واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار ايرنا، فيلم هاي باد و مه ساخته محمد علي طالبي،مرگ كسب و كار من است از امير ثقفي،آينه هاي روبرو به كارگرداني نگار آذربايجاني ،خانه امن است ساخته ناصر رفايي و سوت پايان به كارگرداني نيكي كريمي در نخستين روز جشنواره بيست و نهم روي پرده رفت . اكران آثار يادشده با واكنش هاي متفاوت مخاطبان و منتقدان سينمايي روبه رو شد و اميدواري به اين رويداد و آثار حاضر در آن را مضاعف ساخت . طالبي با فيلم باد و مه همچنان در فضاي فيلم هاي واقعگراي پيشين خود حركت كرده و مخاطب غير ايراني را به مانند قبل هدف قرار داده است. فيلمي كند و كسالت بار با تصاويري زيبا و كارت پستالي كه مي تواند ، مخاطب را مجذوب تصاوير كند. مرگ كسب و كار من است نخستين ساخته امير ثقفي كارگردان جوان سينما، اميدها در مخاطب را زنده كرد و نويد از حضور فيلمسازي خوش آتيه داد. اين كارگردان با انتخاب موضوعي بكر و كار كردن در شرايط سخت و بهره گيري از فضاي سرد و يخ زده نشان داد كه جسارت ساخت فيلم در شرايط سخت را داشته و براي رسيدن به نتيجه مطلوب ناملايمات را به خوبي تحمل مي كند. مرگ كسب و كار من است به رغم كارگرداني خوب از ضعف فيلمنامه و نبود ثبات در شخصيت پردازي رنج مي برد. نگار آذربايجاني كه تجربه بازيگري در فيلم هايي همچون ، نسل سوخته ساخته زنده ياد رسول ملاقلي پور را داشته پس از تحصيل در خارج از كشور با فيلم جسورانه آينه هاي روبرو مخاطبان را غافلگير كرد.ف اثري جذاب با داستاني متفاوت كه با رعايت خطوط قرمز جامعه، حرفش را بدون لكنت بيان كرده است. اين فيلم براي نخستين بار به بررسي بخشي خاص از جامعه بي آنكه به ورطه ابتذال و يا تمسخر بيفتد، پرداخته است و فيلمساز با نگاهي جسورانه وارد ماجرا شده است. آذربايجاني بي آنكه به حريم اخلاق تعرض كرده و با سياه نمايي در آميزد،داستان خود را روايت كرده و در پايان هم تاثير عميقي بر تماشاگرش مي گذارد. اين كارگردان نيز نشان داد كه در صورت دستيابي به موضوع هاي جذاب و افزودن به تجربيات خود در مسير پيشرفت قرار خواهد داشت. ناصر رفايي كه با نخستين فيلم خود امتحان در جشنواره پيشين خوش درخشيد، در فيلم خانه امن است به همان شيوه قبلي كار كرده و فيلمي متوسط را رقم زده است. اين كارگردان در اين فيلم همچون امتحان نابازيگران جوان بسياري را برگزيده و روايتي مستندگونه از روزهاي موشك باران تهران را ارايه كرده است. روزهايي كه نسل نوجوان جنگ تحميلي به خوبي به ياد داشته و تلخي هاي آن را هنوز از ياد نبرده است.از اين منظر خانه امن است مورد توجه بيشتر اين گروه قرار گرفته و نظر مثبت آنان را به خود جلب مي كند. با اين حال فيلم يادشده به مانند ديگر فيلم هاي روز نخست از ضرباهنگ كند رنج برده و از اين ناحيه لطمه جبران ناپذيري خورده است. فيلم سوت پايان ساخته نيكي كريمي نيز در آخرين نوبت روز نخست جشنواره در سينماي رسانه هاي جمعي فجر اكران شد. فيلم جديد كريمي نتوانست نظر مخاطبان و كارشناسان سينمايي را جلب كند و طرح موضوعي تكراري به اثر يادشده صدمه زده است. اين بازيگر - كارگردان در سوت پايان تلاش كرده است با استفاده از حركت دوربين روي دست روندي مستندگونه به اثر خود دهد كه تا حدي در اين امر موفق بوده است. به عقيده كارشناسان ، فيلم هاي نمايشي روز نخست و آثار متعلق به كارگردانان اول نويد نسلي از فيلمسازان جوان را مي دهد كه پويايي و خلاقيت ذهن را با تكنيك هاي سينمايي درآميخته و نتيجه اي مطلوب را با جذب مخاطب پي جويي مي كنند. فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]