واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: لباس روحانیت (ارزش ها )
لینک های مرتبطفقط و فقط طلبه ها بخوانند فقط طلبه ها بخوانند (قسمت دوم)بازخوانی تاریخ لباس روحانیتفوائد اجتماعی لباس روحانیت2. تداعى و تذكر ارزشها براى صاحب لباس اين لباس به جهت پيوندى كه با دين يافته، تداعىكنندة دعوت انبيا به خدا، قيامت، وحى و آسمان است و اين تداعى براى انسان ارزش فراوان دارد. آدمى كه بايد در منزل دنيا مقدمات سعادت ابدى خود را به دست آورد به جهت دلمشغولى به شهوات و آرزوها، از وظايف الهى خود غافل مىشود. داروى اين غفلت، تذكر و توجه است و نمادهايى مانند لباس، اندكى در غفلتزدايى و ايجاد حالت «توجه» تأثير دارند. بسيارى از روحانيان به جهت ارج نهادن به حرمت و قداست اين لباس جز با طهارت كامل (وضو) و ذكر نام خدا اين لباس را به تن نمىكنند و دائماً به مسئوليت سنگينى كه اين نماد بر دوش آنها مىنهد توجه دارند و تقيدات رفتارى و توجهات معنوى ارزشمندى بر ايشان پديد مىآيد. جلوگيرى از عادى شدن اين هشدارها و بيدار نگاه داشتن اين توجهات در طول زمان، اثر تربيتى شگرفى دارد. 3. تداعى و تذكر ارزشها براى ديگران اين توجهات علاوه بر صاحب لباس براى ساير مردم نيز حاصل مىشود. حضور يك روحانى در ميان جمع معادل حضور كاروانى از مفاهيم دينى است كه هر يك از آنها در حيات طيبة انسانى بسى نقشآفرين و مؤثرند. آيتالله علامه حسنزاده آملى مىفرمودند: «در ايام كشف حجاب كه پوشيدن لباس بلند - جز براى عدهاى از علماى بزرگ و مجتهدان با سابقه - ممنوع اعلام شده بود و مأموران دولت رضاخان لباس روحانيت را به زور از تن طالبان علوم دين بيرون مىكردند، يكى از علماى بزرگ خود را موظف كرده بود كه روزانه يكى دو ساعت در بازار شهر حضور يابد و قدم بزند. ايشان مىفرمودند مىخواهم با اين عمل از فراموش شدن دين و روحانيت جلوگيرى كنم.» اين ماجرا نشان مىدهد كه عالمان دين به نقش مؤثر نشانهها در تبليغ دين به خوبى آگاه بوده و از سر آگاهى - نه بدون حساب و تصادفى - از نمادها، پاسدارى و بهرهبردارى مىكردهاند. علاوه بر اين، اين لباس به جهت همراهى مستمر تاريخى با شخصيتهاى بزرگ جهان اسلام، بندگان شايستة خدا، دانشمندان بصير، فقيهان نامدار، عارفان متأله، عالمان روشنگر و مبارزان نستوه، تداعىكنندة ياد همة آن رادمردان است و راهى را كه آنها پيمودند و ارزشهايى را كه با جان و دل برگزيدند در دلها شعله ور مىسازد. اين لباس پژواك حماسهها و مجاهدتهاى روحانيت شيعه در قرنهاى متوالى تاريخ است. اين لباس احياگر چهرة علم و تقوا و استقامت است در چشمها و آهنگ سخن مردان خداست در گوشها و نويد آيندة تابناك تاريخ است در دلها و تصوير همة ارزشها است در ذهنها. 4. اعلام حضور انديشهی اصيل دينى اين لباس اعلام موجوديت فرهنگ دينى در جامعه و نشانهاى از حيات و حضور انديشهی اصيل حوزههاى شيعى است. هر چه تعداد روحانى در جامعهاى بيشتر باشد، هويّت روحانى در نظر آنان موجهتر و داراى رسميت بيشتر است. اگر از جوانان يك محلّه چند نفر طلبه شوند با اين انتخاب خود گزينة جديدى پيش روى ساير جوانان نيز قرار دادهاند. در مقابل اگر در منطقهاى روحانيت به چشم نيايد يا نادر باشد، هويت صنفى روحانى در نظر مردم آن منطقه رسميت نمىيابد و هيچ كس در انتخاب مسير آيندة خود، روحانيت را تصور نمىكند يا اگر تصور كند دور از دسترس و غيرممكن تلقى مىكند. نفس حضور روحانى در يك منطقه به معنى امكان انتخاب اين راه براى ديگران است. درست نظير حضور نونهالان حافظ قرآن در جامعة ما كه برداشت نادرست غير عملى بودن حفظ قرآن را باطل كردند. 5. تبليغ غيرمستقيم اگر ارتباط روحانى با مردم ارتباط موفقى باشد و اندكى به جلب اعتماد آنها بينجامد علاوه بر بهرههاى تبليغى مستقيمى كه از سخن او به مردم انتقال مىيابد، اثر مهم ديگرى نيز دارد و آن جلب اعتماد مردم به «صنف روحانى» و دفع يا رفع پارهاى از مفروضات نادرست و شايعات بىاساس است. اين بهرة غيرمستقيم از انبوه مطالبى كه مبلّغ تلاش مىكند به ذهن مخاطب خود سرازير كند به مراتب ارزشمندتر است. همة آنها كه تجربة تبليغ دارند - هر چند پرتلاش و توانا - به خوبى دريافتهاند كه توان تبليغى مستقيم ما نسبت به «نياز جامعه» بسيار ناچيز است. وظايفى كه روحانى بر عهده دارد - هر چند مخاطبان او در يك روستاى دورافتاده يا مسجد كوچك متمركز باشند - بسيار فراوانتر از آن است كه با ارتباط مستقيم و تلاش فردى پايان پذيرد. ارتباط مستقيم شرط لازم ايفاى آن وظايف هست ولى هرگز كافى نيست و نيروى اندك يك روحانى مبلّغ، پاسخگوى آن نخواهد بود. از اين جهت بهترين تدبير، استفاده از توان تاريخى حوزههاى علميه است؛ با استفاده از توان عالمان و انديشمندان گذشته كه همين لباس را به تن داشتهاند. روحانى اگر بتواند مخاطب خود را به آثار بزرگانى همچون علامه طباطبايى، امام و شهيد مطهرى پيوند دهد و آنها را به صنف روحانى خوشبين و وابسته سازد، بُرد نهايى كار او بسيار بيشتر خواهد شد. امروزه عدهاى از مبلغان خوش سليقه با معرفى مقام اوليا و عارفانى مانند آيتالله بهجت و ارائة آثار آن بزرگان، روح معنويت و تقوا را در جامعه گسترش دادهاند. ادامه دارد...تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیهمنبع کتاب راه ورسم طلبگی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]