تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816863102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرنوشت تکذیب کنندگان معاد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سرنوشت تکذیب کنندگان معاد
افسوس که کوتاهی کردیم
" زیان كردند آنانی كه دیدار با خدا را دروغ پنداشتند؛ و چون قیامت به ناگهان فرارسد ، گویند : ای حسرتا بر ما به سبب تقصیری كه كردیم! این انبار گناهانشان را بر پشت می كشند. هان، چه بد باری را بر دوش می كشند . "1« خَسِرَ » : از مادّه « خُسر » به معنای كم شدن و كم كردن است .« خَسار » و « خُسران»  هم به همین معناست .« فَرَّطنا » از مادّه « فرط » به معنای تقدم و جلو افتادن است . « اِفراط » هم تجاوز و « تَفریط » كوتاهی و تقصیر است . در این آیه شریفه خداوند می فرماید : خسران و خسارت حقیقی ناشی از بی اعتقادی به قیامت و بی ایمان بودن به سرای آخرت است كه ناگهان آغاز می شود . انسان به سبب از دست دادن منافع پایدار و نامحدود آن و كسب ضررها و زیانها و مصائب آن روز در حسرت و ندامت خواهد بود . بار گناهت را سنگین نکن! روزی كه سرمایه عمر چندین ساله او وموقعیتهای مادّی و نعمتهای دنیایی و فرصتهای معنوی او چون بار سنگینی بر گردن خسته و رنجور و ناتوانش قرار می گیرد ؛ و در آن روز ، پنجاه هزار سال دایماً باید وزر دنیای خویش را حمل كند . وزری كه می توانست امروز دستگیر او باشد ، اكنون مانعی برای حركت او و شكنجه ای برای جسم و روح اوست .امنیت قیامت و پاداش برتر برای نیكوكاران هر كه كار نیكی كند بهتر از آن را پاداش گیرد ؛و نیكوكاران از وحشت آن روز در امان باشند .2قرآن كریم درباره امنیت اهل ایمان در قیامت می فرماید : « وَ مَن یَعمَل مِنَ الصّالِحاتِ وَ هُوَمُؤمِنٌ فَلا یَخافُ ظُلماً وَ لاهَضماً ؛آن كه كارهای شایسته انجام دهد ، در حالی كه مؤمن باشد ، نه از ظلمی می ترسد و نه از نقصان حقش .»3 همچنین می فرماید: « الَّذینَ امَنُوا وَلَم یَلبِسُوا ایمانَهُم بِظُلمٍ اُولئِكَ لَهُمُ الاَمنُ وَ هُم مُهتَدُونَ ؛آنها كه ایمان آوردند و ایمان خود را به شرك و ستم نیالودند ایمنی تنها از آنِ آنهاست و آنها هدایت یافتگاناند .»4 نیز می فرماید : « اِنَّ الَّذینَ یُلحِدُونَ فیایاتِنا لا یَخفَونَ عَلَینا اَفَمَن یُلقی" فِی النّارِ خَیرٌ اَم مَن یَأتی امِناً یَومَ القِیامَةِ ؛كسانی كه آیات مارا تحریف می كنند بر ما پوشیده نخواهند بود .آیا كسی كه در آتش افكنده می شود بهتر است یا كسی كه در نهایت امن و امان در قیامت به عرصه محشردر آید؟ »5قرآن كریم درباره امنیت اهل ایمان در قیامت می فرماید : « وَ مَن یَعمَل مِنَ الصّالِحاتِ وَ هُوَمُؤمِنٌ فَلا یَخافُ ظُلماً وَ لاهَضماً ؛آن كه كارهای شایسته انجام دهد ، در حالی كه مؤمن باشد ، نه از ظلمی می ترسد و نه از نقصان حقش .»محفوظ ماندگان از وحشت قیامتامام صادق(ع) فرمودند : « چند دسته اند كه در روز طولانی قیامت تا پایان زمان حسابرسی مردم، نزدیكترین آنان به خداوندند: شخصی كه در حال خشم قدرتش او را به ستم كردن در حق زیردستش وادارش نكند و شخصی كه حق را بگوید، چه به سودش باشد چه به زیانش . »6 رسول خدا(ص) فرمودند: «پنج چیز است كه در هر كس باشد از آن روز وحشت بزرگ در امان است: کسی که هر گاه عطایی از جانب خدا به او برسد ، بگوید اَلحَمدُلِلّهِ ؛ و هر گاه گناهی مرتكب شود ، بگوید اَستَغفِرُاللّهَ ؛ و هر گاه مصیبتی به او رسد گوید : اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ ؛ و هر گاه حاجتی داشته باشد از پروردگارش بخواهد : بگوید اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُكَ فُلاناً ؛ و هرگاه از چیزی بترسد به سوی پروردگارش پناهنده شود بگوید : اَللّهُمَّ اِنّی اَعُوذُبِكَ وَ اَلجَأُاِلَیكَ .»7از رسول خدا(ص) روایت شده است كه  "هر كس با فحشا یا خواهش نفسانی اش روبه رو شود و از ترس خدای عزّوجلّ از آن دوری كند ، خداوند آتش دوزخ رابر او حرام می كند و او را از وحشت روز قیامت امان می دهد و برای او آنچه را درقرآن وعده داده منجّز می كند ، كه فرمود :" وَ لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ ."8در حدیثی دیگر فرمودند : « هر كس به جای دشمنی با مردم با نفس خود به ستیزبرآید خداوند او را از ترس و وحشت روز قیامت امان خواهد داد .»9 فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- انعام / 312- نمل / 893- طه / 1124- انعام / 825- فصلت / 406- بحار / ج 55 / ص 5427- همان / ص 3328- همان / ص 5519- همان / ص 434 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن