واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عليرضا رييسيان روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: تلاش هاي بسياري از سوي نيروي انتظامي براي مقابله با قاچاق فيلم هاي سينمايي انجام مي شود كه اين برخوردها گاه با ملاحظه كاري و يا جدي بوده است. كارگردان فيلم چهل سالگي يادآورشد: متاسفانه جريمه درنظرگرفته شده براي قاچاقچيان كالاهاي فرهنگي همچون فيلم هاي سينمايي با ميزان ارتكاب جرم آنان تناسب ندارد. رييس اسبق كانون كارگردانان سينما ادامه داد: بسياري از قاچاقچيان فرهنگي ترسي از قاچاق فيلم هاي سينمايي ندارند در حالي اقدامات آنان به لحاظ اقتصادي آسيبي جدي به سينما مي رساند. به گفته رييسيان، هر فيلم موفق، براي سينما حدود يك ميليارد تومان گردش مالي دارد و با قاچاق 5 اثر سينمايي در يكسال رقم قابل توجهي به سينماي ايران آسيب وارد مي شود. كارگردان فيلم ايستگاه متروك توضيح داد: در بخش قاچاق فيلم هاي خارجي نيز شاهد سرازير شدن آثاري سخيف و غيراخلاقي به كشور هستيم و به دليل آنكه اين فيلم ها حق رايت ندارند هزينه گزافي را به سينما تحميل مي كنند. به عقيده وي، برخورد جدي با قاچاقچيان و در نظرگرفتن احكام سنگين براي آنان يكي از راهكارهايي است كه مي تواند موجب كاهش قاچاق فيلم در كشور شود. رييسيان تصريح كرد: آموزش و فرهنگسازي از ديگر راهكارهاي اساسي است و مديران بايد در مقابله با قاچاق فيلم هاي سينمايي از ابزار فرهنگي براي مقابله با اين پديده استفاده كنند. رييس اسبق كانون كارگردانان در ادامه خواستار تاسيس سازمان مقتدر و مشخصي براي مقابله با قاچاق فيلم هاي سينمايي شد. اين كارگردان با يادآوري اينكه قاچاق فيلم هاي سينمايي در بسياري از كشورهاي دنيا نيز ديده مي شود گفت: كشورهاي صاحب سينما، بازاري به اندازه اقيانوس دارند و قاچاق آثار غربي بيشتر در كشورهاي در حال توسعه ديده مي شود و اين در حالي است كه در اين كشورها احكام سنگيني براي قاچاقچيان كالاهاي فرهنگي در نظر گرفته مي شود. كارگردان فيلم ايستگاه متروك ادامه داد: حتي بسياري از فيلم هاي غربي هدفمند وارد كشورهاي آسيايي مي شوند و اين فيلم ها به دنبال سلطه بر فرهنگ ديگر كشورها هستند. به گفته رييسيان، حمايت از سينماي داخلي سبب مي شود تا سينماي سلطه در كشور راه به جايي نبرد. وي تصريح كرد: سينماي ما بايد به سمت استانداردسازي حركت كند و مسوولان از روش هاي جديد براي مقابله با قاچاق فيلم هاي سينمايي استفاده كنند. كارگردان فيلم چهل سالگي تاكيد كرد: فيلم چهل سالگي در قالب لوح فشرده دي وي دي و به صورت آرم دار -هولوگرام دار- و البته با هزينه بيشتري وارد شبكه نمايش خانگي شد اما به هر حال اين اقدام راهي براي مقابله با قاچاق احتمالي اين فيلم بود كه نتيجه داد. رييسيان خواستار تصحيح قوانين موجود در برخورد با قاچاقچيان فرهنگي شد و فرهنگسازي در زمينه عدم استفاده از محصولات قاچاق را از مهمترين راه هاي مقابله با قاچاق فيلم هاي سينمايي عنوان كرد. فراهنگ**1983
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]