واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: دانش - پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سرگرمیهای دیجیتال در مرکز همایشهای شهر لسآنجلس پایان یافت محبوبه عمیدی: نمایشگاه ایتری با اینکه این سالها رونق چندانی نداشته، بیشک بزرگترین رویداد مرتبط با صنعت بازی در جهان است. در این نمایشگاه است که غولهایی مانند مایکروسافت، سونی و نینتندو، آینده کنسولهای بازی را رقم میزنند و بازیهای تازه لو میروند. ایتری 2009 اما با تمهیدات و امکانات رفاهی که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته بود و بازار داغ شایعات، توانست رکورد بسیار خوبی در تاریخ برگزاری این نمایشگاهها ثبت کند. بیش از 30هزار نفر بازدیدکننده امسال از تازههای حدود 100 شرکت بزرگ و کوچک فعال در این صنعت بازدید کردند. این در حالی است که نمایشگاه ایتری 2008 تنها پنجهزار بازدیدکننده داشت و بیشتر به صورت اجلاس تجاری و رسانهای برگزار شده بود. نمایشگاه امسال علاوه بر اینکه جاذبههای بازی و سرگرمی متعددی برای سنین مختلف و سلایق گوناگون داشت، برای دوستداران استیون اسپیلبرگ، پله و جیمز کامرون هم فرصت خوبی به شمار میآمد. اسپیلبرگ آمده بود تا در کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت از ناتال حرف بزند، پله در حالی در این نمایشگاه شرکت کرده بود که خودش را یکی از علاقهمندان بازیهای رایانهای میداند و جیمز کامرون هم با بازی فیلمی به نام آواتار آمده بود تا کاربران را به دنیای موجودات فضایی دعوت کند. بازیها هم از تخته اسکیتی که ارتباط بیسیم داشت و تمام حرکات شما را در حین اسکیتسواری روی مونیتور روبهرویتان نشان میداد، تا هیولاهای چشم کهربایی و حیوانات خانگی مجازیای که به تمام نوازشها و بازیهای شما عکسالعمل نشان میدادند، متفاوت بودند. میتوانستید از کنسول بازیتان به جای راکت تنیس استفاده کنید یا با آواتار، پا به دنیای موجودات فضایی بگذارید. در رقابت سختافزارها هم شاهد رقابت شدید سازندگان بزرگ کنسولهای بازی میشدید، که به عقیده کارشناسان با کنفرانس نینتندو در سال 2008 آغاز شده و با ورود مایکروسافت و سونی به این رقابت، به جنگ سختافزارها و کنترلرها معروف شدهاست. معرفی رسمی PSP Goسونی قول داده بود، در نمایشگاه امسال متفاوت باشد و به نظر میرسد با معرفی رسمی PSP Go به قولش عمل کرده باشد. حدود یکی دو هفته پیش عکسها و ویدئوی این کنسول جدید بازی، خیلی اتفاقی توسط سایت سونی لو رفت و باعث شد، اطلاعات اولیه آن در اختیار دوستداران بازیهای رایانهای قرار گیرد و آنها را حیرتزده کند. اجازه بدهید، کمی دقیقتر مشخصات فنی این کنسول جدید را با هم مرور کنیم. پی. اس. پی گو روی بدنه کشوییاش، صفحه نمایش 5/9 سانتیمتری دارد که از صفحه نمایش پی. اس. پی 3000 بزرگتر است؛ اما حدود 43 درصد نسبت به این سری سبکتر شده و قطر این کنسول تنها 5/16 میلیمتر است. یکی از دلایل عمده کاهش قطر و وزن آن نسبت به سریهای قبل، حذف یو. ام. دی یا دیسکخوان انحصاری پی. اس. پی است. دیسکهای یو. ام. دی به دلیل اندازه کوچک و حجم بالای ذخیره اطلاعات (معادل 8/1 گیگابایت) گزینه مناسبی برای بازیهای سری پیاسپی بودند. اما سونی در ساخت این کنسول جدید برای کاهش حجم و وزن آن، این درایو را حذف کرده است و خریداران پی.اس.پی گو در آینده باید بازیهای آنرا هم با پرداخت هزینهای جداگانه از شبکه پلیاستیشن خریداری و در حافظه 16 گیگابایتی پی.اس.پی گو و یا در کارتحافظهای که امکان اتصال آن پیشبینی شده، ذخیره کنند و سپس به بازی بپردازند. مطابق اعلام سونی این پیاسپی علاوه بر اینکه با سایر محصولات این شرکت سازگار است، امکان اتصال کاربران به شبکه پلیاستیشن و بارگذاری آهنگها، ویدئوها و بازیهای مورد علاقه آنها را نیز فراهم میکند. این پیاسپی جدید امکان ارسال و دریافت بلوتوث را نیز دارا است. پی.اس.پی گو از آبانماه جاری در اروپا و آمریکا و از اواسط آذر در ژاپن به قیمت 249 دلار / 230 هزار تومان، معادل قیمت پیاسپی زمان عرضه آن به بازار وارد خواهد شد. علاوه بر آن محصول دیگری نیز توسط سونی با نام کنترل حرکت پلیاستیشن معرفی شد. این دستگاه کنترلر، درکنار پلیاستیشن Eye کار میکند و در صفحه نمایش، به صورت سلاح یا ابزار در دست کاراکترهای بازی به نمایش در میآید. دکمههایی هم روی کنترلر تعبیه شده تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرند. پروژه جنجالی ناتالمایکروسافت هم در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت نشان داد، که ایدههای جالبی برای متحول کردن دنیای بازیهای کامپیوتری در سر دارد. یکی از این ایدههای عالی، پروژه ناتال نام دارد. در این پروژه که برای کنسول بازی Xbox مایکروسافت طراحی شده است، هیچ دستهای وجود ندارد. سیستم شامل دوربینها، میکروفن، حسگرهای تشخیص عمق و فضای سهبعدی و پردازشگرهایی است، که در مقابل شما قرار میگیرند، به شکل سه بعدی بدن شما را اسکن میکنند و حرکات بدن شما را دقیقاً به همان شکل که هست، به محیط بازی انتقال میدهند. حتی امکان تشخیص چهره و حتی صدای افراد مختلف نیز در این پروژه در نظر گرفته شده است. اسپیلبرگ که عهده دار معرفی این پروژه جنجالی شده است، میگوید: «ما با ناتال میخواهیم به جای ساخت چرخهای تازه، چرخ را حذف کنیم». میشود اینطور گفت که مایکروسافت دارد تلاش میکند، با ناتال دنیای بازیهای رایانهای را بیش از پیش به دنیای واقعی نزدیک کند. پیش از آغاز نمایشگاه ای-تری سونی شرکت سونی نیز دسته جدیدی را برای کنسول بازی پلیاستیشن معرفی کرد که میتوانست، حرکات دست کاربر را به شکل سه بعدی و بسیاردقیق شبیهسازی کند. روی این دسته، دکمههای متعدد و یک حباب نورانی هم تعبیه شده است، که هر یک کاربردهای جداگانهای دارند. مطابق اعلام شرکت سونی، این دسته از بهار 2010/ 1389 برای کنسول PS3 به بازار عرضه خواهد شد. اما ناتال را هنوز باید به چشم طرحی اولیه از یک ایده فوقالعاده دید، که نیازمند زمان بیشتری برای آمادهسازی و ورود به بازار است. البته مایکروسافت حرفهایی هم برای زمان حال داشت، از امکانات جدیدی که در اختیار ایکسباکس 360 قرار خواهند گرفت، مانند سرویس آنلاین تازهای به نامXbox Live که به حدود20 میلیون کاربر اجازه میدهد تا نه تنها در داخل این شبکه با یکدیگر به بازی بپردازند، بلکه امکان خرید فیلم، بازی، برنامههای تلویزیونی، مسابقات ورزشی و موسیقی را هم برای آنها فراهم میکند و حتی اجازه دسترسی به فیسبوک و توئیتر را هم در اختیار آنها قرار میدهد. کنترل حرکت نینتندوشرکت نینتندو علاوه بر اینکه به ارائه نسخههای جدیدی از کنسول بازی Wii در رنگ مشکی و Dsi در رنگ قرمز پرداخت، موشن کنترلر را هم برای کنسول محبوب Wii معرفی کرد. پیشبینیها احتمال میدادند، امکانات بیشتری به کنسول Wii اضافه شده باشد، که حساسیت کنترل را بالا ببرند، یا افزونهها را پشتیبانی کنند. اما کنسول Wii به کنترلر تازهای مجهز شده که میتواند حرکات دست شما را توسط یک دوربین به دقت شناسایی و عیناً به بازیکنی که شما نقش آن را ایفا میکنید، منتقل کند و به عنوان مثال در دستان شما مانند راکت تنیس عمل کند. علاوه بر این ابزار، حسگر حیاتی Wii که از ضربان قلب انسان برای کنترل بهره میبرد، معرفی شده است. میان این ابزارهای کنترلی تازه یعنی، ناتال، موشن کنترلر سونی و کنترلر جدید Wii، خیلیها برنده این رقابت تنگاتنگ را ناتال میدانند، اما از طرفی کنترلرهای سونی و نینتندو با زمانبندی مشخص و در آیندهای نه چندان دور وارد بازار میشوند. شاید اگر ناتال با تمام توان، مطابق ایده اولیهاش و سریع به بازار وارد شود، بتواند اقبال بسیارخوبی برای تسخیر بازار داغ بازیها داشته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]