تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816534022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتفاضه تنها راه رهايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انتفاضه تنها راه رهايي
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
اانتفاضه واژه‌اي است كه از سال ‪ ۱۳۶۶) ۱۹۸۷‬ه.ش) وارد واژگان انقلابي، سياسي مصطلح روزمره شده است. تا پيش از اين زمان ،لفظ انتفاضه فقط در كتاب‌هاي لغت مشهود بود.

با خيزش توده‌هاي مسلمان فلسطين و استمرار آن، امروز شايد كمتر كسي باشد كه نسبت به انتفاضه (قيام اسلامي فلسطين) بي‌اطلاع باشد.

انتفاضه از نظر لغوي يعني جنبش و لرزش و حركتي كه همراه با نيرو و سرعت باشد. انتفاضه الشعب يعني جنبش و قيام مردمي.

از نظر سياسي و اجتماعي انتفاضه يا قيام عبارتست از رفتار و عملكرد معترضانه و شجاعانه مستمر مردم غير مسلح فلسطين در قبال رژيم اسراييل.

بديهي است كه عامل تعيين‌كننده انتفاضه متكي به حضور آگاهانه و عملي مردم است و اگر نقش مردم را از قيام حذف كنيم ، قيام عملا مفهومي ندارد و در واقعيت به منصه ظهور نخواهد رسيد. قيام (انتفاضه) و انقلاب از نظر مفهومي دو واژه نزديك به هم هستند ومقدمه هر انقلابي قيام است .

فلسطينيان معترض و خشمگين نسبت به نيروهاي اشغالگر، در مقابله با صهيونيست‌ها از سنگ استفاده مي‌كردند و با پرتاب سنگ به طرف اشغالگران از خودشان دفاع مي‌كردند به اين جهت از انتفاضه به عنوان انقلاب سنگ نيز ياد شده است.

در تاريخ معاصر فلسطين از آغاز اشغالگري اسراييل تاكنون چهار انتفاضه رخ داده است كه عمر سه انتفاضه در طي سال‌هاي ‪ ،۱۹۳۹ ،۱۹۳۳ ،۱۹۲۱‬نسبتا كوتاه بود و به شكست انجاميد. در واقع روند سه انتفاضه در همان مقطع اول تاريخ معاصر فلسطين بوده است. اما از انتفاضه‌اي كه از سال ‪ ۱۹۸۷‬شروع شد به عنوان انتفاضه بزرگ ياد مي‌شود كه همچنان ادامه دارد.

انتفاضه داراي دو ويژگي اصلي است: مردمي بودن و اسلامي بودن
تا قبل از انتفاضه، فقط مساله فلسطيني‌هاي خارج از سرزمين‌هاي اشغالي مطرح بود ، با شروع انتفاضه اين مساله به داخل اراضي اشغالي منتقل شد و مجددا به فلسطينيان داخل اعتبار بخشيد. در واقع با شروع انتفاضه فلسطينيان پس از ‪ ۴۰‬سال امنيت داخلي اسراييل به شدت به خطر افتاد و همين امر، ضرورت طرح حل مساله فلسطين را براي اسراييليها مطرح ساخت.

انتفاضه توانست چند محور اساسي را در تحولات فلسطين ايجاد كند:
‪ -۱‬ميدان مبارزه با اشغالگران را پس از سالها بار ديگر به داخل سرزمين هاي اشغالي هدايت كند و اين درحالي بود كه تعيين سرنوشت مردم فلسطين در مذاكرات ديپلماتيك پشت درهاي بسته توسط ديپلمات‌هاي عربي و غربي خارج از اراضي اشغالي رقم مي‌خورد.

‪ -۲‬انتفاضه سبب شد عنصر فلسطيني را در موضعي قرار دهد كه ديگر نه تنها حكم طرف مغلوب را نداشته باشد، بلكه در بسياري از مقاطع شرايط خاصي را به دشمن خود تحميل كند.

‪ -۳‬انتفاضه همچنين به گروه‌هاي فلسطيني خارج از سرزمين‌هاي اشغالي نيز اعتبار بخشيد. به عنوان مثال ساف را از بن بستي كه در آن درگير بود ، نجات بخشيد.

انتفاضه باعث شد كه صهيونيست‌ها براي خاموش كردن آن به سازمان آزاديبخش فلسطين امتياز بدهند. در واقع يكي از علل پيشرفت اوليه روند سازش در خاورميانه و امضاي توافق اوليه بين ساف و اسراييل، خطرات انتفاضه و گسترش قيام فلسطيني‌هاي مناطق اشغالي بود.

در آستانه امضاء پيمان غزه- اريحا، اسحاق رابين در پاسخ به پرسشهاي چند تن از اعضاي كميسيون دفاع اسراييل تاكيد كرد كه نفوذ گروههاي اسلامي در سرزمينهاي اشغالي هر روز گسترش بيشتري مي‌يابد و اين امر براي اسراييل خطرناك خواهد بود.

در همين زمينه روزنامه آمريكايي ساينس مانيتور پس از امضاي پيمان غزه- اريحا نوشت: اگر به خاطر مسلمانان راديكال نبود، صلح بين اسراييل و ساف هرگز به وقوع نمي‌پيوست؟ از شگفتي‌هاي قضيه اين است كه طرفين معاهده يعني اسحاق رابين و عرفات هر دو از ترس يك دشمن مشترك كه همان اسلام سياسي راديكال باشد مجبور به امضاي قرارداد صلح شدند.

كارشناسان غربي در تحليل خود از چگونگي امضاي پيمان سازش اعلام كردند كه اوج‌گيري انتفاضه هم صهيونيست‌ها و هم ساف را تهديد مي‌كرد و آنها را متقاعد كرده بود كه اگر فرصت پيش آمده در گفتگوهاي جاري را تبديل به يك صلح و توافق واقعي نكنند، در بلند مدت هر دو ضرر خواهند كرد.

همچنين پراودا در مقاله‌اي در اين‌باره نوشت: اسراييل درصدد بود تا از انتفاضه و تبعات آن رهايي مي‌يابد. انتفاضه خسارات سنگيني را براي اسراييل به وجود آورده است. اسراييل ناگزير به پيدا كردن راه حلي براي انتفاضه بود. صلح اسراييل و عرفات مي‌توانست ابعاد انتفاضه را محدود سازد و اين مطلوب اسراييل است. اسراييل هر روز در سرزمينهاي اشغالي تلفات مي داد و در وضعيت بغرنجي به سر مي‌برد و بسياري از امكانات نظامي و اقتصادي اش را صرف رويارويي با انتفاضه كرده بود، لذا اسراييل فكر مي‌كند كه از طريق صلح با عرفات مي‌تواند انتفاضه را خاموش كند.

علل و پيش زمينه‌هاي انتفاضه:
‪-۱‬پيروزي انقلاب اسلامي ايران:
وقوع انقلاب اسلامي ايران، نقش مهمي در تقويت و گسترش بيداري و خيزش اسلامي در كشورهاي اسلامي داشته و همواره انقلاب ايران به عنوان الگويي موفق از جنبش اسلامي مطرح بوده است.

رهبر جهاد اسلامي فلسطين در اين رابطه مي‌گويد: هيچ چيز به اندازه انقلاب امام خميني (ره) نتوانست ملت فلسطين را به هيجان آورد و احساسات آنها را برانگيزد و اميد را در دلهايشان زنده كند. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران ما به خود آمديم و دريافتيم كه آمريكا و اسراييل نيز قابل شكست هستند. ما فهميديم كه با الهام از دين اسلام مي‌توانيم معجزه بسازيم و از اين رو ملت مجاهدمان در فلسطين انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را به ديده تقدير مي نگرند و امام خميني (ره ) را از رهبران جاويد تاريخ اسلام مي‌دانند.

زياد ابوعمرو، درباره حركت اسلامي در كرانه باختري و نوار غزه چنين نوشته است: ترديدي نيست كه ازدياد نفوذ گرايشهاي ديني در خارج از اراضي اشغالي، مانند ايران و مصر و لبنان؟ اثر آشكاري بر مردم كرانه باختري و نوارغزه داشته است.

نقش امام خميني (ره )در نهضت فلسطين دو اثر مهم به همراه داشت: اول هدايت قيام به سمت انگيزه‌هاي اسلامي و ديگري حمايت مسلمانان انقلابي جهان از اين نهضت.

‪ -۲‬دومين عامل كه در وقوع انتفاضه موثر بود، نااميدي مردم ساكن در مناطق اشغالي از اقدام سازمانها و گروههاي فلسطيني خارج از اين نقاط به ويژه نااميدي از سازمان آزاديبخش فلسطين به عنوان شاخص‌ترين نيروهاي مبارز فلسطيني تا اين زمان.

ساف به تدريج از قاطعيت اوليه تهي شد و پس از خروج از لبنان در تلاش براي حفظ خويش به عنوان تنها نماينده فلسطين، اسير سياستهاي دولتهاي منطقه شد و به تدريج به سازش با دشمن صهيونيستي روي آورد؟ هر چند سعي نمود در چارچوب سياستهاي آمريكا و اسراييل حقوق ظاهري براي مردم فلسطين كسب نمايد اعلام كهنگي منشور ساف از سوي عرفات، به رسميت شناختن قطعنامه ‪ ۲۴۲‬و ‪۳۳۸‬ سازمان ملل و به تبع آن، شناسايي موجوديت و حقوق اسراييل از سوي ساف و انصراف از مشي مسلحانه، موجب شد تا اميد ناچيزي كه فلسطينيها نسبت به اين سازمان داشتند به نااميدي تبديل شود و سعي كنند با تكيه بر خويش به مبارزه عليه دشمن بپردازند. به اين ترتيب با پيوند ساف به قطار صلح و پيگيري راه حلهاي مسالمت آميز و تنازل از مواضع اوليه و يا به عبارت بهتر، جايگزين شدن شاخه زيتون به جاي تفنگ، نهال انتفاضه جوانه زد و روز به روز بارورتر شد.

‪ -۳‬نااميدي مردم فلسطين از دولتهاي عرب منطقه براي اقدام مستقيم:
به گفته ابواياد تمام انقلابي‌هايي كه در فلسطين شكل گرفته‌اند در پايتخت هاي عربي دفن شده‌اند .دولتهاي عرب نسبت به فلسطيني‌ها علاقه‌اي بسيار، ابراز مي‌دارند و وعده و وعيد فراوان مي‌دهند اما از كمك واقعي و عملي خبري نيست.

به هر حال شكست اعراب در طول جنگ‌هاي اعراب و اسراييل از يك سو و تحولات سياسي از سال ‪ ،۱۹۸۲‬تا كنفرانس سران امان در نوامبر ‪ ،۱۹۸۷‬فلسطيني‌ها را بسوي نااميدي بيشتري سوق داد.

‪ -۴‬عمليات حزب الله در لبنان در سال ‪:۱۹۸۲‬
اسراييل در ‪ ۶‬ژوئن ‪ ۱۹۸۲‬با ارتشي مجهز به ‪ ۱۰۰‬تانك و وسايل نقليه‌اي كه بوسيله نيروهاي دريايي و هوايي پشتيباني مي‌شدند به لبنان حمله كرد، حمله اسراييل به جنوب لبنان موجب شكل‌گيري و بروز يك مقاومت مردمي در مقابل ارتش اسراييل شد و سازمانهاي اسلامي- مردمي از متن مردم جوشيد. اين سازمانها كه دست به عمليات شهادت‌طلبانه انفجار، عليه مقر تفنگداران آمريكا و فرانسه زده با تمسك به عمليات نامنظم چريكي براي ارتش اسراييل دردسر زيادي ايجاد كردند، به سرعت مورد توجه مسلمانان اراضي اشغالي فلسطين قرار گرفتند. عمليات مقاومت اسلامي در لبنان، موجب خروج آمريكا و نيروهاي چند مليتي از لبنان شد؟ از سوي ديگر ادامه عمليات مقاومت اسلامي در لبنان موجب شد نيروهاي صهيونيستي در سال ‪ ۶۴‬از بيروت به صيدا و از صيدا به نوار ساحلي عقب نشيني كنند. تمام اين عمليات به عنوان جرقه‌هاي اميدي بود كه در دل مردم فلسطيني ساكن در نقاط اشغالي دميد.

‪ -۵‬سياستهاي سركوبگرانه اسراييل:
فشار رژيم صهيونيستي مبني بر تحقير فلسطيني‌ها به عنوان شهروندان درجه ،‪۲‬ تبعيد و اخراج آنها، ضرب و شتم و تخريب خانه‌ها و ؟ جملگي نيروهاي متراكمي بود كه فلسطيني‌ها را به واكنش فرا مي‌خواند. سياستهاي اسراييل در از بين بردن هويت اسلامي - عربي فلسطين و تثبيت ماهيت صهيونيستي در اين سرزمين نيز يكي ديگر از عوامل موثر در شكل‌گيري انتفاضه بود.

يكي از ويژگيهاي اصلي اين حركت (انتفاضه) اسلامي بودن آن مي‌باشد به اين جهت تقويت و رشد جريان اسلام گرايي در مقابل افول جريانهاي چپ و ملي در دهه ‪ ۷۰‬و ‪ ۸۰‬مورد توجه قرار دارد.

گسترش موج اسلام خواهي :
در سالهاي اخير شاهد پيدايش سازمانها و گروههاي متعددي بوديم كه شعار اسلام را در دست دارند كه دامنه فعاليت پاره‌اي از اين سازمانها و گروهها به كار تبليغ محدود مي‌شد مانند جماعه التبليغ و الدعوه اين گروه از انجام هر گونه فعاليت سياسي خودداري كرده و به تبليغ در مسجدها و مكانهاي عمومي بسنده مي‌كند. آنچه حائز اهميت است گسترش موج اسلامخواهي در دهه ‪ ۱۹۷۰‬و ‪ ۱۹۸۰‬مي‌باشد كه نمونه بارز آن چند برابر شدن مسجدها در سرزمين هاي اشغالي، پس از ‪ ،۱۹۶۷‬از پديدهاي اجتماعي اوج‌گيري جريان اسلامي است.

براساس آمار موجود، در سالهاي اخير، تعداد مسجدها در كرانه باختري از ‪۴۰۰‬ مسجد در سال ‪ ۱۹۶۷‬به ‪ ۷۵۰‬مسجد در سال ‪ ۱۹۸۷‬افزايش پيدا كرده است. همچنين در نوار غزه پيش از ‪ ۶۰۰‬مسجد وجود دارد در حالي كه ‪ ۲۰‬سال پيش تعداد آن از ‪ ۲۰۰‬مسجد تجاوز نمي‌كرد.

بسياري از تظاهرات سياسي از مسجدها آغاز گشت. مسجدها كه در روند تعطيل اماكن عمومي به وسيله مقامهاي اشغالگر، بيشتر از ساير اماكن مصون مانده اند به ميعادگاه بحث و گفتگوي سياسي روز مبدل شده‌اند و اين مساله بيانگر
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن