تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803340915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهمیت استراتژیکی « تنگه هرمز » و پیام رزمایش سپاه برای غرب


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اهمیت استراتژیکی « تنگه هرمز » و پیام رزمایش سپاه برای غرب
اهمیت استراتژیکی « تنگه هرمز » و پیام رزمایش سپاه برای غرب نویسنده : مهدی خانعلی‌زاده انتشار خبر « آغاز رزمایش بزرگ نیروی دریایی سپاه در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز » شاید در نگاه اول ، یک خبر عادی به نظر برسد؛ خصوصا آنکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، با انجام مانورها و رزمایش‌های متعدد، آمادگی بالا و توان دفاعی قدرتمند خود را به نمایش گذاشته‌اند اما با اندکی درنگ در وضعیت استراتژیک "تنگه هرمز" و در نظر گرفتن نقش حیاتی این منطقه در مبادلات جهانی، می‌توان به اهمیت این رزمایش پی برد.« تنگه هرمز » ؛ مهم‌ترین نقطه عبور نفت در جهانتنگه هرمز آبراهی است که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می‌دهد.در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات ایران از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد. همچنین روزانه از ۱۵ میلیون بشکه نفت صادراتی کشورهای حوزه خلیج فارس حدود ۱۴ میلیون بشکه آن از تنگه هرمز و مابقی از طریق یک خط لوله در عربستان به دریای سرخ می‌رسد. البته هر روز نیز ده‌ها نفتکش غول‌پیکر از این تنگه عبور می‌کنند. همچنین علاوه بر نفت، فرآورده‌های نفتی و کالاهای بسیاری نیز از این تنگه خود را به مقصد می رسانند.اهمیت تنگه هرمز در منطقه به نحوی است که حتی وزارت انرژی آمریکا نیز چند ماه قبل تنگه هرمز را «مهم‌ترین نقطه عبور نفت در جهان» دانست. شاید به همین خاطر است که وزیر انرژی آمریکا در یکی از جلسه‌های کنگره این کشور مطرح کرده که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، آمریکا باید ۶۳ درصد انرژی خود را از خلیج فارس تامین کند.

اقتدار نظامی ایران در تنگه هرمز ؛ جدی‌ترین مانع ایالات متحده آمریکاچند ماه قبل، دو اقتصاددان برجسته آمریکایی با حضور در میزگرد "شبکه ای. بی. سی" هشدار دادند که در صورت اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و حمله نظامی آمریکا، ایران می‌تواند با بستن تنگه هرمز اقتصاد دنیا را دچار رکود سازد."استفان لانگ" یکی از این اقتصاددانان هشدار داده که احتمال هر گونه شوک نفتی از طریق قطع صادرات نفت، «فاجعه اقتصادی» ایجاد خواهد کرد. دیوید ویس اقتصاددان ارشد موسسه استاندارد پورز نیز از بروز شوک نفتی در صورت تشدید تنش‌ها خبر داده است.وی درباره تنش مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نیز گفته است: اگر ایران نفت خود را از بازار جهانی کنار بکشد و تنگه هرمز را به روی نفت‌کش‌ها ببندد، بازار با ۲۰ میلیون بشکه کمبود نفت مواجه خواهد شد که به رسیدن بهای نفت به ۲۵۰ دلار منجر خواهد شد که این شرایط شکی در بروز رکود در اقتصاد جهان نخواهد داشت.تهدید امنیتی علیه ایران ، تهدید ۴۶ درصد انرژی دنیاستوجود ناامنی در تنگه هرمز می‌تواند اقتصاد جهان را مختل نماید و بر اساس اظهارات کارشناسان بین‌المللی، تامین امنیت این آبراه استراتژیک بیش از همه در اختیار "جمهوری اسلامی ایران" است.به خطر افتادن امنیت انرژی در ایران به معنای به خطر افتادن انرژی در کل منطقه است و در شرایط تحریم و بحرانی فقط بحث صدور ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران دیگر مطرح نیست؛ بلکه موضوع جریان ۴۶ درصد انرژی جهان از این منطقه مطرح است.تاکنون امنیت این منطقه را ایران حفظ کرده است و برخی نگرانی ها درباره امنیت انرژی از هنگامی آغاز شد که نخستین ناوهای آمریکا در ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی وارد این منطقه شدند.

سپاه و ارتش ؛ نماد تسلط جمهوری اسلامی ایران بر تنگه هرمزبنابر اعتراف مقامات آمریکایی، کنترل کامل تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترین شاهراه انتقال انرژی در جهان، در توان نظامی و تسلیحاتی ایران است. حضور مقتدرانه و آگاهانه نیروهای مسلح در خلیج فارس و دریای عمان برای تامین امنیت منطقه همواره یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران بوده است.در سال‌های اخیر و با افزوده شدن تعدادی از ناوهای جنگی که عمدتا متعلق به کشورهای آمریکا و انگلیس هستند، رسانه‌های غربی تلاش کردند تا با فضاسازی رسانه‌ای اعلام کنند که دیگر دوران تسلط ایران بر این منطقه حیاتی گذشته و این نظامیان آمریکایی هستند که مدیریت تنگه هرمز و خلیج فارس را بر عهده دارند.البته این ادعای تبلیغاتی خیلی زود رنگ باخت و با اقدام نیروهای مرزی ایران در دستگیری یک قایق نظامی متعلق به نیروی دریایی انگلستان، افکار عمومی جهان متوجه شد که حتی حضور گسترده نیروهای خارجی در منطقه هم نتوانسته خللی در اقتدار امنیتی ایران در منطقه وارد کنند.اکنون بهتر می‌توان به اهمیت رزمایش دریایی سپاه در منطقه استراتژیک و ژئوپلوتیک "تنگه هرمز" که از امروز و به مدت 3 روز برگزار خواهد شد، پی برد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن