّه است. خوردن گوشت مؤمن، یعنى غیبت و بدگوئى او- نافرمانى و معصیت است. خوردن مال مؤمن مانند ریختن خون او حرام است. (7) بردبارى در برابر خشم، خوى انسانى است
صبر یک منش اجتماعی
اگر انسان بنا بگذارد در برابر ناملایمات، خشم حیوانى را به كار نبرد بلكه جهت انسانیش را به كار برد سعادتمند است زیرا انسان از انس است. حلم و بردبارى، كار انسان است، حیوان از حلم خبر ندارد، چه مى فهمد كه حلم چیست. آیا من و تو آن را مىفهمیم؟ اگر تنها خشم داشته باشیم با حیوان چه فرقى داریم؟ اما اگر حلم ورزیدیم، صفت انسانیت را به كار بردیم، مىخواهیم راه آدمیت و نجات از خویهاى حیوانى را پیاده كنیم. بدون رنج و زحمت نمى شود به خلقهاى انسانى برسیم. آدمى بر سر دو راهى است، مى تواند حیوانى شود و یا انسانى گردد. جبر نیست، خداى تعالى اختیار را براى بشر خواسته است، زبان داده، اختیار هم داده، هم مى تواند فحش دهد، فتنه بپا كند، درندگى كند، هم مى تواند به این زبان، اصلاحى دهد و آتشى را خاموش كند. «حلم» یعنى خوددارى و بردبارى در برابر ناملایمات؛ هر ناملایمى كه دید یا شنید، خودش را بگیرد، زبان و دست و پایش را نگهدارد و اگر از سرچشمه و ابتدا خودش را بگیرد. نزاع مى خوابد و طرف هم در بیشتر مواقع شرمنده مى گردد و شاید هم عذر بخواهد. پاسخ جالب محقق طوسى به شخص جاهلدر حالات علامه محقق بزرگوار «خواجه نصیرالدین طوسى» نوشته اند كه یك نفر جاهل در نامه اى خطاب «سگ» به ایشان كرد. «محقق» در پاسخش ‍ نوشت: «شما مرا سگ دانسته اید، هر چه فكر كردم كه چه چیزم به سگ مى ماند، نفهمیدم، من دو پا هستم و سگ چهارپا، او دندان تیزى دارد كه استخوان را خورد و نرم مى كند، اما دندانهاى من از كار هم افتاده است، سگ پشم دارد ولى من ندارم، او چنگال دارد، من ندارم.» و خلاصه با این حلم و مدارا كردنش، طرف هم رام شد.اگر بر فرض، ایشان برمى گشت و به او مى گفت سگ خودت هستى، پدرت هست، مادرت هست، طرف هم كه آرام نمىنشست، دنبال مى كرد و كار خیلى بدتر مى شد:  سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل  پی نوشت ها:(1) الكافی، ج2، ص360، باب السبابعَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام فِی رَجُلَیْنِ یَتَسَابَّانِ قَالَ: الْبَادِی مِنْهُمَا أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صَاحِبِهِ عَلَیْهِ مَا لَمْ یَعْتَذِرْ إِلَى الْمَظْلُومِ(2) الكافی، ج2، ص360، باب السباب(3) اصول كافى- ترجمه كمره‏اى، ج5، ص339، باب دشنام(4) الكافی، ج2، ص361، باب السباب(5) اصول كافى- ترجمه كمره‏اى، ج5، ص341، باب دشنام(6) الكافی، ج‏2، ص: 360(7) گزیده كافى، ج1، ص259، دشنام، ناسزافرآوری: محمد حسین امین، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن