محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845584631
بردن حضرت علی(علیهالسلام) برای بیعت
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بردن حضرت علي(عليهالسلام) براي بيعت
مسأله هجوم به خانه حضرت علي(عليهالسلام) و بردن ايشان با وضع نامطلوب، و اجبار آن حضرت به بيعت با خليفه، در مدارك و اسناد شيعه و سني آمده و به راحتى قابل اثبات است. در اينجا به بيان برخي از منابع و مدارك مىپردازيم: 1ـ معتبرترين مدرك در اين مسأله نهج البلاغه است كه مورد قبول همه دانشمندان شيعه و محققين اهل سنت مىباشد.امام علي(عليهالسلام) در بخشى از نامه بيست و هشتم نهج البلاغه در پاسخ معاويه آورده است:«وَ قُلْتَ اِنّى كُنْتُ اُقادُ كما يُقادُ الْجمل المخشوش حَتّى اُبايعَ ...؛ گفتهاى كه مرا همچون شتر افسار زدند و كشيدند تا بيعت كنم.» براى توضيح اين قسمت لازم است كه به اصل نامه معاويه به اميرالمؤمنين على(عليهالسلام) نيز اشارهاى داشته باشيم. ابن عبدربه متوفّاى 328، احمدبن على قلقشندى متوفّاى 821، همچنين ابن ابى الحديد معتزلى در شرح نامه 28 نهج البلاغه، نامه معاويه به امام علي(عليهالسلام) را نقل مىكنند كه معاويه در بخشى از نامه به منظور تنقيص و پايين آوردن مقام امام مىنويسد: «وَ ما مِنْ هولاءِ الاّ مَنْ بَغَيْتَ عَلَيْهِ وَ تَلَكَّأت فى بيْعَتِهِ حَتى حُمِلْتَ اِلَيْهِ قَهْرَاً تُساقُ بِخَزائِمِ الاِقْتِسارْ كَما يُساقُ الْفَحْلُ الْمَخْشُوشْ (1)؛ يعنى تو بر هر يك از خلفاى پيشين دشمنى ورزيدى و از بيعت با آنان امتناع كردى تا آن كه تو را همانند شتر افسار زده براى بيعت حاضر كردند. اين جمله دشمن حكايت از بيعت تحميلى امام علي(عليهالسلام) و بردن امام با وضع نامطلوب در مورد بيعت با خليفه اول بوده است.از اين جهت ما نخست به معناى «جمل مخشوش» و سپس به ريختن مأموران خليفه به خانه و بردن امام علي(عليهالسلام) مىپردازيم.امام علي(عليهالسلام) در بخشى از نامه بيست و هشتم نهج البلاغه در پاسخ معاويه آورده است:«وَ قُلْتَ اِنّى كُنْتُ اُقادُ كما يُقادُ الْجمل المخشوش حَتّى اُبايعَ ...؛ گفتهاى كه مرا همچون شتر افسار زدند و كشيدند تا بيعت كنم.»اهل لغت در معناى «خِشاش» گفتهاند: الخشاش: عُوَيْد يُجْعَلُ فى اَنْفِ الْبَعير يُشَدُّ بِهِ الزمامُ لِيكونَ اَسْرَعَ لاِنقياده؛ چوب كوچكى كه در بينى شتر قرار مىدهند و افسار را به آن محكم مىبندند تا رام كردن شتر سريعتر صورت گيرد. ابن ابى الحديد در موارد متعددى از شرح نهج البلاغه تصريح مىكند كه فرستادگان خليفه به زور وارد خانه شدند و امام را به گونه زنندهاى براى بيعت به مسجد بردند. او اين حادثه ناگوار را از ابوبكر احمدبن عبدالعزيز جوهرى صاحب كتاب سقيفه نقل مىكند كه به بعضى از آنها اشاره مىشود:در يك جا ابوبكر احمد بن عبدالعزيز جوهرى به اسنادش از ليث بن سعد نقل مىكند كه على (عليهالسلام) از بيعت با خليفه اول خوددارى ورزيد. پس او را ملبّياً(2) ـ يعنى در حالى كه پيراهنش را در گردنش جمع كرده بودند و او را مىكشاندند ـ از خانه بيرون آوردند و او را به سرعت مىبردند . در نقل ديگري جوهرى از ابوالاسود مىگويد: ... كه خليفه دوم با گروهى به خانه فاطمه(عليهاالسلام) هجوم آورد ... سپس آن دو ـ على و زبير ـ را از خانه خارج كرد و آنها را به مسجد مىراند تا بيعت كردند. جوهرى در نقل ديگري از شعبى مىگويد: خليفه اول خالد را طلبيد و عمر و خالد را به سوى على فرستاد، و خالد بيرون خانه ايستاد و ديگري داخل شد ... زبير را از خانه بيرون كشيد و به دست خالد داد و خليفه اول جمع كثيرى را براى يارى آن دو فرستاد. وي مجدداً داخل خانه شد و به على گفت برخيز و بيعت كن، على سرش را پايين انداخت و از جايش تكان نخورد. پس دست على را گرفت و گفت برخيز. على امتناع كرد. پس او را از جايش بلند كرد و به جلو راند. زبير را نيز جلو راند... و آنها را با خشونت و درشتى به مسجد بردند... ابن ابى الحديد در مورد جوهرى مىگويد: او از رجال حديث و از ثقات مورد اطمينان است. در جايي ديگر ابن ابى الحديد مىگويد: على(عليهالسلام) از بيعت خودداري کرد تا اين كه به خانهاش ريختند و او را به زور بيرون آوردند، اين را محدّثين و اهل سيره نقل نمودهاند و ما هم در اين باب اقوال جوهرى را ذكر نموديم. 2ـ فضل بن شاذان نيشابورى از اصحاب ائمه متأخر(عليه السلام) متوفّاى 260 از اهل سنت نقل مى كند: آن دو ـ خليفه اول و دوم ـ به سراغ على(عليهالسلام) فرستادند هنگامى كه او را متلبباً حاضر كردند به او گفتند بيعت كن، گفت اگر بيعت نكنم چه مىكنيد؟ گفتند تو را مىكشيم ... 3ـ بلاذرى در روايتى از ابن عباس نقل مىكند: بَعَثَ اَبُوبَكرْ عُمَرَ بن الخَطابْ اِلى عَلى رَضى الله عَنْهُم حيْنَ قَعَدَ عَنْ بِيْعَتِهِ وَ قالَ اِئتِنىْ بِهِ بِاَعْنَفِ الْعُنُفْ ...؛ ابوبكر عمر را در پى على(عليهالسلام) فرستاد هنگامى كه على(عليهالسلام) از بيعت با ابوبكر خوددارى كرد، به خليفه دوم گفت: على را با خشنترين وجه و شديدترين حالت نزد من بياور ... 4ـ يعقوبى متوفّاى 284 ه .ق در اين مورد مىگويد: خليفه اول و دوم خبر يافتند كه گروهى از مهاجرين و انصار با على بن ابيطالب در خانه فاطمه دختر رسول خدا جمع شدهاند، پس با گروهى آمدند و به خانه هجوم آوردند. على (عليهالسلام) بيرون آمد (ظاهراً بايد زبير باشد و عبارت ابن ابى الحديد از جوهرى آن را در مورد زبير دانسته است) و شمشيرى حمايل داشت. خليفه دوم با او درگير شد و شمشيرش را شكست. و جمعيت به خانه ريختند. پس فاطمه (عليهاالسلام) بيرون آمد و گفت به خدا قسم بايد بيرون رويد وگرنه نزد خدا ناله و زارى(نفرين) مىكنم. پس بيرون رفتند .5 ـ محمدبن مسعود عياشى معاصر ثقة الاسلام كلينى با ذكر سند نقل مىكند: خليفه دوم به اتفاق گروهى به در خانه فاطمه(عليهاالسلام) آمد و همين كه فاطمه (عليهاالسلام) آنها را ديد در را بر روى آنان بست و تصور نمىكرد آنان بدون اجازه وارد خانه شوند، پس با لگد در را شكستند و آن گروه به خانه ريختند و على(عليهالسلام)را ملبباً از خانه بيرون آوردند .در داستان سقيفه بنى ساعده نيز ريختن مهاجمين به خانه و شكستن در خانه را ذكر مىكند و مىگويد: فدخلوا على علىّ(عليه السلام) و اَخْرجوُهُ ملّببا؛ بر على وارد شدند و او را ملّبباً از خانه بيرون آوردند.6 ـ شيخ صدوق در ابواب دوازده گانه كتاب خصال مىنويسد كه خلاصهاش چنين است: دوازده تن از مهاجر و انصار براى احتجاج با خليفه اول در مسأله خلافت به عنوان نظرخواهى به خدمت اميرالمؤمنين(عليهالسلام) رسيدند. اميرالمؤمنين ضمن نهى آنان از شدت عمل و هشدار نسبت به جنگ داخلى و وضعيتى كه رجال خلافت براى او پيش آورده بودند، فرمودند اگر شما شدت عمل به خرج دهيد، آنان شمشيرهايشان را از غلاف بيرون مىكشند و آماده پيكار مىشوند همان گونه كه مرا براى بيعت مجبور كردند و پيراهنم را در گردنم جمع كردند و به زور به مسجد بردند و گفتند بيعت كن، وگرنه تو را مىكشيم ... البته علامه تسترى نيز در الاخبار الدخيلة، ج 1، ص 27 توضيحى در اين باب دارند.7 ـ در اختصاص منسوب به شيخ مفيد با ذكر سند از امام صادق(عليهالسلام) نقل شده است: وقتى كه مردم با خليفه اول بيعت كردند اميرالمؤمنين را ملّبباً حاضر كردند(يعنى در حالى كه پيراهنش را به دور گردنش جمع كرده بودند و مىكشاندند) تا بيعت كند. سلمان گفت: آيا با چنين شخصى چنين عمل مىكنند؟ به خدا سوگند اگر وى خدا را بخواند آسمان را بر زمين خراب مىكند.همچنين وى در داستان سقيفه بنى ساعده نيز ريختن مهاجمين به خانه و شكستن در خانه را ذكر مىكند و مىگويد: فدخلوا على علىّ(عليه السلام) و اَخْرجوُهُ ملّببا؛ بر على وارد شدند و او را ملّبباً از خانه بيرون آوردند.8 ـ سيد مرتضى با ذكر سند از عدى بن حاتم طائى نقل مىكند كه مىگفت: ما رَحِمْتُ اَحَدَاً رَحْمَتى عَليَّاً(عليهالسلام) حين اُتىَ بِهِ مُلَبَّبَاً (3)؛ به حال هيچ كسى، چون حال على ترحم
نكردم و دلم نسوخت، هنگامى كه او را ملبباً براى بيعت حاضر كرده بودند. 9ـ شيخ تقى الدين ابى الصلاح الحلبى، متوفّاى 447 مىنويسد: آنان آتش براى سوزاندن خانه امام آورده بودند و بدون اجازه به خانهاش ريختند و او را ملبباً براى بيعت به مسجد بردند، و بدين وسيله همسر و دختران و حاميان او از بنىهاشم و غير از بىهاشم را از خانههايشان خارج كردند و شمشيرشان را برهنه كردند و امام(عليهالسلام) را در صورت امتناع از بيعت تهديد به قتل كردند با اين كه هيچ يك اين كارها را با سعدبن عباده و خباب منذر و ساير متخلفين از بيعت انجام نداده بودند. 10ـ شيخ الطائفه نيز روايت على بن حاتم در حاضر كردن اميرالمؤمنين به صورت ملبباً را در تلخيص الشافى ذكر مىكند. 11- محمدبن جرير طبرى امامى، معاصر شيخ طوسى در «المسترشد » مىنويسد: اهل سنت از كجا مىگويند كه امام على(عليهالسلام) خلافت را از راه مسالمت آميز و تبليغ زبانى درخواست نكرده بود، در صورتى كه همه مردم مىدانند كه او شش ماه در خانه نشست (از بيعت با خليفه اول خوددارى كرد) پس گاهى او را ملبباً از خانه بيرون مىآوردند و گاهى مدارا مىكرد و گاهى به او مى گفتند بيعت كن. او مىگفت اگر بيعت نكنم چه مىكنيد؟ مىگفتند گردنت زده شود. 12ـ محقق حلّى نجم الدين ابوالقاسم جعفربن الحسن بن سعيد، مؤلف شرايع الاسلام، متوفّاى 686 مىنويسد: از جمله دليلى كه اهل سنت براى خلافت خليفه اول آوردهاند اين است كه صحابه و از جمله اميرالمؤمنين على(عليهالسلام) او را به عنوان خليفه خطاب مىكردند. ايشان در پاسخ مىگويد : بر فرض صحت اين قضيه، امام(عليهالسلام) در حال تقيه بود، و چارهاى جز آن نداشت چگونه؟! در حالى كه او را به زور از خانهاش بيرون آوردند و جبراً براى بيعت بردند، پس از آن كه گفتند اگر بيرون نيايى خانهات را با تو مىسوزانيم . 13ـ علامه حلّى در كشف المراد پس از نقل هجوم مهاجمين به خانه اميرالمؤمنين و آتش زدن خانه مىنويسد: وَ اَخُرَجُوا عليّاً (عليهالسلام) كرهاً. على(عليهالسلام) را به زور از خانه بيرون آوردند. و همين مطلب را در باب حادي عشر نيز ذكر مىكند.14ـ حكيم الهى ملامحسن فيض كاشانى در اين مورد مىگويد: پس آنها بر سر امام ريختند در حالى كه وى روى فرش نشسته بود. بر او هجوم آوردند و او را در حالى كه به زمين مىكشاندند از خانه بيرون آوردند و پيراهنش را به گردنش جمع كردند و به سوى مسجد كشاندند...به حال هيچ كسى، چون حال على ترحم نكردم و دلم نسوخت، هنگامى كه او را ملبباً براى بيعت حاضر كرده بودند. 15ـ عمر رضا كحّاله در اعلام النساء در شرح حال حضرت فاطمه(عليهاالسلام) آنچه را كه ابن قتيبه دينورى در الامامة و السياسة در اين مورد آورده را با تفاوت اندكى نقل كرده، و خطبه آن حضرت در مقام احتجاج با خليفه اول را نيز آورده است. از جمله اين كه: جمعيت از ناله حضرت زهرا و استغاثهاش به رسول الله(صلى الله عليه و آله) از مظالم دستگاه خلافت، در حالى كه سخت مىگريستند و نزديك بود دلهايشان پاره شود... پراكنده شدند، و فقط خليفه دوم با گروهى باقى ماند. پس على را از خانه خارج كردند و او را نزد خليفه اول بردند و به او گفتند بيعت كن. گفت: من بيعت نمىكنم. گفتند قسم به خدايى كه جز او خدايى نيست گردنت را مىزنيم. گفت: بنده خدا و برادر رسول خدا را مىكشيد؟خليفه دوم گفت: در مورد بنده خدا درست، اما در مورد برادر رسول خدا خير. ابوبكر ساكت بود و چيزى نمىگفت عمر به ابوبكر گفت: آيا فرمانت را در موردش صادر نمىكنى؟ گفت: تا هنگامى كه فاطمه (عليهاالسلام) در كنارش است او را به چيزى وادار نمىكنم. پس على(عليهالسلام) به طرف قبر رسول الله (صلى الله عليه و آله) رفت در حالى كه با صدا گريه مىكرد و مىگفت: اين قوم مرا خوار كردند و در فشار قرار دادند و نزديك بود مرا به قتل برسانند.16ـ علاّمه امينى در الغدير تحت عنوان بى پايگى گزينش خليفه از آغاز كار مىنويسد: چشمان تاريخ مىبيند كه پيكره پاكى و بزرگوارى ـ اميرالمؤمنين ـ را دستگير و همچون شترى كه چوب در بينىاش كردهاند تا مهار شود به سوى خود مىكشند و مىبرند. با درشتى مىرانند. مردم گرد آمدهاند و مىنگرند و به او مىگويند بيعت كن. مىگويد اگر بيعت نكنم چه مىشود؟ پاسخ مىدهند در آن هنگام به همان خدايى كه جز او خدايى نيست گردنت را مىزنيم. مىفرمايد در اين صورت بنده خدا و برادر رسول خدا را خواهيد كشت. همچنين مىبيند برادر پيامبر برگزيده خدا ـ على ـ به قبر رسول خدا پناه برده، فرياد مىكند: برادر، اين گروه مرا ناتوان شمردهاند و نزديك است خونم را بريزند.
17ـ محمد جواد مغنيه در فلسفة التوحيد و الولاية مىنويسد: از دشمنىهاى قريش نسبت به على(عليهالسلام) پس از رحلت پيامبر(صلى الله عليه و آله) غصب فدك بود ... همه اينها و بيشتر از اينها را مرتكب شدند ولى باز هم در مورد على(عليهالسلام) به سكوت و بى طرفى از سوى او راضى نشدند بلكه بر او هجوم آوردند تا او را بر خضوع و تسليم در برابر ابوبكر وادارند. و بر اثر اين هجوم بر خانه فاطمه پاره تن پيامبر(صلى الله عليه و آله) واقع شد، آنچه واقع شد.آنچه نقل شدنشانگر اين واقعيت است كه امام هرگز با ميل و اختيار خودش با خليفه بيعت نكرد، و اينگونه نبوده است كه در فرداى سقيفه هنگامى كه خليفه براى بيعت مردم با او بالاى منبر پيامبر (صلى الله عليه و آله) قرار گرفت از تخلّف على و گروهى پرسيد و پيكى به خانه او بفرستد و امام نيز فوراً در مسجد حاضر شود و با معذرت خواهى در تأخير با خليفه بيعت كند. يا با تهديد به سوزاندن خانه، امام(عليه السلام) از خانه بيرون آيد سپس او را براى بيعت به مسجد ببرند و او با گله از مشورت نكردن با او در امر خلافت با آنها بيعت كند. بلكه چنانچه گفتيم، فرستادگان خليفه پس از اجراى مأموريتشان در مرحله اوّل و دوّم امام را ملبباً از خانه بيرون آوردند، آنگاه در حالي كه عدهاى امام را از جلو مىكشاندند و گروهى هم از پشت سر او را به جلو مىراندند به سوى مسجد بردند. ولى امام در برابر تهديدات آنها ايستادگى كرد. و به عقيده محقّقين اهل سنّت تا مدت شش ماه (يعنى پس از رحلت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) به نظر اهل سنّت) حاضر به بيعت نشد.امام(عليهالسلام) با تكيه بر شايستگى ذاتى خويش براى خلافت و وجود نصّ از پيامبر(صلى الله عليه و آله)، در برابر دستگاه خلافت ايستادگى مىكرد. ولى از طرف ديگر نداشتن ياران كافى براى گرفتن خلافت، ارتداد قبايل اطراف مدينه از اسلام و پاسخ ندادن سران انصار به استمداد و كمك خواهى امام (عليه السلام)، عواملى بودند كه حضرت علي(عليهالسلام) را به بيعت با آنها وادار كرد. پينوشتها: 1- يقال: لبّب فلانٌ فلاناً: اخذ بتلبيبهاى جمع ثيابه عند صدره و نهره ثم جرّه . 2- الشافى، سيد مرتضى، ج 3، ص 244 . 3- به تلخيص الشافى، شيخ الطائفه ابوجعفر طوسى، ج 3، ص 156 مراجعه شود. برگرفته از کتاب بر خانه حضرت فاطمه(عليهاالسلام) چه گذشت؟ سيد ابوالحسن حسينى .تنظيم گروه دين و انديشه تبيان، هدهدي .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]
صفحات پیشنهادی
بردن حضرت علي(عليهالسلام) براي بيعت
مسأله هجوم به خانه حضرت علي(عليهالسلام) و بردن ايشان با وضع نامطلوب، و اجبار آن حضرت به بيعت با خليفه، در مدارك و اسناد شيعه و سني آمده و به راحتى قابل اثبات ...
مسأله هجوم به خانه حضرت علي(عليهالسلام) و بردن ايشان با وضع نامطلوب، و اجبار آن حضرت به بيعت با خليفه، در مدارك و اسناد شيعه و سني آمده و به راحتى قابل اثبات ...
وضعیت حضرت علی علیه السلام بعد از رحلت رسول خدا
وضعیت حضرت علی علیه السلام بعد از رحلت رسول خدا-اوضاع حضرت علی علیه السلام ... بردن حضرت علی(علیهالسلام) برای بیعت-بردن حضرت علي(عليهالسلام) براي ...
وضعیت حضرت علی علیه السلام بعد از رحلت رسول خدا-اوضاع حضرت علی علیه السلام ... بردن حضرت علی(علیهالسلام) برای بیعت-بردن حضرت علي(عليهالسلام) براي ...
برنامه های حکومتی امام علی ( علیه السلام )
برنامه های حکومتی امام علی ( علیه السلام )-برنامه های حکومتی امام علی ( علیه السلام ) ... امیر المومنین علی علیه السلام الف ) بیعت عمومی با امام علی علیه السلام پس از کشته ... امور بیعت مردم را می پذیرد و هدف اصلی خود را اجرای عدالت و از بین بردن فاصله های ...
برنامه های حکومتی امام علی ( علیه السلام )-برنامه های حکومتی امام علی ( علیه السلام ) ... امیر المومنین علی علیه السلام الف ) بیعت عمومی با امام علی علیه السلام پس از کشته ... امور بیعت مردم را می پذیرد و هدف اصلی خود را اجرای عدالت و از بین بردن فاصله های ...
پژوهشی در سیره سیاسی امام علی علیهالسلام
پژوهشی در سیره سیاسی امام علی علیهالسلام-پژوهشی در سیره سیاسی امام علی ... زبیر شمشیر از غلاف بیرون كشیده و گفت جز با علی علیهالسلام با احدی بیعت نخواهد كرد. ... به آن، جز برای برپاداشتن حق و حقیقت و از بین بردن باطل، تلاش نمیكنند. امام ...
پژوهشی در سیره سیاسی امام علی علیهالسلام-پژوهشی در سیره سیاسی امام علی ... زبیر شمشیر از غلاف بیرون كشیده و گفت جز با علی علیهالسلام با احدی بیعت نخواهد كرد. ... به آن، جز برای برپاداشتن حق و حقیقت و از بین بردن باطل، تلاش نمیكنند. امام ...
امام علي (عليه السلام) و مسأله پذيرش حکومت
امام علي (عليه السلام) و مسأله پذيرش حکومت-امام علي (عليه السلام) و مسأله پذيرش حکومت ... مردم براي بيعت، به سوي خانه ي حضرت علي (ع) هجوم برده اصرار داشتند او زمام امور خلافت را به دست گيرد. .... از ميان بردن تبعيضات و تضمين حقوق مساوي براي همه.
امام علي (عليه السلام) و مسأله پذيرش حکومت-امام علي (عليه السلام) و مسأله پذيرش حکومت ... مردم براي بيعت، به سوي خانه ي حضرت علي (ع) هجوم برده اصرار داشتند او زمام امور خلافت را به دست گيرد. .... از ميان بردن تبعيضات و تضمين حقوق مساوي براي همه.
جریان حكمیت در عصر حضرت علی علیه السلام
جریان حكمیت در عصر حضرت علی علیه السلام-جریان حكمیت در عصر حضرت علی ... ثانیا در روز بیعت با على همه مهاجرین و انصار جز چند نفرى معدود با او بیعت كرده ... قرآن و سنّت پیامبر اکرم (ص) و از بین بردن بدعتهایی که در نتیجه حاکمیت بنی امیّه در .
جریان حكمیت در عصر حضرت علی علیه السلام-جریان حكمیت در عصر حضرت علی ... ثانیا در روز بیعت با على همه مهاجرین و انصار جز چند نفرى معدود با او بیعت كرده ... قرآن و سنّت پیامبر اکرم (ص) و از بین بردن بدعتهایی که در نتیجه حاکمیت بنی امیّه در .
تاريخ حديث اميرالمؤمنين علي عليه السلام (1)
تاريخ حديث اميرالمؤمنين علي عليه السلام (1)-تاريخ حديث اميرالمؤمنين علي عليه ... کتاب های دیگری نظیر ديوان امام علي عليه السلام، صحيفة علويه، مسند الامام علي .... عليه السلام اعتنا ننمود و به گونه اي عمل نمود كه ابوسفيان بعد از اتمام بيعت .... (نام آنان در تاريخ ثبت گرديده كه به جهت وطولاني شدن كلام، از بردن نام آنان خودداري مي كنيم.) ...
تاريخ حديث اميرالمؤمنين علي عليه السلام (1)-تاريخ حديث اميرالمؤمنين علي عليه ... کتاب های دیگری نظیر ديوان امام علي عليه السلام، صحيفة علويه، مسند الامام علي .... عليه السلام اعتنا ننمود و به گونه اي عمل نمود كه ابوسفيان بعد از اتمام بيعت .... (نام آنان در تاريخ ثبت گرديده كه به جهت وطولاني شدن كلام، از بردن نام آنان خودداري مي كنيم.) ...
چگونگی ضربت خوردن حضرت علی(علیهالسلام)
در حالى كه طبرى و ابن سعد و دیگران نوشتهاند: «چون(حضرت علی علیه السلام) از سایبانى كه به مسجد ... و هم او نوشته است روزى كه على مردم را براى بیعت مىخواند ابن ملجم دوبار براى بیعت پیش آمد و على او .... ده نکته جالب برای بالا بردن سرعت کامپیوتر ...
در حالى كه طبرى و ابن سعد و دیگران نوشتهاند: «چون(حضرت علی علیه السلام) از سایبانى كه به مسجد ... و هم او نوشته است روزى كه على مردم را براى بیعت مىخواند ابن ملجم دوبار براى بیعت پیش آمد و على او .... ده نکته جالب برای بالا بردن سرعت کامپیوتر ...
نگاهی به سیاست امام علی علیه السلام در مقابل خلفاء
نگاهی به سیاست امام علی علیه السلام در مقابل خلفاء-نگاهی به سیاست امام علی علیه السلام ... حكومت انتظار داشت كه امام، همانطور كه بیعت كرده، دست از ادعاى حقانیت خود نیز .... امام، به ویژه در سالهاى نخست كوشید تا با پناه بردن به انزوا، خود را از مواجه شدن با ...
نگاهی به سیاست امام علی علیه السلام در مقابل خلفاء-نگاهی به سیاست امام علی علیه السلام ... حكومت انتظار داشت كه امام، همانطور كه بیعت كرده، دست از ادعاى حقانیت خود نیز .... امام، به ویژه در سالهاى نخست كوشید تا با پناه بردن به انزوا، خود را از مواجه شدن با ...
بيعت و روش سياسي حكومت علوي (علیه السلام)
بيعت و روش سياسي حكومت علوي (علیه السلام)-بيعت و روش سياسي حكومت علوي ... در مدّت چهار سال و چند ماه خلافت علي عليه السلام به علّت حسّاسيّتي كه حضرت در امر عدالت .... و يكي ديگر، به كار بردن اصل صراحت و امانت و صداقت در سياست بود كه به هيچ ...
بيعت و روش سياسي حكومت علوي (علیه السلام)-بيعت و روش سياسي حكومت علوي ... در مدّت چهار سال و چند ماه خلافت علي عليه السلام به علّت حسّاسيّتي كه حضرت در امر عدالت .... و يكي ديگر، به كار بردن اصل صراحت و امانت و صداقت در سياست بود كه به هيچ ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها