واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: در همايش اخلاق حرفهاي در تمدن ايران و اسلام مطرح شد برخي سياستمداران مصداق اصلي كمفروشي هستند
اخلاق حرفهاي پيشينهاي بيش از سه هزار سال در تمدن ايران باستان دارد و از منزلت اساسي در آموزههاي اسلامي و جايگاه بنياني در تمدن اسلامي برخوردار است. امروزه به تبع تطور مفهوم حرفه، تنوع و در هم تنيدگي حرفهها و چالشهاي آن كه برخاسته از جهاني شدن است، اخلاق حرفهاي جايگاهي راهبردي در محيط جهاني كسب و كار يافته است.
آفتاب: اولين همايش ملي «اخلاق حرفهاي در تمدن ايران و اسلام» از صبح امروز (دوشنبه) به منظور پاسخگويي به نيازها و چالشهاي ايجاد شده در اخلاق حرفهاي در ايران امروز و با محورهاي اخلاق حرفهاي در قضا و قانون، اخلاق حرفهاي در ايران باستان، چالشها و بررسيهاي تطبيقي در تالار شهيد مفتح دانشكده الهيات دانشگاه تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار سرويس اجتماعي آفتاب، بهبود سلامت محيط انساني آموزش فرهنگي و اخلاقي، تحقيق در حقوق مردم در تنظيم مناسبات حرفهاي، توليد رضايتمندي انساني، در حرفهها از جمله مسائلي است كه در اين همايش مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
دكتر «علي مظاهر قراملكي»، استاد فقه و مباني حقوق اسلامي دانشگاه تهران، در سخناني به تحليل ابعاد و آثار كمفروشي در نظام كار قانون كشور پرداختند.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه كم فروشي در دو بعد مضيق و موسع قابل بررسي است گفت: «منظور از مذيق كم گذاشتن در امور قابل وزن و كيل و منظور از موسع هر گونه كم گذاشتن در كسب و كار است».
دكتر قراملكي معتقد است اخلاق كسب و كار در محيط جهاني كه تحت تاثير جهاني شدن تحول و پيچيدگي يافته است سبب به ميان آمدن مفهوم موسع از كم فروشي شده است. مفهومي كه علاوه بر كمفروشي در معاملات و معادلات شامل ارائه خدمات، توليد كالا، توزيع كالا در دنياي حقيقي و مجازي ميشود.
دكتر قراملكي در همين زمينه گفت: «براساس مفهومسازي نوين بنگاههاي خدماتي سازمانهاي آموزشي – پژوهشي، بنگاههاي صنعتي و سازمانهاي بازرگاني همه در معرض آسيب كمفروشي قرار دارند. در اين مفهوم كم كاري نيز نوعي كمفروشي در ارائه خدمات است. چه آن كه خدمات رفاهي مثل هتلداري باشد يا امنيتي مانند خدمات انتظامي، اداري يا آموزشي».
استاد فقه و مباني حقوق اسلامي دانشگاه تهران، با بيان اينكه ميتوان كمفروشي را در سه بعد كمگذاري در عبادت، كسب و كار حرفهاي و روابط خانوادگي
” افرادي كه مردم را از طريق فشارهاي سياسي و اقتصادي مقهور خواسته خويش ميكنند مخاطب اصلي آيه «ويل المطففين»، (واي بر كمفروشان)، هستند.... “
تقسيمبندي كرد، خسران، فساد در زمين، فقدان امنيت اجتماعي، اعتمادستيزي، از دست دادن بازار در محيط جهاني و دوري از رحمت را به عنوان آثار كم فروشي بر شمرد.
دكتر قراملكي در ادامه در سخنان خود با اشاره به برخي از آيات قران كريم، به بحث سازمان امنيت اجتماعي پرداخت و گفت: «قوام معيشت اجتماعي بر پايه داد و ستد و مبادله استوار است. انساني كه در جامعه زندگي ميكند چيزي از اجتماع ميگيرد و از مواهب آن بهرهمند ميگردد. اما در مقابل كاري و مسئوليتي به عهده دارد كه بايد آنرا انجام دهد».
وي افزود: «وقتي بنا شود كه هر كس آنچه كه بايد بپردازد كم بگذارد و در آنچه كه ميگيرد تمام و كمال بگيرد، چيزي نميپايد كه وثوق و اطمينان و اعتماد به يكديگر در جامعه از ميان ميرود و در نتيجه امنيت عمومي و اجتماعي ضايع ميگردد. لذا برخي آيات ياد شده نشان ميدهد كه در با گسترش كم فروشي، تباهي همه افراد را اعم از صالح و غيرصالح و كمفروش و غير آن به طور يكسان فرا ميگيرد».
اين استاد دانشگاه در پايان، با اشاره به وضعيت كنوني اقتصاد ايران افرادي كه مردم را از طريق فشارهاي سياسي و اقتصادي مقهور خواسته خويش ميكنند مخاطب اصلي آيه «ويل المطففين»، (واي بر كمفروشان)، دانست.
سه شنبه 31 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]