واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ما و خوراکیها
چاپ نخست كتاب «خوراكهای حلال و حرام» تالیف مژگان پورقاسم میانجی از سوی شركت چاپ و نشر بینالملل منتشر و روانه بازار نشر شد.به گزارش ایبنا، هدف این اثر، شناسایی خوردنیها و نوشیدنیها از منظر قرآن و روایات است و این كه استفاده از آنها چه پیامدهایی در پی خواهد داشت. برای یافتن این موضوعات، از آیات پرنور قرآن كریم، روایات گرانقدر ائمه معصومین(ع) و سپس كتبی مانند كتابهای فقهی، پزشكی، اخلاقی كه بزرگان در این زمینه به رشته تحریر درآوردهاند استفاده شده است.موضوع حلال و حرام، در بین ملتهای مختلف از قدیمالایام وجود داشته است، هرچند آنها در نوع، میزان و علت محرمات با هم اختلاف نظر داشتهاند و اكثر موارد حرام را به معتقدات، افسانهها و خرافات انسانهای ابتدایی ارتباط میدادند. ادیان بزرگ آسمانی دستورات و نصایح ارزندهای درباره حلال و حرام با خود به ارمغان آورد و انسان را از مرحله پست خرافات و افسانهپرستی به مرتبه والای انسان دانا و شرافتمند ارتقا داد. ادیان آسمانی با توجه به اوضاع و احوال و پیشرفت جامعه انسانی و بر اساس سیر تكاملی جامعهها، بعضی از حلال و حرامها را تغییر داد.موضوع حلال و حرام، در بین ملتهای مختلف از قدیمالایام وجود داشته است، هرچند آنها در نوع، میزان و علت محرمات با هم اختلاف نظر داشتهاندموضوع حلال و حرام هم جزء مسائلی بود كه اهل جاهلیت درباره آن در گمراهی و سرگشتگی عجیبی گرفتار بودند، به طوری كه آنان اشیاء حرام و ناپاك را حلال میكردند و چیزهای پاكیزه و حلال را حرام میدانستند. از طرف دیگر، مشركین و اهل كتاب نیز همین باورها را داشته و تبلیغ میكردند.ملت عرب در دوران جاهلیت، در بیبندوباری و نادیده گرفتن اصول و قوانین مربوط به حلال و حرام، ضربالمثل عموم بوده و نوشیدن شراب و رباخواری و ... را حلال میدانستند.از همه بدتر، فرزندكُشی در نظر برخی از آنان پسندیده جلوه میكرد. جالب این كه مشركین در حالی فرزندان خود را زنده بهگور میكردند و آن را حلال میدانستند كه اكثر نعمتهای پاكیزه زراعی و حیوانی را بر خود حرام كرده بودند. شگفتتر این كه، این كار را جزیی از احكام دین به حساب میآوردند و آن را به خدا نسبت میدادند.موضوع حلال و حرام جزء مسائلی بود كه اهل جاهلیت درباره آن در گمراهی و سرگشتگی عجیبی گرفتار بودند، به طوری كه آنان اشیاء حرام و ناپاك را حلال میكردند و چیزهای پاكیزه و حلال را حرام میدانستندحلال بنا به فرموده نبی اكرم(صلی الله علیه و آله) آن چیزی است كه خداوند در قرآن حلال كرده است (الحلال ما احلالله فی كتابه) و چیزی كه ممنوعیتی در آن نبوده و مانع انحطاط و خرابیها باشد و بالاخره این كه حلال مخالف حرام است. حلال را از این جهت حلال گفتهاند كه كلمه (حل) در اصل به معنای بازكردن گره است، همچنان كه در مقابل آن كلمه (عقد) به معنای گره زدن است و گره بازكردن نوعی آزادی است و حلال بودن چیزی برای انسان نیز نوعی آزادی است. حلال آن است كه محظوریتی در آن نیست و انجام دادنش با اجازه خداست.بر طبق گفتار ارزشمند حضرت محمد(ص) حرام آن چیزی است كه خداوند حرام كرده است (والحرام ما حرمالله فی كتابه) و حرام را غیر لذیذ میدانند، زیرا شرع از آن نهی میكند. حرام به معنای ممنوع است، وقتی میگویند فلان كار حرام است، معنایش این است كه ارتكاب آن ممنوع است. و مالی كه از طریق نامشروع به دست آید حرام، و استفاده كردن از آن موجب عذاب در روز قیامت است. حرام، امری است كه خداوند به طور حتم از آن نهی كرده باشد، به نحوی كه اگر كسی خلاف آن عمل كند در قیامت مورد خشم و عقاب او قرار میگیرد و گاهی در دنیا نیز به مجازات شرعی دچار میشود. از اینرو میتوان گفت حرام، چیزی كه ممنوعیتی در آن وجود داشته و مخالف با امر حلال باشد.حرام، امری است كه خداوند به طور حتم از آن نهی كرده باشد، به نحوی كه اگر كسی خلاف آن عمل كند در قیامت مورد خشم و عقاب او قرار میگیرد و گاهی در دنیا نیز به مجازات شرعی دچار میشودپژوهش حاضر به شیوه روش تحقیق كتابخانهای، تهیه و تدوین شده است، به این معنی كه با مطالعه كتابهای مختلف تفسیری، حدیثی، پزشكی، فقهی و اخلاقی و دیگر منابع موجود درباره موضوعات مرتبط با این پژوهش به جمعآوری مطالب و فیشبرداری و سپس دستهبندی و تنظیم آنها اقدام شده است و حتیالامكان سعی شده تا از منابع دست اول و كهن استفاده شود.این تحقیق شامل سه فصل و سیزده بخش است. در فصل اول به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی و كاربرد حلال و حرام، طیبات و خبائث پرداخته شده است و سپس ملاكهای حلیت و حرمت بیان میشود. فصل دوم به خوردنیها و نوشیدنیهای حلال و حرام میپردازد و در فصل سوم به بررسی عوامل و پیامدهای این خوراكها پرداخته شده است.چاپ نخست كتاب « خوراكهای حلال و حرام» در شمارگان 3000 نسخه، 278 صفحه و بهای 38000 ریال راهی بازار نشر شد.گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 820]