واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: طی چند سالی كه فیلم نمیساختم، با همكاری چند تن از دوستانم فیلمنامههایی نوشتیم، شاید یكی از دلایل اصلیاش این بود كه همهمان بیكار بودیم. این بیكاری به نفع همه ما بود، زیرا... «مردم بانمك» سومین فیلم سینمایی جاد آپاتو در مقام كارگردان است. این فیلم با بازی آدام سندلر، ست روگن و اریك بانا یك كمدی سیاه اجتماعی است كه قصهاش زندگی كمدینی به نام جورج سیمونز (با بازی سندلر) را به تصویر میكشد كه متوجه بیماری خطرناك و لاعلاج خود میشود. این نكته باعث میشود او تصمیمهای تازهای برای زندگی و آینده خودش بگیرد. فیلمنامه را خود آپاتو نوشته و در این راه از تجربههای كارهای تلویزیونی خود استفاده خوبی كرده است. آپاتو بیش از حرفه كارگردانی، سابقه كار در تهیهكنندگی و فیلمنامهنویسی دارد و حتی در تعدادی كار تلویزیونی بازی هم كرده است. وی پس از ساخت تعدادی مجموعه تلویزیونی، با فیلم كمدی «چهل ساله مجرد» سال 2005 به جمع كارگردانان سینما پیوست. فیلم در كمال حیرت منتقدان سینمایی، تبدیل به یك كار پرفروش شد. او 2 سال پس از آن Knocked up را ساخت كه این فیلم هم با استقبال خوب تماشاگران روبهرو شد. او در فاصله كارگردانی این فیلم و «مردم بانمك» یك فیلم هم برای تلویزیون ساخت. در گفتگوی زیر، این فیلمساز متولد سال 1967 درباره كمدی، كمدینها، برنامههای تلویزیونی و تغییر دیدگاه در زمینه فیلمسازی صحبت میكند. در عین حال، وی توضیحاتی درباره كارهای جدیدتر خود میدهد. شما با فیلمهای كمدی كه ساختهاید، یك جور امپراتوری هنری به راه انداختهاید كه همه را به یاد سهگانه «پدرخوانده» میاندازد. آیا تولید این آثار كمدی ادامه خواهد یافت؟(میخندد) من به قضیه مثل شما نگاه نمیكنم. اگر فرصت خوبی به دستم برسد، تمام تلاشم را میكنم تا به دوستان و همكارانم كمك كنم تا فیلمهای خودشان را تهیه و تولید كنند. نام من میتواند به اطرافیانم كمك كند تا به فعالیت هنری خود ادامه دهند. نیت اصلیام این است با كسانی كار كنم كه احساس میكنم آدمهای بزرگ و باتجربهای هستند. تلاشم این است كه نگذارم آنها در حین كار با مشكلات روبهرو شوند. در طول هفتههای اخیر چند فیلمنامه مطالعه كردهاید؟شاید برایتان جالب باشد بگویم من فیلمنامههای زیادی مطالعه نمیكنم و خیلی به دنبال آن نیستم كه چنین كاری كنم. وقتی كه نویسندهای در حال نوشتن فیلمنامهای است، دوست دارم به او كمك كنم. هدفم این است كه طرح او گسترش یابد و به نتیجه خوبی برسد. هنگام تولید مردم بانمك ما یك دوره كاری شلوغ را از سر گذراندیم، نمیخواستم به فیلمسازی معروف شوم كه فیلمهای زیادی را پشتسر هم كارگردانی میكند. طی چند سالی كه فیلم نمیساختم، با همكاری چند تن از دوستانم فیلمنامههایی نوشتیم، شاید یكی از دلایل اصلیاش این بود كه همهمان بیكار بودیم. (میخندد) این بیكاری به نفع همه ما بود، زیرا باعث شد تعداد زیادی فیلمنامه خوب در دست داشته باشیم. حالا كه میتوانم فیلمهای سینمایی را كارگردانی كنم، به گذشته برمیگردم و از آن فیلمنامهها كمك میگیرم. حقیقتاش را بخواهید، پس از مردم بانمك، من سال آینده فقط یك فیلم سینمایی دارم كه روانه پرده سینماها میشود. كار هنری را از تلویزیون شروع كردید و با وجود تحسین منتقدان از كارهای تلویزیونیتان، اكثر قریب به اتفاق طرحهای شما لغو شد. فكر میكنید دوباره به آن دوران برگردید؟همیشه دلباخته كمدیهای شفاف و دست اول بودهام. آن زمانی كه من در تلویزیون كار میكردم، این جور كمدیها كه فقط با یك دوربین گرفته میشدند خیلی كم بود و مثل امروز، تعداد آنها خیلی زیاد نبود. به همین دلیل احساس میكنم امروز هم میتوان دوباره به آن دوران برگشت و كارهای خوبی ارائه كرد؛ اما اگر بخواهم صادقانه صحبت كنم، باید پاسخ منفی بدهم. فعلا تصمیمی برای بازگشت به آن دوران ندارم و طرحهایم چیز دیگری است. بسیاری از كارهای تلویزیونی شما و همكارانتان، كارهایی غریزی بودند. خودتان هم همین تصور را دارید؟خب، یكی از دلایل اصلیاش این است كه آنها كارهایی تلویزیونی هستند و مناسب این رسانه. فكر میكنم وقتی شما دارید در سینما كار میكنید، فرصت بیشتری برای انجام كارهای بیشتر و بهتر دارید. اعتقادم این است كه برنامهها و نمایشهای تلویزیونی در گذشته بهتر و جذابتر بودند. فضای این روزها كاملا متفاوت از فضای گذشته است؛ ولی تماشاگران امروزی تلویزیون اهمیتی به این مسائل نمیدهند، زیرا برایشان فقط سرگرمی مطرح است. نظرتان درباره وضعیت امروزی شبكههای تلویزیونی چیست؟وضعیت شبكههای تلویزیونی این روزها فاجعهآمیز است. علتش هم این است كه از آدمهای خلاق تهی شده است. مسوولان شبكهها توانایی عجیبی در خالی كردن نیروهای مستعد از جنبههای خلاقه هستند. پویایی در تلویزیون در حال نابودی است. مدیران تولید از كارگردانان و فیلمنامهنویسان میخواهند به حرف آنها گوش كنند و همان كارهایی را بكنند كه آنها میخواهند. آدام سندلر بازیگر اصلی مردم بانمك دوست قدیمی خودتان است. همكاری با او در این فیلم چگونه بود؟ او آدم بسیار خلاقی است و در تمام مدتی كه با یكدیگر كار میكردیم، این فرصت را داشتیم كه مشورت خوب و خلاقهای با هم داشته باشیم. دوستی قدیمی با او كمك میكند تا سر صحنه روابط كاری بهتری با یكدیگر داشته باشیم. او همیشه سرصحنه فیلمبرداری، طرحهای خوبی به من و بقیه كارگردانان میدهد. در فیلم شما چهرههای آشنا خیلی زیاد است. آیا وقتی از دوستان و نزدیكان خود برای نقشهای مختلف فیلمتان استفاده میكنید، به نوعی احساس راحتی میكنید؟احساس میكنم كار بزرگی انجام شده است، زیرا همه كسانی كه در این فیلم بودند همكاری مشترك خیلی خوبی با من كردند. این آدمها را میشناسم و سالهاست كه با آنها كار كردهام. به همین دلیل، وقتی با آنها احساس راحتی میكنم چرا نباید ازشان دعوت به همكاری كنم؟ این دسته از بازیگران هم وقتی با من كار میكنند، تواناییهای پنهان خود را بهتر آشكار میكنند. با نگاهی به فیلمهایی كه طی این 4 سال ساختهاید، كاملا مشخص است كه احساسات و عواطف در قصه فیلمهای شما عمیقتر شده است. فكر میكنید یك روز فیلمی درام را هم كارگردانی كنید؟خیر. این كار را انجام نمیدهم، زیرا در یك فیلم درام جایی برای خنده وجود ندارد و شما از دیدن صحنههای آن خندهتان نمیگیرد. هدف اصلی من صحبت كردن درباره چیزهایی است كه برای خودم اهمیت زیادی دارند. وقتی یك بحث جدیتر را به زبانی شوخ مطرح میكنم، تماشاگران اهمیت بیشتری به ماجرا میدهند و این باعث میشود بهتر و بیشتر بخندند. خودم قصههای فیلمهایم را به صورت طرح مسائل جدی در مقابل شوخی و خنده ارزیابی میكنم. به همین دلیل ترجیح میدهم در همین حال و هوایی كه هستم باقی بمانم و شوری را كه در این رابطه دارم حفظ كنم. امیدوارم بتوانم با كارهایی كه ارائه میكنم، هم تماشاگران را بخندانم و هم آنها را در مورد برخی مسائل به فكر كردن وادارم.آیا به عمد از وجود پرسوناژ كمدی كسی مثل آدام سندلر در فیلم استفاده كردید؟هنگام كارگردانی فیلم تلاشم این بود كه همه چیز سیر طبیعی خودش را داشته باشد و براساس آن برخی كارهای بانمك انجام دهیم. نمیخواستم جنس كمدی فیلم، از جنس كمدی سندلر باشد و خودم را محدود به استفاده از یك چیز معین و مشخص بكنم. هیچ وقت دوست نداشتم این جوری كار كنم. به خودم نگفتم كه آدام سندلر كاملا یك آدم متفاوت است. پس به این دلیل باید همه چیز را به شكل و صورت دیگری به تصویر بكشیم. میخواستم موقعیتی را خلق كنم كه همه در آن احساس راحتی و طبیعی بودن بكنند و كسی فكر نكند قرار است كار ویژهای را در ارتباط با فرد ویژهای انجام دهیم.چند درصد از قصه فیلم، حالت شرححالگونه دارد؟خب، بعضی از بخشهای فیلمنامه، برگرفته از تجربیات شخصی خودم است؛ اما بخش مهمی از قصه، خیالی و ساخته و پرداخته ذهن خود من است. به صورت طبیعی، وقتی شما فیلمی میسازید بخشی از خاطرات شخصی خودتان هم در آن حضور پیدا میكند.كار با بازیگران فیلم راحت بود؟خوشبختانه هیچ مشكلی با آنها نداشتم. قبل از شروع فیلمبرداری، چندین جلسه روخوانی فیلمنامه داشتیم و همه متوجه نقش و موقعیت خود در قصه شدند. سر صحنه فیلمبرداری هم جا را برای بداههسازی باز گذاشته بودم. زمان ساخت فیلمی كمدی، حتما باید فضایی را برای بداههسازی باز بگذارید.تعادل بین كمدی و درام را بویژه در پرده سوم فیلمنامه چگونه حفظ میكنید؟برای من مهمترین مساله رعایت واقعیت ماجراست و قصه باید بتواند تعریف درست و كامل خود را داشته باشد. بحث بر سر این است كه كاراكترهای اصلی قصه چه میخواهند و چگونه میتوانند به آن برسند. در این حالت، قصه لحنی واقعگرا پیدا میكند و هم كمدی و هم درام، درست در جای خودش قرار میگیرد. همه چیز سر صحنه شكل میگیرد و آنچه فیلمبرداری میكنم، در اتاق تدوین دستخوش تغییرات زیادی نمیشود. یك جورهایی، فیلم را همان سر صحنه فیلمبرداری تدوین میكنم. این كار بعضی وقتها كار مرا سختتر میكند، ولی این طوری راحتتر هستم. سر صحنه به این نكته توجه دارم كه كمدی خیلی زیاد و سنگین نباشد و ارتباط یك سكانس كمدی، با بقیه سكانسها هم حفظ شود. برقراری و حفظ این تعادل، بعضی وقتها كمی مشكل میشود، اما آنچه قبل از هر چیز به آن فكر میكنم این است كه واقعگرایی ماجرا (حالا چه لحن كمدی داشته باشد و چه لحن درام) حفظ شود.شوخیهای مختلف قصه فیلم را از كجا آوردید؟خب، وقتی شما سالها كار كمدی میكنید، این چیزها را یاد میگیرید و متوجه میشوید هر یك از آنها را در كدام بخش فیلم مورد استفاده قرار دهید. كاری كه من در مردم بانمك انجام دادم، همان كاری است كه كمدینها میكنند. آنها بشدت حساس هستند. بعضی وقتها آنها زمینهچینی زیادی میكنند یا یك حرف كمدی بزنند یا كاری كمدی بكنند.فكر میكنید با بالاتر رفتن سن، حس و طبع شوخ شما تغییر كرده است؟برای من، پاسخ به این پرسش میتواند این گونه باشد كه تازه دارم میفهمم چرا فیلمهایی كه در دوران كودكی دوست داشتم، فیلمهای خوبی هستند. آن زمان نمیتوانستم توضیح بدهم چرا این فیلمها را دوست دارم، ولی حالا دلایل آن را میدانم. بصراحت بگویم، ذائقهام تغییر نكرده است، اما شاید نوع بیانم با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده باشد.آیا در نسخه دیویدی فیلم، شاهد صحنههای حذف شده زیادی خواهیم بود؟بله. به دلیل طولانی شدن فیلم مجبور شدیم چندین سكانس را از نسخه سینمایی حذف كنیم. خودم این سكانسها را خیلی دوست دارم و مجبور شدم برای نمایش سینمایی از خیر آنها بگذرم. خیلی خوشحالم كه ما پدیدهای به نام دیویدی داریم و میتوانیم حذفیات سینمایی را در دل آن بگنجانیم.قرار بود فیلمی براساس ماجراجوییهای شرلوك هلمز بسازید. این طرح به كجا رسید؟قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و من هیچ ارتباطی با این طرح ندارم. خیلی وقت پیش، بحثهایی در این باره صورت گرفت و یك سری قول و قرار اولیه گذاشته شد. ولی در حال حاضر هیچ صحبتی در این ارتباط نیست.یعنی حتی با حضور كمدین سرشناسی مثل ویل فرل هم آن را كارگردانی نمیكنید؟خیر. من كارگردان نسخه احتمالی كه ساخته میشود، نیستم.موضوع قرارداد جدید همكاری با شركت یونیورسال چیست؟آنها از تولید مردم بانمك خیلی راضی هستند و به من پیشنهاد كردند 3 فیلم سینمایی دیگر برایشان بسازم. من هم از همكاری با آنها راضی هستم. به همین دلیل، این پیشنهاد را قبول كردم. امیدوارم بتوانم فیلمهای خوبی برایشان بسازم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 502]