واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: «یوزارسیف آمدیم نبودی!» روی دیوارهای این جا هم مثل خیلی از آثار تاریخی پر از یادگاری است. برای تازه شدن داغ دلتان میتوانید سری به... با امیر حسین مدرس سری به دکورهای عظیم سریال یوسف پیامبر (ع) زدیم، پربینندهترین سریال این روزها و البته پر حاشیه ترین آنها تور تبس با ایناروس! اگر بنا باشد فهرستی از پرحاشیهترین سریالهای سال را تهیه کنیم، بدون شک در صدر این فهرست؛ سریال یوسف پیامبر (ع) قرار دارد که از روز هفتم تیر روی آنتن رفت. اقبال بالای 90درصد به این سریال، اعتراضات مختلف به نحوه روایت این قصه قرآنی، نحوه پاسخگویی و گارد بسته کارگردان، شباهتهای آن به بعضی مسائل سیاسی روز، پیامکهای پی در پی، بودجه سریال و کلی چیزهای دیگر، آخرین ساخته فرج الله سلحشور را بارها خبرساز کرد. خود ما هم بلافاصله بعد از آن سکانس کذایی یوسف و زلیخا، در پرونده «یوسف گم گشته» از خجالت سریال درآمدیم و البته کارگردان هم تلفنی و در دیگر مجامع از خجالت ما درآمد. در این پرونده سعی کرده ایم سراغ ماجراهای ساخت دکورهای این سریال پر خرج برویم که تا به حال پر خرج ترین سریال روی آنتن رفته رسانه ملی است. متاسفانه بخشهای داخلی کار که در فرهنگسرای خاوران بود دیگر وجود ندارد تا به آن جا سری بزنیم. پس با امیر حسین مدرس (ایناروس) یک بعدازظهر در لوکیشن سریال در شهرک سینمایی دفاع مقدس چرخیدیم و بعد هم پای حرفهای مجید میر فخرایی، مدیر هنری و همه کاره طراحی صحنه و لباس سریال نشستیم. لوکیشن سریال یوسف پیامبر (ع) یک سال ونیم است بلا استفاده مانده اما این روزها مورد توجه مدارس وتورهای گردشی قرار گرفته هوهوی باد در کاخ آمن حوتپ پس اهرام ثلاثه کجاست؟ و داخل کاخها و خونهها چی شده؟ اینها سوالات اصلی آنهایی است که این روزها به شهرک سینمایی دفاع مقدس میآیند و لابهلای دکورهای هیولایی مجموعه یوسف پیامبر (ع)، بهت زده به در و دیوار نگاه میکنند. بچه مدرسهایها و تک و توک آدمهای معمولی در روزهایی که ماجراهای یوزارسیف نقل مجالس شده با نامهنگاری و تایید بچههای شهرک سینمایی، سری به این جا میزنند. این جا حتی از سیستان و بلوچستان هم بازدید کننده دارد. البته پرتاب به مصر باستان برای دانش آموزان 500 تومان و برای بقیه هزار و پانصد تومانی آب میخورد.سمت چپ کیلومتر 30 اتوبان تهران – قم، شهرک 700 هکتاری دفاع مقدس با کلی تانک و ماشین سوخته و خاکریز منتظر گروههای فیلمساز است. اما در انتهای جاده نیمه آسفالتهای که به خاطر انفجارهای خمپاره، گله گله مثل جگر زلیخا تکه و پاره شده ستونها و بناهای عظیم مجموعه یوسف پیامبر (ع) به سرعت به چشم میآید چون تا فرسنگها اطرافش بیابان است. مجموعه حدودا 32 هزار مترمربعی لوکیشن این سریال شامل 3 بخش عمده مصر، کنعان و فدان است. البته چشم گیرتر از این مجموعه؛ دریاچه مصنوعی سمت غرب است که جولانگاه پرندگان دریایی شده و دارند با ماهیهای پرورشی آن شکمی از عزا درمیآورند. تا 7 سال قبل، این جا هیچ فرقی با هزاران هکتار زمین خاک و خلی اطرافش نداشت تا این که سلحشور کار طراحی امور دکور سریالش را به مجید میر فخرایی سپرد. کسی که آَشناترین نام بین مدیر هنریهاست و کارهای خفنی مثل مجموعه امام علی (ع) مردان آنجلس و روز واقعه را جمع وجور کرده «سلحشور 200 صفحه سرچ اینترنتی به من داد، خودم هم به کتابخانههای مختلف رفتم، حتی به موزه لوور فرانسه رفتم، از ابزارهای مصر باستان عکاسی کردم سفر به مصر هم جور شد. با یک تیم 75 نفره (15 نفر طراح و 60نفر اجرایی) کار را شروع کردیم»سوز سرما و آخرین تقلاهای زمستان برای خودنمایی، لابهلای دکورهای عظیم مصر میپیچید، دکورهایی که با اسکلت آهنی و دیوار گچی و کاملا مستحکم بنا شده اند ولی گذشت یک سال و نیم از پایان پروژه و مرمت نکردن آن به وضوح به چشم میآید، هرچند که مقاومت در برابر بادهای بیابانی که به 100 کیلومتر در ساعت میرسد و برف و باران، نشان از مواد خوب استفاده شده دارد «ما در این پروژه چیزی کم نگذاشتیم. خیلی از تهیه کنندهها اهمیت چندانی به طراحی لباس و دکور نمیدهند ولی برای سلحشور مهم بود» پشت درها خالی است 3 هزار دست لباس، 500 دست لباس سرباز و ادوات نظامی مصری که در مقیاس واقعی قالبگیری شده بودند، دهها ماسک که در مراسمها سمبل خدایان بود – ما فقط یک نمونه از آن را در مراسم تدفین بوتیفار دیدیم – مجسمههای 9 متری، 24 مجسمه قوچی شکل 9 متری در یک خیابان و 2 کشتی بزرگ که توسط قایق سازان انزلی ساخته شده، همه و همه از کارهای عجیب و غریب تیم میرفخرایی در این سریال است که البته به خوبی دیده نمیشود. این که حالا چرا ما این همه عظمت را به سختی میبینیم و چرا این همه دکور با ابعاد عظیم معلوم نیست را میر فخرایی به نظر و نگاه کارگردان مربوط میداند، «برای سلحشور شخصیتها و دیالوگها مهمتر بود. خیلی حرکت کردن کم است (حرکت دوربین با جرثقیل) میر فخرایی شباهت بین لباسهای آدمهای مختلف در مصر را شدیدا رد میکند «در نقش برجستهها و آثار مکتوب هست، مصریها کتان سفید میپوشیدند. در این کار، روی یقه و سرآستینها کار شده. این که آمن هوتپ شبیه بقیه است را قبول ندارم، هرکس لباس خاص خودش را دارد» با این حال، در مجموعه لوکیشن سریال، هیچ اثری از لباسها و لوازم نیست. برای همین بازدید کنندهها حسابی توهم زده میشوند چون پشت درها خالی است. حتی دکورهای خوش آب و رنگ داخلی کاخها، معابد و زندان زاویرا هم که در سوله ای در فرهنگسرای خاوران بوده به خوبی و خوشی نابود شده تا نتواند مکمل این مجموعه باشد. ما از خارجیها بهتر ساختیم راستی، تا حالا 21 فیلم و سریال خارجی درباره یوسف ساخته شده که نمونه آمریکایی آن به اسم «سرنوشت یوسف» به کارگردانی راجر یانگ و بازی بن کینزی در اینترنت خیلی فروش دارد.دراین کار چقدر از نمونههای خارجی استفاده شده؟ «هیچی. راستش من بعد از اتمام کار، این فیلم را دیدم. احساسم این بود که کار ما بهتر از آن درآمده. آن کار هم البته ضعیف بوده ولی خب، شبیه هم هستند چون منابع یکی است» سیم بکسلها را بیاورید!«یوزارسیف آمدیم نبودی!» روی دیوارهای این جا هم مثل خیلی از آثار تاریخی پر از یادگاری است (برای تازه شدن داغ دلتان میتوانید سری به گزارش وندالها بزنید) چرا این جا رسیدگی نمیشود؟ برای سریالی مثل یانگوم درکره، لوکیشن آن پر از ادا و اصول است تا جذابیت توریستی ایجاد شود. ماکت شخصیتها، فروش لباس و غذای سلطنتی، نمایش قسمتهایی از سریال و پشت صحنه آن، اهدای کتب تاریخ کره و.... اما این جا در حالی که روزی حدود 700 بازدید کننده دارد جالب است که هنوز هیچ تبلیغ رسمیای برای این کار نشده و طبق معمول، تبلیغ دهان به دهان باز هم جواب داده، در حقیقت، خود طعمه با پای خودش به دام افتاده اما انگار نه انگار، فرصت خوبی که میشود صرف تبلیغ مذهبی و تاریخی کار شود. با این دست و آن دست کردن به باد میرود. انگار دل میر فخرایی از این ماجراها حسابی پر است «هرکاری راهی دارد. از من یا هرکس دیگر دعوت به همکاری میکنند میرویم. نگهداری از این دکورها بودجه میخواهد، ببینید، ما هنوز یک شهرک سینمایی منسجم نداریم، یک سریاش در شهرک غزالی است . یک سری در شهرک دفاع مقدس. بعضیهایش مثل مختار وسط بیابان است.... وقتی هر کدامش یک گوشهای است و برای خودش یک متولی جدا دارد از این بهتر نمیشود. من تا حالا چند تا دکور شهرک درست و حسابی ساختهام. یوسف(ع)، مردان آنجلس، امام علی (ع)، شیخ مفید، فرزند صبح و سرزمین کهنه که هر کدامشان برای یک مقطع تاریخی است اما نماندهاند جلوی چشم خودم به بهانه کمبود جا، سیم بکسل انداختند دور دکور مردان آنجلس و با جیپ کشیدند تا با خاک یکسان شد!»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]