تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845959464




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انيميشن ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انيميشن ايراني
انيميشن ايراني نويسنده: بهرام بيضايي وضعيت توليد و بازار انيميشن ما قدمت انيميشن ايران به بيش از پنجاه سال پيش بر مي گردد. نام هايي مانند جعفر تجارتچي، اسفنديار احمديه، نورالدين زرين کلک، زنده ياد نفيسه رياحي، علي اکبر صادقي، پرويزنادري وتعداد ديگري از اين هنرمندان بر تارو پودهنر انيميشن ايران نقش بسته است. در اين سالها انيميشن ايران با فراز و نشيب هاي زيادي روبه روبوده است. دوران طلايي انيميشن ايران به توليداين گونه فيلم ها پيش از انقلاب و چند سال هم پس از آن در کانون پرورش فکري کودکان ونوجوانان بر مي گردد. توليد انيميشن در ايران به گونه هاي مختلفي تقسيم مي شود:1- انيميشن هاي تلويزيوني ( کوتاه، نيمه بلند، بلند و سريال)2- انيميشن هاي تبليغاتي3- انيميشن هاي جشنواره اي 4- انيميشن هاي سينمايياز سال 1370 به بعد که کامپيوتر به کمک توليد انيميشن آمده، گروه هاي کوچک و بزرگ زيادي رو به توليد انيميشن آوردند. در اين چند سال انيميشن تلويزيوني بيش ترين رشد را از نظر کمي داشته است. سال هاست که مخاطبان ايراني و به ويژه کودکان، هر روز در کنار چند انيميشن خارجي دست کم يک انيميشن ايراني را نيز در تلويزيون تماشا مي کنند واين تا حدي اميدوار کننده است. البته هنوز جاي گلايه وجود دارد که چرا بيش تر انيميشن هاي توليد شده در کشور که براي کودکان ساخته شده، از نظر کيفي در سطح بالايي نيستند و جذابيت آثار خارجي ندارند که بدون شک در دراز مدت اين کيفيت نامطلوب باعث دل زدگي مخاطب نسبت به انيميشن ايراني مي شود.تا چند سال پيش يکي از بزرگترين مشکلات توليد انيميشن در ايران، عدم سفارش به توليد کنندگان بود ولي امروزه بزرگ ترين مشکل، سفارش بيش از حد به گروه هايي است که کارشان کيفيت مطلوب ندارد و جالب اين است که سفارش دهنده نظارتي هم بر کار آن ها نمي کند، و اين گونه است که گاهي در تلويزيون آثاري از انيميشن ايران را مي بينيم که بجز خجالت و سرافکندگي، حاصل ديگري ندارد. از ويژگي هاي اين نوع آثار، فيلم نامه ضعيف، عدم تحرک شخصيت ها، دکوپاژ بسيار بد ومشکلات پايه اي ديگر است و فقط به لطف دوبله مناسب و گاهي هم موسيقي خوبي که ساخته شده، بيننده مي تواند کمي فيلم را تحمل کند.در بخش آثار تبليغاتي کارها به مراتب کيفيت بهتري دارند و رقابت در اين بخش در بين توليد کنندگان بسيار داغ است، هر چند که گاهي سازندگان برخي از اين تيزرها متهم به کپي برداري از روي نمونه هاي خارجي مي شوند، ولي بايد اين را در نظر گرفت که کپي برداري از روي آثار پيچيده تبليغاتي خارجي و اجراي صحيح آن، در آينده راه را براي توليد انيميشن هاي با کيفيت و جذاب تر هموار مي کند. البته بسياري از اين نوع آثار کپي شده به دستور خود سفارش دهنده توليد مي شوند؛ اوست که ريسک نمي کند وکم ترين بهره را از خلاقيت هنرمند ايراني مي برد.در انيميشن هاي جشنواره اي به طور حتم بيشترين پيشرفت را از نظر موضوعي و تکنيکي داشته ايم، هر چند اين نوع انيميشن مختلف عام ندارد ولي دنيا انيميشن ايران را با آثار جشنواره اي و کوتاه مي شناسد. از طرف ديگر جشنواره معتبري همچون دو سالانه بين المللي انيميشن کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، اعتبار خاصي به اين گونه انيميشن ها بخشيده است. همين که هر دو سال يک بار بهترين انيميشن هاي دنيا در اين جشنواره به نمايش در مي آيد و حتي بزرگان انيميشن جهان نيز به اين جشنواره دعوت مي شوند و با هنرمندان ايراني ارتباط برقرار مي کنند باعث رشد قابل توجه اين گونه انيميشن در کشور شده است. بيش ترين آمار دريافت جوايز جهاني انيميشن از جشنواره هاي خارجي نيز در دست هنرمندان فيلم کوتاه است. پيش کسوتان و بزرگان هنر انيميشن ايران هم توليد کننده فيلم هاي کوتاه جشنواره اي بوده اند.و اما انيميشن سينمايي، اگر فيلم هاي خورشيد مصر و جمشيد و خورشيد ساخته برادران يغماييان و يکي دو نمونه ديگر در کشور توليد نمي شد يا در دست تهيه نبود، به جرات مي توانستيم بگوييم که محصولي به عنوان انيميشن سينمايي در کشور وجود ندارد، هر چند که هنوز هم هيچ انيميشني در ايران نتوانسته اکراني مناسب داشته باشد و آن يکي دو نمونه هم که اکران شدند نتوانستند مخاطب قابل قبولي رابه سينما بکشانند. البته همه اميدوارند با اکران مناسب جمشيد و خورشيد و همين طور قلب سيمرغ (وحيد نصيريان ) اين طلسم نيز بشکند. اين که چرا ساخت انيميشن سينمايي اين قدر در ايران محدود است، دلايل بسيار زيادي دارد که مهم ترين آن ها، عدم اعتماد تهيه کنندگان به هنرمندان و هزينه بسيار بالاي ساخت يک انيميشن بلند است. امروز حداقل هزينه يک انيميشن سينمايي با درجه خوب و نه عالي، بيش از يک ميليارد تومان است. برادران يغماييان توانستند با هزينه شخصي، فيلم هاي شان را توليد کنند و وحيد نصيريان نيز با رقمي بسيار پايين تر از يک ميليارد و با بودجه مرکز گسترش سينمايي مستند و تجربي توليد فيلمش را آغاز کرده و مطمئناً تا پايان کار اگر بر مبلغ قراردادش اضافه نشود يا اسپانسر نگيرد، کارش با مشکل روبه رو خواهد شد.امروز همه شاهديم که در فهرست ده فيلم برتر و پر فروش هر سال جهان دست کم نام سه انيميشن هست. بي شک مقايسه سينماي انيميشن ما با آمريکا و اورپا و حتي بعضي از کشورهاي آسيايي مانند ژاپن و کره، مقايسه اي بيهوده است ولي با توجه به هجوم انيميشن هاي خارجي و تاثير فرهنگي گاه نامطلوبي که بر نگرش کودکان و جوانان ما دارند، جاي تعجب است که حمايت دولتي براي توليد انيميشن هاي سينمايي فقط درحد حرف است. هنوز مديران دولتي و بخش خصوصي به هنرمندان عرصه انيميشن اعتماد ندارند و هزينه کردن براي اين هنر را دور ريختن پول مي دانند. از طرفي چون عمر مديريت در کشور ما کوتاه است و توليد يک کار سينمايي انيميشن دست کم دو سال طول مي کشد، در اين سال ها بسياري از مديران مااز ترس اين که کار را آنها شروع کنند و نتيجه به نام مدير ديگري ثبت شود، ترجيح داده اند سراغ انيميشن سينمايي نروند، تا پول بيت المال دور ريخته نشود! با اين حال بنده و بسياري ديگر از دست و اندر کاران انيميشن ايران، اين قول را به مردم عزيزمان مي دهيم که با توليد انيميشن هاي فاخر و کار شده، آن ها را به سينما بکشانيم تا از ديدن انيميشن ايراني با محتوايي مناسب و سرگرم کننده لذت ببرند. منبع:ماهنامه سينمايي فيلم 406/ن





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 974]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن