تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826526625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طراح لوگوی تهران امروز : با اين عينك «شکل های بي‌ربط» را می بینند!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: طراح لوگوی "تهران امروز": با اين عينك «شکل های بي‌ربط» را می بینند! وی درباره بخش‌هاي پايانی حروف «ز»، «و» و «ر» که مفسر "پرتو سخن" مدعی شده است تداعی کننده دست و پای زن رقاص است نیز توضیحات تخصصی مربوط به هنر خوشنویسی را ارائه می کند و می گوید: پايان حروف «شمره» نام دارد.

 عصرایران - در روزهای اخیر ، گویی که مملکت هیچ مشکلی ندارد جز لوگوی یک روزنامه ، برخی جریان های سیاسی و فکری ، جنجالی بپا کرده اند درباره لوگوی "تهران امروز" و مدعی اند که این لوگو ، طرحی از یک زن رقصان است!این تفسیر عجیب و غریب برای اولین بار توسط نشریه "پرتو سخن" مطرح شد و مفسر گمنام آن که برای اثبات ادعایش حتی این را نوشت که انتهای حروف"ر" ، "و" و "ز" به صورت کج طراحی شده است تا تداعی دست و پای زن رقاص را داشته باشد!هر چند این تفسیر از سوی رسانه ها و محافل هنری ، بیشتر به یک شوخی و کج فهمی تعبیر شد ، اما عده ای آن را جدی گرفتند و با ادعای این که تهران امروز ، با لوگوی خود در حال ترویج "بی ناموسی" است ، به تابلوهای تبلیغی این روزنامه در سطح شهر تهران حمله کردند و آنها را پاره کردند! در همین زمینه ، روزنامه تهران امروز گفت وگویی با طراح لوگوی خود انجام داده و توضیحات هنری او را منتشر کرده است.دامون خانجان‌زاده از طراحاني است كه در سال‌هاي اخير به‌طور تخصصي و مداوم به ‌كار در حوزه «طراحي‌حروف» و «تايپوگرافي» پرداخته. او داراي مدرك ممتاز از انجمن خوشنويسان ايران و كارشناسي ارشد گرافيك از دانشگاه هنر است.خانجان‌زاده با اشاره به این که از خط نستعليق برای طراحی این لوگو استفاده کرده می گوید: خط نستعليق ترجمان تصويري ادبيات ايراني است. اگر به بخش وسيعي از ادبيات ايران بنگريد، خط نستعليق خودنمايي مي‌كند... لوگوي «تهران‌امروز» از دو كلمه تهران و امروز تشكيل شده. زماني كه اين كار به من سفارش داده شد از من خواستند روي كلمه امروز تمركز كنم و تهران در پلان دوم قرار داشت. پيشنهاد من اين بود براي كلمه «امروز» از خط نستعليق و براي «تهران» از نسخ استفاده شود. چون بنا بود كلمه «تهران» به شكل كوچك‌تري ديده شود و هم به خوانايي ضربه‌اي وارد نشود، آن را با نوعي از خط نسخ گرافيزه شده طراحي كردم.وی درباره بخش‌هاي پايانی حروف «ز»، «و» و «ر» که مفسر "پرتو سخن" مدعی شده است تداعی کننده دست و پای زن رقاص است نیز توضیحات تخصصی مربوط به هنر خوشنویسی را ارائه می کند و می گوید: پايان حروف «شمره» نام دارد و اين اتفاقي كه در انتهاي حروف در اثر سرعت نگارش ايجاد مي‌شود در اصطلاح «تشمير» مي‌گويند. اين يك رفتار اصيل در خوشنويسي است كه به آن «قلم‌انداز» مي‌گويند و در تمام خطوط وجود دارد. در نستعليق قاجاري به خصوص در مرقعات «ميرزاغلامرضا» و «ميرحسين ترك» و بعدها «فتحعلي حجاب شيرازي» به‌صورت يك شيوه درمي‌آيد. در بسياري از قطعات و مرقعات مذهبي، كتاب‌هاي دعا و ابنيه اين شيوه نستعليق قلم‌انداز موجود است. ذات خط نستعليق به همين شكل است و اين شيوه در خط به‌نوعي سرعت‌نويسي و نياز بهره‌گيري درست از زمان و پويايي و حركت را القا مي‌كند.این هنرمند خوشنویس و گرافیست درباره تفسیری که اخیراً درباره لوگوی "تهران امروز" مطرح شده ابراز تعجب می کند و می گوید: خود بنده هم شگفت‌زده هستم، اين امر حكايت از ناديده‌ گرفتن خط اصيل ايراني، به‌عنوان بخشي از ميراث فاخر و جمال و شكوه فرهنگ ايراني است. اينكه با ديدن اين لوگوتايپ چطور مي‌توان به افكار و تصوراتي عجيب و غريب اصرار ورزيد، آنرا نمي‌دانم. بايد گفت اگر اين پرده‌دري بخواهد چنين پيش برود و اين‌گونه به خط و تاريخ سربلند آن بنگريم، به نتيجه درستي نمي‌رسيم. اگر با اين عينك به هر پديده‌اي نگاه كنيم مي‌توانيم اشكال بي‌ربط به موضوع را ببينيم. وی در پایان می افزاید: من فقط مي‌توانم بگويم خط نستعليق ترجمان ادبيات ماست و به‌عنوان عروس خطوط شناخته مي‌شود. نستعليق ذاتي سركش و مغرور دارد و به‌راحتي نمي‌توان آن‌را بكار گرفت و هر پديده‌اي را در آن و با آن القا كرد. اما حرفه من گرافيك است و تا زماني كه در مورد پديده‌اي تخصصي در كارم شبهه‌اي باشد حاضرم جوابگو باشم، اما ضمن احترام براي همه در برابر چنين قضاوت‌هايي سكوت مي‌كنم، شايد اين مصراع خود گوياي اين معنا باشد كه: «هركه بي‌هنر افتد نظر به عيب كند.»





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن