تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837893329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوزاننده قران ها کی بود؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سوزاننده قرآن‌ها کی بود؟!
قرآن
 آن چه در مورد آتش زدن قرآن‎ها در تاریخ مشهور است و بحثی جنجال برانگیز با عنوان «حراق المصاحف» در اوراق نخستین کتب علوم قرآنی و تاریخ قرآن برجای گذاشته؛ در مورد عثمان می‌‎باشد که در اینجا بر این واقعه نظری می‎افکنیم: پس از رحلت پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) عده‌ای از صحابیان به جمع آوری و مرتب ساختن سوره‎های قرآن اقدام کردند و هر یک جداگانه مصحفی برای خود تهیه نمودند. بدین ترتیب اختلاف قرائت‎ها و تعداد مصحف‎ها رو به فزونی گذاشت. حذیفة بن یمان در جریان بازگشت از جنگ ارمنستان و آذربایجان و مشاهده اختلاف مسلمانان در قرائت قرآن موضوع را با سعیدبن عاص در میان گذاشت که مردم حمص، قرائت خود را بهتر می‎دانستند. همانگونه که مردم دمشق و کوفه و بصره نیز در مورد قرائت خود بر همین عقیده بودند.1 وی این موضوع را با مردم کوفه که اصحاب و طرفداران ابن مسعود بودند در میان گذاشت که بین او و ابن مسعود درگیری لفظی به وجود آمد. حذیفه تصمیم گرفت موضوع را با عثمان در میان بگذارد و در ملاقات با عثمان از وی خواست که به این امر رسیدگی کند تا امت اسلامی در کتاب خود به بلای خانمان سوز اختلاف گرفتار نشوند. پس از هشدار حذیفه، عثمان با مشورت و به دست آوردن نظر صحابیان برای به انجام رساندن این امر، انجمن تشکیل داد. این انجمن به جمع‎آوری مصاحف از مناطق گوناگون و مقابله آن‌ها با یکدیگر و سرانجام نگارش مصحفی واحد، پرداخت که نسخه‎هایی از آن تکثیر و به شهرهای مکه، یمن، بحرین، بصره، شام و کوفه فرستاده شد و یک نسخه به عنوان نسخه امام در مدینه نزد عثمان نگهداری می‎شد. سپس عثمان دستور سوزاندن دیگر مصحف‎ها را داد و مردم را ملزم به قرائت بر طبق این مصحف‎های خاص کرد.2 از آنجا که این کار عثمان مورد انتقاد قرار گرفت و حتی پس از مرگ وی نیز ادامه یافت. عالمان اهل سنت بر آن شدند تا به توجیه این کار وی بپردازند که او با مشورت صحابیان دست به این کار زده است. و امام علی(علیه‌السلام) نیز با تدوین و جمع آوری قرآن و یکی کردن مصاحف موافق بود.3آنچه در منابع روایی شیعه در این زمینه نقل شده حکایت از آن دارد که حضرت علی(علیه‌السلام) اصل یکسان سازی مصحف‎ها را مورد تأیید قرار داده است که این مورد تأیید شیعه و سنی است، اما در مورد سوزاندن سایر قرآن‌ها اختلاف است و در بیشتر آثار روایی شیعه بر این امر خرده‌گیری شده است، علمای اهل تسنن در صدد بر آمدند که این کار  عثمان را به گونه‌ای توجیه کنند که او قرآن‌ها را نسوزاند و با وسایل دیگری مثلا آب و سرکه آن‌ها را محو کرد. ولی آنچه بیش از هر مسئله‌ای در طی همان اسناد جلب نظر می‌کند؛ این است که عثمان مصاحف دیگران را سوزانده است. خصوصیات مصاحف عثماناین مصاحف طبق دستور عثمان عاری از هر گونه علائم املایی اعم از اعراب و نقطه‌گذاری، حروف متشابه و اسماء، سور و علائم جدایی آیات بوده است و علاوه بر این موارد، مصحف عثمان از هر گونه گزارش و توضیح و تفسیر نیز خالی بود. این مصحف بدان دلیل از این علائم خالی بود که بتواند نسبت به قراآت مختلف انعطاف پذیر و معتبر باشد.4 نتیجه کار توحید مصاحیف، کار ارزنده‌ای بوده و مورد حمایت و تایید حضرت علی(علیه‌السلام) بوده است. کما این که ایشان فرمودند که اگر من هم جای عثمان بودم همین کار را می‌کردم. چرا که اگر این عمل انجام نمی‌شد اختلاف لهجه‌ها باعث می‌شد که در قرائت و نوشتار قرآن، اختلاف بسیاری ایجاد شود و در نتیجه امروز بعد از 1400 سال قرآن واحدی در دست نمی‌داشتیم.  گروه دین و اندیشه تبیان، فرآوری فاطمه محمدی1- ابن اثیر عزالدین؛ الکامل فی التاریخ، بیروت، دار بیروت لطباعه و النشر، 1385 ق، ‌ج 3، ص 111. 2- الحافظ ابی الخیر محمد بن محمد الدمشقی(ابن جوزی)؛ النشر فی القرائات العشر، بیروت، دارالکتاب عربی، ج 1، ص 7. 3- حجتی، سید محمدباقر، تاریخ قرآن کریم، تهران، چاپ ششم، 1372. 4- تاریخ قرآن دکتر حجتی .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن