تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820740171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيامدهاي گران‌شدن تعرفه پيامك لاتين: فرهنگ‌سازي يا اجحاف در حق كاربران؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: پيامدهاي گران‌شدن تعرفه پيامك لاتين: فرهنگ‌سازي يا اجحاف در حق كاربران؟
هر چند كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت پول ساز زير مجموعه‌اش يعني شركت ارتباطات سيار بايد پيش از اين افزايش قيمت در يك نظر سنجي اقدام به سنجش تمايل كاربران خود از اين اقدام فرهنگي را فراهم مي‌آورد، اما نتايج يك نظرسنجي كوچك آمارهاي جالبي را ارائه مي‌دهد: بر اساس يك نظرسنجي كه از بين 680 نفر صورت گرفته است، 443 نفر تمايل دارند پيامك‌هاي خود را به زبان فينگليش ارسال كنند و تنها 101 نفر از زبان فارسي براي ارسال پيامك استفاده مي‌كنند. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بدون توجه به حقوق كاربران و نيز علاقه‌مندي‌هاي آن‌ها اقدام به افزايش تعرفه پيامك لاتين كرده است؟

پيامدهاي گران‌شدن تعرفه پيامك لاتين
فرهنگ‌سازي يا اجحاف در حق كاربران؟
م.ر.بهنام رئوف- دنياي اقتصاد
اس‌ام‌اس، يا همان پيامك خودمان از جمله سرويس‌هاي ارزش افزوده تلفن همراه حساب مي‌شود كه اين روزها سود سرشاري را نيز براي تمام اپراتورهاي تلفن همراه فراهم آورده است. در اين بين اپراتورهاي ايراني نيز از اين سود سرشار بي‌بهره نيستند. شبكه تلفن همراه اپراتور اول كشورمان بر اساس آمارهاي ارائه شده روزانه ميزبان بيش از 45‌ميليون پيامك است كه بين كاربرانش رد و بدل مي‌شود و جرينگ جرينگ پول روانه حساب همراه اول مي‌كنند. البته اين آمار براي نيمه اول سال قبل و پيش از ارائه سيم‌كارت‌هاي جديد و اعتباري همراه اول بوده است.

با افزايش تعداد مشتركان همراه اول و به دنبال آن افزايش درآمد و ارسال و دريافت پيامك در اين شبكه ارتباطي، سازمان بازرسي كل كشور سال گذشته نسبت به هزينه دريافتي پيامك توسط شركت مخابرات ايران اعتراض كرد. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده در آن زمان توسط سازمان بازرسي كل كشور، ميزان هزينه دريافتي از مشتركان همراه اول بسيار زيادتر از هزينه واقعي يك پيامك بود و ارائه اين گزارش و درخواست اين سازمان از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي كاهش قيمت تعرفه پيامك آغاز داستاني شد كه همچنان ادامه دارد. داستاني كه سازمان بازرسي كل كشور با توجه به موقعيت و قدرتش نه تنها نتوانسته در دفاع از حقوق مصرف‌كنندگان گامي‌ بردارد، بلكه در يك شرايط ناباورانه با افزايش بي سابقه تعرفه اين خدمات نيز روبه‌رو شده است.

آغاز يك تراژدي
اواخر سال 86 بود كه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در آخرين نشست مطبوعاتي خود خبر از افزايش قيمت پيامك لاتين را ارائه داد و عنوان داشت به منظور فرهنگ‌سازي تعرفه پيام كوتاه فارسي از ابتداي سال به 89 ريال كاهش يافته و در ازاي آن از اوايل تير ماه سال 87 تعرفه پيامك لاتين به 22 تومان افزايش خواهد يافت. اولين و مهمترين سوالي كه در آن مراسم، ذهن تمام خبرنگاران را به خود مشغول كرد كاهش به كارگيري حجم كاراكترهاي فارسي در قالب يك پيام كوتاه بود. ارسال يك پيام كوتاه به فارسي تنها با 86 كاراكتر امكان‌پذير است و در صورتي كه بيشتر از اين تعداد كاراكتر به كار گرفته شود هزينه آن معادل دو پيامك فارسي محاسبه مي‌شود كه هزينه آن برابر با 178 ريال خواهد شد. حال آنكه در حال حاضر هزينه ارسال هر پيام كوتاه به زبان لاتين و فارسي 149 ريال است.

محمد سليماني در آن زمان اين خبر خوش پيامكي را اعلام كرد و عنوان داشت وزارت ارتباطات از ابتداي سال 87 كاهش تعرفه پيامك فارسي را در دستور كار خود دارد و در صورتي كه اين امر با استقبال كاربران روبه‌رو شود از اوايل تير ماه سال 87 تعرفه لاتين را افزايش مي‌دهد. وي در پاسخ به اعتراضات خبرنگاران نيز از ارائه يك نرم‌افزار ويژه براي پيامك‌هاي فارسي خبر داد و گفت: با بكارگيري از اين نرم‌افزار كاربران تلفن همراه مي‌توانند مشكل تعداد كاراكترهاي فونت فارسي را برطرف كرده و از ارسال و دريافت فونت فارسي در گوشي‌هاي خود استفاده كنند.

اما اعلام اين خبر در آن زمان واكنش‌هاي بي‌شماري را به دنبال داشت. كارشناسان و تحليل‌گران مسائل ارتباطي اين اقدام وزارت ارتباطات را كاملا غير قانوني عنوان كرده و مسوولان سازمان بازرسي كل كشور نيز براي بار ديگر نسبت به اين تصميم جديد اعتراض كردند. اما از آنجايي كه اعلام اين خبر در آخرين روزهاي سال 86 صورت گرفته بود،پي‌گيري آن به سال جاري موكول شد.

مخالفت مجلسيان با تعرفه جديد
اما در حالي كه تنها يك ماه به اعمال تعرفه جديد پيامك لاتين زمان باقي مانده است و درحالي كه هفته گذشته وفا غفاريان، رييس هيات مديره شركت مخابرات ايران از اعمال تعرفه از نخستين روز تيرماه سال جاري خبر داده است، نمايندگان مجلس كه در آخرين روزهاي كاري خود به سر مي‌برند نسبت به اين تعرفه جديد واكنش نشان دادند. رييس كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي‌در اين باره مي‌گويد: مجلس با افزايش نرخ پيام كوتاه تلفن همراه با حروف لاتين از 14 به 22 تومان كه قرار است از تيرماه جاري اجرايي شود، مخالف است. رمضانعلي صادق‌زاده مي‌افزايد: كيفيت شبكه تلفن همراه و نيز عقب‌افتادگي در مقوله اينترنت از ديگر مواردي است كه مجلس شوراي اسلامي‌مخالفت خود را با آن اعلام كرده است.

وي با اشاره به وضعيت فعلي شبكه ارتباطي كشور و با تاكيد بر اينكه نبايد زحمات مسوولان در عرصه ارتباطات را بعد از انقلاب ناديده گرفت، يادآور شد: متناسب با حركت تكنولوژي، تمامي‌كشورها در اين عرصه در حال رشد هستند كه كشور ما از اين نظر عقب است. رييس كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي‌ با اظهار اميدواري از اينكه شبكه تلفن همراه از لحاظ كيفي نيز متناسب با استاندارهاي ديگر رشد كند، درخصوص محروميت مشتركان تلفن همراه از سرويس‌هاي جديد اين شبكه خاطرنشان كرد: با وجودي كه سازمان تنظيم مقررات مي‌بايست قبل از ارائه پروانه اپراتور دوم، پيش بيني‌هاي لازم را براي استفاده صحيح و اصولي از سرويس MMS انجام مي‌داد، اما با گذشت بيش از دو سال از فعاليت اين اپراتور ، آيين‌نامه اجرايي استفاده از آن هنوز ابلاغ نشده است.

عضو كميته مخابرات مجلس نيز مي‌گويد: وزير ارتباطات بايد به دليل افزايش غير قانوني تعرفه پيامك لاتين، به مجلس پاسخ دهد. احمد بزرگيان، مي‌گويد: افزايش تعرفه پيامك لاتين بر اساس ماده 3 برنامه چهارم توسعه اقتصادي كشور غيرقانوني است. وي مي‌افزايد: دولت در صورتي كه درصدد افزايش و كاهش تعرفه باشد بايد پيشنهاد خود را شهريور هر سال به مجلس ارائه دهد و چنانچه مورد موافقت اين نهاد قرار گيرد، در آن صورت تغيير تعرفه امكان‌پذير مي‌شود. وي تصريح كرد : البته تعرفه پيامك فارسي كاهش يافته كه اين حركت وزارت ارتباطات بايد مورد تشويق قرار گيرد.

توجيه مخابرات
تعرفه جديد پيامك فارسي و لاتين در سازمان تنظيم مقررات تعيين شده است. اين گفته وفا غفاريان، رييس هيات مديره شركت مخابرات ايران است كه درباره افزايش تعرفه پيامك لاتين مي‌گويد: پيام كوتاه جزو خدمات پايه تلفن همراه نيست و سازمان تنظيم مقررات درخصوص تعيين تعرفه جديد اين سرويس نقش داشته است. وفا غفاريان در برنامه گفت و گوي ويژه خبري با تاكيد بر اينكه ارزان سازي پيامك فارسي در جهت حمايت از زبان فارسي صورت گرفت، به كاهش قيمت SMS فارسي از 14 به 9 تومان و افزايش پيامك لاتين از 14 به 22 تومان اشاره كرده و مي‌گويد: براي آن كه تفاوت قابل توجهي ميان پيامك لاتين و فارسي وجود داشته باشد تعرفه لاتين افزايش يافت.

وي با بيان اينكه سه مرجع سازمان تنظيم مقررات، شوراي اقتصاد و مجلس به عنوان قانونگذار در تعيين تعرفه‌هاي خدمات ارتباطات كشور نقش دارند يادآور شد: آن چه كه در ماده 3 برنامه چهارم توسعه اقتصادي كشور اشاره شده كه به موجب آن، پيشنهاد تغيير تعرفه از سوي دولت بايد شهريور هر سال به مجلس ارائه شود، مربوط به خدمات پايه بوده و از آن جايي كه پيام كوتاه جز خدمات ارزش افزوده است، در سازمان تنظيم مقررات، در مورد تعرفه آن تصميم گيري مي‌شود.

اختلاف نظر در سازمان تنظيم مقررات
با اين حال اما پيش از تغيير تعرفه‌هاي فعلي، زماني كه سازمان بازرسي كل كشور به گران بودن هزينه پيامك معترض بود، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز بارها با تعرفه 149 ريال براي پيام كوتاه مخالفت كرده است. پيش از اين تعرفه پيام كوتاه قرار بود در كميسيون تنظيم مقررات اين سازمان مورد بررسي قرار گيرد، اما محمود خسروي رييس اين نهاد بارها از تعويق در تاريخ بررسي اين تعرفه در كميسيون مربوطه خبر داده بود. با اين حال اين بار معاون وزير ارتباطات از تصويب اين تعرفه در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خبر داده است و اين درحالي است كه تاكنون هيچ كدام از مسوولان اين سازمان در اين باره اظهارنظري نكرده‌اند.

نرم‌افزاري كه هنوز ساخته نشده است
درحالي كه در زمان اعلام خبر تعرفه‌هاي جديد پيامكي از سوي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعمال تعرفه 22 توماني پيامك لاتين مشروط به ارائه نرم‌افزار ويژه از سوي شركت ارتباطات سيار بود، اما تا به اين لحظه نرم‌افزار مربوطه روي پرتال اين شركت قرار نگرفته است. در آخرين اظهار نظرها پيرامون اين نرم‌افزار، معاون شركت ارتباطات سيار در گفت‌و‌گو با ايسنا از نهايي شدن اين نرم‌افزار در پايان خرداد ماه خبر مي‌دهد. محمد مهدي عطوفي، معاون بازاريابي و امور مشتريان شركت ارتباطات سيارايران مي‌گويد: نرم‌افزار پيامك فارسي اواخر خردادماه سال جاري نهايي و براي مشتركان قابل استفاده خواهد شد. وي با اشاره به بحث نرم‌افزار پيامك فارسي مي‌گويد: قرار بر اين بود كه نرم‌افزار پيامك فارسي تا ارديبهشت‌ماه سال جاري آماده شود اما به دليل نياز به تست‌هاي مختلف نسخه‌ نهايي اين نرم‌افزار هنوز آماده نشده است.

وي با بيان اين كه اين نرم‌افزار در سايت شركت ارتباطات سيار به آدرس WWW.MCI.IR قرار مي‌گيرد، گفت: اين نرم‌افزار از سايت قابل دريافت بوده و مشتركان مي‌توانند به صورت رايگان آن را نصب كنند. وي گفت: حجم پيام كوتاه انگليسي به ميزان160 كاركتر است كه وقتي به پيامك فارسي تبديل مي‌شود، به دليل نوع كدينگ، اين حجم كاهش مي‌يابد؛ بنابراين به واسطه‌ نرم‌افزار پيامك فارسي كدينگ را طوري تغيير مي‌دهيم كه حجم فارسي به ميزان حجم لاتين افزايش يافته و نصب اين نرم‌افزار برروي گوشي اجازه اين كدينگ را مي‌دهد. عطوفي تاكيد كرد: قاعدتا گوشي مبدا و مقصد بايد داراي اين نرم‌افزار باشد؛ تقريبا گوشي‌هايي كه از سال 81 و 82 وارد كشور شدند قابليت پذيرفتن برنامه را دارند بنابراين مي‌توانيم اميدوار باشيم كه 80 تا 85‌درصد گوشي‌ها در اين زمينه مشكلي نخواهد داشت.

چند درصد نرم‌افزارنصب مي‌كنند؟
بر اساس آخرين آمارهاي ارائه شده در هفته گذشته، هم اكنون بيش از 39 ميليون نفر كاربر تلفن همراه در كشور وجود دارند كه نزديك به 26 ميليون نفر آن متعلق به همراه اول هستند. همچنين بر اساس اظهارنظر مسوولان شركت ارتباطات سيار، دانلود اين نرم‌افزار كه رايگان هم بوده از اواخر خرداد ماه از روي پرتال شركت همراه اول براي مشتركان تلفن همراه امكان‌پذير است. اما سوالي كه در اينجا مطرح مي‌شود آنست كه چند درصد از 39‌ميليون كاربر تلفن همراه در كشور امكان دانلود اين نرم‌افزار از طريق اينترنت را دارند؟

بر اساس آمارهاي غيررسمي، تعداد رايانه‌هاي موجود در كشور شايد نزديك به 20‌ميليون دستگاه باشد. در خوش بينانه‌ترين حالت چند نفر از 39‌ميليون كاربر فعلي تلفن همراه امكان دانلود و نصب نرم‌افزار مورد نظر وزارت ارتباطات براي با فرهنگ شدن (استفاده از پيامك فارسي) را دارند؟ چند درصد از 39‌ ميليون كاربر تلفن همراه امكان استفاده از لوازم جانبي همانند كابل رابط گوشي به كامپيوتر را براي نصب برنامه فوق الذكر را دارند؟ چند نفر از 39‌ميليون كاربر تلفن همراه تمايل به استفاده از پيامك فارسي را دارند؟ و در آخر گوشي چند نفر از مشتركان كم‌درآمد كه گوشي ارزان قيمت دارند مي‌تواند از اين نرم‌افزار پشتيباني كند؟

يك نظرسنجي
هر چند كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت پول ساز زير مجموعه‌اش يعني شركت ارتباطات سيار بايد پيش از اين افزايش قيمت در يك نظر سنجي اقدام به سنجش تمايل كاربران خود از اين اقدام فرهنگي را فراهم مي‌آورد، اما نتايج يك نظرسنجي كوچك آمارهاي جالبي را ارائه مي‌دهد: بر اساس يك نظرسنجي كه از بين 680 نفر صورت گرفته است، 443 نفر تمايل دارند پيامك‌هاي خود را به زبان فينگليش ارسال كنند و تنها 101 نفر از زبان فارسي براي ارسال پيامك استفاده مي‌كنند. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بدون توجه به حقوق كاربران و نيزعلاقه مندي‌هاي آن‌ها اقدام به افزايش تعرفه پيامك لاتين كرده است؟

يك نكته كنكوري
بر اساس آخرين گفت‌وگوي رييس شركت مخابرات ايران، سهام اين شركت قرار است تا پايان خرداد ماه سال جاري به بورس عرضه شود در نتيجه افزايش تعرفه پيامك لاتين كه بسياري از 26‌ميليون كاربر شركت ارتباطات سيار در ارسال پيامك‌هاي خود از حروف لاتين استفاده مي‌كنند مي‌تواند در اولين روزهاي حضور اين شركت روي تابلوي بورس، سود سرشاري را براي آن به ارمغان آورد. آنچه مسلم است حتي بعد از افزايش نهايي تعرفه پيامك لاتين، درصد بسياري از كاربران همراه اول همچنان از پيامك‌هاي لاتين استفاده خواهند كرد،چرا مسوولان اين شركت اندكي براي انتقادات وارده و نيز نظرات كاربران خود ارزش قايل نيستند؟ چرا نهادهاي نظارتي پيرامون اين داستان هيچ گونه اقدامي انجام نمي‌دهند؟ و چرا...
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 577]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن