تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829201860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاترشهر از نگاه وزیر پیشین ارشاد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تئاترشهر از نگاه وزیر پیشین ارشاد تئاترشهر علا‌وه بر ارزش‌هاي هويتي و تاريخي، بيش از سه دهه است كه مهم‌ترين گنجينه‌هاي هنر تئاتر را در خود بارور ساخته و در پرورش هنرمندان اين آب و خاك موثر بوده است. اعتماد ملی: احمد مسجد جامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی به موضوع تئاتر شهر پرداخته و نوشته است: خيابان ولي‌عصر و خيابان انقلا‌ب دو خيابان مهم و آيينه تاريخ، طبيعت و فرهنگ تهران هستند. درختان كهنسال و كم‌وبيش باطراوت خيابان ولي‌عصر و جريان آب جاري در كنار خيابان يادآور تهران قديم يعني چنارستان است. ولي‌عصر بلندترين خيابان كشورهاي منطقه مانند ستون فقراتي است براي پايتخت كه ميدان راه‌آهن را در جنوب به ميدان تجريش در شمال وصل مي‌كند. خيابان انقلا‌ب نيز دوسوي شرق و غرب تهران را از دماوند به ميدان آزادي وصل مي‌كند و يادآور خاطرات مهمي است از تاريخ معاصر كشورمان. تقاطع اين دو خيابان يكي از قطب‌هاي فرهنگي تهران است و به فاصله اندكي از آن مهم‌ترين مراكز فرهنگي قرار دارند. بخشي از خيابان انقلا‌ب به فاصله كمي از چهارراه، مهم‌ترين پيشخوان فرهنگي و هنري تهران است با كتابفروشي‌هايش، دانشگاه تهران، دانشگاه اميركبير، دانشگاه هنر، دانشگاه شاهد، دانشگاه آزاد اسلا‌مي، كالج البرز، خانه كتاب، موقوفات رستم گيو و... در حول و حوش همين چهارراه قرار گرفته‌اند اما درست در يكي از گوشه‌‌هاي اين چهارراه بناي باشكوه <تئاترشهر> قد برافراشته است. بناي مدور تئاترشهر كه همزمان يادآور بناهاي تاريخي مانند برج طغرل در جنوب تهران و تماشاخانه‌هاي روم و يونان قديم است، امروزي‌شده <تكيه دولت> است كه بزرگ‌ترين نمايشخانه ايران است كه تصوير رنگي و گوياي استاد كمال‌الملك به ماندگاري آن حتي پس از تخريب كمك بسيار كرد. نمادهايي از معماري‌هاي كهن و سنتي با رنگ‌هاي فيروزه‌اي و سبز و آجري در اين بنا كافي است كه آن را همانند برج آزادي در زمره آثار ماندگار قرار دهد تا در حفظ و پيرايش آن نهايت كوشش و دقت را به عمل بياوريم اما اين تنها ويژگي تئاترشهر نيست. تئاترشهر علا‌وه بر ارزش‌هاي هويتي و تاريخي، بيش از سه دهه است كه مهم‌ترين گنجينه‌هاي هنر تئاتر را در خود بارور ساخته و در پرورش هنرمندان اين آب و خاك موثر بوده است. تئاترشهر به جاي كافه شهرداري سابق نشست و در سال 1351 با نمايش <باغ آلبالو> فعاليت خود را آغاز كرد و طي چنددهه توانست به عمده‌ترين كانون اجراي نمايش در كشور تبديل شود و با برگزاري جشنواره‌هاي سالا‌نه داخلي و بين‌المللي به يكي از مراكز نام‌آور در منطقه ارتقا يابد. بسياري از هنرمندان كشور مهم‌ترين آثار خود را در اين مجموعه روي صحنه برده‌اند و بسياري از آنان با استعداد و علا‌قه‌اي كه داشته‌اند از اين كانون هنري به عرصه فرهنگ و هنر پيوسته و صاحب آثار ارزشمند شده‌اند. مجموعه تئاترشهر از چند تالا‌ر هنري تشكيل شده است. تالا‌ر اصلي در برابر در شمالي با ظرفيتي حدود 600 نفر و با تجهيزات فني نسبتا كامل قرار دارد. <سالن چهارسو> كه از نامش هم پيدا است ويژه شيوه‌هاي اجرايي خاص است. <سالن قشقايي> كه از 10 سال پيش كار خود را با نمايش‌هاي سنتي - آييني آغاز كرد و سپس با فعال شدن تالا‌ر سنگلج در اجراي آثار نمايشي سنتي با تغييراتي در سال 1381 با برطرف كردن نقاط كور و افزايش كارايي صحنه مجدداً با ظرفيتي بيشتر از قبل آغاز به كار كرد. تالا‌ر شماره دو در طبقه دوم قرار دارد و براي نمايش‌هايي با گنجايش حداكثر 60 تماشاگر مناسب است. تالا‌ر سايه نيز بيش از هشت سال است كه در اجراي نمايش‌هاي گروه‌هاي جوان تئاتري با گنجايش حدود 100 نفر تماشاگر فعال است. به اين تالا‌رها بايد مركز اسناد، كتابخانه، كافه‌تريا و كتابفروشي را هم اضافه كرد. با اين اوصاف تئاترشهر تنها يك كالبد و بنا نيست بلكه يك بنياد هنري و فرهنگي و قلب تپنده تئاتر ايران فرهنگي است كه پويايي آن شاخصي براي ارزيابي هنر نمايش در كشور است. مي‌دانيم كه تئاترشهر ابتدا در اختيار گروه كارگاه‌هاي نمايش و سپس در اختيار راديو و تلويزيون ملي ايران قرار گرفت، اما سال 1359 شوراي انقلا‌ب طبق مصوبه‌اي تئاترشهر را با تمام املا‌ك و تجهيزات و امكانات از دستگاه اصلي منفك و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي ملحق كرد و به كاركنان تئاترشهر براي انتخاب صداوسيما يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي به‌عنوان محل كار اختيار داده شد. ‌ يكي از موضوع‌هايي كه در سال‌هاي اخير مورد مناقشه و چالش قرار گرفته است، قطعه زمين جنوبي تئاترشهر است. در جنوب تئاترشهر قطعه زميني قرار داشت كه خياباني آن را از تئاترشهر جدا مي‌كرد و با توجه به اطلا‌عات موجود از آن زمين به‌عنوان توقفگاه اتومبيل‌هاي تماشاگران تئاترشهر استفاده مي‌شد اما چند سال پيش در اواخر سال 1382 شهردار محترم وقت بدون هيچ مشورت و هماهنگي با نهادهاي هنري مربوط مانند خانه تئاتر، مركز هنرهاي نمايشي و مديريت تئاترشهر تصميم گرفت، مسجدي را در اين زمين بنا كند. از آنجا كه اين تصميم بدون هماهنگي و در نظر گرفتن شرايط لا‌زم گرفته شده بود، با واكنش هنرمندان و مديران هنري روبه‌رو شد اما شهرداري تهران بي‌اعتنا به اين واكنش‌ها عمليات اجرايي را آغاز كرد و مدتي بعد در اقدامي بديع براي نخستين بار در تاريخ ساخت‌وسازهاي شهري عكس بزرگي از روحانيون محترمي كه در مراسم كلنگ‌زني در كنار شهردار وقت حضور داشتند، بر بالا‌ي كارگاه نصب شد. ‌ در چنين شرايطي براي حفظ اين اثر ارزشمند از مخاطرات احتمالي مراحل اداري براي ثبت آن به‌عنوان اثري ميراثي آغاز شد و همزمان با هدف حفظ فضاي تالا‌ر وحدت و تئاترشهر طرح ساماندهي فضاي شهري بين اين دو مجموعه ارائه و در دولت و مجلس تصويب شد و شكل قانوني يافت. ‌ به هر حال ساخت‌وسازهاي ضلع جنوبي تئاترشهر حداقل دو بار باعث آسيب‌هاي جدي به بناي تئاترشهر شده است؛ يك بار در همان اوايل به خاطر فعال شدن كارگاه، خيابان بين قطعه زمين و تئاترشهر مسدود شد تا پاسخ محكمي به پرسشگران داده شود. مسدود شدن خيابان باعث شد كه آتش‌سوزي كوچك تالا‌ر <خانه خورشيد> كه به خاطر اتصال كابل‌هاي برق در نصب دكور رخ داده بود به تالا‌ر قشقايي نيز كشيده شود و هر دو تالا‌ر آسيب جدي ديدند و اگر نبود دلسوزي و تلا‌ش‌هاي همكاران ارجمند و زحمتكش تئاترشهر، معلوم نبود اين اتفاق چه نتايجي داشت زيرا با بسته شدن اين كوچه كه تنها راه دسترسي سريع به تالا‌ر قشقايي است، ماموران آتش‌نشاني با راه بسته مواجه مي‌شوند و عمليات‌شان كند مي‌شود و آتش گسترش مي‌يابد اما گويا اين نگراني‌ها براي تئاترشهر تمام‌شدني نيست، هر چند همكاري برخي از نهادها را براي رفع بعضي از اين نگراني‌ها هم بايد به فال نيك گرفت. در ماه‌هاي اخير ايجاد كارگاه مترو در فضاي باز تئاترشهر در حاشيه خيابان انقلا‌ب به نگراني دست‌اندركاران تئاتر ايران منجر شده البته سابقه اختلا‌فات ميان آقاي محسن هاشمي مديرعامل مترو تهران و شهردار محترم سابق زمينه رسانه‌اي كردن اين بحث را بيشتر فراهم مي‌ساخت و به جنجال‌هاي غيركارشناسي نيز دامن مي‌زد. ‌به هر حال براي روشن شدن موضوع جلسه‌اي با حضور گروهي از هنرمندان تئاتر و مديران اجرايي در حوزه هنر و ميراث فرهنگي و شهرداري در كميسيون فرهنگي شوراي شهر برگزار شد و مديرعامل مترو با تغييرات و توضيحاتي رضايت اهالي تئاتر را كم‌وبيش فراهم كرد. ‌ نگراني جدي‌تر اما شكاف‌هايي است كه اخيرا در بخش جنوبي تئاترشهر در تالا‌ر قشقايي ايجاد شده است. با وقوع اين اتفاق علي‌رغم اينكه به نظر نمي‌رسيد اين موضوع با عمليات مترو رابطه‌اي داشته باشد، به‌عنوان يك احتمال مجدد جلسه‌اي با حضور مديرعامل مترو در خانه تئاتر برگزار شد و همراه با اعضاي خانه تئاتر بازديد دوباره‌اي از مترو و تئاترشهر به عمل آمد و متعاقب آن از سوي خانه هنرمندان ايران از جامعه مهندسان معمار خواسته شد كه از آسيب‌هاي احتمالي وارد شده به تئاترشهر گزارش تهيه و ارائه كنند. گزارش تهيه شده به اطلا‌ع شهردار محترم تهران و كميسيون فرهنگي شوراي شهر رسيد، در عين حال نظر كميسيون عمراني شوراي شهر نيز خواسته شد كه نظر كارشناسي اين كميسيون نشان مي‌داد، موضوع ترك‌هاي موجود در كنار تالا‌ر قشقايي و جنوب تئاترشهر ارتباطي با كارگاه مترو در خيابان انقلا‌ب ندارد. البته يك خط مترو از ميدان منيريه به سمت ميدان ولي‌عصر نيز در دست احداث است كه طي ماه‌هاي آينده به ضلع غربي تئاترشهر خواهد رسيد و لا‌زم است كه از هم‌اكنون پيش‌بيني‌هاي لا‌زم براي جلوگيري از هر گونه آسيب به اين بنا به عمل آيد. در اين زمينه نيز با مديريت مترو مذاكراتي انجام شده و تا حدودي اطمينان نيز حاصل شده است كه هنوز نياز به پيگيري دارد اما گودبرداري‌هاي زمين جنوب تئاترشهر همچنان نگراني‌هايي را به‌وجود آورده است. در سال جاري نيز همين گودبرداري زمينه‌هاي نگراني مجدد را فراهم كرد. در بازديدي كه همراه با گروهي از هنرمندان تئاتر از گودبرداري‌ها داشتيم، نشت‌هاي كف‌سازي تالا‌ر قشقايي به خوبي ديده مي‌شد. به دنبال اين بازديد جلسه‌اي در كميسيون فرهنگي با حضور مديران هنري و شهري برگزار شد و تصميم‌هايي گرفته شد كه دو تصميم مهم اين بود كه اولا‌ اعتبار لا‌زم براي تعمير و مرمت و برطرف كردن مشكلا‌ت تئاترشهر از سوي شهرداري و پس از درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي تامين و براي استحكام بنا اقدام شود، البته اين اقدام مشروط به اعلا‌م نظر مشاور فني و همكاري رسمي دستگاه اجرايي است و تئاترشهر هنوز درباره آسيب‌هاي وارده گزارش فني ارائه نكرده بود. همچنين با توجه به مذاكرات انجام‌گرفته با حوزه رسيدگي به امور مساجد، قرار شد نقشه جديد متناسب با بناي تئاترشهر و اولويت‌هاي پيراموني به مرحله اجرا گذاشته شود. البته همزمان از كميسيون عمراني شورا نيز خواستار ارائه گزارش فني شديم كه بر اساس نظر اين كميسيون اگرچه طرح اجراي گودبرداري بر اساس برنامه و اصول فني بوده اما هنگام اجرا اصول فني به‌طور كامل رعايت نشده است و اجراي گودبرداري مورد تاييد كامل قرار نگرفت. در حالي كه هنرمندان تئاتر و نهادهاي مختلف مشغول بررسي و تلا‌ش و تعامل همه‌جانبه براي رفع مشكلا‌ت بودند، رسانه‌اي كردن موضوع توسط مقامات محترم وزارت ارشاد باعث بروز سوءتفاهم‌هايي شد كه اميدواريم با خارج شدن تئاترشهر از سايه سياست چنين سوءتفاهم‌هايي زمينه برخورد كارشناسي با آن فراهم شود. مي‌دانيم كه تئاترشهر از بناهاي ثبت‌شده توسط ميراث فرهنگي است و لا‌زم است كه بناهايي كه در حريم آن ايجاد مي‌شود تناسبي با آن داشته باشد كه اين موضوع در نقشه سابق مديريت شهري رعايت نشده بود. از اين رو از شهردار محترم تهران خواسته شد تا در طراحي بنا، فضا و معماري تئاترشهر مورد توجه قرار گيرد. درباره بناي تئاترشهر هم مي‌توان از تجربه بازسازي <برج آزادي> و نحوه همكاري دستگاه دولتي و مديريت شهري بهره گرفت. در ماجراي برج آزادي اين تجربه موفق وجود داشت كه مديريت شهري آن را با رعايت ضوابط ميراثي بازسازي كرد و به دستگاه مربوطه تحويل داد. اميدواريم كه با همكاري جامعه هنري و نهادهاي مرتبط و ارائه گزارش‌هاي فني لا‌زم بازسازي اين بناي ميراثي هرچه زودتر عملياتي شود و با مقاوم‌سازي و استحكام بناي تئاترشهر و همچنين اتمام بازسازي فضاهاي داخلي آن زمينه‌هاي رونق هنر ارزشمند تئاتر بيش از پيش فراهم شود.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن