تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804552020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رقابت 653 فيلم از 5 قاره دنيا در جشن باشكوه پروانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رقابت 653 فيلم از 5 قاره دنيا در جشن باشكوه پروانه‌ها


جشنواره- گروه ادب و هنر- كامران محمدي:
377 فيلم خارجي از 60 كشور جهان همراه با 276 فيلم از فيلمسازان وطني امسال براي حضور در همدان رقابت مي‌كنند

اين رقابت كه از هم‌اكنون و در فاصله 37 روز مانده به آغاز بيست‌ودومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌ كودك و نوجوان آغاز شده است، در گام اول براي گزينش آثاري است كه از ميان اين همه فيلم كوتاه و بلند، در 5 روز اول تير در همدان به نمايش درمي‌آيند تا سرانجام خوش‌شانس‌ترين‌ها، 23 پروانه زرين اين جشن باشكوه را با خود به خانه برند. از اين ميان، سهم اجنبي‌ها در نهايت 11 پروانه خواهد بود و داخلي‌ها مي‌توانند براي 12 پروانه باقيمانده، رقابت كنند.

جالب اينكه امسال از هر 5 قاره جهان، فيلم‌هايي براي حضور در جشنواره ثبت نام كرده‌اند و گستره جغرافيايي كشورها، از دورترين نقاط آسيا تا قلب اروپا، غرب آمريكا و انتهاي اقيانوسيه را دربرمي‌گيرد.

كشورهايي چون استراليا، آلمان، چين، برزيل، شيلي، كانادا، قزاقستان، قرقيزستان، سنگاپور، مكزيك و... كه در مجموع با 140 عنوان فيلم بلند و 237 عنوان فيلم كوتاه و نيمه‌بلند اگر خوش‌شانس باشند، به ايران خواهند آمد.

اما ايراني‌ها با 14 فيلم بلند سينمايي، 28 عنوان اثر ويدئويي بلند، 26 عنوان اثر ويدئويي نيمه‌بلند و 208 عنوان اثر ويدئويي كوتاه، به تنهايي حدود 40درصد آثار متقاضي براي جشنواره 22 را تشكيل مي‌دهند كه مي‌تواند نشانه خوبي براي حركت رو به رشد اين جشنواره بين‌المللي باشد.

با اين حال و در شرايطي كه هر سال به تعداد آثار و حتي كم و‌بيش كيفيت آنها افزوده مي‌شود، سينماي كودك و نوجوان همچنان روزهاي بي‌رونقي را مي‌گذارد. درواقع برخلاف جشنواره فيلم فجر كه آغاز سال سينمايي ايران است و پس از آن تقريبا همه فيلم‌ها در طول سال و به نوبت اكران مي‌شوند، مسئولان سينمايي كشور از جشنواره فيلم كودك و نوجوان هيچ استفاده ملموسي نمي‌كنند.

جشنواره با كيفيتي قابل‌قبول و حتي معتبرتر از فيلم فجر برگزار مي‌شود و بعد، تمام تا سال بعد. اين اتفاق شايد بيش از هر چيز ناشي از حذف گروه سينمايي كودك و نوجوان از سينماهاي كشور باشد كه عملا تنها فضاي ممكن براي اكران اين فيلم‌ها را از ميان برده و سينماي كودك و نوجوان ايران را تنها در برگزاري اين جشنواره، خلاصه كرده است.

با اين حال، مسئولان برگزاري جشنواره در همدان كه سال گذشته با تمام توان براي برگزاري مناسب آن تلاش كردند و توانستند براي دست كم 5 سال آينده ميزباني را از آن خود كنند، همچنان تلاش مي‌كنند برگزاري جشنواره هر سال آبرومندتر شود.

براي همين همزمان جشنواره را از اواسط ارديبهشت تا اول تير عقب بردند تا در ايام تعطيلي مدارس و بدون تداخل با مناسبت‌هاي سال قمري، كارشان را انجام دهند. اين اقدام از اين ديد نيز مي‌تواند اهميت داشته باشد كه هر سالي كه مي‌گذرد، فضاي سينماي ايران، بيشتر به سوي سينمايي «براي كودكان و نوجوانان» سوق مي‌يابد و از ساختن فيلم‌هايي
« درباره كودكان و نوجوانان» صرف‌نظر مي‌كند.

در نتيجه جشنواره بيش از آنكه به كنفرانسي براي توصيف و حل مشكلات كودكان جهان تبديل شود، به جشن باشكوهي از پرواز پروانه‌ها مي‌ماند كه مخاطبان اصلي‌اش كودكان بانشاط با لباس‌هاي رنگارنگ و موهاي خرگوشي است كه براي ديدن آخرين فيلم‌هاي سينمايي جهان به سينما مي‌روند و اين، احتمالا همان چيزي است كه جشنواره‌اي براي كودكان و نوجوانان مي‌نامند.

علاوه بر اين‌ها، در اين جشنواره حتي گروه داوري ويژه‌اي نيز متشكل از 50 كودك و نوجوان ايراني، محل نشستن مهم‌ترين پروانه زرين سال را تعيين مي‌كنند كه بهترين فيلم مسابقـه سينماي ايران لقب مي‌گيرد. به جز اين، پروانه‌هاي ديگر به بهترين فيلم بلند، بهترين فيلم‌ نيمه‌بلند، بهترين فيلم‌ كوتاه، بهترين كارگرداني فيلم بلند، بهترين فيلمنامه، بهترين بازيگر كودك و نوجوان، بهترين دستاورد فني و هنري، بهترين اثر ويدئويي بلند، بهترين اثر ويدئويي نيمه‌بلند و بهترين اثر ويدئويي كوتاه اهدا مي‌شود.

به علاوه پروانه زرين محبوب‌ترين فيلم كه مثل جشنواره فجر از طريق آراي تماشاگران انتخاب مي‌شود.اما امسال، گذشته از همه اين‌ها، مسئولان جشنواره قصد دارند به‌طور ويژه‌اي بر سينماي فلسطين و انقلاب متمركز شوند. علت، شصتمين سال اشغال فلسطين و سي‌امين سال پيروزي انقلاب است كه اتفاقا همزمان هم هستند.

به اين منظور مسئولان قصد دارند با كمك يكي از محققان مسايل فلسطين كه اصالتي همداني دارد، در شصتمين سالگرد اشغال فلسطين، 60 نفر از كودكان و نوجوانان فلسطيني را به همدان بياورند.

همچنين به گفته معاون هنري وزارت ارشاد، در بخش جنبي جشنواره 22، نسبت سينما و انقلاب و نيز جايگاه انقلاب در سينما با توجه به ظرفيت سينماي كودك و نوجوان مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

لوك خوش‌شانس در همدان
جديد‌ترين اقتباس سينمايي از كارتون پرطرفدار كودكان يعني لوك خوش‌شانس با عنوان «لوك خوش‌شناس به غرب مي‌رود» به كارگرداني ژان ماري اوليويه در جشنواره 22 كودك و نوجوان به روي پرده مي‌رود. آن طور كه روابط عمومي جشنواره اعلام كرده است، اين فيلم محصول 2007 سينماي فرانسه و اقتباس آزادي از يكي از كميك استريپ‌هاي اصلي مجموعه لوك خوش‌شانس است. كابوي خوش‌شانس اين مجموعه، اين بار هم به‌دنبال برادران دالتون است و...

تاريخ درج: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 00:07 تاريخ تاييد: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 17:43 تاريخ به روز رساني: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 00:21
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن