تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814915705




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه جامع تخت جمشيد،نياز ‪ ۲۵۰‬ميليون توماني در مقابل اعتبار ‪ ۲۵۰۰‬ساله


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: موزه جامع تخت جمشيد،نياز ‪ ۲۵۰‬ميليون توماني در مقابل اعتبار ‪ ۲۵۰۰‬ساله
داخلي. فرهنگي. موزه.

تخت جمشيد،بنيان سنگي سترگ و نستوه آرميده بر دامنه كوه رحمت مي‌تواند داراي موزه‌اي جامع و در شان اين يادمان فرهنگي باشد اگر ‪ ۲۵۰‬ميليون تومان اعتبار اوليه آن اختصاص يابد.

‪ ۲۵۰‬ميليون تومان اعتبارشايد رقم چندان بزرگي در مقابل ‪ ۲۵۰۰‬سال پيشينه فرهنگي وتاريخي اين بناي كهن نباشد، امااختصاص همين مبلغ‌مي تواند سرآغازي براي گرداوري و مستندسازي و ارائه ارزشهايي باشد كه هركدام از آن تصويري روشن از تاريخ و تمدن اين بناي كهن را در موزه‌اي جامع به نمايش مي‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اكنون نيز بناي تاريخي تخت جمشيد داراي موزه‌اي است كه برخي از يافته‌هاي تاريخي و تمدني در آن نگهداري مي‌شود و فضاي داخلي موزه‌نيزبه سبك بناي كهن تخت جمشيد آراسته گرديده اما اين موزه كوچك در خور جايگاه رفيع و سترگ سنگسازه‌هاي قديمي تخت جمشيد نيست.

مدير بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد در مورد ايجاد موزه جامع تخت جمشيد گفت:همه مطالعات براي توسعه موزه فعلي تخت جمشيد و ايجاد موزه جامع انجام شده و طرح‌هاي آن نيز مصوب گرديده اما همه چيز در گروه اختصاص ‪ ۲۵۰‬ميليون تومان اعتبار اوليه است.

محمد حسن طالبيان، يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اختصاص اين مبلغ براي راه اندازي فاز نخست اين موزه‌است كه صرف اختصاص فضا، تعبيه ويترين، ايجاد فضاي نمايشگاهي و موارد ديگر مي‌شود.

وي با بيان اينكه بهترين راهكاراين است كه موزه تخت جمشيد حامي مالي ( اسپانسر ) پيدا كند گفت:: اين اعتبار مي‌تواند از طريق سازمان ميراث فرهنگي اختصاص يابديا اينكه شركت توسعه گردشگري كه متولي اداره تخت جمشيد شده است آن را بپردازد يا از طريق كساني به عنوان حامي مالي اعتبار احداث موزه تامين شود.

موزه تخت جمشيد با توجه به مستنداتي كه در آن نگهداري مي‌شود يكي از زيباترين موزه‌هاي استان فارس است، اين موزه بنايي است كه در سال ‪۱۳۱۱‬ با استفاده يكي از بناهاي باستاني عهد هخامنشي بازسازي شده است.

محل ياد شده كه به عنوان موزه استفاده مي‌گردد هم براي استفاده علمي و تحقيقاتي است و هم نمادي از تخت جمشيد را نشان مي‌دهد.

محل فعلي ساختمان موزه تخت جمشيد يكي از كاخ‌هاي خشايارشا بوده است كه تغييراتي در آن داده شده، بناي جديد بر اساس شواهد تاريخي و باستان شناسي شبيه همان كاخ ساخته شده است.

اين ساختمان يك تالار اصلي با دروازه و ستون و دو تالار جنبي داشته است تالارها سردرها و درگاه‌ها به شيوه عصر هخامنشي و منقوش به نقش شاهان و سرداران آن زمان بازسازي شده است نقوشي كه در اين بنا ديده مي‌شود ياد آور همان نقوشي است كه در تخت جمشيد ديده مي‌شود.

موزه تخت جمشيد پس از اتمام بنا در سال ‪ ۱۳۱۶‬افتتاح شد و علاوه بر آثار باز يافته در تخت جمشيد آثاري از دو دوره قبل تاريخ و دوره اسلامي را نيز نمايش مي‌دهد.

به عبارت ديگر اين موزه به سه بخش جداگانه تقسيم شده است در قسمت اصلي موزه اشيايي كه در تخت جمشيد به دست آمده به نمايش گذاشته شده است اين اشيا عمدتا در حفاري‌هاي محوطه تخت جمشيد پيدا شده اند.

آثار گلي سنگي و فلزي شامل لوح‌هاي منقوش به خط ميخي سر و اندام سنگي حيوانات، سر نيزه پيكان، شمشير، دهنه اسب و ظروف مختلف شامل بشقاب، سيني، ليوان، گلدان و هاون در اين قسمت نمايش داده مي‌شود.

در بخش ديگري از اين موزه آثار كشف شده از دوران ما قبل تاريخ نگهداري مي‌شود از جمله اين آثار مي‌توان به ظروف و مجسمه‌هاي سفالي و ابزار سنگي متعلق به دوران حد فاصل بين هزاره چهارم تا هزاره اول قبل از ميلاد اشاره كرد.

در هر حال موزه تخت جمشيد با قدمت بيش از هفتاد سال و به عنوان يكي از موزه‌هاي مهم كشور سالهاست كه در انتظار بازسازي و گسترش مانده است.

طرح گسترش اين موزه از سال ‪ ۸۴‬آماده شده اما بازسازي آن به دليل عدم اختصاص اعتبار هنوز آغاز نشده است.

طرح گسترش و تغيير مبلمان موزه تخت جمشيد نيز به عنوان يكي از موزه‌هاي مهم كشور از سال گذشته مطرح شده و مورد بررسي قرار گرفته است.

البته اين موزه به دليل قرارگرفتن در يك محوطه باستاني ثبت شده در ميراث جهاني نمي‌تواند به لحاظ ساختماني تغيير كند اما مي‌توان محوطه، فضاي بيروني و مبلمان آن را تغيير داد.

طرح چيدمان داخلي موزه در سال‌هاي اخير توسط گروه معماري مجموعه تخت جمشيد انجام شده و در نشست شوراي راهبردي بنياد پارسه پاسارگاد سال ‪۸۵‬ به تصويب رسيده است.

براساس‌اين طرح ساخت وسازي در داخل موزه انجام نخواهد شد بلكه از فضاي موجود در موزه براي نشان دادن اشياي بيشتر استفاده مي‌شود.

موزه تخت جمشيد در سال ‪ ۱۳۱۱‬پس از آنكه پروفسور ارنست هرتسفلد باستان شناس كاوشگراصلي تخت جمشيد به‌پايه‌هاي كاخ اختصاصي بانوان خشايارشا رسيد پس از مشاوره با همكارانش با توجه به تعداد زيادي از اشياي به دست آمده در تخت جمشيد در محل اين كاخ راه‌اندازي شد.

اين ساختمان بانقشه‌اي كه" كرفتر " همكار هرتسفلد براساس معماري كاخ‌هاي تخت جمشيد ارايه داد، شكل گرفت.

موزه تخت جمشيد در جنوب مجموعه پشت خزانه قرار دارد و زيربناي اين موزه حدود ‪ ۳۵۰‬متر مربع و داراي سالن اصلي و چند سالن فرعي است كه در هركدام از اين سالنها چندين اثر از دوره هخامنشي به نمايش درآمده است.

موزه تخت جمشيد يكي از موزه‌هاي قديمي ايران است كه از حتي موزه ملي هم عمر بيشتري دارد.

مدير بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد در ادامه درباره طرح جديد موزه تخت جمشيد گفت:در طرح جديد طراحي‌ها به گونه‌اي است كه بدون آنكه لطمه اي به بناي فعلي وارد شود كل مجموعه بيروني و بالايي موزه به موزه تخت جمشيد ملحق گردد.

طالبيان اضافه كرد: موزه جديد تخت جمشيد مي‌تواند در برگيرنده آثار و مستندات فعلي وهم در برگيرنده آثاري باشد كه در دوره تاريخي پارس به دست آمده و به صورت پراكنده نگهداري مي‌شود.

وي افزود: اين موزه در حقيقت مجموعه‌اي از موزه‌هاي محوطه‌اي تبديل خواهد شد كه در هر محوطه برشي از تاريخ و تمدن ايراني به نمايش گذاشته شده است.

يادمان كهن و سنگسازه‌هاي تاريخي تخت جمشيد و موزه موسوم به تخت جمشيد درفاصله ‪ ۴۵‬كيلومتري شمال شيراز در دامنه كوه موسوم به كوه رحمت در استان فارس قرار دارد.ك/‪۴‬

تصاوير مرتبط
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن