تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815434627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با مسايل حقوقي (114) نامگذاري افراد و نحوه تغيير آن


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آشنايي با مسايل حقوقي (114) نامگذاري افراد و نحوه تغيير آن


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز" با هدف رفاه حال مردم عزيز ايران و ايرانيان مقيم خارج از كشور در قالب طرحي نو، اقدام به انتشار و انعكاس مسايل حقوقي و قضايي كرده است .

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاري ايسكانيوز، اين طرح خدمتي در خور براي جامعه به شمار مي رود و شهروندان مي توانند بيش از پيش با حقوق خود آشنا شوند و بنا به اظهار رييس قوه قضاييه با آشنايي مردم با قوانين موضوعه از مراجعات شهروندان به مراجع قضايي كاسته مي شود.
در اين شماره درباره نامگذاري افراد و نحوه تغيير آن مطالبي را به اطلاع خوانندگان عزيز مي رسانيم.

*يكي ازحقوق فرزندان نسبت به والدين تعيين نام مناسب براي آنان است. در كشور ما، جهت تعيين نام كوچك و نام خانوادگي و نحوه تغيير آن مقرراتي وجود دارد كه آشنايي با اين مقررات به زبان ساده علاوه بر كمك به اشخاص در تعيين نام و نام خانوادگي موجب پيشگيري از اقامه دعاوي بي ثمر و يا در خواست هاي بدون نتيجه در محاكم و ساير مراجع ذيصلاح خواهد شد.
*نام كوچك
براي انتخاب نام كوچك افراد معمولا از يك نام ساده يا مركب مانند، بهرام، حسين، محمدعلي، ايمان، فاطمه و ... كه عرفا يك نام به شمار مي آيند، استفاده مي شود. انتخاب نام با اعلام كننده آن است و اصولا جز در مواردي كه نامي موجب هتك حيثيت مقدسات اسلامي مي شود و يا عناوين و القاب و نام هاي زننده و مستهجن يا نامتناسب با جنس، انتخاب نام آزاد است.
تشخيص نام هاي ممنوع با شوراهاي عالي ثبت احوال است كه از طريق اين شورا مراتب به اداره هاي ثبت احوال ابلاغ مي شود.
چنانچه شخص سيد باشد سيادت او در شناسنامه اش آورده مي شود و ملاك تشخيص سيادت قيد سيادت در شناسنامه پدر يا پدربزرگ پدري است و يا آنكه سيادت آنان با دلايل شرعي ثابت شود.
در مورد اقليت هاي ديني شناخته شده در قانون اساسي انتخاب نام تابع زبان و فرهنگ ديني آن هاست. فرزند در تعيين نام خود نقشي ندارد و حال اين پرسش مطرح مي شود كه آيا مي تواند پس از رسيدن به سن بلوغ نام كوچك خود را تغيير دهد؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه و در چه مرجعي؟
برابر قانون ثبت احوال، انتخاب نام كوچك با اعلام كننده آن است جز در مواردي كه نام با جنس متناسب نيست(فرضا براي پسر نام نيلوفر انتخاب شود) و يا نام مستهجن و زننده باشد و يا موجب هتك حيثيت مقدسات اسلامي شود.
انتخاب نام آزاد است و پس از انتخاب نام توسط اعلام كننده اصل بر صحت نامگذاري و اصالت شناسنامه با نام مذكور در آن است بنابراين جز در موارد گفته شده نبايد سند سجلي كه سندي رسمي است افراد دستخوش تغيير و تحول تابع ميل اشخاص شود.
از طرفي عده اي اعتقاد دارند كه داشتن نام كوچك حق افراد است و چنانچه شخص به يك نام به خصوص علاقمند است و يا از نامي تنفر دارد مي تواند نام كوچك خود را تغيير دهد. در هر حال و با هر استدلالي مرجع تشخيص اين امر دادگاه است. از اين رو رسيدگي به درخواست تغيير نام كوچك با دادگاه است.
سوال: شخصي كه متقاضي تغيير نام كوچك است به كدام دادگاه بايد مراجعه كند و چه تشريفاتي دارد؟
جواب: در خصوص رسيدگي به اين درخواست قانون جهت رفاه حال متقاضيان به آنان اجازه داده تا اين درخواست را در قالب دادخواست (فرم زير) به دادگاه محل اقامت خود و به طرفيت اداره ثبت احوال شهرستان يا بخش صادر كننده سند سجلي، طرح و اقامه كند.
اين دعوي به اصطلاح حقوقدانان دعوي غير مالي است و هزينه آن پنج هزار ريال بابت اصل دعوي و هزار و 100 ريال بابت اوراق + براي هر صفحه كپي برابر اصل 200 ريال است.

*فرم نمونه درخواست نام كوچك
خواهان: منوچهر رضوي
به نشاني: ميانه، خ......كوچه........پلاك......
خوانده: اداره ثبت احوال
خواسته: تغيير نام كوچك از منوچهر به مهدي
دلايل و منضمات: استشهاديه محلي- كپي مصدق شناسنامه ........
شرح:
رياست محترم دادگاه عمومي حقوقي شهرستان با سلام- احتراما؛ اينجانب خواهان در نزد اهالي محل و دوستان و اقوام به مهدي مشهور هستم و همه مرا به اين نام مي شناسند از آنجا كه نام مهدي از اسماء مقدس بوده و از طرفي بنده حاليه در حوزه علميه به تحصيل اشتغال دارم خواهشمند است با پذيرش اين خواسته، اداره خوانده را به صدور يك جلد شناسنامه جديد با نام كوچك مهدي ملزم كنيد. گواهان بنده عبارتند از: 1............2............... به نشاني.............
...............4............
محل امضاء

*نام خانوادگي
برابر قانون هر كس بايد داراي نام خانوادگي باشد و هيچ كس حق ندارد از نام خانوادگي ديگري براي خودش استفاده كند و كسي كه نام خانوادگي اش بدون اجازه او اتخاذ شده مي تواند اقامه دعوي كند و در حدود قوانين مربوط تغيير نام خانوادگي غاصب را بخواهد. چنانچه شخص نام خانوادگي خود را كه در دفاتر سجل احوال ثبت شده تغيير دهد هر ذينفعي مي تواند به اين امر اعتراض كند.
براي تغيير نام خانوادگي اداره ثبت احوال صلاحيت دارد. براي انتخاب نام خانوادگي حق تقدم با اشخاصي است كه آن نام در دفاتر مخصوص نام خانوادگي اداره ثبت احوال به ثبت مي رسد و ديگري حق اختيار آن را ندارد مگر با اجازه دارنده حق تقدم و اين حق پس از فوت به ورثه قانوني انتقال پيدا مي كند.
هر يك از وراث نيز مي تواند در صورت استفاده از نام خانوادگي اش توسط ديگري اين امر را مورد اعتراض قرار دهد و تغيير نام خانوادگي او را از دادگاه بخواهد.
البته با رضايت همه وراث شخص مي تواند از نام خانوادگي آن ها استفاده كند.
نام خانوادگي فرزندان همان نام خانوادگي پدر خواهد بود ولي فرزندان كبير حق دارند براي خود نام خانوادگي ديگري انتخاب كنند.
زن نيز مي تواند با موافقت شوهرش تا زماني كه در قيد زوجيت است از نام خانوادگي همسرش بدون رعايت حق تقدم استفاده كند و در صورت طلاق ادامه استفاده از نام خانوادگي منوط به اجازه شوهر خواهد بود.
از اين رو بايد توجه داشت كه مرجع رسيدگي به درخواست تغيير نام خانوادگي اداره ثبت احوال است نه دادگاه ولي رسيدگي به اعتراض صاحب نام خانوادگي مبني بر غصب نام خانوادگي توسط ديگري با دادگاه است.
از معاونت آموزش قوه قضاييه به لحاظ همكاري در اين زمينه تشكر مي كنيم./
/06/110
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 610]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن