تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805621548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مطالعات ديني- 3مدد رشته‌هاي مختلف دانشگاهي به مطالعات ديني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مطالعات ديني- 3مدد رشته‌هاي مختلف دانشگاهي به مطالعات ديني
خبرگزاري مهر - ‌گروه دين و انديشه: در گذشته نه چندان دور برخي مدعي بودند دين به‌زودي محو مي‌شود اما امروز اين ايده خام به نظر مي‌رسد، چرا كه دين در تمام ابعاد جامعه بشري مشاهده شده و زنده‌تر از هر زمان ديگر به تأثيرگذاري خود ادامه مي‌دهد. از اين رو دين را مي‌توان پديده‌اي دانست كه بايد بهتر و بيشتر مورد درك، بررسي تعمق و تحليل قرار گيرد.

دين به عنوان يك رشته آكادميك با برخي از رشته‌هاي علوم انساني همپوشاني دارد كه به نوعي آنها هم با رويكرد خاص خود به بررسي دين مي‌نشينند.. رشته آكادمي مطالعات ديني مي‌كوشد پديده‌هاي ديني را به عنوان يك كل مورد بررسي قرار دهد اما همين رويكرد زيرمجموعه‌هاي دارد كه به طور كلي نمي‌توان اين زيرمجموعه‌ها و تأثير آنها را در اين رشته ناديده گرفت.

فلسفه دين

فلسفه دين از ابرازهاي فلسفي براي ارزيابي نظريه‌هاي ديني استفاده مي‌كند. فلسفه دين عموماً مورد استناد دانشمندان انگليسي زبان است اما ساير فرهنگها نيز چون فرهنگ اسلامي، يهودي و هندي داراي فلسفه ديني خاص خود هستند كه موضوعات مشترك آنها در فلسفه ديني مورد بررسي قرار مي‌گيرند. درميان اين موضوعات مي‌توان به وجود خداوند، اعتقاد و عقلانيت، جهان‌شناسي و استنتاج عقلاني از متون مقدس اشاره كرد.

اگرچه فلسفه مدتهاست كه براي بررسي نظريه‌هاي ديني مورد استفاده قرار گرفته است( براي نمونه مي‌توان به مناظره آگوستين و پلاجيوس دربره گناه اوليه اشاره كرد)، اما افزايش شيوه تعليم و فلسفه مذهبى قرون در قرن يازدهم بيش از پيش در سنت فلسفه غربي در مطالعه ديني مشاهده مي‌شود.

تاريخ دين

تاريخ دين، مكتب قرن نوزدهمي آلمان است كه در مرحله اول دين را به عنوان پديده اي اجتماعي - فرهنگي مورد بررسي قرار مي‌دهد. اين مكتب دين را به عنوان عاملي توصيف مي كند كه با فرهنگ بشري از شرك اوليه تا توحيد گرايي اخلاقي رشد كرده است. اين مكتب براي نخستين بار زماني كه مطالعه انجيل و تاريخ كليسا در آلمان و ساير كشورها رشد كرد مورد توجه قرار گرفت. درميان برخي از محورهاي اين رشته مي‌توان به بررسي تاريخي شخيتهاي، رويدادها، موضوعات نظري و تكامل ديني اشاره كرد.

جامعه‌شناسي دين

جامعه‌شناسي دين با ابعاد اجتماعي دين در دو عرصه نظري و عملي سروكار دارد. ساختار اجتماعي، رابطه ميان شاغلان جامعه و جوامع ديني و ارائه مفاهمي معدود نگراني‌هاي جامعه‌شناسان اديان هستند. اميل دوركيم را مي‌توان به عنوان پدر مطالعه جامعه‌شناسي دين دانست. وي در سال 1912 در كتاب "اشكال مقدماتي زندگي ديني" اظهار داشته است كه دين نمي‌تواند از جامعه جدا شود و عكس اين امر نيز صادق است.

روانشناسي دين

اين رشته با اصول روانشناختي سروكار دارد كه در جوامع ديني فعال هستند. ويليام جيمز يكي از نخستين شخصيتهاي آكادميكي است كه تلاش كرد فاصله ميان روانشناسي و مطالعه دين را كم كند. در ميان موضوعاتي كه دغدغه روانشناسان ديني را تشكيل داده مي‌توان به ماهيت روانشناختي تغيير دين، تصميم گيريهاي ديني و عوامل روانشناختي در ارتقاء ادعاهاي ديني اشاره كرد.

مردم‌شناسي دين

مردم‌شناسي دين دربرگيرنده مطالعه نهادهاي ديني مرتبط با ساير نهادهاي اجتماعي است كه در آن مقايسه اعتقادات و آداب ديني در تمام فرهنگها نقش مهمي ايفا مي‌كند. اين رشته اصولاً به نيازهاي اوليه مشترك انسان مي‌پردازد كه دين پاسخگوي آنها است.

انسان‌شناسي فرهنگي دين از ديگر رشته هاي زيرمجموعه اي محسوب مي شود كه با ابعاد فرهنگي ديني سروكار دارد و يكي از محورهاي مورد توجه انسان شناس فرهنگي اديان آداب، رسوم، اعتقادات و هنري ديني است.

رويكردهاي ادبي

رويكردهاي مختلفي در مطالعه متون مقدس اديان مختلف وجود دارد كه يكي از آنها تفسير متن با رويكردي ادبي است. استعاره، مؤلفه هاي موضوعي، ماهيت و انگيزه هاي شخصيتها از نكات مورد توجه در اين رويكرد هستند. نمونه اين سبك كتاب " خداوند: شرح حال" نوشته جك ميلز است.

رويكردهاي عصب‌شناختي

اخيراً بسياري از دانشمندان به روابط ميان علم عصب شناسي و دين علاقمند شده‌اند كه بيشتر اين ارتباط در آئين بوديسم مورد تأكيد قرار گرفته است. اگرچه اين رويكرد هنوز به عنوان يك رشته در مطالعات ديني به شمار نمي رود اما نتايج عصب‌شناختي در رابطه با تجربه هاي ديني ممكن است مورد توجه علماي دين قرار گيرد. محققان از اسكنرهاي ويژه اي براي تحليل فعاليت مغزمسيحياني كه زندگي خود را وقف دين كرده اند و بودائياني كه زندگي خود را وقف مراقبه كرده استفاده كرده اند و به نتايج مشابهي دست يافتند.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن