تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815345381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمين‏هاي وقفي رامشير


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زمين‏هاي وقفي رامشير
زمين‏هاي وقفي رامشير نويسنده: ايمانعلي زارع اشارهدر شماره 48 - 47 فصلنامه‏ي وقف، ميراث جاويدان مطلبي تحت عنوان «بررسي زمين‏هاي وقف شهر رامشير» به قلم آقاي مسعود صفايي پور به چاپ رسيده بود. آقاي ايمانعلي زارع مدير کل اوقاف و امور خيريه استان خوزستان توضيحاتي در ارتباط با اين موضوع داده‏اند که جهت اطلاع خوانندگان گرامي‏عينا درج مي‏شود:زمين‏هاي وقف رامشير (نقدي بر مقاله بررسي زمين‏هاي وقفي شهر رامشير)1. نگارنده محترم در مقدمه مقاله خويش مسأله وقف بودن اراضي شهر رامشير را موضوع مهم و مناسبي دانسته تا در قالب يک تحقيق، چگونگي وقف اراضي و آثار آن بر شهر و منطقه را بررسي نمايد. در طرح مسأله، دو احتمال در مورد چگونگي و آثار زمين‏هاي وقفي در شهرهاي رامشير و بوشهر مطرح شده است:در احتمال اول، وقفي بودن اراضي رامشير را باعث تأثير منفي بر شهر و منطقه و ايجاد مشکلات جهت مردم دانسته است.و در احتمال دوم، موقوفات را داراي آثار مثبت مي‏داند؛ اما بلافاصله در همين احتمال اعلام مي‏کند که با تدبير و چاره انديشي مي‏توان آثار منفي را از بين برد و اين بدين معني مي‏تواند باشد که احتمال اول پذيرفته شده است و فرضيه دومي در اين تحقيق وجود ندارد.2. نگارنده در تاريخچه مالکيت اراضي رامشير، توضيحاتي ارائه و در قسمتي از آن مي‏نويسد: «چنين به نظر مي‏رسد که قبل از مالکيت زمين‏ها توسط حسينقلي خان نظام السلطنه، اين زمين‏ها در اختيار شيخ خزعل و الي خوزستان بوده است؛ ولي با ازدواج شيخ خزعل با بانو بتول مافي، شيخ خزعل شش دانگ اين زمين‏ها را در اختيار نظام السلطنه قرار مي‏دهد و نظام السلطنه پس از توليت، اين زمين‏ها را از دولت خريداري کرده است.»اما در قسمت معرفي، وقف با ارائه تصوير شماره 4 صفحه اول مصالحه نامه - که منحصرا يک صفحه مي‏باشد که قسمت‏هايي از آن را بازنويسي نموده است - قيد مي‏نمايد که بلوک جراحي «از جمله خالصجات ديوان اعلي بوده که به فرمان مهر ملعال (لمعان صحيح است) مبارک به عنوان ملکيت ابدي واگذار و مرحمت شده بود.» و در همين مصالحه نامه قيد شده است که اقاي حسين قلي خان نظام السلطنه به ملاحظه کمال احتياط و دينداري و اينکه خواستند رفع شبهه نمايند در صدد برآمد که از طرف اولياي شريعت مقدسه که در زمان غيبت ولي الله اعظم - صلوات الله عليه وارواح العالمين له الفداء - نواب آن حضرت مي‏باشند، انتقال شرعي شود به ايشان که ملک مباح شرعي ايشان باشد.همان گونه که در اين مصالحه نامه که به تاريخ سوم شوال 1321 مي‏باشد و به تأييد شهيد شيخ فضل الله نوري (ره) نيز رسيده، آمده نه تنها از اراضي از شيخ خزعل به حسينقلي خان نرسيده، بلکه بعد از اينکه توسط دولت وقت به ايشان واگذار شد به لحاظ تدين و اعتقاد به اينکه اين املاک جزو انفال مي‏باشد درصدد انتقال شرعي از طرف نايبان امام زمان به عنوان ملکيت برآمده در همين صلحنامه نيز انتقال شرعي شده است.3. در قسمت معرفي واقف و در توضيحات انتهاي صفحه 115 چنين قيد شده: «چنين به نظر مي‏رسد که انجام مابقي امور وقف به دختر وي و متوليه وقف واگذار شده و بتول مافي السلطنه وقف نامه را تنظيم کرده است. همچنين در توليت نامه‏اي که به تأييد چند شاهد به نام‏هاي محمد حسن الطهراني و.. رسيده، وضعيت وقف توضيح داده شده است.(تصوير 3)»عدم شناخت کافي از مسير وقفت اين موقوفه باعث شده که اعلام نمايند چنين به نظر مي‏رسد؛ اولا: نه تنها مابقي امور وقف به خانم بتول مافي فخر السلطنه - که در تمام نوشته‏هاي اين تحقيق به اشتباه بتول مافي السلطنه قيد شده است - واگذار نشده، بلکه ايشان مدعي عدم وقفيت اراضي موقوفه بوده‏اند و ادعاي مالکيت بر اراضي داشته‏اند و عليه اداره اوقاف نيز طرح دعوي نموده که ادعاي نامبرده و دفاعيات اداره اوقاف چندين سال در محاکم مطرح بوده است در نهايت طرفين راضي به داوري مي‏شوند و رأي داوران با توجه به اختيار سازش بدون قيد و شرط از طرف خانم بتول مافي (فخر السلطنه) سه دانگ از بلوک جراحي را از طرف نامبرده اعلام وقف مي‏نمايد با تفاوت‏هايي در مصرف. ثانيا: توليت نامه‏اي که نگارنده محترم بدان اشاره مي‏نمايد - علي اکبر بن جمال الدين معروف به مجتهد بروجردي که در وصيتنامه مرحوم حسينقلي خان نظام السلطنه به عنوان يکي از وصي‏ها معرفي شده در زماني که خانم بتول مافي اعلام مي‏نمايد که اراضي جراحي وقف نمي‏باشد (يعني بيست سال بعد از وفات مرحوم حسينقلي خان) در دو قسمت چنين اعلام مي‏دارد: «اين بنده به ملاحظه جهاني چنين صلاح دانستم که توليت سه دانگ جراحي را به نوابه عليه عاليه خانم فخر السلطنه خانم بتول.. واگذار نمايم؛ لهذا برحسب مصلحت قرار دادم که بعد از فوت اينجانب.. سرکار عليه خانم فخر السلطنه جراحي را به عنوان توليت در تصرف داشته باشند.»هر چند که هدف از اين واگذاري توليت به خانم بتول مافي در سال 1346 ه ق بدين دليل بوده که وي از ادعاي ملکيت املاک وقفي دست بردارد، اما متأسفانه نامبرده ادعاي خويش را ادامه داده تا در سال 1322 ه ش برابر با 1375 ه ق؛ يعني حدود سي سال بعد، داوران منتخب مجددا وقفيت را اعلام و خانم بتول مافي را به عنوان متولي اعلام مي‏کنند.4. در قسمت ديگري از معرفي واقف، به نقل از تاريخ معاصر ايران (کتاب چهارم دبيرستان) آورده است: «در آغاز جنگ جهاني اول و براي مقاومت در برابراشغالگران، جناح‏هايي از رهبران سياسي - مذهبي که روسيه و انگلستان را دشمن اصلي مردم مي‏دانستند با تبليغاتي که از ناحيه عثماني براي اتحاد دنياي اسلام در اين زمان انجام مي‏گرفت از تهران به سوي قم، و سپس کرمانشاه حرکت کردند و در آنجا دولتي موقت به رهبري نظام السلطنه مافي تشکيل دادند؛ اما نتوانستند کاري از پيش ببرند».متأسفانه عدم اطلاع دقيق نگارنده از جريانات تاريخ و سال‏هاي زندگاني واقف باعث شده که معرفي واقف و نظام السلطنه دوم دچار اشتباه شود.در وصيت نامه حسينقلي خان نظام السلطنه دو وصي معرفي شده‏اند که يکي از آنها رضا قلي خان، پسر برادرحسينقلي خان مي‏باشد که بعداز وفات حسينقلي خان لقب نظام السلطنه به وي داده شد. سال وفات حسينقلي خان نظام السلطنه 1326 ه ق است در حالي که سال حرکت دولت موقت (دولت مهاجرت) 1334 ه ق يعني هشت سال بعد از وفات حسينقلي خان ذکر شده است.5. با توجه به پيشداوري نگارنده، که به عنوان محقق مطالب را ارائه داده است، در قسمت آثار منفي وقف اراضي به مواردي چند اشاره مي‏نمايد:الف. رکود سرمايه گذاري: در اين قسمت بدون ارائه هر گونه مدرک يا سندي اعلام مي‏نمايد که طرح‏هاي مختلف از سوي دولت يا بخش خصوصي از اين شهر به مناطق ديگر منقل شده است؛ اما متأسفانه نمونه‏اي از اين طرح‏ها را هم بيان نمي‏کند.ب. فقدان سند مالکيت: در اين قسمت بعد از توضيحاتي اعلام مي‏کند: «از مشکلات مهم شهر اين است که مساکن و اراضي آن فاقد سند رسمي است، در واقع مشکل مردم اين است که متولي املاک آنان ارگان‏هاي دولتي است، و نمي‏توانند اموال و رقبات وقفي را مطابق اقتصاد روز اداره کنند.» اولا: هر چند که در شهر رامشير به دليل عدم تمکين متصرفان از قانون اوقاف خانه‏ها و مستحدثات فاقد سند مالکيت مي‏باشند، اما در نقل و انتقالاتي که انجام مي‏پذيرد نه تنها قيمت زمين و مسکن از ساير شهرهاي مشابه در استان ارزان‏تر نيست؛ بلکه از بسياري از شهرهاي همسان و مشابه گران‏تر نيز مي‏باشد. ثانيا: در کلانشهرهاي کشور بسياري از منازل، واحدهاي تجاري، اداري، صنعتي و خدماتي به صورت شش دانگ و يا کمتر موقوفه مي‏باشد و مردم هيچ گونه مشکلي در سرمايه گذاري و يا بهره برداري سرمايه‏هاي خويش نداشته‏اند، لذا دليلي وجود ندارد که در اين شهر مشکل ايجاد شود.نگارنده محترم در بحث وقفي بودن اراضي شهر رامشير دو مطلب را مطرح مي‏نمايد:1. در نظر سنجي انجام شده اکثر قريب به اتفاق مردم شهر رامشير از وقفي بودن اراضي شهر رامشير ناراضي‏اند و خواستار ابطال وقف اراضي اين شهر مي‏باشند.2. استفتائيه از محضر آيات عظام، حضرت آيت الله خميني رهبر کبير انقلاب، حضرت آيت الله اراکي، حضرت آيت الله گلپايگاني.اولا: هر چند که در همين مقاله در قسمت ابطال وقفيت، محقق محترم قيد نموده‏اند که: البته وقف با نظر سنجي باطل نمي‏شود؛ اما هيچ گونه نظرسنجي انجام نشده است و اعلام اين موضوع و برداشت شخصي محقق گرامي از اذهان عمومي‏شهر است، نه نظرسنجي.ثانيا: آيات عظام معمولا در پاسخ به سؤالات شرعي (استفتائيه) در فرض سؤال را عنوان مي‏نمايند و اين بدان معناست هک منحصرا پاسخ شرعي به سؤال را بدون تأييد صحيت يا سقم آن مي‏دهند.در متن سؤال آيات عظام قيد شده: «از دويست سال قبل کسي ادعاي مالکيت نداشته است... چند سالي (حدود سي سال) بانويي به نام بتول مافي... مدعي شده است که قسمتي از منطقه وقف است.. اما دليل شرعي محکمه پسندي در دست ندارد.» بايد متذکر شد که اراضي در سال 1326 ه ق توسط حسينقلي خان نظام السلطنه وقف شده که از آن زمان تا حال حدود صد سال مي‏گذرد و همان طور که قبلا توضيح داده شد، خانم بتول مافي (فخر السلطنه) دختر وي، ادعاي ملکيت داشته است، نه وقفيت، در مقابل رأي داوران مجبور به پذيرش وقفيت مي‏شود و دلايل محکمه پسند عبارتند از: ثبت املاک در سال 1339 در اداره ثبت به عنوان سه دانگ وقفيت مي‏باشد و سابقه عمل به وقف و واگذاري املاک زراعي در مرحله سوم قانون اصلاحات ارضي (رژيم سابق) به زارعان با عنوان املاک وقفي. بنابراين متن استفتائيه و سؤال بر مبناي صحت صورت سؤال نمي‏باشد.پاسخ‏هاي آيات عظام نيز با توجه به متن استفتائيه چنين است:حضرت امام خميني (ره): «بسمه تعالي - تا احراز وقفيت نشود حکم به وقفيت نمي‏شود.» که با توجه به مدارک، احراز وقفيت آن محرز بوده است.حضرت آيت الله العظمي اراکي (ره): «بسمه تعالي - ادعاي وقفيت بدون سند معتبر مسموع نيست» اسناد معتبر: 1. وصيت نامه مورخه 1326 ه. ق 2. صلحنامه با تأييد مرحوم شهيد شيخ فضل الله نوري. 3. اداره ثبت اسناد و املاک استان خوزستان. 4. رأي داوران مورخ 1332 ش. 5. سابقه عمل به وقف. 6. واگذاري در مرحله سوم اصلاحات اراضي به عنوان املاک وقفي. 7. احکام صادره متعدد از محاکم صالحه قضايي و..حضرت آيت الله گلپايگاني (ره): «بسم الله الرحمن الرحيم - در فرض اينکه منطقه معروف به وقفيت نبوده و نيست، وقف آن با ادعاي يک نفر ثابت نمي‏شود؛ ولي چنانچه مدرک صحيحي جهت اثبات آن وجود داشته باشد، بايد طبق آن عمل شود».پاسخ بسيار گويا و شفاف است، اولا: گذشته از معروفيت به وقف در گذشته و حال، سابقه عمل به وقف آن نيز موجود بوده. ثانيا: ادعاي يک نفر نبوده؛ بلکه در گذشته ادعاي غير وقفيت و مالکيت آن توسط محکمه رد شده. ثالثا: مدارک صحيح مثبته بسياري از ده‏ها سال قبل موجود است که در محاکم متعدد بر معتبر بودن آنان صحه گذاشته شده.در پاياان اعلام مي‏نمايد که مجوزتبديل به احسن اراضي وقفي (هر چند نگارنده محترم در پايان مقاله خويش ابطال وقفيت قيد نموده که اشتباه مي‏باشد» توسط مراجع صالحه شرعي مي‏بايسد در شرايطي خاص که بر عين موقوفه حکم فرما باشد، صادر گردد که در حال حاضر به اين موقوفه مترتب نيست؛ اما اداره کل اوقاف و امور خيريه خوزستان اعلام آمادگي مي‏نمايد که در جهت رفع مشکل موجود در صورت همکاري ساير ادارات استان با حفظ حقوق حقه موقوفه نهايت همکاري و تلاش را داشته و خواهد داشت.منبع: ميراث جاويدان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 472]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن