تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835880122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيفته محبوب


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شيفته محبوب
شيفته محبوب
درباره «ذکر» و «اهل ذکر» سخن بسيار گفته شده است. در اين مقاله کوتاه، اشاره‌اي به احوالات ذاکرين مي‌کنيم. همانطور که مي‌دانيد، منظور از ذکر، اذکار و اوراد وارد نيست و ذاکرين، فقط به کساني اطلاق نمي‌شود که زبانشان در حال ذکر گفتن باشد. ذکر به معناي ياد خداست. و از اين روي نيز به نماز هم ذکر گفته شده است. (1) و اگر چه کساني که پيوسته ذکر مي‌گويند و لبانشان به اذکار و اوراد مشغول است، به نوعي ذاکر هستند ولي آنچه دين به آن اهتمام داشته، ذکر به معناي ياد خداست که او را از گناه باز دارد. لذا ذکري مهم و اثر گذار است که از درون به قلب جاري شود و شخص چون به ياد خداست، نام او را به لب بگويد. و اين قسم بهتر از ذکري است که از لب‌ها به سوي قلب جاري مي شود. رُوِیَ عَنْ عَلیٍّ عَلَيهِ السَّلام قال:وَ إِنَّ لِلذِّكْرِ لَأَهْلًا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْيَا بَدَلًا فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَنْهُ يَقْطَعُونَ بِهِ أَيَّامَ الْحَيَاةِ وَ يَهْتِفُونَ بِالزَّوَاجِرِ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ فِي أَسْمَاعِ الْغَافِلِينَ[2].ترجمه حدیث: امیر المؤمنین، علی علیه السلام  فرمودند: همانا برای یاد خداوند مردمانی است كه ذكر خدا را به جاى دنيا برگزيدند، و هيچ تجارتى يا خريد و فروشى، آنها را از ياد خدا باز نمى‏دارد. با ياد خدا روزگار مى‏گذرانند و بانگهایی را که از کارهای حرام باز دارنده است در گوشهای غافلان بر می­آورند.آیا اینها برای دنیای خود کار نمی­کنند؟ نه! کاسبی می­کنند اما کسب، تجارت و بیعشان موجب نمی­شود که آنها را از یاد خدا باز دارد. «وَ إِنَّ لِلذِّكْرِ لَأَهْلًا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْيَا بَدَلًا»  از کلمات امیر المؤمنین علی علیه السلام در یکی از خطبه­های نهج البلاغه است که می­فرماید: برای یاد خداوند مردمانی است که از نظر درونی، به جای اینکه همواره به فکر دنیا باشند، درهمه حال به یاد خدا هستند. «فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَنْهُ[3]» [اين عبارت اشاره دارد به آيه شريفه «رجال لا تلهيهم تجاره و لا بيع عن ذکر الله و اقام الصلوه... مرداني که تجارت و خريد و فروش، آنها را از ياد خدا باز نمي‌دارد.»(4) و در مقابل اين گروه، عده اي هستند که خداوند درباره آنها مي‌فرمايد: گروهي از مردم هستند که چون تجارت و يا مايه سرگرمي ببينند، از صف يکپارچه نماز به سوي آن پراکنده شوند... ] (5) آیا اینها برای دنیای خود کار نمی­کنند؟ نه! کاسبی می­کنند اما کسب، تجارت و بیعشان موجب نمی­شود که آنها را از یاد خدا باز دارد. کاسبی­اش را می­کند ولی در عین حال خدا را یادش نمی­رود. «يَقْطَعُونَ بِهِ أَيَّامَ الْحَيَاةِ» تمام روزگار زندگیشان را با همین یاد خدا می­گذرانند. «وَيَهْتِفُونَ بِالزَّوَاجِرِ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ فِي أَسْمَاعِ الْغَافِلِينَ» اما نه تنها در بازار در دلشان به یاد خدا هستند، بلکه اگر کسی را هم ­بینند که دارد کارِ حرام می­کند و غافل از خدا است، در گوش او بانگ برمی­آورند که: حواست جمع باشد! خدا هست! قیامتی هست! مواظب باش دستت در مال حرام نرود! اینها در گوشهایی که غافل از خدا هستند بانگ برمی­آورند ؛ بانگهایی که بازدارنده از کارهای حرام است.حواست جمع باشد! خدا هست! قیامتی هست! مواظب باش دستت در مال حرام نرود!منبع[1] . حجر ، آيه 9.[2] نهج البلاغة، خطبه 222[3] . امیرالمؤمنین علیه السلام در این فراز از روایت به آیه 37 سوره مبارکه نور: «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ...» اشاره کرده است.[4]. نور، 37.[5]. جمعه، آيه 11.تهيه و فرآوري: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن