تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804140311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاور عالي وزير نيرو:17 هزار مگاوات نيروگاه برقابي در دست مطالعه است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشاور عالي وزير نيرو:17 هزار مگاوات نيروگاه برقابي در دست مطالعه است
مشاور عالي وزير نيرو از انجام مطالعه براي احداث 17 هزارمگاوات نيروگاه برق آبي جديد در كشور خبرداد و گفت: در اين صورت مي توان 30 درصد از انرژي برق كشور را از طريق نيروگاه هاي برق آبي تامين كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علي آبادي در مراسم افتتاح دومين كنفرانس ملي سد و نيروگاه هاي برق آبي گفت: آب و انرژي دو چالش اصلي پيش روي بشر است و چه بسا اگر در آينده نزديك تدبيري براي مقابله با اين دو موضوع انديشيده نشود، به يكي از مهمترين بحرانهاي بين المللي تبديل شوند.

مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، با توجه به واقع شدن كشور در منطقه خشك و نيمه خشك افزود: با چنين وضعيتي به نظر مي رسد كشور در شرايط ويژه اي قرار دارد؛ از سوي ديگر با توجه به اينكه ايران به لحاظ ميزان بارش در مقايسه با دنيا در وضعيت نامناسب تري به سر مي برد؛ اما وجود كوهستانها و رشته كوه هايي نظير البرز و زاگرس‌، ظرفيت برقابي ويژه اي را براي اين كشور رقم زده است.

وي تصريح كرد: اين مسئله به حدي است كه مي توان ادعا كرد كه يك سوم انرژي مورد نياز كشور را مي توان از محل انرژي هاي برق آبي تامين كرد. اين درحالي است كه انرژي برق آبي علاوه بر تامين آب كه براي كشور از اهميت ممتازي برخوردار است، توليد برق از نوع پاك و تجديد شونده را نيز به عنوان يك مزيت سرشار به همراه دارد كه مي تواند سبب توسعه و عمران منطقه شود.

علي آبادي خاطرنشان كرد: يك بررسي ساده دركشورنشان مي دهد كه در تمامي نقاطي كه پروژه هاي سدسازي به اجرا درآمده، مناطق به لحاظ توسعه اجتماعي و اقتصادي تحولات عظيمي را شاهد بوده اند كه اين يك نقطه ممتاز در صنعت به شمار مي آيد و آثار وبركات فراواني براي مردم دارد.

وي افزود: صنعت برق ايران، نيروگاه هاي برق آبي را به عنوان يك عامل موثر وضروري درجهت تامين برق مورد نيازكشور مي داند كه مي تواند خدمات مناسبي را در اختيار شبكه قرار دهد.

مشاورعالي وزير نيرو اضافه كرد: ظرفيت رو به توسعه برق كشور كه در نوع خود به عنوان بزرگترين شبكه برق منطقه به شمار مي آيد، يك شبكه با عظمت و بزرگ است كه هر روز، رو به توسعه است؛ اما در كشور نيروگاه برقابي در شرايطي وجود دارد كه نوع بارش ها، رودخانه اي بوده و از نوع رژيم يخچالي نيست بلكه رژيم سيلابي بر آن حاكم است.

وي درتوضيح اين مطلب خاطرنشان كرد: سيلابها همه ساله خسارات زيادي را به مزارع و كشاورزان وارد مي كنند كه با احداث پروژه هاي برق آبي وايجاد اين ساختگاه ها مي توان جمع آوري آب براي استفاده در فصول خشك را شاهد بود و مردم را از اين مزيت بهره مند كرد؛ ضمن اينكه در كنار اين موضوع، از خسارات ناشي از بارشها نيز جلوگيري مي شود.

علي آبادي گفت: تا دهه 40 نزديك به 35 درصد ظرفيت برق كشور از طريق برق آبي تامين مي شد ولي با توسعه نيروگاه هاي حرارتي در كشور ‌اين ظرفيت تا 5/14 درصد نيز كاهش يافت. در سال 75 نيز با وارد مدار شدن نيروگاه كارون 3، كرخه و مسجد سليمان ظرفيت تا 7/14 درصد افزايش يافت.

وي اظهار داشت: در حال حاضر 7/39 درصد ظرفيت برق كشور از طريق نيروگاه هاي بخار، 7/16 درصد سيكل تركيبي و 3/0 درصد از نيروگاه هاي ديزلي تامين مي شود؛ اين درحالي است كه اگر نيروگاه كتوند با 2هزار مگاوات، كارون 4 با 1000 مگاوات، سياه بيشه با 1000مگاوات، سيمره با 480 مگاوات، رودبار لرستان با 450 مگاوات و طرح توسعه نيروگاه مسجد سليمان كه آخرين واحد آن تا دوماه آتي در مدارد توليد قرار مي گيرد و نيز با احتساب نيروگاه هاي برقابي كوچك و متوسط در دست احداث، به مدار آيند قطعا ظرفيت از7 هزارمگاوات به 12 هزارمگاوات افزايش خواهد يافت كه اين ميزان رقم بسيارمناسبي است.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو خاطرنشان كرد: در صورتي كه 17 هزار مگاوات نيروگاه هاي برقابي در دست مطالعه نظير سد و نيروگاه بختياري نيز با سرمايه گذاري هايي كه صورت مي گيرد به مدار وارد شوند، قطعا ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي كشور به حدي مي رسد كه 30 درصد از انرژي برق كشور را بتوان با شرايط نياز فعلي كشور تامين كرد.وي افزود: اين رقم معادل 20 هزارميليون ليتر صرفه جويي در گازوئيل و معادل مترمكعب آن در گاز است.

علي آبادي با اشاره به دو پديده بي سابقه طبيعي كشور در زمستان گذشته و تابستان آتي در كشور گفت: دو پديده اي كه در سال گذشته و سال جاري اتفاق افتاد و در حال جريان است، در 50 سال اخير بي سابقه بوده و مزيتهاي عظيم و پتانسيلهاي نيروگاه هاي برقابي را بيش از پيش نمايان مي سازد.

وي اظهار داشت: اگر نيروگاه هاي برقابي درزمستان گذشته به كمك كشور نمي رسيد قطعا بايد شاهد خسارات سنگيني در بخش هاي مختلف بوديم؛ چرا كه افت فشار گاز و حتي قطعي آن در برخي از مناطق كشور را شاهد بوديم اما با اين شرايط سخت، برق به اكثر نقاط كشور رفت و در واقع نيروگاه هاي برقابي شاهكاري را به ثبت رساندند كه از يك فاجعه انساني جلوگيري كرد.

مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: در پديده امسال خشكسالي نيز كه از جمله نشانه ها و آيات خداوندي است، بايد در استانهايي نظير خوزستان شاهد مشكلات بسياري بوديم؛ اما آبي كه امروز در خوزستان دريافت مي شود نتيجه سيلابهاي سالهاي اخير است كه كنترل شده است.

وي درتوضيح اين مطلب ادامه داد: چنانچه پروژه گتوند با مخزن 5 ميليارد مترمكعب به بهره برداري رسيده بود شايد ميتوانستيم در منطقه خوزستان حتي تا چندين سال خشكسالي را نيز پاسخگو باشيم و به نوعي دشتهاي خوزستان از كمترين دغدغه براي تامين نيازهاي خود برخوردار بودند.

علي آبادي ميزان سرمايه گذاري گتوند را 700 ميليارد تومان ذكر و تصريح كرد: امروز با 300 تا 400 ميليارد تومان سرمايه مي توان نيروگاه دوهزار مگاواتي گتوند با حجم مخزن 5 ميليارد مترمكعب را تقديم ملت كرد و دغدغه مردم منطقه خوزستان را كاهش داد.

وي افزود: 77 درصد مخازن آب كشور از محل نيروگاه هاي برق آبي است كه اين يك ثروت بزرگ است كه به نظر مي رسد نبايد در پروژه هاي برق آبي تنها ميزان برق دريافتي را مورد محاسبه قرار داد؛ بلكه مجموعه مزيتهايي در كنار پروژه هاي برق آبي تعريف مي شوند كه ارزش اقتصادي نيروگاه هاي برقابي را بيش از آنچه كه در محاسبات مي آيد نشان مي دهد.

علي آبادي گفت: موضوعاتي نظير گردشگري اين پروژه ها و اشتغال زايي آنها نيز بايد مدنظر قرار گيرد.

وي با اشاره به وجود رويكرد جديد در دومين كنفرانس ملي سد و نيروگاه هاي برق آبي گفت: اين كنفرانس با رويكردي متفاوت از ساير كنفرانس ها، مبتني بر مديريت و دانش بوده و تلاش دارد كه به حل مشكلات مديريت برق آبي كشور بپردازد؛ چراكه زماني بيشترين بهره را از برگزاري يك كنفرانس مي توان انتظار داشت كه مسائل و مشكلات در معرض محققان قرار گرفته و نتايج به سطوح مديريتي انعكاس داده شود.

علي آبادي هدف اصلي برپايي اين كنفرانس را تشريح مسائل صنعت برق آبي و استقرار مديريت دانش از طريق شناسايي كسب توسعه و به كارگيري و اشتراك گذاشتن دانش مورد نياز و نيز مستندسازي تجارب و دانش به دست آمده در اين حوزه عنوان كرد.

وي ابراز اميدواري كرد كه با استفاده از اين كنفرانس بتوان نظامي را تشكيل داد كه مبتني بر سه هدف كاهش هزينه، افزايش كيفيت و كاهش زمان اجرا در طرح هاي برق آبي باشد.

گفتني است دو ميزگرد با عنوان "اهداف، برنامه و عملكرد حوزه سد و نيروگاه در برنامه چهارم توسعه" و " مسائل كارفرما، مشاور و پيمانكار در پروژه هاي سد و نيروگاه" در كنار اين همايش برگزار مي شود.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن