تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819138151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسبت فلسفه اسلامي با يوناني-8/فلسفه يونان بيشتر درپي اسطوره و تمثيل است/ فلسفه اسلامي حقيقت‏جو است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نسبت فلسفه اسلامي با يوناني-8/فلسفه يونان بيشتر درپي اسطوره و تمثيل است/ فلسفه اسلامي حقيقت‏جو است
فلسفه يونان بيشتر درپي اسطوره و تمثيل است/ فلسفه اسلامي حقيقت‏جو است
استاد گروه فلسفه مجتمع آموزشي تربيت دبير پيامبر اعظم(ص)در مورد تفاوت فلسفه يوناني با اسلامي گفت: در عالم يونان به تمثيل و داستانهاي سمبليك بيشتر پرداخته شده و اسطوره سازي در آن مطرح است ولي در عالم اسلام كشف حقيقت و اسرار خلقت و عرفان رواج بيشتري دارد.

دكتر "علي محمد صابري" درمورد اين نظر محمد عابد الجابري فيلسوف مراكشي كه معتقد است فلسفه اسلامي ادامه فلسفه يوناني است و ذات مستقلي براي آن قائل نيست به خبرنگارمهر گفت: اگر منظور ايشان اين باشد كه فلسفه اسلامي داراي تفكر فلسفي نيست و به جاي فلسفيدن، فلسفه‏ها را مي‎آموزاند اين قابل قبول نيست. زيرا نوآورهاي زيادي در فلسفه اسلامي درباره برهانهاي مختلف صديقين، اثبات وجود خدا، معاد و نظريه خلق از عدم در فلسفه اسلامي صورت گرفت.

وي افزود: اما اينكه بگوييم فلسفه از عالم يونان شروع شده اين درست است. زيرا خيمه‏هاي تفكر فلسفي در جهان را يوناني‎ها برپا كردند. افلاطون و ارسطو جزو شش فيلسوف طراز اول جهان هستند. حتي قبل از اين دو، سقراط و فلاسفه پيشاسقراطي صاحب تفكرات فلسفي و عرفاني بودند.

استاد گروه فلسفه مجتمع آموزشي تربيت دبير پيامبر اعظم(ص) ادامه داد: تفكر سرزمين نمي‏شناسد و هر ملتي داراي انديشمندان صاحب فكر خود است و مي‏توان گفت ريشه‏هاي تفكر عقلي شهودي و كشفي، بيشتر در ايران و چين باستان بوده است.ايرانيان قبل از يونانيان داراي حكمت خسرواني بوده‏اند، يك تفكر شاعرانه با منظومه فكري شهودي و عرفاني داشتند.

اين محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه تصريح كرد: اما اينكه مراد جابري اين باشد كه هويت و ماهيت مستقلي براي فلسفه اسلامي قائل نشويم اين هم غلط است. زيرا فلسفه اسلامي با يك هويت ماهوي از ساير فلسفه‎هاي ديگر متمايز است. براي مثال بحث كون و فساد فلسفه يوناني با بحث خلق از عدم فلسفه اسلامي كاملا متفاوت است.در يونان جهان شناختي بيشتر مطرح بود اما در اسلام بحثهاي خدا محوري. در يونان انسان به عنوان حيوان ناطق مطرح مي‎شود ولي در اسلام انسان يك موجود الهي است و پاره‎اي از وجود خداوند محسوب مي‎شود.

صابري ياداورشد: فلسفه محض در يونان ادامه نيافت، تبديل به شاخه‎هاي فلسفه مضاف شد. ولي در اسلام اينگونه نيست و فلسفه محض بيشتر مورد توجه است.عده‏اي مي‎گويند فلسفه اسلامي بحث‏هاي كلامي است اما بايد گفت فلسفه با آيات و روايات چيزي را اثبات نمي‎كند، بلكه بر استدلال و روش عقلي استوار است. هرچند كه ممكن است موضوعات مشتركي با كلام اسلامي داشته باشد.

نويسنده كتاب"حديث عشق" در مورد تفاوتهاي هستي شناختي ميان اين دو فلسفه هم گفت: در فلسفه يونان و بويژه در افلاطون بحث هستي شناختي يك سير ديالكتيكي و از جهان محسوس به جهان معقول يا از جهان مشهود به جهان معنا دارد. اما در فلسفه اسلامي اين سير به يك سير استدلالي و برهاني تبديل مي‎شود. بيشتر روش عقلي مد نظر قرار مي‎گيرد. در يونان وجود شناسي دركنار معرفت شناسي مطرح مي‎شود اما در فلسفه اسلامي و بويژه اين سينا و ملاصدرا اين دو مبحث كاملا از هم جدا مي‎شوند.

نويسنده"سلطان عشق" تصريح كرد: مباحث وحدت وجود در هستي شناختي در فلسفه اسلامي مطرح شد و ابن عربي، صدرالدين قونوي، مولوي و عطار و عارفان ديگر به آن پرداختند. ملاصدرا نيز بحث وحدت درعين كثرت و كثرت درعين وحدت را مطرح كرد.

صابري اذعان كرد: زبان فلسفي يونان يك زبان جهان شناختي و جهان شمول است درحالي كه زبان فلسفه اسلامي بويژه حكمت اشراق، زباني عرفاني و سِر و راز است. يعني در يونان به تمثيل و داستانهاي سمبليك بيشتر پرداخته شده ودر آن بيشتراسطوره سازي مطرح است، ولي در عالم اسلام كشف حقيقت و اسرار خلقت و عرفان رواج دارد.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|20|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن